Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 2.5Tdi ahdot?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • C4 2.5Tdi ahdot?

    Tuossa rupesin pohtimaan vähän pitkäntähtäimen projektia. Eli alla on siis 100:n audi 2.5 5-sylinterissä tdi koneella -92, paineistus on ilmeisesti hoidettu KKK K16 ahtimella (sen mitä TM:ään on luottamista). Minkäslaiset ahdot tuossa pitäisi olla vakiona? Yritin googlettaa mutta vastaan tuli lähinnä ooppeleita ja lantikoita =)

    kaikkea sitä päähän pälkähtää sairaslomalla...

  • #2
    0.72 - 0.92 bar.

    Comment


    • #3
      Kiinnostaa projektin kulku itseänikin, kun alla on samanlainen nokivasara.

      Mistä meinasit aloittaa? Itselläni on ollut mielessä lastun päivitystä, ja (ehkä) ahtopaineen nosto, mutta tuosta ahtamisesta olen pihalla kuin tamponin naru - joten ahtopaineen nosto for dummies olisi paikoillaan.

      Comment


        #4
        Täällä olisi kanssa käynnistymässä jonkinlainen päivitys rojekti.

        Koitin kysellä dieselhuollosta, että saisiko isompaa suutinta tehojen nosto mielessä (+sen jälkeen olisi tarkoitus lastuttaa) ja minkä verran kustantaisi?
        Vastaus oli vain:"Tulee aika kalliiksi suuttimet vaihtaa, että kannattaa ennemmin lastuttaa", joten vieläkin hakusessa isompien suuttimien hinnat/saanti?

        Comment


        • #5
          Itsekin olen tällä hetkellä ahtamisesta pihalla kuin lumiukko, mutta tuossa pari työkaveriaon ns. Diesel-experttejä. Heiltä kyselin tehon lisäystä ja siinä sitten pohtivat että mitkä ahdot mahtaa olla. Jos nyt saisi sen lastunkin ensin hommattua ja sen veropäätöksen... rahaahan tuohon tehon lisäämiseen kuluu lastun jälkeen luokkaa "liikaa".

          Comment


          • #6
            Onkos tällä rintamalla mitään uutta?

            Olisi edullinen lastu tiedossa (42 e), mutta alkoi hirvittämään kun lastun tekijä
            sanoo ahtojen nousevan 1.4 - 1.6 baariin koneesta riippuen. Tehojen pitäis tällöin
            nousta 28 - 35 hepoa. Sinänsä kuulostaa näin bensakoneilla ikänsä ajaneen korvaan
            realistiselta tuo tehonousu.

            Koneena siis AAT, 2.5 TDI 115 hv.

            Comment


              #7
              Kannattaa tsekata kansanautofoorumi
              http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=29202

              1. Suuttimet vaihtoon
              2. Uusi ohjelma, jossa rajaa noita huippuvääntöjä.

              Comment


                #8
                C4 2.5Tdi ahdot?

                Tervehdys

                Itsellä autossa kiinni KCR master I yleismallin boxi jolla saadaan lisää kakkua ja hukkaportin letkusta säätöventtiilillä maltillinen paineenvuodatus ahtojen saamiseksi. Ahdot käy nyt maksimissaan 1,1 baarissa.

                Auto liikkuu hyvin kun päästään +2200rpm/1bar. ja silloin on sitä"voimasauhua" riittävästi ilmassa ;)

                Värinän estin on kaasujalassa eli 5 ja 6 vaihteella ei voi pahimmassa vääntökohdassa täyskaasulla vedätellä. (2000-2300rpm.)

                "Oikeat" virittelijät varmaan hymähtelee,mutta itsellä toimii hyvin ja oli suht edullinen ratkaisu..

                Comment


                • #9
                  Joo mulla on "käyttöautona" kanssa volvo V70 2.5 Tdi (siinä on muuten vw:n kone) ja kävin lastuttamassa sen Toijalan autosähkössä,Seppo Harinen, muutama viikko sitten.

