Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.5 Tdi -95 hehkutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2.5 Tdi -95 hehkutus

    autoni hehkutusaika on juuri sellainen että valon kerkee nähä kun virrat kytkee päälle.!. olisiko toi hehkutus rele viallinen.?. 2 kert on ollut lähes normaali hehkutus n:5s .!. vikalista OK .!.hehkut OK.!.

  • #2
    Minulla oli samanlaista probleema, tuntui että pitäisi hehkuttaa vähän pitempään.
    Ehdin jo värkätä kytkimen hehkulle jolla sain tarvittaessa pidentää aikaa.
    Ongelma ratkesi kuitenkin jakopään rempan jälkeen, syöättöpumpun ajoitus ei ollut kohdallaan, nyt hehku vain vilahtaa ja silti kone kaynnistyy hyvin.

    Comment


      #3
      Näillä lämpötiloilla (jäähdytysnesteen lämpötila yli +8c) TDI-koneet eivät hehkuta ja se valo vain vilkahtaa. Meikäläisellä oli kylmäkäynnistysongelmaa, mutta se korjaantui säädättämällä pumpun mekaaninen ajoitus.

      Comment


      • #4
        Muulla se käyntiilähtö aamuisin on tosi hankala,tosi pitkä startti,eli kylmä kone ja hehkutus juusi se että valo vaan vilahtaa,!.en oikein usko tohon pumpun ajoitukseen koska muutoin käy tosi hyvin,nappaa jengat punaselle,vedot tallessa ja kiihtyy..Audilla moli sitä mieltä et hehkurele sökö,siksi ei hehkuta muuta kuin valon vilauksella,no rele 60-70? hehehe,en ole villä kuiteskaan ettiny em,relettä autostani...Sellainen ongelmakin tuli et tos 4000rmp kohdalla tehot katosi.!.ja sit hetkenpäästi jälleen mentiin, vika ilmeni Coolerille menevästä putkesta,reikä.!.Audilla letku 110?,tilasin US Partsilta silikoni letkua 1m -68? ja se homma ei vuoda.tuolla Turbo jutuissa sama ongelma pensa turboissa.

        Comment


          #5
          Usko pois vaan, kannattaa tarkistuttaa se pumpun mekaaninen ajoitus. Mullakin kone kävi lämpimänä oikein hyvin.

          http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4831

          Comment


          • #6
            Ilpon kanssa ehdottomasti samaa mieltä.

            Minullakin (tai autossani) oli samoja vaivoja. Vaivat hävisivät, kun pumpun mekaaninen ajoitus laitettiin just kohdalleen.

            Lisäksi pumpun sähköistä ajoitusta voi säätää. Minulla se oli jostain syystä ihan toisessa laidassa, mutta nyt oikein.

            Säätöjen jälkeen käynnistyy kuin "palmun alta", vaikka hehkuvalo vain välähtää.

            Comment


              #7
              minkälaiset säädöt (mekaaniset & ohjelmalliset) kannattaa laittaa jotta toimisi paremmin? itellä oli viimetalvena samoja ongelmia.

              Comment


              • #8
                TDI Clubista löytyy lisätietoa asiasta. Ennakko mahd. ylärajalle, silloin säätö on OK. VAG-com diagnostiikalla näkee käppyrän, jos mekaaninen ajoitus on oikealla hehtaarilla, jos ei ole, käppyrää ei saa näkyviin ollenkaan. Silloin pitää mennä milli kerrallaan, jotta päästään kartalle.

                Comment


                  #9
                  Kuten Mika sanoi, niin mekaaninen säätö ylärajalle. Meikäläisellä oli alarajalla, ja kylmäkäynnistyminen vaikeutui syksyn edetessä. "Softaennakkokin" kannattaa mielestäni säädättää mieluummin raja-arvojen yläpuoliskolle kuin alapuoliskolle.

                  Comment


                  • #10
                    Miulla (AEL) lähtee nopsakasti vasta kun staattinen säätö pukattiin selvästi rajojen ulkopuolelle. Softasäätöä en hallitse, osaako joku valaista lisää?

