Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9 TDI AVF vapisee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    1.9 TDI AVF vapisee

    On tuo passatti ruvennut pitämään omituista vapinaa. Pahimmillaan tuntuu samalta kuin epätasapainossa olevat takapyörät, eli koko auto tuntuu vapisevan. Oireet tulevat pahimmin esille 2200 - 2400 rpm, muilla kierrosalueilla ei tutinaa tunnu. Vapaina esiintyy vain pintakaasu ajossa ja lievässä moottorijarrutuksessa. Kyse ei siis liene vauhtipyörästä.

    Foorumia tavailtuani on muodostunut kuva, että todennäköisesti kyseessä on moottorin käyntihäiriö ja vieläpä kenties suutin ongelma. Vikakoodeja ei ole. Suuttimien johtosarja on vaihdettu joitakin kymmeniä tuhansia sitten.

    Mitä raati on mieltä olenko oikeilla jäljillä? Kuinka tuota lähtisi tutkimaan? käytössä on VCDS.

    #2
    Oisko kellään kiinnostusta jeesata tässä?

    Comment


    • #3
      Katos kenttäryhmä 13 joutokäynnillä, siitä näkee suuttimien korjausarvot. Terveet suuttimet on yleensä alle 0,5mg/isku. Tietysti jos tuolla näkyy heittoa, vika voi olla myös mekaaninen. (nokka-akseli kulunut, veivi mutkalla jne)

      Comment


        #4
        1:-0,68
        2:-0,48
        3: 0,52
        4: 0,68

        Voisko näistä tehdä jotain johtopäätöksiä ongelmaan liittyen?

        Comment


        • #5
          Mites suuntinten johtosarja olisko venakopan sisältä hapettunu pilalle. On kuitekin yliseimpi vika näissä vanhemmissa pumppareissa kuin rikkinäinen suutin?

          Comment


            #6
            Sarja on kertaalleen vaihdettu ja ilmenisikö johtovika aina samalla kierrosalueella, en tiedä?

            Comment


            • #7
              Tällaiset oli oireet mulla:

              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...light=korjattu

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja nomoreford Näytä viesti
                1:-0,68
                2:-0,48
                3: 0,52
                4: 0,68

                Voisko näistä tehdä jotain johtopäätöksiä ongelmaan liittyen?
                Ei nuo pahoilta näytä eli mekaniikka varmaan ok. Omassa oli yksi suutin sökö, teki hirveetä tärinää muistaakseni johonki 2000rpm tuntumassa. Tyhjäkäyntiarvot oli ihan kunnossa. Tuntui ajossa kuin rikkinäinen vetonivel tai epätasapainossa oleva rengas. Laitoin sitte koko setin suuttimia kun niitä nurkissa pyöri. vika loppui siihen. 580tkm kesti orkkikset, paljonko sulla on kilsoja?

                Comment


                  #9
                  290 tkm takana. Jotenkin vois kyllä oireet suutimeen viitata, mutta milläs tuon nyt sitten varmistais.

                  Comment


                  • #10
                    Mites käyntiääni, pöriseekö ilmanputsarissa tasasesti vai "lopottaako"?
                    Jos lopottaa niin nokka kulunut/nostin puhki, tai keinuvipuakselista öljykanavan "plommi" irti. Jos yhtään epäilyttää niin venakoppa irti ja siitähän se selviää. Nämä jos ok niin sitte vois hommata ehjän käytetyn suuttimen. Itse heittäisin sen ykköseen, koska se korjaa eniten alaspäin. Sitte taas lukemaan mitta-arvoja että näkee miten tilanne on kehittyny. Voi olla että arvaus osui tai sitte ei...

                    Comment


                      #11
                      Tarkoitatko noita ääniä tyhjäkäynnillä vai ajossa? Tuolla kierrosalueella on kyllä veto päällä vähän bensakoneen imuäänien tapaista ääntä havaittavissa. On tosin ollut jo aika kauan.

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä sen pitäs joutokäynnillä kuulua, jos epäilyttää niin ei muuta ku koppa pois ja tutkimaan!

                        Comment


                          #13
                          Joo, täytyy ottaa viikonloppuna työn alle.

