Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 2.5TDI AKE. ESP syttyy= käynti muuttuu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 2.5TDI AKE. ESP syttyy= käynti muuttuu.

    Elikkä auto on -03vm AKE manuaali laatikolla.

    Päivällä menomatkalla kauppaan kiinnitin huomion kun ESP valo syttyi mittaristoon. Samaan aikaan luulin, että pakoputki meni poikki. Käyntiääni liikkeellä kaasua painaessa kuuluu todella kovana kajuuttaan. Tyhjäkäynti normaali, kierroksia antaessa käyntiääni on todella karkea ja kuuluu selvästi sisälle.

    Auto siittä sivuun ja pelti auki. Ei mitään erikoista. Öljyä koneessa, nesteet tallessa eikä vuotoja havaittavissa.

    Uusi startti ja hetken kävi normaalisti. Aikani kaasuttelin ja ESP syttyy mittaristoon ja moottorin ääni muuttuu karkea käyntiseksi.

    Vikakoodeja en ole tällepäivää enään päässyt luetuttaan. Huomenna aamusta koitan päästä "ehjänä" pörhölle.

    Onko teillä ammattimiehillä antaa minkäänlaisia vinkkejä siittä mikä voisi moottoria vaivata?

    #2
    Vikakoodien luvun jälkeen ollaan viisaampia, mutta veikataan 00550. :) Syitä tosiaan voi olla monia, mutta pumpun ajoitus kannattanee tarkistaa.
    edit. Tää koskikin ammattimiehiä, eli tämän voi jättää huomioimatta. :D

    Comment


      #3
      Voisi olla ahtovuoto, letku pois paikoiltaan tai kuulerin pääty irronnut. Onko auto tehoton?

      Comment


        #4
        Alkuperäinen kirjoittaja Sound Näytä viesti
        Vikakoodien luvun jälkeen ollaan viisaampia, mutta veikataan 00550. :) Syitä tosiaan voi olla monia, mutta pumpun ajoitus kannattanee tarkistaa.
        edit. Tää koskikin ammattimiehiä, eli tämän voi jättää huomioimatta. :D
        Linkittämäsi aihe voi olla varsin aiheellinen. Huomenna ollaan viisaampia kun koodit saa ulos. Mutta tosiaan Traktorilta tuo vähän kuulostaakin. :) Älä nyt Juho, eikö täällä kaikki ole jonkinlaisia "ammatti"miehiä? :)

        Comment


          #5
          Alkuperäinen kirjoittaja eke87 Näytä viesti
          Voisi olla ahtovuoto, letku pois paikoiltaan tai kuulerin pääty irronnut. Onko auto tehoton?
          Tuohon en kyllä kieltämättä kiinnittänyt ollenkaan huomiota. Täytyy käydä asia heti tarkistamassa.

          Tämäntakia on hyvä kysyä vinkkejä etukäteen. Aina tulee uusia asioita ja tosiaan vikahan voi johtua mistä vain. Mutta huomenna ollaan ehkä viisaampia.

          EDIT. En uskaltanut kokkeilla, että onko auto tehoton. Säikähin sitä ääntä ja koitin hyvin rauhallisesti päästä kotia.

          EDIT2. Tosiaan vetoja ei ole juuri ollenkaan. Vaihdepäällä kiihdyttäessä jaksaa kiertää noin 2200rpm ja vapaalla vajaa 2800rpm.
          Viimeksi muokannut -Eemeli-; 25.6.2012, 21:11. Perustelu: Lisäys2

          Comment


          • #6
            Massamittarivika hukkaa tehot kokonaan ja ESP valo syttyy. Käyntiääneen ei tosin ole vaikutusta.
            Jos palamisääni koveni, niin ruiskutusennakko meni reippaasti aikaiselle.. Neulanliikeanturi siis mahdollisesti.

            Comment


              #7
              Vikakoodin luvussa kävin ja niitähän löyty..

              -Ruiskututsennakko pielessä
              -Ilmamäärämittari
              -Moottorin tuenta?

              Missä mahtaa tuo neulaliikeanturi sijaita, tai sen johdot ja liitin?

              Jos jollaki on tästä Kemi-Tornio alueelta kokemusta säätää vag-comila tuota ennakkoa niin voi ilmottaututa. Maksan kyllä korvauksen!