                    Comment


                    • #11
                      Mekaaninen/staattinen säätö pitäisi riittää. Käyrä näyttää ajoituksen, joten sen kummenpaa softasäätöä ei tarvita. Rajan ulkopuolelle ei säätöä suositella asetettavaksi (ihme).

                      Comment


                        #12
                        Kyllähän sitä sanotaan, että mekaanisen ajoituksen säätämisen jälkeen pitäisi säätää dynaaminenkin ajoitus kohdilleen. Kerran seurasin sivusta, kun tuota säätöä tehtiin Boschin testivehkeillä omaan autoon, eikä se ollut monen minuutin juttu. Tuo onnistunee VAG-COM:llakin (Basic Settings->?) kunhan tietää mitä tekee.

                        Comment


                          #13
                          Joo tuo pumpun ajoitus on kaiken a ja o. Omassa on syöttö paremminkin ennakolla kuin jäljessä. Käynnistyminen oli pitkän ok säädön jälkeen, mutta nytten tullut pienoisia vaikeuksia aamun ekakäynnistyksessä ja pölläyttää aika mustat savut ilmaan. Tarvitsee kuskata pirssi tuonne Hiomo Kantaselle. Siellä osasivat viimeksi sen kanssa pelata ja uskon vian löytyvän tälläkin kertaan.

                          Comment


                          • #14
                            Tämä ei välttämättä liity samaan alkup. kirjoittajan vikaan, mutta olen itsekin tuskaillut samanvuotisen A6:sen hehkujen kanssa (AAT). Ilmeisesti hehkun rele oli jäänyt jossain vaiheessa päälle ja lopulta polttanut kaikki tulpat. Mutta jotta homma ei olisi aivan liian helppo, niin viimeistä vikaa etsitään vielä..

                            Oireet alkoivat huonona kylmäkäynnistyksenä. Ja koska itselläni _ei_ ole mahdollisuutta tarkistaa pumppujen yms. ajoituksia, päätin lähteä liikkeelle kotikonstein.

                            Ensimmäisenä mittasin koneessa kiinni olevien tulppien vastukset - arvot liikkuivat muutamassa tuhannessa ohmissa. Uuden Boschin tulpan vastus on vain 0,9 ohmia. Eli vaihtoon.. Paikallisesta AD-liikkeestä Boschin tulpat á 11e. Muistin ajaa moottorin kuumaksi ennen irrotusta. Mitään erikoistyökaluja ei tarvita - pitkä varsi räikkään ja tulpan ympäristön puhdistaminen ennen irrotusta.

                            Koska kaikki hehkut olivat noinkin huonossa kunnossa, epäilin että rele olisi jossain vaiheessa jäänyt päälle. Ratin alta löytyi oikea rele - ja sekin näytti hieman epäilyttävältä.. kuumentunut ilmeisesti sisältä jossain vaiheessa. Vaihto-osa löytyi paikallisesta autosähköliikkeestä hintaan 16e.

                            Vieläkään ei hehkutus toiminut.. Se 80Amp sulakekin oli kunnossa. Seuraavaksi irrotin lämpötila-anturin vesiletkusta. Tällöin hehkutus toimi - tosin en odotellut, että kuinka kauan hehku olisi ollut päällä anturin ollessa irrallaan. Eli seuraavaksi anturi-kauppaan - samaisesta autosähköliikkeestä löytyi Boschin malli (alkup. anturissa sekä VAG:n että Boschin koodit), hinta oli 27e.

                            Vanhallakin anturilla sain hehkun toimimaan, kun anturin laittoi lumihankeen 10minuutiksi. Mutta yhtään lämpimämmässä ei hehku edes vilkahtanut. Huom! hehkun merkkivalohan ei ole kytköksessä suoraan itse hehkutukseen, vaan joka tapauksessa vilkahtaa virtojen kytkemisessä. Hehkuille tuleva virtahan on helppo testata tyrkkäsemällä volttimittarin toinen johto hehkutulpan hattuun ja toinen maihin..

                            Uusi lämpötila-anturi ei kuitenkaan tunnu toimivan yhtään vanhaa paremmin. Ei hehkuta edes noiden pakkasöiden jälkeen.. paitsi jos irrottaa anturin johdon, jolloin ECU luulee moottorin olevan pakkasen puolella.. Anturi antaa normaalilta vaikuttavia vastus-määriä eri lämpötiloissa..

