Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 3.0 TDI ei käynnisty puolilämpöisenä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 3.0 TDI ei käynnisty puolilämpöisenä

    A4 3.0 TDI (ASB) ei käynnisty puolilämpöisenä. Auto 2007 mallinen, ajettu 208tkm.

    Teki kevättalvella pari kertaa kun koneen oli ajanut lähes lämpöiseksi. Nyt kesäkeleillä 10-20 asteessa oireet esiintyy satunnaisesti kun ajaa pari km ja pysähtyy esim. tankille ei auto enää lähdekään käyntiin ennen jäähtymistään. Toisaalta pari päivää sitten teki temput aurinkoisena päivänä kun mustaan pintaan oli aamupäivän porottanut.

    Vika ilmenee startissa siten, ettei hehkun valo edes vilahda. Silloin ei koskaan käynnisty. Jos näyttääkin hehkua mittaristossa niin aina lähtee heti ja kerrasta.

    Laakkosen "hightech" tutki autoa pari päivää (!) eikä löytänyt vikaa - kun ei ole vikakoodeja... Eli ideoita foorumilaisilta, onko tullut vastaan muilla?

    Tiivistettynä:
    - mitä hehkun valo mittaristossa oikeasti indikoi ja koska se syttyy?
    - mitä tuo ko. kone startissa tutkii, mihin lämpötila vaikuttaisi?

    Kaikki vinkit tervetulleita, rupeaa hieman nyppimään kun ei voi luottaa auton lähtevän kahvitauon jälkeen ;)

  • #2
    Kuulostaa ihan vastaavilta ongelmilta kuin nuo 2.5TDI V6:n käynnistysongelmat. Tosin en tuosta 3.0TDI koneesta tiedä, mutta olisiko joku pumpun ajoitus pielessä (tuossa 2.5TDI:ssa mekaaninen säätö) tai moottorilämpöanturissa vikaa, joten ECU:n päättelemä riittämä hehkutusaika ei riitä. Voihan ne hehkutulpatkin olla jo vähän aikansa eläneet..

    Ilmeisesti noissa uudemmissa on myös tuo esihehkutus, eli kun auton oven avaat se alkaa jo hehkuttelemaan, jotta moottorin saisi käyntiin heti kun kuski päässyt penkille.

    Comment


    • #3
      Siis mitä tarkoittaa, auto ei käynnisty, jotkut ymmärtää ettei auto lähde käyntiin vaikka starttaa maailman tappiin ja toiset tarkoittaa sitä ettei auto edes starttaa?
      Ainakin omassa on joku sydeemi joka itse päättelee mitä tehdään, eli kun käyttää avainta starttausasennossa kestää joskus hetken ennen kuin starttaus alkaa, joskus starttaa heti, siihen ei vaikuta se vaikka pitäisi avainta starttausasennossa. Tänne asti on aina kuitenkin startannut ja käyntiin lähtenyt...
      Perinteisestihän hehkuvalo indikoi hehkutusta, eli kun laitetaan virta päälle syttyy hehkuvalo koska hehkutus alkaa ja perinteisesti valon sammuttua startataan koska silloin on hehkut saavuttaneet tarvittavan lämpötilan käynnistyksen onnistumiseksi...
      Kone tutkii moottorin ja polttoaineen lämpöjä kuten tietysti hehkujen tilaa...
      Ellei hehkujen valo syty lainkaan lienee kyse muusta kuin varsinaisesta lämmöstä sillä hehkuvalo syttyy vaikkka moottori olisi kuinka kuuma, eli se kuuluu käynnistysalgoritmiin. Vaikuttaisi kuin teitty lämpö herkistäisi satunnaisesti jonkun virhetoiminnon josta ei jää vikamuistiin tietoa mutta estää kuitenkin käynnistymisen. Mielenkiintoista on jos jopa auringonpaiste saa aikaan po. ilmiön...
      Asian tekee ongelmalliseksi se ettei auto tiedä mikä sitä vaivaa joten ns. summanmutikka korjaus monesti kustantaa paljon turhaa. Keinot on siis vähissä, eli lähinnä toivoa jotain vikailmoitusta tulevan...

      Comment


      • #4
        Jouni, olen antanut itseni ymmärtää ettei tuossa olisi vastaavaa säätöä kuin vanhemmissa 2.5 koneissa?

        Ja ei ole (tietääkseni) tuossa mun pelissä Pentin kuvailemaa automatiikkaa. Ihan perinteiseen tapaan siis avaimesta 1.pykälä -> virrat + hehku ja kun valo sammuu pidetään 2.pykälää jotta startti alkaa pyöriä. Startti pyörii niin kauan kuin avain on pohjaan käännettynä, mutta vian ilmetessä saa pyörittää sinne maailman tappiin eikä auto lähde käyntiin. Eli starttimoottori kyllä toimii...

        Eikö lämpötila-antureista ja hehkuista pitäisi jäädä vikakoodi? Näin ainakin huollosta vakuuttelivat.

        Comment


          #5
          Kyllä autossasi on tuo automatiikka. Eli käytät kerran avainta starttiasennossa, niin starttaa ennalta määrätyn hetken automaattisesti.
          Jounin mainitsemaa säätöä ei ole, kyseessä CR-kone, ei jakajapumppu.

          Mitta-arvoja olisi hyvä päästä lukemaan, näkisi hieman mitä tapahtuu tai ei tapahdu startin aikana.

          Edit: Jos ei automatiikka toimi, kertoo se taas lisää ja antaa vinkkiä missä vika voisi olla.

          Comment


          • #6
            Juuri kävin testaamassa ja startti pyörii vain sen aikaa kun avain on pohjaan käännettynä. Eli jos automatiikkaa on, se ei toimi.

            Comment


            • #7
              Piti itsekkin mennä testaamaan tuo, kun täältä luin, että näissä se olisi. Ei tuntunut olevan (-05 B7 3.0tdi)

              Comment


                #8
                Ja nyt korjataan iiiso virhe. B7 ei siis ole automatiikkaa. Hämäännyin Penden jorinoista pahan kerran, joissa puhutaan 4F A6;sta, jossa siis automatiikka on.

                Comment


                  #9
                  Tankin pumppukin voi oireilla noin.

                  Comment


                  • #10
                    Onko vinkkejä pumpun kunnon tarkistamiseen?

                    Missä tässä koneessa muuten sijaitsee jäähdytysnesteen lämpötila-anturi? Jos sen vaikka ensi kerralla koittaisi käyttää irti kun ei starttaa, lueskelin että vanhemmissa koneissa olisi joskus auttanut.

                    Comment


                      #11
                      Pumppu joko toimii tai ei. Kaksi pumppua on mennyt ja pariin kertaan oireilivat, kunnes matka jatkui lavalla.

                      Lämpöantureita taitaa olla useampikin, tuosta selviää ainakin mitä etsiä, tosin ei että mistä.
                      http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_350.pdf

                      Comment

                      Working...
                      X