                          Comment


                            #14
                            No niin, asiaa on hieman tutkittu, tuloksetta. Oireet tuntuvat pikkuhiljaa pahenevan. Ainakin kutosella 120 km/h mittarin mukaan ajettaessa vapina alkaa olla jo todella reipasta. Tuntuisi lisäksi, että pikkuhiljaa alkaa vapina tuntua myös reippaammalla vedolla.

                            Niin ja unohtui muuten tuossa aloituksessa mainita, että koneeseen on tehty kansiremppa vajaa vuosi sitten, jolloin yläkertaan tuli kaikki muu, paitsi nokka ja suuttimet uutta.

                            Vieläkö olis muita mahdollisia ongelman aiheuttajia, vai onko vaan mentävä pumppusuutin kauppaan?

                            Comment


                            • #15
                              Jos vapinan taajuuteen ei vaikuta käytettävät moottorin kierrokset, niin vikaa jonkin vetoakselin sisemmässä nivelessä tai useammassa. Jos vaikuttaa, niin vikaa vauhtipyörässä.

                              Comment


                              • #16
                                Joskus jouduttu uusimaan sisimmät vetonivelet joissa ollut kulumaa ns vetopuolella.Voi myös kokeilla vaihtaa puolelta toiselle jolloin parempi puoli tulee käyttöön.Ks oire voimistuu varsinkin kurmitettaessa isoimmilla vaihteilla ajettaessa.Tuntuisiko tutulle?

                                Comment


                                  #17
                                  Muuten kyllä, mutta tulee lähinnä pienellä kuormalla ja aina samalla moottorin pyörimisnopeudella (n.2200 - 2500rpm). Muilla pyörimisnopeuksilla ei oireile.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Joko Jukka kävit Viialassa kyselemässä vinkkejä?

                                    Comment


                                      #19
                                      Jep. Moottorin puolelle diagnoosi kääntyi, muttei tarkentunut sen enempää. Olen muutenkin yrittänyt kahlata maailman foorumeita läpi, mutta ole vielä löytynyt selkeää vastausta. Pari ihan samanlaista oiretta löytyi, mutta kumpaankaan ei ollut tullut yhtään vastausta. Jätän kyllä vielä nuo suuttimet tilaamatta ja vaihdan PA suodattimen. Yritän vielä käydä ahtoletkut läpi, kun muutamia samantapaisia(?) ongelmia oli paljastunut ahtovuodoiksi.

                                      Pakoputken haitariosan hajoaminenkin oli ollut ilmeisesti syynä joihinkin ongelmiin (ei ollut kaiketi kuitenkaan säksättänyt). Ja nyt kun muistelin, niin mullakin oli jossai vaiheessa kuulunut lievä säksätys, mutta on sittemmin loppunut. Tosin enpä äkkiä keksi miten tuota tutkisi, kun oireet tulevat käytännössä vain maantie nopeuksissa.

                                      Hankaloittaa kummasti korjaamista, kun ei oo heitellä tonnia sinne ja toista tänne kunnes sattuu osumaan oikeaan osaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Halvimmaksi tulee viedä testiin laakkoselle. Käyvät ajamassa testeri kytkettynä. Edelleen veikkaan tuota sähkösarjaa. Ei jätä vikakoodia mutta löytyi heti testerillä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Joo, tuo vois kylllä olla ihan hyvä testi. On vaan tuo merkkiliikkeen huollon kynnys niin korkea, että vaatii melkoisia ponnisteluja sen yli kipuaminen ;=).

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tiedän! Itsekin vaihtelin osia kunnes huomasin ettei muuta vaihtoehtoa enää ole. Ja huomasin sitten että olisi kannattanut viedä merkkiliikkelle heti alkujaan...

                                            Comment


                                              #23
                                              Kävin laakkosella ja ei ollut tuttu tuollainen testimenetelmä. Tai sitten emme ymmärtäneet vaan toisiamme. Ei osannut huoltoneuvoja sanoa viasta oikein mitään, ei tosin tyrkyttänyt huoltoakaan. Mielestäni oli kyllä ihan asiallista keskustelua sinänsä. Lopputuloksena ostin suuttimien johtosarjan ja lisäsin 10 cm korkeutta huollon kynnykseen.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ja mulle itse huoltomyyjä ehdotti testerin kanssa ajoa. Ihme sakkia! Jospa korjautuu uusilla piuhoilla.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ainakaan PA suodatin ei ollut ongelman aiheuttaja, eikä se yksi irti ollut alipaineletku siellä samoilla seutuvilla.