                            Tällä hetkellä mietinnässä on, josko ECU olisi saanut siipeensä jossain vaiheessa, eikä reagoisi kunnolla lämpötila-anturin antamiin arvoihin.. Eipä taida näissä vanhoissa dsl-malleissa olla myöskään polttoaineen lämpötila-anturia, joka vaikuttaisi tuohon hehkutusaikaan? vai tietääkö joku toisin? Korjausvaihtoehdot taitavat olla vähissä - ECUn vaihto, tai sitten pakko-hehkutus nappi joko katkaisemalla lämpötila-anturin signaali tai kytkemällä hehku-rele päälle. Toistaiseksi on parin tunnin lohkolämmitys riittänyt helpottamaan käynnistämistä..

                            Apuja ja vinkkejä vastaanotetaan erittäin mielellään..

                            Comment


                            • #15
                              Jaaha, Tommilla on sitten aivan samanlainen vika/oireet aivan samanlaisessa motissa (AAT). Ite meinaan luovuttaa ja vetää anturasta piuha kabiiniin ja kytkimen avulla hehkuttelen manuaalisesti. Miulla taas kylmäkäynnistys onnistuu hyvin, mutta puolilämpimällä ei lähe millään käyntiin. Viat tuli voimakkaammin esille viimeisten kovien pakkasten jälkeen, että oliskö ECU tai hehkun säätöyksikkö saanut kylmästä tarpeeksi..VAG-Comilla on vikaloki luettu ja ei pitäs mitään vikaa autossa olla :) Luulis nyt elektroniikan antavan enemmän infoa kuin joku polttoainesuodatin..

                              Comment


                                #16
                                Samat on ongelmat omassakin AAT:ssä.

                                Kaikki on tarkastettu/korjattu/vaihdettu hehku- ja polttoainepuolella, mutta eipä vaan käynnistynyt kunnolla.
                                Asenutin kojelaudan alle napin, jolla katkaistaan lämpötila-anturin signaali.
                                Nyt voi hehkuttaa aina kun tarvii eikä vain silloin kun autolle sopii.

                                Lähtee ihan kivasti hehkuttamalla käyntiin myös -5C - +8C eli juuri silloin kun normaalisti auto ei antanut hehkuttaa eikä meinannut lähteä millään käyntiin.

                                Alan epäillä autoani naispuoliseksi vähitellen.

                                Comment


                                • #17
                                  Kas vain, ihme juttu että vaikka AAT koneessa tälläinen vika näyttää olevan aika yleinen, niin kuitenkaan ei saa korjattua? Taitaa se kytkin tulla meikänkin kojelautaan, pitää vaan keksiä sopivan näköinen kytkin ettei mitään lentokone-ohjuslaukaisinta-valospektaalia :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alan epäillä autoani naispuoliseksi vähitellen.
                                    Silloin pitää muistaa, että ei se vaihtamalla parane, sama show se on kaikkien kanssa. Parempi vaan pitää hyvänä sitä mikä jo on ;-)

                                    p.s. mikä todistaa, että auto EI itse asiassa voi olla nainen?
                                    - Auto ei ala nakuttaa, jos käyt välillä polkaisemassa toista autoa...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jotenkin tuntuu että ECU:n hehkutusstrategia on suunniteltu hiukan pieleen lämpötila-alueella +15 ... -10. Itse olen pärjännyt aika hyvin reilusti aikaiselle säädetyn pumpun kanssa, mutta aina kun ECU intoutuu kynttilöillä edes hiukan esilämmittämään, käynnistyminen on selvästi rivakampaa.

                                      Comment


                                        #20
                                        TDI hehkutus ja letkulämmitin

                                        Lueskelin foorumilta sekä 1,8T bensakoneiden käynnistysongelmista että 1,9/2,5 dieselkoneiden hehkutusongelmista. Oma kokemukseni on se, että Defan letkulämmitin asennettuna öljynsuodattimen jalan kautta olevaan kiertoon aiheuttaa pelkkiä ongelmia 1,9 TDI-koneen hehkutukselle.

