Kertokaas greenhornille diiselin hyvät ja huonot puolet. Kovasti katsellut josko vaihtais bensasta disukkaan. Eli mitä asioita todella kannattaa huomioida ja hyvät/huonot puolet (isoja remppoja etc jos).
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Diesel Vs Bensa
Collapse
X
-
Ei kai siinä sen kummempia remppoja ole. Tämäkin tosin kiinni moottori tyypistä että mitä odotettavissa.
Omasta mielestäni mukavampaa ajoa koska vääntöä tarjolla alakierroksillakin tämäkin taas kiinni siitä mihin vertaa..
Tankilla ei tartte ravata kun 1000km välein yleensä ja suurempi vero on yllättävän nopeasti kuoletettu,paljonko sillä 550e:llä saa bensaa?
Comment
-
Tä? Eiks täs meinattu bensast diisseliin vaihtaa eikä toistepäin. ;)
Kannattaa suoraan mun mielestä harkita jotain 3litrasta pataa. Saa sopivasti voimaa ja kuitenki kulutus ei ole juuri kaksilitraista huonompi. 170heppasis 2litrasis on ollut suutinongelmia, et siin joutus miettii sitäki juttua.
Halvemmaksi diiseli tulee vaikka verot on riesana...et ei tartte kovin paljoa ajella et tulis edukkaammaksi.
Comment
-
Uudesta jos puhutaan niin Dieselillä saa muutaman vuoden, ennen kuin tulee oikeasti halvemmaksi kuin pienikoneinen bensa.
Hankintahintakin pitää ottaa huomioon ja dieselit maksaa ylensä enemmän.
Itse ottaisin Bensan, jos ajelee kaupungissa paljon, eikä vuotunen kilsamäärä ylitä 15tkm
Comment
-
Niin nojoo. Toisaalta suhde diisselin ja bensan välillä ei muutu hirveästi vaikka koneen koko suureneekin.
Joku 3.0tdi haukkaa varmaan sen noin 6-7 litraa, kun 3.2:ll tms pääsee sinne 8-9 luokkaan. Nää siis puhtaasti omasta hatusta heitettynä suhteutaen, että 4.2l V8 meni kuitenkin sinne lähes 9 kulutuksella maantiellä.
Aika sama ero on pienessä bensakoneessa ja pienessä diisselissä, kun puhutaan samasta kopasta muuten.
Comment
-
Eikai mulla diisseliä muuten olisikaan.
Mutta jos valinta pitää tehdä about saman tehoisen dieselin ja bensan välillä niin ei sitä eroa esim 2.0t ja 3.0tdi välillä niin paljoa enempää, kuin olisi jonku 1.2tsi ja 1.6tdi välillä.
Tässä aika paljon laskeskelin, että ostanko bensan vai diisselin, kun tuohon Passattiin päädyin. Ei ole tämä 2.0tdi se halvin 3-4v aikajanalla, jollei aja todella paljon. Jossain 150-200tkm paikkeilla vasta alkaaa kannattaa.
Comment
-
protonilla on pointti tuossa. Ottaisin kaupunkiajoon dieselin, esim tuo 1.8T on aivan hengetön kadunkulmassa kakkosella kun taas 1.9 TDI vetää menemään melkein tyhjäkäynniltä. 2.0 TDI on taas kuin 1.8 T, kunnes keksitään mikä siinä mättää. Lambdaohjaus varmaan rajoittaa.
Laskeskelin tuossa että mun ajoilla (Di; 7.5l/100 km ja Be; 10.5 keskikulutus) ilman pääomakuluja on 1.9 TDI jo 10 tkm kohdalla 200€ halvempi PA-kuluissa vuodessa vaikka laskenkin PA-veron mukaan. Ajankin paljon kaupungissa.
Comment
-
Kattokaapa edellinen moottori lehti, siinä verrattiin A4 2.0Tfsi ja 2.0tdi . Tuloksena kulutus ja verot huomioiden , diiseli kannattaa vasta 26000km jälkeen. Itsellä 2.0 Tfsi 147kw, vie työ matka ajossa kesällä 110km/h nopeudessa 7.6. Talvella litran vähemmän , nopeuden pudotessa 85km/h.Kaverilla 2009 colffi 2.0tdi, pitäis mennä matkalla 5.2 , todellinen yli kuusi. On ajanut colfilla jo 140tkm.
Comment
-
Pahin dieselbuumi on mennyt ohi ja esim. ensimmäisiä B8-korin leasing-käytössä olleita 2.0 TDI CR -koneisia on tarjolla todella paljon. Niiden hinnat on alhaalla nyt ja tulevaisuudessa. Vastaavasti sitten B6/B7 -korin vähän ajetut (alle 150 tkm) TDI:t on kovissa hinnoissa suhteessa bensakoneisiin. Kannattavuuden yksi osa-alue on arvon säilyminen ja riippuu siis myös siitä, minkä verran ko. tuotetta on markkinoilla.
Comment
-
Kyllä se kone kannattaa valita käytön mukaan. Ensin koppa tarpeiden mukaan, sen jälkeen kattellaan, mitä moottoreita siihen on tarjolla ja mihin rahaan.
Varsinkin isossa kopassa diesel tuppaa olemaan bensaa taloudellisempi kaupungilla. Nopueksien nouestessa ero tasoittuu, eli motaria pääsääntöisesti ajavalle bensa voi olla jopa vaihtoehto. Toki esim. bit+tiptronic on C5-kopassa mukava myös kaupungissa ja tarvittaessa ripeä muuallakin. Jos lompakossa on pitoa ajaa, niin mikä ettei.
Kannattaa huomioida myös se kulutuseron merkittävyys. Puhutaanko vuositasolla parista satasesta vai mennäänkö nelinumeroisiin lukuihin. Tuo Teron mainitsema hankintahinta ja yleinen haluttavuus ovat myös harkinnan arvoisia seikkoja. Toisia on helpompi myydä kuin toisia.
Comment
-
Ja tuo 3.0tdi on semmonen moottori, että sen pitäis kyllä vannoutunuttakin bensalenkkariakin puhutella. Odotan innolla pääsyä näiden uusien 3.0bitt dieselien rattiin, kun paperilla on noita vanhoja huomattavasti mielenkiintoisempi, vaikka ei vanhemissakaan mitää vikaa ollu.
Comment
-
Ajelin arviolta 200 km 313hv TDI:llä A7:n kuorissa. Ei se niin hyvin mennyt mitä olisi kuvitellut. Etenkin pienistä nopeuksista D:llä tapahtuvat nopeudennostot tuntui yllättävän tahmaisilta. Kun pedaalia painoi lisää, toki tapahtui paljon enemmän mutta helposti "liikaakin". Eli 40 - 55 km/h ei onnistunut kuin rauhallisesti sillä muuten kuin rauhallisesti nopeutta nostamalla mittarssa olikin hetkessä 70 km/h.
Comment
-
Tuo Teron tahmaisuus voi johtua ihan A7:n softasta, kun on vähä tommonen edustuslaiva. Ja sitten ei tiedä laatikon mielialaa, että minkälaiselle ajolle se on totutettu :)
Comment
Comment