                                                  Juu ja korostetaan nyt vielä, että ihan asiallinen keskustelu sen huoltoneuvojan kanssa oli, eli ei sinänsä jäänyt mitään hampaankoloon. (Muuta kuin se "asiantuntemusta vaativien töiden 117€/h" -kyltti siinä tiskillä.)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ja johtosarjalle rahansa laittaneet hävisivät panoksensa.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Vapina ei ole hävinnyt mihinkään, tosin tuntuu että on nyt kylmillä keleillä vähäisempää(?). Sekä etu- että takapäästä kuuluu kolinaa, jonka syytä ei ole löydetty, vaikka sitä on jo useampikin tutkiskellut. Eteen on siis vaihdettu kaikki tukivarret ja iskarit. Raidetangot ovat kunnossa.

                                                      Taakse on vaihdettu tasauspyörästön tukikumit, takavetarit (käytetyt, autossa olleissa oli sisemmissä nivelissä väljää) ja iskarit.

                                                      Kardaani on tarkastettu ja nivelet voideltu. Koneeseen on vaihdettu suuttimien johtosarja.

                                                      Uusia suuttimia (käytettyjä, vähän ajettuja) ei ole löytynyt, enkä kyllä meinannut tuliteriä ihan vaan kokeilumielessä ostaa.

                                                      Onneksi tuo vapina ei esiinny kuin noissa tietyissä tilanteissa, niin asian kanssa tulee toimeen ja vaihtelee sitten palikoita kun takapuoli kestää niitä hankkia.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Päiviteentänpäs tämän tilanne. Autoon on osin tämän, osin kolinoiden vuoksi vaihdettu aika paljon tavaraa.

                                                        Etupään kaikki varret (ehjistä ehjiin),koiranluut, vakaajan kumit sekä etu ja taka iskarit. Ei vaikutusta.

                                                        Moottorin ja vaihteiston tukikumit (tarvike osat). Ei vaikutusta.

                                                        Etu ja takapään iskareiden yläkiinnikkeet (olikohan febit). Ei vaikutusta.

                                                        Kaikki takapään puslat, myös apurungon (poislukien se yksi, jota ei saa kuin tukivarren kanssa) ja peränmurikan tukikumit. En enää muista tarkasti, mutta osa taisi olla alkuperäisiä ja osa febi tai lemförder. Ei vaikutusta vapinaan, ajo-ominaisuudet paranivat.

                                                        Takaveto akselit, kun oli vähän sisemmissä nivelissä väljää. Ei vaikutusta.

                                                        Etu apurungon puslat (ja alkuperäiset moottorin ja laatikon tukikumit. Uudet raidetankojen sisä- ja ulkopäät. Vapina väheni selvästi, mutta se oli vielä selvästi olemassa. Ajo ominaisuudet paranivat huomattavasti.

                                                        Ja viimeisenä 80 tkm ajetut suuttimet. Nyt en ole enää saanut vapinaa tuntumaan.

                                                        Näyttäisi siis tässä vaiheessa siltä, että ongelma oli lähtöisin suuttimista, ja huonot / huonolaatuiset tukikumit yms. voimistivat vapinaa.

                                                        Ja sitten se loppuhuipennus näiden pikku remppojen jälkeen: Etupää kolisee vieläkin. Josko ens keväänä vielä vaihtais alkuperäis iskarit...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Jos tarvikeiskarit ovat ns. laatuvalmistajalta, kuten Sachs, Bilstein, Koni, tms. niin tuskin tärinät ja kolinat niistä johtuvat. Väljistyneet jarrusatulat ovat joskus aiheuttaneet kummallista kolinaa etupäässä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Katsoisitko nyt uudestaan vag-com:lla sen kenttäryhmä 13 että minkälaisia korjaus arvoja nyt antaa??
                                                            Ja laitat tänne ne näkyviin?
                                                            Näkis että onko ne muuttuneet paljonkin tuosta mitä ne oli ennen suutin rumpaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X