Aika ajoin tehot häviävät kiihdyttäessä ja kone ei ota kierroksia kuin noin 3000. Tehot palaavat kun käyttää virrat pois ja uudelleen päälle ja sitten toimii taas jonkin aikaa normaalisti. Ahtopaineen säädin N75 on vaihdettu, mutta ei se mitään auttanut. Osaako joku kertoa missä vika luuraa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Tehot häviävät, A4 1.9 TDI AHU
Collapse
X
-
Täällä aivan samanlainen oire ollu pari päivää paitsi moottorina AWX. Sillon kun tuon hyytymisen tekee, jättää samalla taakseen mustan savupilven. Vikakoodit katsoin tänään eikä anna mitään. Huomenna tarvis jokin vika paikallistaa että sais auton kuntoon.
Viime viikolla katsastin auton, voiskohan päästömittauksen poljennalla olla vaikutusta asiaan? Päästöjen puolesta meni läpi kyllä.
Comment
-
Tässä vissiin tapahtuu niin, että ohjausyksikkö ohjaa hukkaportin auki ja turbo on ikään kuin pois pelistä. Ohjauyksikkö ilmeisesti mittailee imuilman lämpötilaa ja painetta ja tekee niiden perusteella tarpeeliset ohjaukset hukkaportille. Oisko niissä paineissa ja lämpötiloissa sitten jotakin poskellaan?
Jos WAGCOM:lla mittailis niin mitä lämpötiloja ja paineita pitäs seurata ja missä arvoissa niiden pitäis olla? Osaako joku neuvoa?
Comment
-
MAP = Manifold Absolute Pressure, varaosakirja tuntee nimellä Thrust Sensor ja tämä anturi siis mittaa imuilman ahtoputkistossa olevaa painetta, toisin sanoen mittaa ahtopainetta. AHU:ssa on muistaakseni 1bar MAP joka antaa jänniteviestin 0-5V ECU:lle, ollen siis 5V kun paine on 1bar. Kun signaali menee tämän yli, ECU vetää itsensä limp home -moodiin. Testerillä ahtopaine löytyy kohdasta jossa lukee "Intake Manifold Pressure", measuring blockia en ulkoa muista. Nyt sitten täytyy huomata, että VAG-COM ja samoin VCDS ilmoittaa ahtopaineen absoluuttisena paineena ja yksikkönä on mbar. Kun ahdon alaista painetta mitataan, täytyy lukema korjata vallitsevalla ilmanpaineella, jonka saa samasta measuring blockin kohdasta, kun katsoo mitä lukemaa se näyttää kun virrat on päällä, mutta auto ei ole käynnissä. Sitä en muista, löytyykö jostain kohdasta MAP:n antamat jännitteen arvot.
Comment
-
Isän passatti (-01 AVB) muuttu totaalisen laiskaksi ku limpmode meni päälle. Syynä oli jumittava turbo. Ku pikkusen enemmän anto kenkää niin limppi meni päälle, syynä liiallinen ahtaminen. Autto aina ku sammutti ja pani uudesta käyntiin ja pelas niin kauan ku erehty taas antaa enemmän kenkää.
Comment
-
Näyttää heittävän aika ajoin seuraavan virhekoodin:
17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation
P1557 - 35-00 - -
Logista voi lukea seuraavia arvoja:
Actual MAP noin :1000 -1700 mbar
manifold pressure G71: 990 -1900mbar ja
duty factory: 25 - 60%
Onko nämä jotakin sellaista kuin niiden kuuluisi olla?
Comment
-
17965/P1557/005463 - Charge Pressure Control: Positive Deviation
Possible Symptoms
- Reduced power output
- Limp mode
Possible Causes
- Boost Pressure too High
- Hoses/Pipes incorrect connected, disconnected, blocked or leaking
- Charger Pressure Control defective
- VNT (variable nozzle turbo): nozzles stuck
- Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) defective
Possible Solutions
- Check Hoses/Pipes to/between Components
- Check Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75)
- Check / Clean / Replace Charge Pressure Control
- Check / Clean mechanism for variable nozzles
AHU:ssa on ihan tavallinen ahdin hukkaportilla, joten juuttuvasiipisen jumit voi jättää laskuista pois, eli tuosta lähtisin sitten tutkimaan muita ehdotettuja tarkistuskohteita. Logien perusteella yliahtoa olisi, mutta aika vähän; pyynti 0,7bar ja mitattu 0,9 bar. Vaikea uskoa että noinkin pieni ero riittää jotta ECU menee vikatilaan, mutta voi kai se mahdollista olla.
