Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9 tdi kulutus heittää häränpyllyä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.9 tdi kulutus heittää häränpyllyä.

    Tuo oma passatti eli vm-01 3bg 130 hp on nykyään aika outo. Kulutus mittari näyttää jatkuvasti hurjia lukemia ja keskikulut on oikeastikkin yli 7l 100km matka ajossa. Muuten auto kyllä tuntuu melko normaalille tieteni pikkase laiskalle.

    [COLOR=#800080]http://holysmoke.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=5278[/COLOR]

    Linkissä hieman tarkemmin kerrottu(jollain sama vika). Mulla vaihdettu lämpöanturi, johtosarja, ahtovuotoja ei mielestäni ole yms. auto on täysin vakio. Vag ei näytä mitään vikakoodeja ja kaikki näyttäis ok.

    Onko kellään täällä mitään saman oireisia vikoja?

  • #2
    Mulla kans toi C4 1.9TDi koneella vie noin 7l/100km. Mulla tosin on ahtovuotoa jota en ole ehtinyt tutkimaan. Pitää tuo ahtovuoto paikallistaa ja paikata ja sitten seurailla kulutusta. Mutta muistelisin että viime syksynä ahtovuotoa ei ollut, ainakaan näin paljoa, mutta kulutus oli silti lähemmäks 7l/100km.

    Comment


    • #3
      Kun vag-com ei näytä mitään vikakoodeja, niin ongelma on mekaaninen. Tämä voi olla kaikkea vuotavasta alipaineletkusta, osittain hankautuneesta sähköjohdosta aina jumittavaan vnt-mekanismiin ja millon mihinkin. Vikaa ei oikeasti voi yksilöidä, vaan pitää aloittaa vain käymään pikkuhiljaa mahdollisia vikakohteita lävitse.

      Ensimmäisenä alat katsomaan alipaineletkuja lävitse ja erityishuomiota koviin putkiin, jotka voivat hankautua kokonaan puhki. ns. normaalit alipaineletkut saattavat väsyä ja menevät sitten alipaineella lyttyyn ja mitä mielenkiintoisimpia ongelmia voi olla vaikkei silmä näkisikään kuten reikä kangaspunoksen alla.

      Alipaineletkujen jälkeen käyt lävitse kaikki helposti käsiksi päästävät liittimet. Liittimiltä otat aina hieman sitä suojakumia taaksepäin ja katsot ettei johdot ole taittuneet poikki ennen liitintä vahingossakaan tai etteivät ne ole juuri menossa poikki (ei ne sähkövempeleet ihan optimaalisesti toimi parilla säikeellä).

      Letkujen ja sähköjohtojen tarkistuksien jälkeen otat yhteyttä johonkin kaveriin joka osaa yhtään katsoa moottorista vag-comilla tietoa ajossa. Samalla katsotte toimiiko N75-venttiili/vnt-mekanismi oikein. Kaveri joka osaa tulkita ajossa lukemia, osaa tehdä myös tuon toimenpiteen.

      Niin ja noista ahtovuodoista. Suorita vaan painetesti. Et voi oikeasti tietää onko vuotoa vai ei ellet kokeile asiaa paineen avulla. Paljon ajetuissa huohotusöljy paljastaa liitosten läheisyydessä ahtovuodot, mutta vähemmän ajetuissa ei taida niin helposti näkyäkään eli korvat ja paine käyttöön :)

      mä painin koko ajan erinäisten ongelmien kanssa kun vikakohteita on tossa omassa yksilössä ollut niin paljon. Ennen sekin vei 7.5 litraa sekalaisessa ajossa, mutta nyt menee jo 6.8 sekalaisessa ja matkaa ei oo tullu vielä testattuakaan. Matkalle on mahtunut huonosti toimivaa vnt-kelloa,ahtovuotoa,kehnoja suuttimia,entisiä alipaineletkuja, tukkeutunutta katalysaattoria, jumiutuneita vnt-siipiä ja lista vaan jatkuu :D kilsojakin toki on, mutta kyllä tää paremmalla pidolla saattais himpun vähempivikasempi olla.

