Terve!
Pakko oli laittaa ihan omakin kysymys, vaikka epäilen nyt ilmenneen vian liittyvän imusarjan läppiin. Tosin vika voi olla jotain muutakin (MAF, turbon ohjausservo, EGR tms.) foorumin ahkeran tutkimisen perusteella. Nuo aihealueet ovat siis varsin tuttuja, enemmänkin kysymysmerkkejä herättää nuo päälle tulevat vikatilat. Vielä kertaalleen: kyseessä 208 tkm ajettu A4 B7 3,0TDi -06 204 hv BKN-moottorilla (vakio).
Tapahtunut seuraavaa:
- Kesän 2011 aikana/jälkeen hehkun merkkivalo alkanut vilkkumaan yhteensä 5 kertaa (talvella ei kertaakaan) eli ei kovin usein. Vika poistunut joka kerta auto sammuttamalla kerran tai korkeintaan kaksi kertaa. Joka kerta rajoittanut tehoja selvästi.
- Ensimmäisten kertojen jälkeen käytetty auto Kajaanissa Laakkosella vikakoodien luvussa, jolloin selvää vikaa ei paljastunut. Nyt olen reissun päällä, joten vikakooditulosteet on jossain paperinipussa kämpillä.
- Viime perjantaina kotoa Oulusta lomareissulle lähdettäessä sama hehkun merkkivalo vilkkumaan heti pihasta lähdön jälkeen kylmällä koneella (ajettu edellisen kerran edellisenä päivänä), pysyi poissa toisen starttikerran jälkeen koko reilun 500 km matkan.
- Autolla ei ajettu ollenkaan pe illan perille pääsyn jälkeen, kunnes tänään liikkeelle lähdettyä autoon taas hehkun merkkivalot vilkkumaan ja tehon rajoitukset päälle. Auto pari kertaa tien sivuun, sammutus ja käynnistys, mutta varovaisen kiihdytyksen jälkeen uudelleen hehkuvalot vilkkumaan. Toisen kerran jälkeen lisäksi moottorin merkkivalo palamaan (saksankielisen ohjekirjan mukaan "häiriö päästöjenrajoitusjärjestelmässä"). Kolmannen kerran jälkeen hehkujen merkkivalo ei enää syttynyt, mutta tuo moottorin häiriövalo ei suostunut enää sammumaan. Auto tuntui kuitenkin toimivan normaalisti, vaikka en tuon vikavalon palaessa uskaltanut kuin ajaa auton varovasti 2 km matkan määränpäähän.
Nyt siis tilanne on se, että tuo moottorin näköinen merkkivalo ei suostu sammumaan ja vikakoodien luku on vähintäänkin edessä...ilmeisesti Tampereella reilun 30 km päässä. Kaiken lisäksi olen lähdössä ulkomaan reissulle jo aikaisin ke aamuna hieman vajaaksi kahdeksi viikoksi, joten auto pitää jättää joko vikatilassa lentokentälle tai huomenna korjattavaksi johonkin liikkeeseen kauaksi kotoa.
Osaisikos foorumilaiset arvailla mahdollista syytä ilman noita vikakoodeja pelkän käyttäytymiskuvauksen perusteella? Ja uskaltaako autolla ajaa pitkiä tai edes lyhyitä matkoja vian selvitykseen em. kuvauksen perusteella?
Auto siis vaikuttaisi toimivan muutoin normaalisti ja se on säännöllisesti huollettu merkkiliikkeessä. Huoltovälinä on tosin Long life, kilometrien puolesta pitäisi kuitenkin ajaa vielä n. 7 tkm ennen huoltoa (30 tkm rajaa).
Pikaista apua tarvitaan. Kiitos!
Pakko oli laittaa ihan omakin kysymys, vaikka epäilen nyt ilmenneen vian liittyvän imusarjan läppiin. Tosin vika voi olla jotain muutakin (MAF, turbon ohjausservo, EGR tms.) foorumin ahkeran tutkimisen perusteella. Nuo aihealueet ovat siis varsin tuttuja, enemmänkin kysymysmerkkejä herättää nuo päälle tulevat vikatilat. Vielä kertaalleen: kyseessä 208 tkm ajettu A4 B7 3,0TDi -06 204 hv BKN-moottorilla (vakio).
Tapahtunut seuraavaa:
- Kesän 2011 aikana/jälkeen hehkun merkkivalo alkanut vilkkumaan yhteensä 5 kertaa (talvella ei kertaakaan) eli ei kovin usein. Vika poistunut joka kerta auto sammuttamalla kerran tai korkeintaan kaksi kertaa. Joka kerta rajoittanut tehoja selvästi.
- Ensimmäisten kertojen jälkeen käytetty auto Kajaanissa Laakkosella vikakoodien luvussa, jolloin selvää vikaa ei paljastunut. Nyt olen reissun päällä, joten vikakooditulosteet on jossain paperinipussa kämpillä.
- Viime perjantaina kotoa Oulusta lomareissulle lähdettäessä sama hehkun merkkivalo vilkkumaan heti pihasta lähdön jälkeen kylmällä koneella (ajettu edellisen kerran edellisenä päivänä), pysyi poissa toisen starttikerran jälkeen koko reilun 500 km matkan.
- Autolla ei ajettu ollenkaan pe illan perille pääsyn jälkeen, kunnes tänään liikkeelle lähdettyä autoon taas hehkun merkkivalot vilkkumaan ja tehon rajoitukset päälle. Auto pari kertaa tien sivuun, sammutus ja käynnistys, mutta varovaisen kiihdytyksen jälkeen uudelleen hehkuvalot vilkkumaan. Toisen kerran jälkeen lisäksi moottorin merkkivalo palamaan (saksankielisen ohjekirjan mukaan "häiriö päästöjenrajoitusjärjestelmässä"). Kolmannen kerran jälkeen hehkujen merkkivalo ei enää syttynyt, mutta tuo moottorin häiriövalo ei suostunut enää sammumaan. Auto tuntui kuitenkin toimivan normaalisti, vaikka en tuon vikavalon palaessa uskaltanut kuin ajaa auton varovasti 2 km matkan määränpäähän.
Nyt siis tilanne on se, että tuo moottorin näköinen merkkivalo ei suostu sammumaan ja vikakoodien luku on vähintäänkin edessä...ilmeisesti Tampereella reilun 30 km päässä. Kaiken lisäksi olen lähdössä ulkomaan reissulle jo aikaisin ke aamuna hieman vajaaksi kahdeksi viikoksi, joten auto pitää jättää joko vikatilassa lentokentälle tai huomenna korjattavaksi johonkin liikkeeseen kauaksi kotoa.
Osaisikos foorumilaiset arvailla mahdollista syytä ilman noita vikakoodeja pelkän käyttäytymiskuvauksen perusteella? Ja uskaltaako autolla ajaa pitkiä tai edes lyhyitä matkoja vian selvitykseen em. kuvauksen perusteella?
Auto siis vaikuttaisi toimivan muutoin normaalisti ja se on säännöllisesti huollettu merkkiliikkeessä. Huoltovälinä on tosin Long life, kilometrien puolesta pitäisi kuitenkin ajaa vielä n. 7 tkm ennen huoltoa (30 tkm rajaa).
Pikaista apua tarvitaan. Kiitos!
Comment