No nyt on tankki täynnä tätä lientä. Otin käyntiäänivideon ennen tankkausta, ja otan uuden kunhan saan ajettua sen tyhjäksi taas. Päästään ihmettelemään uskomatonta eroa äänimaailmassa!
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Neste Pro diesel
Collapse
X
-
On tuossa itekki siirtynyt tuohon Pro kiisselin käyttöön ja toista kertaa kävin laskeen sitä tänään tankkiin ja ei nyt ainakaan mitään hirveitä eroja ole huomannut. Käynti ääni tosin on ehkä hieman pehmentynyt, mutta pitää nyt sitäkin kuunnella vähän tarkemmin kun on ajanut enempi tuolla litkulla. Kulutus on kutakuinkin sama eli kaikki mitä tankkiin laittaa niin sieltä myös häviääkin.
Comment
-
n. 3 tankillista takana Pro Dieselillä ja pääasiassa pitkiltä maatieajojaksoilta. Ainakaan 2.0D V70 Vollella en ole nähnyt mitään etua tavalliseen dieseliin. 80 - 120 km/h kiihdytyksissä vitosella täsmälleen samoja aikoja oli kumpaa tahansa tankissa. Keskikulutuskin näyttää täsmälleen samaa jos toiseen suuntaan ajaa reitin normidieselillä ja toiseen suntaan Pro:lla.
Comment
-
Jostain muistelisin lukeneeni, että tämä kulutusero tulisi selvemmin esille ajettaewsa pätkä-ajoa kaupungissa ja ylmällä koneella. Lämpösellä koneella ja maantie-ajossa ero lähes olematon (olisko ollu nesteen FB-sivuilla tai jossain). Harmi ku tuli just käytyä tankilla. Täytynee koittaa jahka saa ajettua tuon tyhjäksi.
Comment
-
Täällä taas noussut kulutus tuolla litkulla, ennen tankillisella menty keskimäärin ~1250km niin nyt ei edes ajotietokone näytä kuin rapiat 1100km. Noh, seuraavalla tankkauksella näkee kun saa lasketun kulutuksen.
edit: Tankkauksesta laskettuna ~0.1l/100km vienyt enemmän kun yleensä. Tosin matka-ajoa on 90% omista ajoista joten taidan jatkossa tankkailla vaan halvimmasta mittarista mitä matkalla aina sattuu.Viimeksi muokannut niinjoo; 2.10.2012, 04:49.
Comment
-
Mulla kans pompsahti tokan tankillisen puolivälissä 7.6->7.7l/100km, luultavasti vaan sattumaa.
Tämä siis suoraan ajotietokoneesta joka pitänyt aina kutinsa desin tarkkuudella.
Ajo 90% kehä 3:n sisäpuolella ja noin 70% kaupungissa.
Ajotietokone nollattu kansirempan yhteydessä, heinäkuun alussa, noin 5500km sitten. Onhan tässä kelitkin viilenneet.
Muuta en ole tossa omassa BRD:ssä huomannut. Nätisti se uudella kannella on aina käynyt, tai niin nätisti kun pumppari voi käydä.
DPF poltoista en osaa vielä sanoa, aiemmin poltteli noin 400-500km välein, johtuen varmastikkin tosta pääkaupunki painotteisesta ajosta.
Comment
-
Ei varmaan tankillisen perusteella ja varsinkaan auton ajotietokoneen mukaan voi sanoa juuta eikä jaata Pro Dieselin kulutusvaikutuksesta. Tuo desin, parin heitto tulee kuitenkin niin helposti jo esim. vesisateen takia, että tankillisella ajettava matka ei ole millään tapaa vertailukelpoinen.
Comment
-
Tankkasin Tornion ABC:llä ja vaikka ajelin ihan normaalisti, kulutus oli ~4 desiä pienempi ajotietskan mukaan, kun normaalisti samalla matkalla. Mikähän tuonkin selittää. 0.1l eroja ei kannata edes mainostaa.
Itse en kuitenkaan usko tuohon Nesteen ihmeaineeseen. Meneehän tuo mun Passatti paperien mukaan maantiellä 4.3l satasella, vaikka todellisuus on 5.5-6l normi maantienopeuksilla. Kaikki on mahdollista labrassa.
Comment
-
Duunikaveri kehuskeli tänään huomanneensa, että hänen ekoteko volvossaan oli kulutus 5 tankin jälkeen tippunut myös tuon 0,4l/100km (vaikka Puuhapete puhuu 0,4dl). Autolla ajetaan pääasiassa vain työmatkaa joka on 65km suuntaansa 50/50% motari-kehä 3. Nyt kuulemma on jo 3.8l/100km keskikulutus. Vielä kun Neste pikkasen lisäaineistaa tota niin sehän alkaa työntää kukkasia putkesta :)
Comment
-
Korjailin edelleiseen ajatustypot.
Tarkennuksena siis edelliseen, että tankkaan aina ABC:llä ja normaalisti pääsen tuon 1000km välin täällä paikallisesti tankkaamalla.
Yritin tuolla sanoa, että eroja tuntuu jostain syystä tulevan ihan muidenkin ketjujen polttoaineilla hieman tankkauspaikasta riippuen. Mittausmatkaa on kyseisellä välillä 500km ja aika usein ajan sen yhteen putkeen ilman taukoja.
Comment
-
Ekan tankillisen jälkeen kokemukset: käyntiääni pehmeni aavistuksen ja edellisen 6tkm:n kulutuksen ollessa joka tankillisella sama, putosi Pro Dieselillä kulutus 0.6L/100km. Pakkohan se oli ottaa lisää tuota ihme-eliksiiriä.