              Comment


                #8
                No voi hitto, nytkö se sitte alko reistaileen tämäkin auto..Mua se palveli niin luotettavasti. Tosta Soundin laittamasta linkistä löytyy tietoa siitä neulaliikeanturista(viimeinen viesti). Ja muistan kerran poistaneeni tuon aktiivisen tukikumin aiheuttaman vikakoodin tästä autosta, mutta se ei tullut silloin takaisin ainakaan n.2kk aikana, joten en usko että se kovin akuutti on. Ja ilmamäärämittaria ei minun aikana ainakaan ole vaihdettu, joten sekin saattaa olla vielä alkuperäinen, siis vaihtoon suosiolla.

                Comment


                  #9
                  No nyt se yrittää jotaki sinnitellä :) Muuten kyllä pelannu todella hyvin, ei ole ollu mittään ongelmia. Mie luulen, että löysin sen neulaliikeanturin johdon ja liittimen. Jos se nyt onse mikä tullee vänkärinpuoleisen lohkon keskimmäisestä suuttimen juuresta? Käytin liittimen irti ja putsailin. Mutta itse anturi taitaa olla siellä venttiilikopan alla? Joo tuo tukikumi ja ilmamäärä koodi poistettiin niin jäljelle jäi aina tuo ruiskutuksenennakko virhe.

                  Sitten ilmeni vielä se, että kun ESP valo syttyy mittaristoon ja ääni muuttuu "traktorimaiseksi" niin kun kierrätän konetta sen mitä se ottaa, max 2800rpm.Ja kun kierroksia on humpannut aikansa niin ESP valo sammuu ja käynti tasaantuu, sitten moottori myös ottaa "herkästi" sen n5000rpm ja toimii ongelmitta.

                  Eli pitäisikö se ilmamäärämittari laittaa vaihtoon..
                  Viimeksi muokannut okkim; 31.7.2015, 06:55. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                  Comment


                  • #10
                    Neulaliikeanturi on suuttimessa sisällä käsittääkseni myös kutoskoneessa.Suutin taas venakopan sisällä. Tarvitset uuden toimivan suuttimen ja vaihda ihmeessä ilmamassamittari jos sitä herjaa. Ainakin neloskoneen ehjä anturisuutin antaa yleismittarilla noin 80 ohm lukeman pinneistä mitattuna. En tiedä onko sama kutosessa, kun suuttimet on hieman erileiset. Eikös AKE ole map ohjattu vai onko sekä maf ja map anturit?

                    Comment


                      #11
                      [ame]http://www.youtube.com/watch?v=qqRV98Tkk2M&feature=plcp[/ame]

                      Siinä vielä video siittä miten moottorin käytös muuttuu kun ESP valo sammuu. Joka kaasutuksessa kaasu on pohjassa.

                      Comment


                        #12
                        Ensimmäiseksi ennakot kuntoon ja säätimen toiminnan tarkastus ennen kun alkaa muita komponentteja vaihtamaan. Anturisuutin antaa yleensä koodin vikaantuessaan.

                        Eikös AKE ole map ohjattu vai onko sekä maf ja map anturit?
                        Molemmat on.

                        Comment


                          #13
                          Ei anna aina vikakoodeja jos sopivasti pielessä ja ulostaa vääriä lukemia. Ite ajelin pitkään ilman anturisuutinta ja hyvin pelitti.

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja TDIq Näytä viesti
                            Ensimmäiseksi ennakot kuntoon ja säätimen toiminnan tarkastus ennen kun alkaa muita komponentteja vaihtamaan. Anturisuutin antaa yleensä koodin vikaantuessaan.

                            Molemmat on.
                            Ennakon säätäminen ilmeisesti onnistuu vag comila? Vai täytyykö jo mekaanisesti? Mutta jos ennakko on pielessä, niin eikö se olisi jatkuvasti? Auto lähtee käyntiin normaalisti, käy ja kulkee hyvin ennen ESP syttymistä?

                            Kyllä sitä varmuudenvuoksi voisi vaihtaa map ja maf vaikka vika ei niissä olisikaan.

                            Comment


                              #15
                              Voihan varmuuden vuoksi vaihtaa vaikka mitä mutta minä ehdotin korjaamaan ensin sen vian joka on päällä.

                              Ennakon perussäädöstä, säätimen toiminnasta ja jumittumisesta on keskusteltu useasti aiemminkin.

                              Mutta jos ennakko on pielessä, niin eikö se olisi jatkuvasti?
                              Ei koska pumpussa olevan säätimen pitäisi sitä muuttaa ajotilanteen mukaan.

                              Comment


                                #16
                                Totta, viisain koittaa saada ensin selville mikä sielä oikeasti on vikana. Vehkeitä mulla siihen hommaan ei ole. Prkl ko olis edes vikakoodinlukija..muttako ei.

