Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 TDI, Sinappia öljykorkissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 TDI, Sinappia öljykorkissa

    Ihmeteltiin tuossa 2.0TDI A3:n öljykorkkia. Autoon oli noin 2000km sitten vaihdettu öljyt (total) ja nyt kun auton konehuonetta oli putsailtu niin oli pistänyt silmään että, öljykorkissa on sisällä ujosti sinappia muistuttavaa smegmaa. Suurin osa tuosta tavarasta lähti öljykorkkia heilauttamalla/ravistamalla.
    Auto hukkaa noin litran jäähdytysnestettä noin 2000km matkalla.
    Autolla ajetaan pääasiassa pätkäajoa, voisko tuo smegma olla seurausta siitä?
    Kuvassa korkkiin osuu suora aurinko ja tästä syystä näyttää enemmän rusehtavalta kun "normaalissa valossa".
    Kansipahvi? Itselläni kun aikoinaan kansinahka antautui oli öljytikussakin toffeevanukasta, tässä tapauksessa öljytikusta katsottuna kaikki ok.
    EGR Jäähdytin? Voiko/uskaltaako EGR jäähdytintä ohittaa näillä keleillä tuoksi noin 2000km ajaksi jotta näkee häviääkö nesteet sinne? Eihän noita jäähdyttimiä kaikissa autoissa edes ole joten miksi ei?
    EGR-jäähdyttimeltä nesteet kuitenkaan tuskin pääsee öljykorkkiin saakka.
    Oma epäilykseni tuon sinapin suhteen on että johtuu puhtaasti pätkä ajosta, ajosuoritteet kai pääosin on kaupunki/taajama-ajoa ja kestoltaan luokkaa 10-20min ja useita kertoja päivässä. Mutta se ei selitä nesteiden katoamista.
    Omassa autossani (A4 BRD) jolla ajetaan kohtuu vastaavaa ajoa, ehkä useammin kuitenkin reilumpia lenkkejä on myös öljykorkissa hieman vastaavaa töhnää, mutta ainakaan tuossa varjossa katsottuna se on täysin mustaa.


  • #2
    1+1 = 2
    eli ;
    vettä häviää + kondenssitöhnää öljykorkissa = moottorin sisäinen vuoto.

    olipas hankalaa matikkaa, vaikka sen kuinka haluaisi itsepetoksella eriksi itselleen todistaa.

    Comment


    • #3
      Lämpimällä tuota töhnää ei yleensä kerry edes pätkäajossa, tosin 2.0tdi:n muovinen venttiilikoppa lisää majoneesin syntyä jonkin verran.

      Kannattaa ajaa vähän pidempi lenkki ja katsoa häviääkö tuo, mutta jos vettä häviää niin aina tulee ensimmäisenä kansipahvi mieleen. Kannattaa myös yrittää etsiä se nestevuoto jos vuotaakin ulos päin. Oma 2.0tdi ei hävitä lainkaan nestettä.

      Comment


      • #4
        1+1 = 2
        eli ;
        vettä häviää + kondenssitöhnää öljykorkissa = moottorin sisäinen vuoto.

        olipas hankalaa matikkaa, vaikka sen kuinka haluaisi itsepetoksella eriksi itselleen todistaa.
        Ei tässä yritetä tai ole edes tarvetta todistella yhtään kenellekkään yhtään mitään.

        Ulkopuolisia vuotoja tuosta ei ainakaan pikaisella silmäyksellä löytynyt.
        Noita EGR-jäähyjähän on kai jonkun verran ollut viallisia?
        Löytyykö tuohon tietoa että voiko tuon vesikierron ohittaa?
        Pasari tuossa näytti olevan siisti eli ainakaan vedensekaan ei öljyä tuntuisi pääsevän.

        Comment


          #5
          Jossei tolla määrällä konehuoneessa pakkasneste haise niin se katoaa kyllä johonkin koneen sisälle.
          Mulla katoaa pikkasen Audissa nestettä ja kuumalla sen haistaakin. Katoava määrä on paljon pienempi.

          Toi mähmä voi olla ihan normaalia. Nyt on ollu aika kosteaa aamusin ainakin meilläpäin.

          Comment


          • #6
            egr-jäähyis on joo kaiketi ollut joissain vikoja, samaten vesi-öljy-lämmönsiirtimessä.

            egr-jäähyn vesikierron muistaakseni joskus tommoisesta olenkin ohittanut testimielessä, et tais olla ihan tehtävissä.