      Comment


      • #4
        Mulla näytti kulutus yli 3l/100km enemmän kuin todellinen kulutus. Auto oli myös tajuttoman laiska.

        Syyksi paljastui rikkinäiset suuttimet. Näin siis AVF-koneisessa.

        Comment


        • #5
          kyllä myö sitä vag.comilla tutkailtiin ajossa varmaan yli sata kilometriä. Silloin kaikki piti olla ok. ahdot oli jotain 1.5 baria maksimissa jne kaikki arvot kuulema normaaleja. Suuttimien korjaus arvot olivat kai normaalit. Ei mitään hälyyttävää missään.
          Paine testin tein ja mielestäni missään ei ollu mitään ihmeempiä vuotoja. En vaa meinannu saada sitä huohottimen liitäntää pitämään millään. Sen paine testin jälkeen tuo miitari oikeastaan rupes näyttää hulluja. Hitto mua kans pelottaa ne suuttimet. Välillä auto nykii tasaisessa kiihdytyksessä jonkun verran. Ja jos heti starttauksen jälkeen polkee kaasua pohjaan saattaa auto ruveta käymään tosi rumasti.

          Vaihdetut osat mun osalta raijoittuu lämpötila-anturiin, termari, suuttimien johtosarja, kaikki putsarit. Olen yrittäny tonkia alipainepillit läpi ja tarkastanu maffin ym töpselien johdot. Taas dokumenteissä ilmenee että tandempumppu on joskus vaihdettu yms.

          turbo tuntuis toimivan ehkä normaalisti. Katin tietysti vois tutkia ja vaikuttaako tuo egr jotenkin asiaan? entä ahtopaine anturi?

          Vittu jos on suuttimet ja autolla on ajettu 216 tkm ja huollettu täydellisesti ni kiitos vag laatu.

          Millä kilsoilla näistä on noita siittimiä menny ja miten se todetan?

          Comment


          • #6
            Koita vielä vaihtaa alipaineletkut, pari metriä riittää eikä ole paha rasti vaihtaa. Ootko maffin putsannu esim. elektroniikanpuhdistus spraylla? EGR:n teet sokean tulppauslevyn ja tukit siihen menevän alipaineletkun. Samalla kun teet EGR:n tulppauksen näät kätevästi vähän osviittaa miten tukkoiselta imusarja näyttää.

            Comment


              #7
              Millä kilsoilla näistä on noita siittimiä menny ja miten se todetan?
              Yli 400tkm ajettu, eikä pumppusuuttimissa vikaa AJM koneessa.
              Ei VAG laadusta voi sanoa, että onko se hyvää vai huonoa, jos otanta molemmissa on yksi auto.

              Painetestillä ja pumppusuuttimilla ei ole toistensa kanssa tekemistä, joten jos testin jälkeen on lukemat muuttunu niin vika on muualla kun suuttimissa.

              Mitenkähän toi kone käyttäytyy, jos egr jumii auki eikä sulkeudu kierroksilla kuten sen pitäs.

              Comment


              • #8
                Lainaus:
                Millä kilsoilla näistä on noita siittimiä menny ja miten se todetan?
                Yli 400tkm ajettu, eikä pumppusuuttimissa vikaa AJM koneessa.
                Ei VAG laadusta voi sanoa, että onko se hyvää vai huonoa, jos otanta molemmissa on yksi auto.
                Mulla 348tkm ajettu mutta suuttimet oli edellinen omistaja rikkonut kansiremontin yhteydessä.

                Comment


                • #9
                  Senveran kerkesin autoa tutkia että egr-vettiilin alipaine kello ei ainakaan liiku millään kierrosaulueella paikallaan kaasuteltaessa. Myöskään alipainepillin irti otto ei aiheuta mitään. Pillin päässä ei tunnu alipainetta missään vaiheeassa? Jos venttiilin laittaa kiinni kädellä sammuu auto heti. Eli kai se niinku auki on kokoajan.

