Mitkä oli perusteet, että hihna oli valmistusviallinen? Tutkittu jossain labrassa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
1,9 AVF Hammashihnan kuluneet hampaat
Collapse
X
-
Harvemmine hammashihnasta autokäytössä hampaat lähtee muuten kuin jos hihna on valmistusviallinen tai jokin paikka heittää jumiin kesken kaiken. Teollisuudessa ylikuormitus voi tehdä samanlaista jälkeä, mutta nokka-akselin käytössä se on erittäin epätodennäköistä.
Comment
-
Otteita Audi Centerin lausunnosta:
- Havaittu, että kampiakselin ja nokka-akselin suhde väärä
- Havaittu, että hammashihnasta puuttuu hampaita. Kaikki hihnan hampaat näyttävät murtuneen. Hihna muutoinkin kova.
- Nokka-akselin laakeroinnissa ei vaurioita
- Tarkastettu vesipumppu, vesipumpun hihnapyörä ehjä ja herkkäliikkeinen
- Muutkin jakohihnan rullat ehjät
Comment
-
Selvisi tuossa että näissä 1.9tdi koneissa on kahden laista jakohihna sarjaa joka voi mahdollisesti olla syy tähän. Jakohihna sarjat eroaa toisista hihnanhampaitten profiilissa ja siihen ratkaisu löytyy kampiakselin pyörästä toisessa on soikea alapyörä ja toisessa pyöreä ja ne tunnistaa siitä että ajoitus merkki on soikeassa alapyörässä klo 1 ja pyöreässä klo 12. Vikahan voi tulla siitä että on väärä hihna koska jos on väärä hammasprofiili niin se syö hihnan hampaita ja saattaa ne irrottaa.
Comment
-
Antilla jotain perustettakin tuolle väitteelle? Kuullostaa aika uskomattomalta, ja väittäisin, että kampuran pyörä ei varmasti ole missään mallissa soikea. Siinä olet oikeassa, että väärä hammasprofiili kyllä kuluttaa hihnaa. On kuitenkin hyvin epätodennäköistä, että hihnoissa olisi sama jako, mutta eri muotoiset hampaat, joten todennäköisesti väärällä profiililla oleva hihna (esim. HTD vs. Gates Powergrip) ei kävisi pyörille lainkaan.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viestiKyllä on tullut iso moka tehtaalta jos hihnapyörä on soikea. Mahtaa hihna väpättää aika mukavasti isommilla kierroksilla.
Jos se on oikeasti tarkoituksella soikea, niin voisin vaikka luvata syödä hatullisen p.....
muoks: oli tuo lainaus otettava mukaan :)
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_209.pdf s. 54
Ei se oikeasti soikea taida olla, vaan hampaitten väli on eri. Jostain muistan kuitenkin lukeneeni soikeista pyöristäkin.Viimeksi muokannut haraldh; 16.11.2012, 23:02.
Comment
-
Aina oppii jotain uutta! SSP 209 ei suoraan puhu ovaalista pyörästä, mutta jos hammasväli muuttuu kesken pyörän on se väkisinkin hieman soikea. SSP 337 taas mainitsee suoraan, että pyörä on soikea 2.0tfsi bensakoneessa. Siinä on joku hieman tutkinut hihnan käyttäytymistä, että on tuollaiseen ratkaisuun päätynyt!
Comment
-
Joo aika mielenkiintoinen on tuo soikea pyörä. Olis kiva tietää miten paljon tuo vaikuttaa toimintaan. http://mathworld.wolfram.com/images/...ipticGears.gif Tuossahan on periaatteessa iso ja pieni hammasratas samassa. Hyvin jännä!
Comment
-
Tämä asia on loppuun käsitelty jo aikaa sitten, on vain jäänyt tänne kirjoittamatta lopputulos.
Auto siis diagnosoitiin Espoon Audi Centerillä. Tämän jälkeen auto makasi muutaman viikon Espoon Centerin pihalla, odottaen hinausta Lempäälään korjaamolle. Auton halusi korjata sama firma, joka oli tehnyt edellisen hihnan vaihdon. Espoo diagnosoi hihnan vialliseksi, kaikki muut jakopään osat olivat kunnossa. Ajelin 6 viikkoa vuokra-autolla. Lempäälässä kansi koneistettiin uudestaan, ja koneeseen vaihdettiin uudet suuttimet sekä kaikki jakopään osat. Hintaa remontille tuli n. 4900€ joka sisältää vuokra-auton kulut. Huomattavasti edullisempi, mitä Espoon Audi Center hinnaksi arvioi.
Onneksi remontti meni hihnan maahantuojan piikkiin!
Comment
Comment