Comment
-
Vaihdoin uuden turbon. Nyt ei heitä enään vikakoodia (17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation), ottaa myös kierroksi, mutta kiihtyy edelleen huonosti.
Nyt logista voi lukea seuraavia arvoja:
-actual MAP noin :990 -1800 mbar
-manifold pressure G71: 990 -1900mbar ja
-duty factory: 25 - 50%
-MAF sensor: 470 -600
Onko nämä edelleen jotakin sellaista kuin niiden kuuluisi olla? Onko MAF arvot liian korkeita ja aiheuttaako ne huonon kiihtyvyyden?
Mitä voisi vielä kokeilla, että sais kiihtyvyyttä paremmaksi?
Comment
-
Vaihdoin turbon, koska siinä oli päittäisvälystä ja aiheutti öljyvuotoa imupuolelle (ja vissiin myös pakopuolelle). Lisäksi se ei toiminut oikein kun ahtopaine vaihtelut olivat liian suuria ja heitti sitten Limp -moodiin.
MAF arvot 470 - 600 on logitettu kun kiihdyttää esim 3:lla 2000 - 3800 rpm. Millaisia ne oikeat arvot pitäisi olla?
Pitäisikö kiihdytyksessä imupuolen paineet nousta äkkiä yli 2000mbar ja sitten ahtopainesäätimen säätää ne sinne ja pitää 1900mbar hujakoilla. Nyt ne nousevat hitaasti sinne 1900mbar, mikä voi olla osaltaan merkki siitä huonosta kiihtyvyydestä.
Comment
-
Kuten jo aikaisemmin mainitsin, täyskaasukiihdytyksessä MAF:n pitäisi antaa yli 1000 arvoja. Kun valitset logitukseen kanavat, joissa näkyy MAF pyynti ja MAF actual, näet mitä ECU pyytää ja mitä MAF mittaa. Ahtopaineen kanssa sama homma, logitat pyynnin ja mitatun ahtopaineen, näet kuinka nopeasti ahtojen pitäisi nousta ja kuinka nopeasti ne oikeasti nousee. Ahtopaineen pitäisi nousta hyvin nopeasti sinne 0,8 - 0,9 bar (suhteellista painetta) tietämiin ja pysyä siellä, kunnes hukkaportti alkaa rajoittamaan ahtopainetta. Logittamasi MAF:n arvot viittaisi kyllä siihen, että MAF on viallinen. Sitä voi kokeilla elvyttää suihkuttamalla anturiin runsaasti jarrukliineriä ja sitten paineilmalla puhaltaa vielä perään, jotta kuumalangan tai -levyn pinnasta mahdollisimman paljon irtoaa sinne kertynyttä saastaa. Tämä keino joko auttaa tai sitten ei, mutta mitään et kokeilulla menetä.
Liitteenä vielä kuva yhden AHU:n ahtopaineen käyttäytymisestä, joka ei siis toimi oikein. Toteutunut ahtopaine ei seuraa lähimainkaan pyyntiä ja paineet nousee pyydetylle tasolle vasta reilusti yli 2000 rpm:n. MAF:n logituksen käppyrää en löytänyt tähän hätään, mutta muistan, että toteutunut oli luokkaa 500, kun sen pitäisi olla yli 1000. Auto on edelleen samassa tilassa, ei ole ollut viitseliäisyyttä vaihtaa MAF:a uuteen.
Comment
-
Vaihdon MAF-anturin ja nyt pelittää niinkuin pitää. Kiihtyy niinkuin aikaisemmin eikä mene Limp-moodiin.
- MAF arvot vaitelee kiihdytyksessä välillä 460 - 990
-imupaineet nousevat nopeasti 2150mbar ja putoo sitten 1900mbar kieppeille
Excel -kuvaaja on kaikin puolin tuon esimerkki kuvaajan näköinen, että nyt vissiin kaikki on taas toistaiseksi kunnossa. Kiitos paljon kaikille auttajille ja nyt osaan auttaa muita vastaavassa tapauksessa.
MISSION COMPLETED!
Comment
Comment