                  Paikallaan poljettaessa ahdot kyllä nousee jonkun verran, ainakin letkuista päätellen. Kaasua löysätessä kuulu kyllä melko selvä sakkauksen ääni. Eli epäilys vois kääntyä turbon ohjauksen suuntaan? vai miten se käytäntö nyt näissä toimii.

                  http://www.variantclub.fi/phpbb/view...hp?f=2&t=12789

                  Tämä auto käyttäytyy mielestäni aika samalla.

                  Comment


                    #10
                    Et kai väännellyt antishudderia eli ns sammutusläppää EGR sijasta? Sillä saa ainakin moottorin sammumaan eikä se mun mielestä toimi kuin moottoria sammuttaessa.

                    Comment


                      #11
                      Alipainevuoto jossain? Silloinhan mikään alipainetoiminen laite ei kunnolla toimi siinä piirissä, ja mm. ahtimen ohjaushan on alipaineella, voisi selittää tuota sakkausta. Laita nyt ne alipaineletkut ensimmäisenä uusiksi.

                      Comment


                      • #12
                        Miten olitko jo tarkastanut nokan ajoituksen Vag com kaapelilla pitäisi pystyä kattomaan onko kohdallaan olikos se nyt +-2 astetta niin on alueella? Tämä nyt tuli mileen, jos kerran on laiska ja kuluttaa liikaa.

                        Comment


                        • #13
                          Tuossa linkki ohjeisiin kuinka ajoitusta hieno säädetään: http://www.myturbodiesel.com/1000q/m...t-Idle-TDI.htm

                          Comment


                          • #14
                            vaihdoin tänään kaikki alipaine letkut ja tarkistin kovat pillit. Ei mitään muutosta edelliseen. Huomenna ajetaan taas vaggi kytkettynä. Toivottavasti löytyis jotain!

                            Täyttöpummpu pitää kovan lorinan ainakun laittaa virrat päälle. Ja taas kun löin auton tulille ja polkaisin kaasinpohjaan. Kierrosten laskiessa alas rupesi auto käymään tosi epätasaisesti. Voisko jossain olla joku ilmavuoto?

                            Pienikin kaasun liike saa mittariin herkästi jopa 40.l lukemat. Ja outoa on se että moottorijarrussa vaipuu luonnollisesti 0.0l ja heti kun auto pysähtyy, ja kytkimen polkaisee pohjaan rupeaa lukemat kiirimään aina 10.l saakka kunnes muuttuvat yksi kaksi tyhjäkäynti 0.8l

                            hitto en tiiä mitä tekis.

                            Comment


                              #15
                              Huomasin omassa 2.0tdi:ssä tuon, että moottorijarrulta kun pisti kytkiment pohjaan ja valutti risteykseen niin alkoi kulutuslukemat nouseen jyrkästi. Yli 10l ne meni, kunnes tipahti sinne vajaaseen litraan.

                              Eli sama ilmiö enkä tiedä autossa mitään vikaa olevan.

                              Comment


                              • #16
                                Eiköhän tuo johdu ihan puhtaasti siitä, että kytkin pohjassa kulutus ei ole nolla, vaan tyhjäkäyntikulutus eli sen jotain 0,7-1l/h (keskikulutustahan ei voi paikalla ollessa laskea kilometrejäkohti koska ei liikuta). Elikä jos rullailet viimeiset metrit 10km/h kytkin pohjassa ja silloin on tyhjäkäyntikulutus tuon 1l/h -> keskikulutus on koneen mielestä 10l/100km ja hitaammalla nopeudella tietty enemmän. Vauhdin loputtua ajotietokone tajuaa heittää ruutuu kulutuksen per tunti.

                                Elikä ihan normaali ilmiö.