            Comment


            • #7
              Mistäs tuo vesi-öljy lämmönsiirrin löytyy?
              Kannentiivistettä itsekin ensimäisenä epäilin mutta, mietin että +1l vettä öljyn seassa olisi kyllä mitä luultavimmin huomattavasti lohduttomampi näky kun miltä tässä tapauksessa näyttää. Lisäksi mitä olen noita kuvia katsellut googlen avustuksella on siellä huomattavasti pahemmankin näköisiä, suorastaan härskin keltaisia korkkeja noissa muovisella kopalla varustetuissa dieseleissä näkynyt.
              Auto on tehnyt tuota kuulemma alkukeväästä saakka, ennen öljynvaihtoa oli lisätty kaksi kertaa tuon litran verran eikä ainakaan silloin ollut merkkikorjaamo mitään maininnut.
              Auton kun käynnistää kylmänä tai puolilämpimänä haisee pakokaasu todella kitkerältä, vähän kun vanha dieseli, mutta vähemmän noelle, vaikea selittää. Tekeekö katalysaattori/dpf tuon vai voisko tuo liittyä vaikka vuotavaan egr cooleriin?
              Mielellään ensin pois sulkee nuo helpoimmat vaihtoehdot ennen kun rupeaa hattua purkamaan koneesta.
              Viimeksi muokannut dr_ink; 16.6.2012, 21:25.

              Comment


                #8
                Ei taida mennä normaalin piikkiin, jos noinkin paljon jäähdytysnestettä katoaa kahden tonnin ajolla. Toisaalta, jos litra jäähynestettä olisi öljyn joukossa, olisi öljyjen ulkonäkö hyvinkin kermaisen oloinen ja myös moottorin öljytaso huomattavan korkealla. Öljytikusta jo pitäisi nähdä, että nesteet ja öljyt menneet sekaisin.

                Jos kumpaakaan oiretta ei ole havaittu, en löisi vetoa sen puolesta, että jäähdytysnesteet on kadonneet moottoriin vaan veikkasin enempikin esim. tuon mainitun EGR-cooler -vian puolesta. Tosin en tunne tätä moottoria lainkaan ja ei ole mitään tietoa missä kaikkialla jäähdytysnesteet kulkevat. Onko ihan satavarma, ettei nesteitä vuoda ulos moottorista?

                Comment


                • #9
                  No ei se täysin satavarma ole mutta, ei haise glykolille sisällä eikä ulkona. Myöskään vesiletkuja ja etenkin liitoksia tutkimalla ei löydy mitään vuotoon viittaavaa.
                  Öljy näyttää tikusta katsottuna täysin normaalilta eikä sitä ole liikaa.
                  Nappasin huohottimen irti venttiilikopasta, näkymän näkee oheisesta kuvasta.
                  Tuo kyllä kielii ennemminkin siitä että vesi ja öljy tosiaan menee sekaisin ja täten sulkee pois EGR-jäähyn, eikö totta.
                  Jäljelle jää siis kansi, kansipahvi ja tuo vesi-öljy lämmönsiirrin joka lienee tuossa suodattimen jalassa?
                  Auton käydessä ei paisuntasäiliössä ole painetta tai poreilua.
                  Ajettiin autolla noin 20min lenkki normaalia ajoa, auto sammuksiin ja paisarin korkki auki, ihan aavistuksen huokasi. Eikös ton pitäs ihan kunnolla sihahtaa kun kuumana avaa.
                  Autoon lisättiin eilen kun kone oli kylmä glygolia minimin ja maksimin puoleen väliin. Autolla ajettu tämän jälkeen noin 80km ja silmämääräisesti pinta on pysynyt kohdallaan.

                  Comment


                  • #10
                    no, kyllä sen pitäs 20km ajon jälkeen näillä keleillä pitää isompi suhahdus ja per-aattees kiehahtaa sormille. Siis paisarin.

                    Periaatteessa jos se egr-jäähy on sopivasti paskana niin se sylkee veden höyrynä palotilaan pakokaasun mukana - eli moottori polttaa sen jäähynesteen suurimmaks osaks pois, egr-jäähyynhän ei liity öljynpaine mitenkään. Kylmällä moottorilla ja muissa epäedullisessa tilanteissa osa kaasusta (jäähynestehöyrystä) painuu palotilaan ja voi aiheuttaa tuota mällisyyttä.

                    Paisari pitäisi paineistaa kylmällä moottorilla siten että järjestelmässä on 1,0 bar paine, ja tsekata tilanteen abt vartin päästä > pitäisi olla kokoajan sama paine. Jos ei niin sit on varmasti vettä jossain ja vian etsintä helpottuu.