                  Ja se tehtiin näin;

                  Auto jarrutettiin ekaksi vakiona ja siinä oli 290nm ja 140hv.Seppo teki lastun (n.pari tuntia) ja taas jarrutettiin ja tehoa oli 379nm ja 169hv. Lasku oli 650e. Kysyin mitä hän teki ja vastauksena sain: Nostin syöttöä. Ja hieman siinä ihmettelin että etkö nostanut ahtoja, niin Seppo tokaisi et diesel on siitä jännä,kun lisäät syöttöä niin ahtopaine nousee samalla....täysin outo yhtälö mulle,mutta näin kävi, Ahtopaine on nyt n.1.2-1.4bar kun orkkiksena n.0.8-1.0bar.
                  Kadulla eron sitten huomasikin selvästi ja autoa on huomattavasti mielyttävämpi ajaa.Esimerkkinä kiihtyvyys parani n.25-30%.Otin mittaukset ennen ja jälkeen lastutuksen.Ja mikä oudointa niin keskikulutus oli ennen lastutusta 6.1litraa ja lastun jälkeen 5.7litraa(myöskin mitattu).
                  Ja tietenkin audistina ja vw transporterin omistajana kyselin että mitä moisesta saa ulos,niin kuulemma noista vw tai audi 2.5Tdi saa 200hv lastulla ja pakokoputken (viimeisen pöntön vaihdolla),se on kuulemma tosi ahdas.Mutta ilman pakoputki rumpaa niin n.180-185hv.....aika raju on dieseliks,ja vääntöä kyllä löytyy...taidanpa vielä käydä siellä:-)

                  Comment


                  • #10
                    Mulla on 1T- kone (2.5 TDI -91 120 hv virallisesti), ilmansuodatin on mallia kartio ja viimeinen äänenvaimennin on korvattu 3" happoteräsputkella.

                    Tuli just huollosta ja oli aika vaisun tuntuinen. Huomasin IC:n lämpöanturin piuhan jääneen irti. Se kun laittoi paikalleen, niin jo kulki entiseen malliin. IC vuotaa hieman, en vielä ole kerennyt korjauttamaan. Harmi, että typ 44 keulaan ei meinaa ilman suurempia modeja mahtua isompaa IC:tä

                    Lastunkin laitoin, mutta se ei toimi maffittomassa näköjään. Myydään tai vaihdetaan suurempiin suuttimiin.

                    Huollon aikana mulla oli alla transportteri, jossa 208 hv 460 Nm. Kulki suhteellisen iloisesti;-)

                    Marko: millainen sun säätöventtiiliasennus on?

                    Comment


                    • #11
                      Typ44 keulaan ei mene ilman suurempia modeja isompi cooleri??? Mihkään ei ole niin helppo laittaa isompaa cooleria kuin Typ44(Audin paras mallisarjaEVER :)


                      Comment


                      • #12
                        Kiitos kuvista! Antavat uskoa projektiin.

                        Kyllä näköjään saa, mutta esim. kakkoskoppasen kolopallon keulaan saa heittämällä syylärin kokoisen laitettua. Pitkittäiskoneisessa koneen etupään kiinnitys on hankaloittava tekijä.

                        Mikäköhän on suurin sarjavalmisteinen, joka sopii heittämällä keulille? 200 20V?

                        Comment


                        • #13
                          Keskimmäises kuvas näkyy äijän kädes 200 20V cooleri,eli ei se hirveän iso ole sekään.
                          Tuolta http://www.2bennett.com/body_audi_200_intercooler.html Olet kuitenki säästäny jo polttoaineessa tuon hinnan ; )

                          Comment


                          • #14
                            Komiaa, mutta melko kallista. Mikä mahtaa olla keskimmäiseen asennettu IC? Näyttää tehdastekoiselta. Bolt-on?

