Nyt ei enään muu auta niin pitää alkaa herätteleen foorumin guruja.
Vekottimesta:
vajaa 400 000km ajettu vakio softalla oleva 1.9tdi A4 -00
Kansi rempattu 60 000km sitten kun edellisen omistajan aikana vaihdettu tarvikeremmi menetti hampaansa ja hajotti yläkerran mennessään.
Alkuperäinen kansi työstettiin uusiksi.
Alakerta on originaali.
Turbo:
Turbossa ollut siivekkeet jumissa ja ahdot luokkaa +2bar jonka seurauksena moottorinohjaus tiputtanut ahdot pois. Vikaa ollut n. vuoden päivät ennenkuin paikallistettiin ja korjattiin.
Katin suolistus ja lämpimällä moottorilla 80->120km/h 4. vaihteella vetristi n. 50 toiston jälkeen siivekkeet ja nyt toimivat jälleen normaalisti.
Ahdot mitattu mitattu mittarilla vag-com lukemien tsekkauksen lisäksi.
nyt hetkellinen maks. 1.5bar joka tasoittuu 1.2barin lukemiin kiihdytystä jatkaessa.
EGR:
lätkätty tukkoon molemmista päistä.
itse venttiili toimii normaalisti ja on puhdistettu
Ajo ym.
Kiihtyy, kulkee ja vetää normaalisti.
Ehkä aavistuksen ravistaa satunnaisesti tasakaasulla 120-140km/h nopeudessa
Ongelma:
koko ajan paheneva huono käynnistyvyys sekä nyt pysyväksi jäänyt g40 vikakoodi.
###################
VAG-COM Version: Release 311.2-N
Control Module Part Number: 038 906 019 BR
Component and/or Version: 1,9l R4 EDC 0000SG 1064
Software Coding: 00002
Work Shop Code: WSC 06335
1 Fault Found:
16725 - Camshaft Position Sensor (G40): Implausible Signal
P0341 - 35-00 - -
###################
Johdot ja niiden lukemat g40 ja g28 antureille:
- g40 napojen 1 ja 3 välinen jännitä 0,05v vähemmän kuin akun navoilla.
- yleismittarin anturit yhdessä 200 ohmin asteikolla lukema: 00,4.
- g40 liittimen 2 navan ja ecun 109 pinnin välillä 200 ohmin asteikolla lukema: 00,5.
- g40 anturin fyysinen etäisyys kannen hihnapyörän hampaisiin n. 0,5-1mm ja linja keskellä.
- g28 anturin napojen 1 ja 2 välillä 544 ohmia.
- navat 2 ja 3 - ECU 102 sekä napa 1 - ECU 110 lukema 00,5.
- napojen 1,2 ja 3 sekä akun + ja - johtojen välillä ääretön.
Taustaa:
g40 vikakoodi alkoi satunnaisena, eikä se tullut nollattaessa uudelleen päälle vaan vaati useamman päivän / startin.
Käynnistyvyys oli välitön ja normaali sekä kylmänä että kuumana.
Tilanne "huononi nykyiseen" n. 60 000km ja vajaan 2 vuoden aikana.
Nykytilanne:
- g40 vikakoodi tulee päälle joka kerta kun kone on käynyt lämpimäksi ja sen sammuttaa ja yrittää käynnistää uudelleen.
- kone ei käynnisty kuumana vaan coolant temp pitää laskea +50 alle.
- tuolloinkin käynnistyy huonosti mutta käynti tasoittuu hetken kuluttua.
- kone ravistaa välillä voimakkaammin mutta käy kuitenkin 4:llä
Liitteen tilanteessa kone starttasi normaalisti kylmänä eikä vikakoodi tullut päälle ennen kuin koneen sammutti n. 50km "hyvin vaihtelevan" ajon jälkeen.
tilanne ennen nokkahihna remonttia kun ajoitus oli pielessä n. puolihammasta kampiakselin ajoitus-reiän eli auton edestä katsottuna myötäpäivään:
- g40 vikakoodia ei saa nollattua missään tilanteessa moottorin ollessa käynnissä.
- koodin saa nollattua koneen ollessa sammuksissa, eikä vika tule aina päälle jos kone käynnistyy ns. heti hyvin.
- sekä kylmänä että lämpimänä moottori käynnistyy hetkeksi joka kerralla hyvin. ero ilmenee n. 1-2 sekuntia käynnistyksestä:
- kylmänä kone alkaa kakistella välittömästi käyntiin lähdön jälkeen mutta ei sammumiseen asti ja muutaman sekunnin jälkeen käynti tasoittuu.