                    Comment


                    • #11
                      Sitä itsekin tässä pohdiskelin että ei tuo EGR-jäähyn viallisuus voi vettä sotkea öljyyn. Siinä mielessä tuota jäähyä lienee turha edes lähteä purkamaan ja tarkastamaan tai edes vesikiertoa ohittamaan.
                      Lienee järkevintä viedä auto jonnekin jossa tuo painetesti onnistuu ja miettiä sitten lisää.

                      Comment


                        #12
                        Volkkarissa ja Skodassa on 2.0TDI valmistusviallisia kansia, jotka huokoisuuttaan vuotavat vettä läpi. Ne taitavat kyllä vuotaa sen palotilaan ja sitä myötä pakoputkesta ulos moottorista.

                        Comment


                        • #13
                          Käsittääkseni tuo koskee alkupään 140hv koneita? Tämä on 125kw versio ja vuosimalli arviolta 2007.

                          Comment


                            #14
                            Sitä itsekin tässä pohdiskelin että ei tuo EGR-jäähyn viallisuus voi vettä sotkea öljyyn. Siinä mielessä tuota jäähyä lienee turha edes lähteä purkamaan ja tarkastamaan tai edes vesikiertoa ohittamaan.
                            Mikäli tuon EGR:n vesikierron ohitus on helppo juttu, niin kyllä sitä kannattaisi kokeilla. Jos EGR:n kautta pääsee jäähdytysnestettä palotilaan, niin sehän höyrystyy siellä ja osa siitä menee huohotuskaasujen mukana öljytilaan.

                            Korjaamolla voisi myös mittailla tuleeko pakokaasuja paisariin.

                            Comment


                            • #15
                              EGR:n vesikierron ohitus on helppo homma. Osaako joku sanoa mikä noiden vesiletkujen sisähalkaisija on?

                              Comment


                                #16
                                On noista BRD koneista kansiakin halkeillut. Ja kansipahveja palanut.
                                Painetestiin, painetestiin.

                                Comment


                                • #17
                                  Juu näinhän se taitaa olla.
                                  Suositelkaa PK-seudulta hyvää pajaa jossa tollanen remontti onnistuisi edullisesti ja nopealla aikataululla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Auto käynyt painetestissä, paineet katoaa.
                                    Asentajan epäilys oli EGR-jäähy, itse olen tämän suhteen edelleen skeptinen. Ensiviikolla vaihdetaan tuo jäähy ja ihmetellään sitten lisää.
                                    Paisariin on alkanut kertymään mustaa ja auto jätetty pois käytöstä.
                                    Öljytikussa ei edelleenkään näy majoneesiä ja 300km ajolla ei öljykorkkiinkaan ole syntynyt lisää tuota töhnää, tosin nyt ajosuoritteet olleet normaalia pidempiä (väh. 30min/krt).
                                    Se mikä tuota paisaria sotkee on vaikea sanoa, onko se öjyä vai nokea?
                                    Toki mielummin nokea, eikös viallinen EGR-jäähy voi vuotaa myös noin päin, riippuen paineista?
                                    Luulis että öljy ei kerääntyisi tuonne vedenpinnan yläpuolelle, paisarin "seiniin" ja "kattoon"?

                                    Miltäs muilla näyttää noi öljykorkit 2.0tdi koneissa?
                                    Viimeksi muokannut dr_ink; 21.6.2012, 15:35.

                                    Comment


                                    • #19
                                      EGR-jäähy uusittu ja paisari putsattu.
                                      Paisariin ei edelleenkään, edes 45min yhtäjaksoisen ajosuoritteen jälkeen juurikaan kerry painetta, ujo lehmän henkäys.
                                      Nesteet laskeneet paisarissa 250km matkalla maksimista miltei minimiin.
                                      Paisariin kertyy tauhkaa edelleen.
                                      Öljykorkkiin kertyi tuon 250km ajon aikana ujosti töhnää, täysin mustaa väriltään mutta ravistamalla se paljastui kuitenkin limaksi.
                                      Öljykorkista myös sai "hennosti" ravistamalla selkeitä vesipisaroita tippumaan.
                                      Öljy edelleen tikusta katsottuna täysin tervettä, ja tuolla vesimäärällä (~3l) mikä sinne on nyt lisätty pitäisi sen oikeasti olla jo vanukasta.
                                      Ensiviikolla otetaan hattu pois ja katsotaan mitä sieltä paljastuu.
                                      Audicenteri osasi _mielestäni_ yllättää, täydellinen kansi ilman suuttimia ja pumppua "vain" 1689eur joka on mielestäni varsin kohtuullinen, kyseessä lienee volyymituote :)

                                      Comment

                                      Working...
                                      X