Comment
-
Ajelin tossa syyskuussa ensin viikon tolla pro:lla ja sen perään viikko normidieselillä. Ajomatkat täysin samat, en kumpanakaan viikkona poikennut minnekkään kauppaan tms mikä ei kuulunut lenkkiin. Ajotietokoneen nollasin molempien vikkojen alussa ja täysin samaan kulutukseen pääsi. Normidieselillä kun tankkasi niin laski ettö pääsee noin 200km pidemmälle sillä samalla tankilla kun mitä pro laski. Tiedä sitten. Ei oikeen vakuttanut minua, joka siis ajaa viikossa sen 2000km joka myös oli se testi minkä ihan ihtse omalle autolleni tein. JAtkossa täällä tankataan ihan normidiesseliä kyllä...
Comment
-
Kesälaatua vältellessäni tuli sitten tankattua lähes tyhjään tankkiin kallista Pro Dieseliä. Viikon ajelun jälkeen todettava, että:
-käyntiääni pehmeni
-vääntö ja teho nousi (perstuntumalla mitaten)
-savutus täyskaasukiihdytyksessä väheni, tosin sen arviointi taustapeilistä on epäluotettavaa
-kulutus osapuilleen sama, ehkä 0.2-0.3 vähemmän satasella (~4-5%)
Jatkossa tankkaan tuota kyllä aina mahdollisuuksien mukaan. Hintaerosta se viime kädessä riippuu, tehoero on sen verran pieni, että ehdin kyllä normaalillakin dieselillä aasta beehen.
Täytyy sanoa, että on hieno tuote.
Comment
-
Voi olla toki pelkkää kuvitelmaa (placebo-efekti), mutta muutaman täyden tankillisen koekäytön jälkeen arvioisin, että savutus väheni, tehoa hieman lisää ja autoani vaivannut nykimisongelma lähes poistui. Nyt kun tankkasin ABC:ltä normilaatuista niin ainakin savua alkoi taas tulla vedätettäessä yli 3k kierroksilla ja nykismisongelmatkin palasivat. Pitänee ajaa tankki tyhjiin ja ottaa taas Pro:ta niin näkee toistuvatko em kokemukset...
Autollani on päästelty mittarin mukaan yli 521tkm ja suuttimia/ruiskua ei tietääkseni ole vaihdettu/kunnostettu.
Comment
-
ensimmäinen tankillinen tavaraa ajettu ja pääsi n. 100km pidemmälle kuin ennen. myös todellinen kulutus laskenut hieman. seuraava tankillinen laitettu ihme ainetta ja katsotaan jatkuuko sama trendi. harmi vaan kun muuttuu noi talvirajoitukset nyt pikkuhiljaa, niin ajosuorite muuttuu samalla.
Comment
-
Itellä ainakin hiljeni käyntiääni huomattavasti. Ei tarvii hävetä et traktorilla ajelis.
Kulutuksesta paha sanoa ku vaihdoin samaa tahtia talvirenkaat alle ja kulutus putosi luokkaa 0.5l
Jotenkin kylmäkäynnistys on kuin lähtisi palmun alta.
se 5nm lisävääntö ei oikeen 500nm joukossa tunnu.
Comment
-
Olisiko niin, että hieman tuoreemmissa ja/tai korkeaviritteisemmissä dieselautoissa ero on suurempi? Ruiskutuspaineissahan on tapahtunut huimaa kehitystä. Edit: noinhan tuo taitaa olla:Pumppusuuttimilla varustetussa autossa huipputeho kasvoi jopa neljä prosenttia...jakajapumpulla varustetuissa autoissa tehoeroa ei polttoaineiden välillä juuri havaittuViimeksi muokannut jpeltopuro; 30.10.2012, 16:39.
Comment
-
Pikemminkin etu luultavasti tulee moottoreissa joissa on käytetty tehtaan mappauksessa optimaalista myöhäisempää ruiskutusennakkoa NOx päästöjen vähentämiseksi, ts. useimmiten uudemmat moottorit joiden on täytettävä tiukemmat rajat. Syttymisviive lyhenee korkeamman setaaniluvun ansiosta jolloin lämmönvapautumisen ajoitus siirtyy optimaalisemmaksi ja hyötysuhde kasvaa.
Kylmänä syttymisviive on huomattavan pitkä, jolloin korkeasta setaaniluvusta on iso etu. Syttymisviiveen aikana osa polttoaineesta ehtii höyrystyä ja kun se viimein syttyy, se palaa hyvin nopeasti esisekoituspalamisena joka tuottaa jyrkän sylinteripainegradientin ja korkean huippulämpötilan. Ensinmainittu tuottaa melua ja jälkimmäinen typen oksideja.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Matelija Näytä viestiIhmettelen vaan että missä kaikkialla tuota Pro Dieseliä saa kun ainakin ABC ostaa löpönsä Nesteeltä
ja mielestäni Nesteen kaikki diesel on kohta tuota kyseistä, joten voisko ABC:llä olla samaa tavaraa ilman ''tarroja'' pistoolissa ?
Comment
-
Ei ole vielä mun kohdalle sattunut kylmäasemaa jossa olisi pro myynnissä. Hinnanero alkaa muuten olemaan selvä tavalliseen dieseliin verrattuna, ainakin oulun seudulla. 5 tankillista on nyt takana pro:lla ja oikeastaan ainut ero entisiin dieseleihin on hiukan pehmeämpi käyntiääni. Eiköhän sitä tule tuota kuitenkin jatkossakin laitettua, koska on tutkitusti parempaa polttoainetta.
Comment
Comment