- lämpimänä kone sammuu 95% starttikerroista n. sekunnin jälkeen ja käyntiin saaminen vaatii 5-10 starttia, kaasun pumppaaminen auttaa satunnaisesti.
- lämpimällä tyhjäkäynti vaeltelee alaspäin n.800 kierroksen paikkeille asti, mutta kun pitää kaasulla 900 kierrosta niin käy tasaisesti.
group 4 arvo 4 "Synchro. angle" lukemat:
maksimi 1,9
keskiarvo 0,94
minimi 0
tilanne nokkahihna remontin jälkeen kun ajoitus on kohdallaan:
nokkahihnaremontin jälkeen kylmäkäynnistyvyys sekä koneen käynti ääni parani huomattavasti mutta lämmin käynnistyvyys huononi / katosi kokonaan.
group 4 arvo 4 "Synchro. angle" lukemat:
maksimi -1,40
keskiarvo -0,81
minimi 0,30
Tähän mennessä vaihdettua/tarkistettua:
- nokat ja nostimet tarkistettu, ei mainittavaa kulumista / vaurioita
- g40 ja g28 anturit ja johdot tarkistettu
- g40 anturi uusittu, marmorilta
- g40 anturin vaihdon jälkeen vikakoodi uudestaan päällä heti 1. startista
- nokkahihna ja kaikki sen kilkkeet vaihdettu
- hehkut uusittu
- kaikki suodattimet vaihdettu joka paikkaan
- PA suodattimelta kannen päässä olevalla pumpulle oleva linja tsekattu läpinäkyvällä letkulla, ei ilmakuplia
- polttoainepumppu tuntuu työntävän myös tavaraa, näppituntumalla läpinäkyvässä putkessa oli painetta
Epätoivoisia seuraavia suunnitelmia:
- suuttimien johtosarjan vaihto
- suuttimien vaihto
- puristuspaineiden mittaus
- kannen aukaisu ja venttiilien tarkistus
Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan.
Keskinkertaiset mielepiteet kelpuutetaan.
Huonoja ideoitakin voidaan harkita.
Vekottimesta:
vajaa 400 000km ajettu vakio softalla oleva 1.9tdi A4 -00
Kansi rempattu 60 000km sitten kun edellisen omistajan aikana vaihdettu tarvikeremmi menetti hampaansa ja hajotti yläkerran mennessään.
Alkuperäinen kansi työstettiin uusiksi.
Alakerta on originaali.
Turbo:
Turbossa ollut siivekkeet jumissa ja ahdot luokkaa +2bar jonka seurauksena moottorinohjaus tiputtanut ahdot pois. Vikaa ollut n. vuoden päivät ennenkuin paikallistettiin ja korjattiin.
Katin suolistus ja lämpimällä moottorilla 80->120km/h 4. vaihteella vetristi n. 50 toiston jälkeen siivekkeet ja nyt toimivat jälleen normaalisti.
Ahdot mitattu mitattu mittarilla vag-com lukemien tsekkauksen lisäksi.
nyt hetkellinen maks. 1.5bar joka tasoittuu 1.2barin lukemiin kiihdytystä jatkaessa.
EGR:
lätkätty tukkoon molemmista päistä.
itse venttiili toimii normaalisti ja on puhdistettu
Ajo ym.
Kiihtyy, kulkee ja vetää normaalisti.
Ehkä aavistuksen ravistaa satunnaisesti tasakaasulla 120-140km/h nopeudessa
Ongelma:
koko ajan paheneva huono käynnistyvyys sekä nyt pysyväksi jäänyt g40 vikakoodi.
###################
VAG-COM Version: Release 311.2-N
Control Module Part Number: 038 906 019 BR
Component and/or Version: 1,9l R4 EDC 0000SG 1064
Software Coding: 00002
Work Shop Code: WSC 06335
1 Fault Found:
16725 - Camshaft Position Sensor (G40): Implausible Signal
P0341 - 35-00 - -
###################
Johdot ja niiden lukemat g40 ja g28 antureille:
- g40 napojen 1 ja 3 välinen jännitä 0,05v vähemmän kuin akun navoilla.
- yleismittarin anturit yhdessä 200 ohmin asteikolla lukema: 00,4.