                            Taitaa olla sedanissani 20V cooleri, kovasti on saman näköinen.

                            Comment


                            • #15
                              Suht bolt on, ilmastoinnin anturi ja se Tuki pitää siirtää pois tieltä ja imu/paineputkea(coolerille menevä putki) jatkaa. Konepellin tuulihaan joutuu siirtää tai hylkäämään, mutta sullahan oli V8 pelti,en tiedä miten siinä tuulihaka asia on hoidettu?? Tulee 20V:ssä ainakin suht lähelle jakohihnan koteloa. Luulen että tuo keskimmäisen kuvan cooleri on Abtin paketista aluperin. Itelle tulee just tuollainen/tuon tyylinen, 400e laitan kuvia jahka joskus pääsen ikuisuusprojektissa siihen asti että sitä alan sovittelee paikalleen.

                              Comment


                              • #16
                                Kiitos etukäteen!

                                Comment


                                • #17
                                  TDI ahtojen nostoon se lastuaminen on tietenkin oikea teko. Mulla oli joskus AEL koneinen, joka oli oikeasti herkkä. Kokeilin siinä aikanaan myös "tuplalastua" eli perinteinen ohjelman muutos boxiin ja sen lisäksi väliin ns. "tuning box" viripurkki. Se toimii kuten pitääkin eli kohonnut teho korottuu edelleen. Ei maksanut maltaita ja oli todella mukava ajaa. Kun sitten teetin vielä uuden turbon Riikosella kahdesta erilaisesta yhdistämällä siten että saadaan happea vakiota enemmän tupaan, alkoi hymy todella levitä: Ahtoi aivan sairaan mukavasti jo heti alkumetreiltä ja taatusti oli vääntöä ja tehoa reilusti. En ikinä käynyt penkissä tuossa vireessä mutta varmaan oli liki 200 hummaa kun kulki 220 heittämällä ja kiihdytys 140 ylöspäin oli kertakaikkisen vakuuttavaa. Myös ohituskiihtyvyys 80-120 nelosella oli hyvä, selvästi alle 5s. käsiajanotolla. Silti kulutus oli se normaali "haju".
                                  Mutta ei tulta ilman savua. :-)
                                  Vielä kun tuossa pannussa olisi ketjunokka...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jään suunnittelemaan jatkoa projektille. Kiitti vinkeistä. Nyt, kun hengitystä on autettu, voi miettiä muuta jäynää koneelle.

                                    Nyt, kun löysin huonon kontaktin IC:n anturista ja paransin sitä, alkoi kulkea mielestäni mukavasti. Antaa maksimiahdot huomattavasti alempana kuin ennen. Savua ei ole ainakaan liiaksi. Kulkee käyttöpeliksi ihan kivasti. Vetää raskaampaakin kuormaa aika iloisesti, eilen tuli perässä 3 m3 hevosenpa**aa jykevässä kärryssä puutarhan piristeeksi. Kun piti kierrokset ahtoalueella, kulki hyvin. Kerrankin oli "hevosvoimaa" matkassa tarpeeksi;-)

                                    Ketjunokka saisi olla joka koneessa, joihin ei saa asiaa järjestettyä hammaspyörillä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      > Itsellä autossa kiinni KCR master I yleismallin boxi jolla saadaan lisää kakkua ja hukkaportin

                                      > "Oikeat" virittelijät varmaan hymähtelee,mutta itsellä toimii hyvin ja oli suht edullinen ratkaisu..

                                      Boksin toiminta kuulostaa aika samantapaiselta omaan kustomilastuun verrattuna. Lastulla hienosäätö ja eri toiminta-alueet on tietysti paremmin hanskassa.

                                      > Ja tietenkin audistina ja vw transporterin omistajana kyselin että mitä moisesta saa ulos,niin kuulemma noista vw tai audi 2.5Tdi saa 200hv lastulla ja pakokoputken (viimeisen pöntön vaihdolla),se on kuulemma tosi ahdas.