                                Pörhölle aika 10.7. Sitä ennen jos joku tarjoutuis antaan vag comi apua niin olis loistava juttu!
                                Viimeksi muokannut okkim; 31.7.2015, 06:56. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                Comment


                                  #17
                                  Noniin päivitelläänpä tännekki välillä vaikka mitään ei ole tapahtunu.. paitsi uusi vikakoodi.

                                  Moottori antaa koodin:

                                  1 Fault Found:
                                  00550 - Start of Injection Regulation
                                  17-00 - Control Difference

                                  Eli viittaa vahvasti siihen, että ennakko pielessä?

                                  Toinen minkä sain aikaan kun VCDS-Liteä kokeilin, jonkun testin näpätyin päälle. Testasi ilmeisesti valot . Muuten OK, mutta jäi seuraava vikakoodi:

                                  01539 - Headlights Not Adjusted
                                  35-00 - -

                                  Tämä kaikki tapahtui osiossa 55-Xenon Range. Luin neuvoa tuohon sopeuttamiseen, mutta en siinä onnistu? Voi olla tietenkin niin, että Litellä ei ole mahdollisuuttakaan sopeuttaa. Ärsyttävä tuo kuitenkin on kun aina piippaa ja esiintyy tuossa näytössä.

                                  Comment


                                    #18
                                    seuraa noita ohjeita http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...Dynamic_Light)

                                    Comment


                                      #19
                                      Ei taida tuo Litellä onnistua:
                                      No Basic Settings (so no TBA, Xenon levelling, etc or checking timing on TDI's)
                                      Edit. rekisteröidyllä versiolla pitäisi onnistua.

                                      Nämä ovat varmaan yksi ja sama koodi:
                                      paitsi uusi vikakoodi.

                                      Moottori antaa koodin:

                                      1 Fault Found:
                                      00550 - Start of Injection Regulation
                                      17-00 - Control Difference
                                      -Ruiskututsennakko pielessä

                                      Comment


                                        #20
                                        Kokeilin tuota amalin linkittämää ohjetta, mutta Litellä ei pääse kohtaan Basic Settings - 04.

                                        Eli tarvitsee olla "täys"versio jotta onnistuu? Siittä puhenollen jos rekisteröin tuon Liten niin tuleeko nuo lisätoiminnot mahdolliseksi? OBD.fi kauppaa rekisteröintiä hintaan 130€. Onko järkevä ratkaisu? Tottakai järkevin olisi ostaa oikea kaapeli. Ehkä se maksaisi itsensä takaisin.

                                        Meinasin tuolla uudella vikakoodilla tuota 01539 - Headlights Not Adjusted.

                                        00550 - Start of Injection Regulation Tämä koodi on kummitellut kokoajan. Toivottavasti se katoaa kunhan ennakko saadaan kohilleen.

                                        Comment


                                          #21
                                          Senhän saa rekisteröityä tuolla edullisemmin:
                                          http://store.ross-tech.com/shop/VCDSLiteReg.html

                                          Kyllähän oikea kaapeli itsensä takaisin maksaa jos aikoo konsernin tuotteissa pysyä tai kavereidenkin autoja tutkia.

                                          Comment


                                            #22
                                            Noniin käytin Audia Pörhöllä ja nyt se toimii ! :)

                                            Pumpun ajotus oli aika _pahasti_ pielessä. Nokkapyörä irti ja hampaan verran pyöräytti niin pääsi kuitenkin semmosiin arvoihin mistä oli helppo lähteä säätämään.

                                            Ei tuo auto ole koskaan käyny nuin hyvin miten se nyt käy :)

                                            Kiitos kaikille vianhakuun osallistuneille ! Teistä on aina apua!

                                            Comment


                                              #23
                                              AKE maf-vika?

                                              Auto a4 b6 ake+tiptronic. Pumppu ja nokat uusittu n.100tkm sitten, tippi n.10tkm takaperin.

                                              Oireet:
                                              -pientä nykimistä tasakaasulla ajaessa (1400-1800rpm 3- ja 4-vaihteilla, joskus harvemmin vitosella)
                                              -vaihtojen yhteydessä pientä nypytystä/ pähkäilyä (ei aina)
                                              -sportti-puolella rysäyttää joskus 2-, 3-vaihteille alaspäinvaihdossa
                                              -vaihde d-asennossa vedättäessä n.80km/h syttyy esp-valo ja tehoissa tuntuu hävikkiä (kone lämpöisenä ja ainoastaan 80km/h nopeudessa d:llä), valo häviää kun kiihdyttää.