- g40 liittimen 2 navan ja ecun 109 pinnin välillä 200 ohmin asteikolla lukema: 00,5.
- g40 anturin fyysinen etäisyys kannen hihnapyörän hampaisiin n. 0,5-1mm ja linja keskellä.
- g28 anturin napojen 1 ja 2 välillä 544 ohmia.
- navat 2 ja 3 - ECU 102 sekä napa 1 - ECU 110 lukema 00,5.
- napojen 1,2 ja 3 sekä akun + ja - johtojen välillä ääretön.
Taustaa:
g40 vikakoodi alkoi satunnaisena, eikä se tullut nollattaessa uudelleen päälle vaan vaati useamman päivän / startin.
Käynnistyvyys oli välitön ja normaali sekä kylmänä että kuumana.
Tilanne "huononi nykyiseen" n. 60 000km ja vajaan 2 vuoden aikana.
Nykytilanne:
- g40 vikakoodi tulee päälle joka kerta kun kone on käynyt lämpimäksi ja sen sammuttaa ja yrittää käynnistää uudelleen.
- kone ei käynnisty kuumana vaan coolant temp pitää laskea +50 alle.
- tuolloinkin käynnistyy huonosti mutta käynti tasoittuu hetken kuluttua.
- kone ravistaa välillä voimakkaammin mutta käy kuitenkin 4:llä
Liitteen tilanteessa kone starttasi normaalisti kylmänä eikä vikakoodi tullut päälle ennen kuin koneen sammutti n. 50km "hyvin vaihtelevan" ajon jälkeen.
tilanne ennen nokkahihna remonttia kun ajoitus oli pielessä n. puolihammasta kampiakselin ajoitus-reiän eli auton edestä katsottuna myötäpäivään:
- g40 vikakoodia ei saa nollattua missään tilanteessa moottorin ollessa käynnissä.
- koodin saa nollattua koneen ollessa sammuksissa, eikä vika tule aina päälle jos kone käynnistyy ns. heti hyvin.
- sekä kylmänä että lämpimänä moottori käynnistyy hetkeksi joka kerralla hyvin. ero ilmenee n. 1-2 sekuntia käynnistyksestä:
- kylmänä kone alkaa kakistella välittömästi käyntiin lähdön jälkeen mutta ei sammumiseen asti ja muutaman sekunnin jälkeen käynti tasoittuu.
- lämpimänä kone sammuu 95% starttikerroista n. sekunnin jälkeen ja käyntiin saaminen vaatii 5-10 starttia, kaasun pumppaaminen auttaa satunnaisesti.
- lämpimällä tyhjäkäynti vaeltelee alaspäin n.800 kierroksen paikkeille asti, mutta kun pitää kaasulla 900 kierrosta niin käy tasaisesti.
group 4 arvo 4 "Synchro. angle" lukemat:
maksimi 1,9
keskiarvo 0,94
minimi 0
tilanne nokkahihna remontin jälkeen kun ajoitus on kohdallaan:
nokkahihnaremontin jälkeen kylmäkäynnistyvyys sekä koneen käynti ääni parani huomattavasti mutta lämmin käynnistyvyys huononi / katosi kokonaan.
group 4 arvo 4 "Synchro. angle" lukemat:
maksimi -1,40
keskiarvo -0,81
minimi 0,30
Tähän mennessä vaihdettua/tarkistettua:
- nokat ja nostimet tarkistettu, ei mainittavaa kulumista / vaurioita
- g40 ja g28 anturit ja johdot tarkistettu
- g40 anturi uusittu, marmorilta
- g40 anturin vaihdon jälkeen vikakoodi uudestaan päällä heti 1. startista
- nokkahihna ja kaikki sen kilkkeet vaihdettu
- hehkut uusittu
- kaikki suodattimet vaihdettu joka paikkaan
- PA suodattimelta kannen päässä olevalla pumpulle oleva linja tsekattu läpinäkyvällä letkulla, ei ilmakuplia
- polttoainepumppu tuntuu työntävän myös tavaraa, näppituntumalla läpinäkyvässä putkessa oli painetta
Epätoivoisia seuraavia suunnitelmia:
- suuttimien johtosarjan vaihto
- suuttimien vaihto
- puristuspaineiden mittaus
- kannen aukaisu ja venttiilien tarkistus
Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan.
Keskinkertaiset mielepiteet kelpuutetaan.
Huonoja ideoitakin voidaan harkita.
Comment