                                      Omat kokemukset ei ainakaan Audin kohdalla näitä tue. Pakoputkisto ei kovin tukkoiselta vaikuttanut, ja tehoakin tuli jostain syystä vain +10 kW. Tosin kaikki lastuvalmistajat lupaavat enemmän, joten olisiko joku yksilöjuttu.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Joo vastaus tähän..
                                        Omat kokemukset ei ainakaan Audin kohdalla näitä tue. Pakoputkisto ei kovin tukkoiselta vaikuttanut, ja tehoakin tuli jostain syystä vain +10 kW. Tosin kaikki lastuvalmistajat lupaavat enemmän, joten olisiko joku yksilöjuttu
                                        Nuo tedot tosta +200hv:n audin koneesta tuli suoraan Toijalan autosähkö Seppo Harisen suusta.Eli hänellä on jarrutuspenkki,jossa aina ekaksi,siis ennen lastua,auto jarrutetaan eli otetaan tehot ulos ja tämän jälkeen siihen hän tekee lastun ja jarruttaa uudestaan,joten lastun muutokset näkee heti ja ne ovat mustaa valkoisella,eikä mitään mutu tai perstuntumaa....

                                        Hän kertoi myös saaneensa useasta vw konsernin 2.5 Tdi autosta +200hv lastulla ja viimeisen pöntön vaihdolla....ja ne käyrät löytyvät hänen tietokoneelta (tosin en niitä nähnyt) mutta useamman vuoden hänet tunteneena uskoin hänen sanaansa.180hv tulee pelkällä lastulla (samoin tulee Tdi V70 volvosta).

                                        Tuo lastu tehdään aina autokohtaisesti heillä (näin olen käsittänyt).Eikä se ole ns.postimyyntilastu.

                                        Luulenkin että halvemmalla saa halvemmat tehot ja ns. pikahuoltoa.Se ei tarkoita että ne olisivat kaikissa tapauksessa huonot,mutta suurin osa kumminkin......ja esimerkkinä mulla oli volvossa lastu kun menin Harisen jarruun (ja se oli ns postimyyntilastu) ja tehot olivat täsmälleen samat kuin vakiossa vaikka savua tuli putkesta ja meno tuntui sitä kautta nopeammalta,mutta totuus olikin toinen....:-)

                                        Comment


                                          #21
                                          C4 2.5Tdi ahdot?

                                          Antti:niin se venttiilijuttu, paikallisesta hydrauliikka/pneumatiikka liikkeestä t-haara, ruuvilla säädettävä venttiili ja pätkä 6mm putkea joka on samaa kuin autossa.
                                          T-haara ja venttiili semmosia joihin putki vaan painetaan kiinni ja se on siinä. (en muista systeemin nimeä mutta käyttäävät pneumatiikka kytköksissä)
                                          Eli hukkaportille menevä putki poikki, t-haara väliin, t-haarasta pätkä putkea johon venttiili josta vuodatan painetta pois.

                                          Tuo KCR:n boxi on aika hankala säätöinen siinä on 3 säätöruuvia, niitä kun pyörittelee niin useimmiten tuloksena on helvetillinen tehopiikki joka päättyy siihen että menee vika tilaan ...

                                          Millä konstilla Audiin saisi sitä alakierrosten vääntöä, kun nyt on melko kuollut kunnes pääsee yli 2000 kierroksen?

                                          Comment


                                          • #22
                                            > Millä konstilla Audiin saisi sitä alakierrosten vääntöä, kun nyt on melko kuollut kunnes pääsee yli 2000 kierroksen?