                                              Epämääräisyydet vaihteenvaihdoissa häviävät joksikin aikaa, kun käyttää akun kenkää irti eli nollaa opitut arvot.
                                              Maffin iästä ei tietoa (ehkä alkup.), jakopää rempattu pari tonnia sitten ja pumpun ajoitus ok. Maf- arvoja ei vielä katsottu vcds:llä.
                                              Viittaako oireet maf-vikaan? Vai sittenkin neulaliikeanturiin?
                                              Viimeksi muokannut vV8m5; 14.7.2015, 00:51.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kandee lukee vikakoodit ihan suosiolla esp ja moottorista..

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Isällä kun meni BAUsta neulaliikeanturi niin meno oli kyllä melkoista röpellystä eikä voimaa ollut juuri yhtään. Mutta noista oireista päätellen pitäisi kyllä jotain vikaa näyttää, eli ne lukuun nyt ensimmäiseksi.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Vikakoodit luettu, ei vaan tuo Ross-Tech:in kaapeli tahdo toimia oikein Windows 8.1:llä.

                                                    Address 01: Engine
                                                    01375 - Valves for engine mounting; stage 1
                                                    38-10 - Output won't switch or short to plus - Intermittent

                                                    00550 - Start of injection regulation
                                                    08-10 - Control limit surpassed - Intermittent


                                                    Address 02: Auto trans
                                                    18265 - Load signal
                                                    P1857 - 35-10 - Error message from ECU - Intermittent


                                                    Address 03: ABS brakes
                                                    01119 - Gear recognition signal
                                                    35-10- - - Intermittent

                                                    018265 - Load signal
                                                    P1857 - 35-10 - Error message from ECU - Intermittent



                                                    Eli toinen moottorintuki ainakin paskana. Paikallaan vaihde N-asennossa huomaa n.1700-1800 rpm paikkeille kierrättäessä värinää ja kone tuntuu 'pätkivän' hieman. Ajossa myös tuossa kohdin huomaa nykimistä. Jos nätisti nostaa paikoillaan kierroksia niin jossain 1500rpm jälkeen on 'kuollut kohta'.
                                                    00550: pumpun ajoitus pielessä tai neulaliikeanturi oireilee? Mutta neulaliikeanturista luulisi tulevan vikakoodia?
                                                    Kokeilen alkuun contact cleaneria neulaliikeanturin liittimeen ja kunhan tuon Ross-Tech:in kaapelin saan pelaamaan kunnolla niin tutkin pumpun ajoituksen.

                                                    Vuotavat polttoainelinjat ja ilmakuplat aiheuttavat mahdollisesti oireita? En halua uskoa että 120tkm / 5v vanha vp44 olisi tulossa vielä tiensä päähän.

                                                    Ymmärtäisin että tipin ja abs:n vikakoodit ovat seurausta 00550:sta?
                                                    Attached Files
                                                    Viimeksi muokannut vV8m5; 28.7.2015, 17:01.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Pystykkö lukemaan pumpun ajoitusta ollenkaan? Käsittääkseni jos neulaliikeanturi on sökö niin lukeminen ei onnistu.

                                                      Tuolta kolmas viesti ja seuraa arvoja kun vaihtuu "late"lle.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Asensin vanhemman Ross-Tech version 12.12.3a ja sillä alkoi päästä paremmin sisälle.

                                                        Kävin lämmittelylenkillä läppäri mukana ja vedätin D-asennossa n.70km/h. ESP-valo syttyi ja ilmestyi tuo vikakoodi 00550. Käynnissä ei juuri havaittua muutosta, ehkä tehot laskee hieman ja nykäisee.

                                                        Katsoin pumpun ajoituksen ja menin engine-> basic settings-> group 004. Joku viisaampi voi kertoa arvoista jotain. Itse ymmärrän tuon, että pysyy melkein tämän sisällä "2 degrees ATDC plus/minus 1.5 degrees".
                                                        Attached Files
                                                        Viimeksi muokannut vV8m5; 28.7.2015, 20:18. Perustelu: ei suostunut liittämään xls.-tiedostoa, joten kuvat

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ei ole ajoituksessa vikaa. Ootko kokeillut ajaa maffin johto irti? Vikakoodeja tietysti tulee pieni läjä mutta häviääkö nykiminen?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Mistäs kanavasta/ miten tuon maffin arvot mitattiin? Tuolta 'engine -> basic settings - > group 003' löytyi kyllä maff-arvoja, mutta heitti nopeasti erroria.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X