Tervehdys,
Heitän tämän viestin tänne myös. Pari kuukautta takana moisella A6:lla ja nyt jo olisi kysymyksiä esitettävänä ja kokemuksiakin halutaan kuulla muiltakin vastaavan moottorin omistajilta. Autoni on 6-v manuaali. Kierroksilla mylly toimii mahtavasti ja kiertää rajoittimeen (4500rpm) todella iloisesti, mutta 6-vaihteella alle 100km/h (alle 1800rpm) meno tuntuu (edelleenkin) jotenkin nuhaiselta, eikä 6-vaihteen käyttö tunnu oikein luontevalta. Onkohan tuo ominaisuus ja vaatisi sen chippauksen? EGR-venttiili on ainakin jo tukittu. Vai kannattaako unohtaa koko chippi-hömpötys. Olen lukenut, että vastaavista olisi dynossa mittailtu reippaasti kovempia teho-lukemia, kuin tehdas ilmoittaa?
1. Millaisella tehonlisä-tuloksella ko. myllyä on chipattu, jos ylipäätään kukaan on vastaavaa käyttänyt chipattavana. Ja onko toimenpide kannattanut. Suomeksi tarkoitan sitä, että tuoko chippaaminen tuntuvasti lisäpotkua alimmille 1400-2000rpm:n alueelle, jossa meno on hivenen ponnettoman tuntuista vakiokoneella. Vai onko kyse ison ahtimen ominaisuudesta.
2. Mitä vaihtoehtoja Suomessa on virisoftan tarjoajissa järkevissä hinnoissa. Tiedän Turbotecin ja sen Valkeakoskelaisen paikan, jossa saa ilmeisesti myös dynotuksen samaan n.700?:n hintaan. Kumpaa suositellaan, vai onko muitakin edullisempia asiansa osaavia?
3. Autocomin testeri näyttää max.ahtopaineeksi 1,1-1,2 täydellä kuormalla ja ilmamäärmittarin max-arvo on 850-1000, joka nousi hivenen, kun EGR:n laittoi tukkoon. Ovatko arvot oikeansuuntaiset ko.moottorissa?
4. Onko nokka-akseli -mörkö vain huhu ja legenda, joka on alkanut elämään omaa elämäänsä? Mistä tunnistaa, jos nokat ovat aidosti vaihdon tarpeessa?
Onko talvella odotettavissa murheita ja riittääkö defan letkulämmitin lämmittämään moottorin pakkasilla? Kaikkea muutakin saa kertoa, myös positiivisia asioita jos niitä on?
Heitän tämän viestin tänne myös. Pari kuukautta takana moisella A6:lla ja nyt jo olisi kysymyksiä esitettävänä ja kokemuksiakin halutaan kuulla muiltakin vastaavan moottorin omistajilta. Autoni on 6-v manuaali. Kierroksilla mylly toimii mahtavasti ja kiertää rajoittimeen (4500rpm) todella iloisesti, mutta 6-vaihteella alle 100km/h (alle 1800rpm) meno tuntuu (edelleenkin) jotenkin nuhaiselta, eikä 6-vaihteen käyttö tunnu oikein luontevalta. Onkohan tuo ominaisuus ja vaatisi sen chippauksen? EGR-venttiili on ainakin jo tukittu. Vai kannattaako unohtaa koko chippi-hömpötys. Olen lukenut, että vastaavista olisi dynossa mittailtu reippaasti kovempia teho-lukemia, kuin tehdas ilmoittaa?
1. Millaisella tehonlisä-tuloksella ko. myllyä on chipattu, jos ylipäätään kukaan on vastaavaa käyttänyt chipattavana. Ja onko toimenpide kannattanut. Suomeksi tarkoitan sitä, että tuoko chippaaminen tuntuvasti lisäpotkua alimmille 1400-2000rpm:n alueelle, jossa meno on hivenen ponnettoman tuntuista vakiokoneella. Vai onko kyse ison ahtimen ominaisuudesta.
2. Mitä vaihtoehtoja Suomessa on virisoftan tarjoajissa järkevissä hinnoissa. Tiedän Turbotecin ja sen Valkeakoskelaisen paikan, jossa saa ilmeisesti myös dynotuksen samaan n.700?:n hintaan. Kumpaa suositellaan, vai onko muitakin edullisempia asiansa osaavia?
3. Autocomin testeri näyttää max.ahtopaineeksi 1,1-1,2 täydellä kuormalla ja ilmamäärmittarin max-arvo on 850-1000, joka nousi hivenen, kun EGR:n laittoi tukkoon. Ovatko arvot oikeansuuntaiset ko.moottorissa?
4. Onko nokka-akseli -mörkö vain huhu ja legenda, joka on alkanut elämään omaa elämäänsä? Mistä tunnistaa, jos nokat ovat aidosti vaihdon tarpeessa?
Onko talvella odotettavissa murheita ja riittääkö defan letkulämmitin lämmittämään moottorin pakkasilla? Kaikkea muutakin saa kertoa, myös positiivisia asioita jos niitä on?
Comment