Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Löpöpumpun merkkien kohistaminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Löpöpumpun merkkien kohistaminen

    Vaihdoin 100:een kansitiivisteen. Vaihdon jälkeen, kun käynnistin auton, niin kone käy aika terävän kuuloisesti eikä tehoja oikein tunnu löytyvän ja tyhjäkäynti on aika "heikolla hapella". Kertoisko joku, onko kyse löpöpumpun merkki virheestä vai jopa jakopäästä. Itse epäilen löpöpumppua... Varmistus tuohon löpöpumpun laittoon eli meneekö se niin, että jakopään ollessa merkeissään, niin laitetaan pumpun pyörässä oleva merkki rungossa olevan merkin kohdalle ja vetästään hihna paikalleen, vai onko nokka-akselissa oma merkki (en merkkiä löytäny)?

    -Miika-

    #2
    ja autohan on audi 100, -88, diesel

    Comment


    • #3
      Oliko sulla käytössä lukitustyökalut nokka-akselille ja pumpulle, kun purit kannen. Muutenhan nuo ajoitkset tuppaa meneen pieleen.

      Niin nokka-akselihan on ilman hinapyörän kiilaa ja nokka-akselin lukitus sieltä hahlosta omalla työkalulla ja mittaukset rakotulkilla kannen pintaan pitää suorittaa ennen purkua. Saa sitten kasausvaiheessa nokka-akselin kertaheitolla oikeaan asentoon ja venttiilien ajoitus pysyy kohdallaan.

      Nokka-akselin hihnapyörä pitää löysätä hihnan vaihdon ajaksi. Kun uusi hihna on laitettu paikoilleen ja kiristetty oikeaan tiukkuuteen, niin sen jälkeen kiristetään nokka-akselin hihnapyörän pultti kiinni. Vaihdon aikana pitää nokka-akseli ja pumpu olla lukittuna sekä vauhtipyörän ajoitusmerkki lovessa.

      Comment


        #4
        No ku enhän minä lukinnut noita akseleita ennen purkamista (epätietoisena). Alapää ja pumppu on kyllä nyt kohdallaan, mutta yläpää ei (mitä todennäköisemmin). Yläpäästä kun en löydä mitään merkkiä. Oisko jollaki ko. auton korjausopasta tai muuten vain faktaa tuon yläpään "merkkiin" laittamisesta, niin pääsis auton katsastaa... Tällä hetkellä se savuttaa niin törkiästi ja muutenki käy epätasaisesti, joten vois uskoa yläpään olevan hieman pielessä...

        -Miika-

        Comment


        • #5
          diesel

          vauhtipyörältä 0 paikalleen, 1syl nokat ylös jolloin nokan takapäässä jonne pumpun hihna pyörä tulee kiinni, ota se pois, sielä on nokassa ura joka pitää olla kannen vk tiivistetason kanssa samassa, siihen käy joku suora latikka työkalukuksi jos ei oikeaa palikkaa ole.

          jos ei täsmää 0merkin ollessa paikallaan niin ota nokkapäyrä irti ja käännä nokka-akseli paikalleen.


          ja pumpusta löytyy rungosta perusmerkki (pieni ura) joka vastaa hihnapyörän uraan. kutakuinkin kun sen saa paikalleen niin sitte tarkempi ruiskutushetken säätö kellolla. arvo oli jotain 0.85-0.92

          kun hihnat on päällä niin 0 asennossa täytyisi pumpun pyörästä mennä lukituspuikko läpi pumpun telineeseen olevaan reikään helposti,ei saa ahdistaa. silloin se on lähellä totuutta.
          oliskohan se tappi ollut 16mm paksu.

          tietysti sen saa käymään korvakuulollakin kokeilemalla.

          Comment


            #6
            Kiitti paljon. Eiköhän se nyt satu kohdalleen jahka ehtii/pääsee kokeilemaan. Oonko normaalia tietämättömämpi, mutta kerrotko hieman tuosta "kello jutusta"? En oo koskaan kuullutkaan tuollaisesta...

            -Miika-

            Comment


            • #7
              Siinä vain katotaan se ennakko pumpunperästä mittakellolla, ei sen kummempaa.

              Comment

              Working...