Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AHUn jakohihnan karies / o: kansi tahi kone.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AHUn jakohihnan karies / o: kansi tahi kone.

    Jooo-oh, tein suuren virheen ja maanantai aamusta aloin jouten ollessani soittelemaan että mitä nokkahihnan vaihto maksaa ja jne. vaihtoon olisi ollut vielä noin 38tkm.

    Reilu neljä tuntia tuon puhelun jälkeen seatti sitten kävi voimattomaksi motarilla (300km päässä kotoa), sammutin ja rullasin tien varteen, avaimesta kone pyöri, mutta ei startannu. vagcommi herjas jotain ruiskutukseen liittyvää, koneen suojamuovit ja jakopään suojat pois = hihna paikallaan, mutta viisi hammasta poissa. Ja ei muutakun hinausautoa suuren vtutuksen saattelema soittelemaan.

    Pajalla remmi&co vaihdettu, merkit kohdallaan=ei käyntiin. Joko a) ei ole ilmattu tms kunnolla. b) venat jne paskana, veikkaan b-vaihtoehtoa.
    Tätä viestiä kirjoittaessa parhaillaan ajan kuopioon päin trailerin kanssa autoa kotio hakemaan, mutta kenties kansi / kone vois olla hakusassa.
    Vinkkejä mahdolliseen ilmaukseen/muuten projektiin liittyen/tekijää, otan vastaan mielelläni.

    Soitin liikkeeseen jossa viimeinen hihnanvaihto on tehty: "meillä on vuoden työ- ja osatakuu", hihna on vaihdettu bout 29.02.2004. kuluttaja-asiamies tms sano että heitä ei kiinnosta tuo päivämäärä vaan kilometrit.
    Mitä raati sanoo, alanko em asiamiehen kanssa prässäämään hihnan vaihtanutta yritystä?

  • #2
    Ei ole ajalla merkitysta, vaan oletetulla kestoiällä. Kyllä remmin pitää kestää vaihtovälin verran. Tässä kuluttajavalituslautakunnan päätös asiasta.
    http://www.kuluttajavalituslautakunt...on=read&id=311

    Comment


    • #3
      Kanattaa tarkistaa itse hihnan kunto riittävän usein, eikä odottaa sitä viimeistä kilometriä milloin hihnanvaihto pitää suorittaa. VAG:in koneissa lähtee yleensä helposti jokin muovisuojan osa hihnakotelosta pois, josta voi kurkistaa hihnan hampaiden kunnon. Pyörittää moottoria kampiakseli päästä avaimella ja tarkistaa onko hihnan hampaiden juuressa alkavia murtumia. Ei se hihna hetkessä rikki mene. Hihnan murtumat alkavat näkyä pikkuhiljaa ja silloin ehtii vielä vaihtaa hihnan ennen katkeamista ja hampaiden irtoamista.

      Nykyisin on muuten kehitetty myös moottorin ns."eliniän" kestäviä hihnoja uudempiin autoihin. Vaihtoväli max 180 tkm. Vanhoihin niitä ei saa.

      Comment


      • #4
        Onko jakohinassa jokin vuosivaihtosuositus,eli jos tulee vuodessa vähemmän kilometrejä kuin keskimäärin.

        Jos vaihtoväli on 90 000km ja kilometrejä vuodessa tulee 10 000km,kestääkö tuo hihna 9 vuoden ajallisen rasituksen,vai hapertuuko se itsestään?

        Renkaissahan se on niin,että ne kovettuu ajan myötä ja menettää parhaan ominaisuuden,vaikka niillä ei ajettaisi lainkaan.

        Comment


        • #5
          jooh, penak oli oikeassa.
          Eli jos huoltokirjaa tavataan kunnolla, sielä lukee että 30kkm välein pitää tarkistaa hihnan kireys jne, ja liike sanoin että jos siitä ei ole merkintöjä, hän viheltää pelin poikki.
          että tämmöstä.

          Vielä en ole ehtinyt tutkimaan vaurioita, jospa tänään.

          Comment


          • #6
            jakohihnan vaihtaneessa pärnäsen korjaamossa ei osattu laittaa jakoa paikalleen, pyörittelin koneen oikeisiin merkkeihin ja sitte väänti avaimesta käyntiin.

            Comment


            • #7
              Onko jakohinassa jokin vuosivaihtosuositus,eli jos tulee vuodessa vähemmän kilometrejä kuin keskimäärin.
              5 vuotta taitaa olla monella merkillä. Itselläkin audin ohje '90tkm / 5 vuotta'. Ja ohje tarkistaa hihnan kunto taitaa olla kans vuosihuolto tai 30tkm.

              Comment

              Working...
              X