                                            Tuon kustomisoftan paras puoli oli juuri tämän alle 1800 kierroksen kuolleen alueen paikkaaminen. Ei se vieläkään väännä moitteettomasti pikkukierroksilla, mutta käytös on paljon parempi kuin vakiona. Ero on mielestäni suurempi kuin käppyrä kertoo. Tosin ei tuo käppyrä oikein muutenkaan tositilannetta kerro.

                                            Veikkaan että korjaus tuli syötön lisäämisestä ja EGR:n vähentämisestä, mutta en pysty noita todistamaan.

                                            Koita ensiavuksi sulkea EGR, jos ei ole jo tehty. En tiedä pitäisikö jotain kompensoida tuon jälkeen, mutta tuskin, kun käsittääkseni systeemi sulkee EGR:n itsekin pitkän tyhjäkäynnin jälkeen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Onkos kukaan laittanut tuollaista Upsoluten lastua 5-diiseliin?
                                              Hinta on edullinen lupauksiin nähden, 399e asennettuna.
                                              115hv -> 143hv
                                              265nm -> 320nm

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mahtaako nuo arvot 180-200 hp otettu 103kw koneesta?
                                                Mitä mahtaisi saada tuosta laimeammasta versiosta (85kw) tehoja irti lastulla ja uudella takapöntöllä? Onko siitä pöntön vaihdosta oikeastaan suurta hyötyä? Ulkonäkö ainakin paranisi koska orkkis on kamala.
                                                On ollut mielessä viedä oma Audi (A6 rivivitonen 2.5tdi 85kw) Hariselle lastuttevaksi, mutta sinne soitetun puhelun mukaan voivat lastuttaa vain sähkökaasullisen. Yritin etsiä vaijeria pannuhuoneesta tuloksetta, joten luultavammin on sähkökaasullinen?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  103kw (AEL) ja 85kw (AAT) moottoreissa on mekaanisia eroja, joten lastutus ei niistä suo samaa tulosta. http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3906

                                                  Koko pakoputken katin jälkeen poistaminen edesauttoi kulkua hieman, mutta ei välttämättä merkittävästi (kelloteltiin useampaan otteeseen, Porhiolla vois olla tarkkaa dataa). Takapöntön vaihdosta tuskin huomaa takapuolessa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Mistä asetteluryhmästä näkee VAG-COM:ssa ahtopaineen? Asetteluryhmä 15:ssa on kaksikin "absolute pressure"-arvoa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ei oikein täsmää oman boksin ryhmiin: http://tdi.5cyl.net/Pub/4A0-907-401-P.lbl. Noita ei sitten ihan kokonaan ole tarkastettu ja muutenkin pientä viilaamista fileessä on.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Joo, sekoilin näköjään noiden ryhmien kanssa. Se olikin tuo ryhmä 11 mitä tarkoitin. Jos kanava 11,3 on ahtopaine, niin minun saamat lukemat eivät pysy tehdasarvojen rajoissa (mainitut 0,72-0,92bar).

                                                        Edit: Niin, tuosta VAG-COM:in ilmoittamasta lukemastahan täytyy vähentää vallitseva ilmanpaine, että saadaan ahtopaine. Minä kun ensin tohkeissani ihmettelin miten ahtopaine on jo tyhjäkäynnillä hiukan vajaa 1 bar...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Miltä näyttää tähän verrattuna: http://tdi.5cyl.net/A6/Boost.gif? Ajettu nelosella alamäkeen.

                                                          Vakiosta ei valitettavasti ole käppyrää, mutta ilmeisesti paljoa ei ole tuohon ahtopainetta nostettu.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mulla on omatekoinen piuha, joka toimi hienosti Audi A4 B5:ssä OBD II - portin kautta,
                                                            mutta nyt en saanut yhteyttä Audi 100 C4:een, jossa on siis tämä 2+2 liitin.
                                                            Eikö softa pitäis kuitenkin tukea molempia, onko johto erilainen muutenkin kuin liittimeltään?
                                                            Vaatiiko tosiaan sen OBD II -> 2+2 adapterin?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X