                                        1,8 ADR A6:ssani letkulämmitin on asennettu oikeaoppisesti pystyasentoon vesipumpun alle ja siellä se on toimnut hyvin jo 6 talven kokemuksella. Ostin vuosi sitten toiseksi autoksi vanhan -95 A6 1,9 66kW TDI koneella. Tässä koneessa lohkolämmitintä ei saa sopimaan turbon alla olevaan pakkasproppuun tai en ainakaan minä löytänyt riittävästi tilaa. Eikä vesipumpun yhteyteenkään saa lämmitintä kiinni. Ja lisäksi tilaa ei tahdo olla riittävästi, jotta letkulämmittimen saisi pystyasentoon öljynsuodattimenkaan viereen.

                                        Autossani hehkutusaika jäi lyhyeksi kun kone oli ollut lämmityksessä. Syynä voi olla se, että letkulämmitin kierrättää kuumaa vettä suoraan kanteen menevän vesiletkun kylkeen asennetun lämpotilatunnistimen ohi ja tästä tuloksena on väärä arvo ECU:lle hehkutusaikaa varten. Järjestelmä luulee koneen olevan lämmin jo lyhyenkin lämmitysajan jälkeen. Viime talvena kovillakin pakkasilla lämmityksestä hehku vilahti vain ja auto piti sahata käyntiin ja lähteehän se, jos on akku kunnossa sankan savupilven saattelemana!

                                        Syksyn tultua letkulämmittiminen käytön aloittamisen jälkeen ongelmat jälleen palasivat. Sain vinkin eräältä asentajalta ja korjaukseksi asensin 300 ohmin massavastuksen lämpötila-anturilta lähtevään johtoon. Tein vastukselle liittimillä varustetun lisäpätkän, jonka voi ottaa pois lämpimän vuodenajan ajaksi. Hehkutusaika piteni lämmityksessä ja ilman lämmitystäkin jonkin verran.

                                        Tämän talven kokemukset ovat olleet ihan hyvät, auto käynnistyy sekä ilman lämmitystä että lämmityksestä ensi startilla. Nyt kun oli kovia pakkasia -34 enimmillään, hehkutin pari kertaa ja savutus jäi silloinkin pieneksi.

                                        Koneella on ajettu nyt 435000 km ja pumpun ajoitukset tarkistettiin viime talvena heti oston jälkeen ja ne ovat kohdallaan. Oma kokemukseni tällä koneella on se, että pumpun ajoituksilla ei olisi ollut vaikutusta hehkutusaikaan, toki varmaan jos ajoitukset ovat pielessä auto käynnistynee huonommin. Onko samanlaisia havaintoja muilla? Voihan näin paljon ajetussa autossa olla vikaa moottorinohjausjärjestelmässä tai antureissa muuallakin, mutta vikakoodeja ei ole tullut esiin. Tämä näyttäisi kuitenkin toimivan, joten seuraan tilannetta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          hei sanokaas joku, miten tuo pumpun ajoitus mitataan (VAG-COM) ja miten se säädetään?
                                          Latasin ross-techilta TDI graph lisäkikkareen, mutta näköjään pitää olla rekisteröity softa,
                                          jotta noita arvoja voi lukea.

                                          MIkä on "oikea" ennakko 2.5 TDI-koneelle (AKE) normaalissa käyntilämpötilassa?

                                          (kysymyksellä haen itse asiassa vastausta ongelmaan: ei lähde kunnolla kylmänä aina
                                          käyntiin remmihuollon jälkeen, sitä ennen lähti --> mekaaninen pumpun ajoitus muuttunut
                                          huollossa?)

                                          Comment


                                            #22
                                            V6 ohjeet tuolla seassa vaikka vitoskoneista aihe alunperin:
                                            http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...hlight=#174164

                                            Comment


                                            • #23
                                              Osaako joku sanoa mistä se hehkun 80 A sulake löytyy tähän AAT koneesee?

                                              Comment


                                                #24
                                                Kuskin jalkatilan vasemmasta laidasta, paneelin takaa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mistä muuten löytyy AEL koneisen hehkutuksen sulake? Tuolta kuskin jalkatilasta vai vänkärin jalkatila ecun luota? Entäs rele...ratin alla ilmeisesti mutta miten merkitty?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Eikö se ole relelootassa vesikaukalossa?

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X