                                Comment


                                • #17
                                  no nyt on kaikki alipaineletkut vaihdettu ja käyty läpi. Vaihdettu uus maffi. ja taas kerran tutkittu tietokoneella aika tunteella. Maffin vaihdoin siitä syystä että vagilla autoa katsottaessa antoi maffi kokoajan enemmän arvoa kun oletus oli. Tasakaasulla ajatteassa seurasi ohjearvoa ok, mutta kaasua hipaistaessa pomppas käyrä reilusti yli toivotun.
                                  Mutta pikaisen koeajolenkin tehtyä en juuri vaikutusta huomannu. Päin vastoin nykii miltei enemmän ku ennen. ja kulutus mittari oli edellä mainittu.

                                  Mulla ei oo ahto mittaria kiinni mutta jotenkin musta tuntuu että auto nyppii ahtoja tasakaasulla kiihdytyksessä. Turbon äänikin on jotenkin pätkivä. Ei se sitä aina tee mutta esim risteyksestä kakkosella lähdettäessä. yms... Mikä sinällään tuntuu oudolle kun vagin mukaan n75:nen työskentelee kyllä normaalisti. paljonkohan tuommunen uus n75:nen maksaa? Ja mistäköhän tuolle mittarille sais helpoiten paineen?

                                  Mitenkä sen turbon alipainekellon voi tarkistaa helpoten ja mikä oli se n75:sen oikea letku järjestys.

                                  Hermot rupeaa menemään ku rahaa palaa ja aina tulee vaa seinä vastaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Olisko ollu marmoritiskillä noin 65€ uusi N75. N75 oikuttelee yleensä silleen, että automenee yli- tai aliahdosta vikatilaan. Tästä kyllä jää vika koodiakin muistiin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Vaihdettu uus maffi. ja taas kerran tutkittu tietokoneella aika tunteella. Maffin vaihdoin siitä syystä että vagilla autoa katsottaessa antoi maffi kokoajan enemmän arvoa kun oletus oli. Tasakaasulla ajatteassa seurasi ohjearvoa ok, mutta kaasua hipaistaessa pomppas käyrä reilusti yli toivotun.
                                      Mutta pikaisen koeajolenkin tehtyä en juuri vaikutusta huomannu. Päin vastoin nykii miltei enemmän ku ennen. ja kulutus mittari oli edellä mainittu.
                                      Oliko tarvike maffi? Ostin tossa talvella tarvike maffin ja rupes nykimään selvästi. Kävin palauttamassa ja tilasin bosch merkkisen tilalle.

                                      Comment


                                      • #20
                                        bosh on. Orikkis vaihto osa.

                                        [ame]http://www.youtube.com/watch?v=44U2W8LOKY0[/ame]


                                        Tänää laitoin vihdoin mittarin paikalleen. Mulla tuo auto käyttäytyy paikallaan poljettaessa samalla tavalla kuin edellä näkyvässä videossa. Tosin paine leikkautuu jo n 0.5 bar ja lähtee sen jälkeen kelaamaan uudelleen. Ajossa kaikki näyttäis suth normaalisti, paitsi että todella hitaasti kiihdyttäessä paineiden ollessa n se 0.5 bar alkaa viisari väpättää ja auto nyhtäää. Joskus vähemmin joskus enemmin. Eli joku epäkohta siinä 0.5 kohdilla on. Täyskaasu kiihdytyksissä ym vaihtelevissa kaasun asennoissa ei mitään moitittavaa. Kulutu pyörii n 7 l tuntumassa! Turbon siipiä säätävä kello ilmeisesti toimii koska vipu hieman liikkuu paikkallan kaasuttaessa. ja jos letkun nyppää irti ja tukkii ei ahdot juuri nouse.

                                        Miten oireilee jos pa paineet pääsee vuotamaan suuttimien o-remkaista esim paluu puolelle. Eli pa-painessa olisi sanomista? Miten tandempumpulta mitataan oike oppisesti paineet ja mitä pitää olla?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X