Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2,0TDi-CR & DPF

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2,0TDi-CR & DPF

    Mitenkäs näiden uudempien Audien ja volkkarien DPF-suodattimia valvotaan? Jonkin verran olen perehtynyt BMW:n toteutustapaan ja ECU:n valvontaan, mutta VW on näköjään toteuttanut asian hieman eri tavalla. Muistuttaa Mersun tapaa, jossa täyttöä valvotaan paine-eroanturilla. Ja ilmeisesti ajosuoritteen perusteella? Näinkös se on?

    Hommasin itselleni A4:sen uudemmalla 170hp CR-koneella (CAHA), jonka mittarissa on jo 177tkm. DPF:n arvot VCDS:llä tutkittuna on kuitenkin kummallisen hyvät. Ne kaksi grammalukemaa (olikohan mne jotain "soot mass measured/calculated") tms... pyörii jossain 10-20 gramman välimaastossa. Välillä jopa alle 10g.

    Paine-ero täydellä höngällä on taas 200 millibarin luokkaa samaan aikaan kun ahtopaineet näyttää 2550hpa. Ja se kolmas DPF-informaatio näyttää lukemaa 0,04L. Onko tämä arvo se täyttöaste? Käsittääkseni nuo arvot muistuttaa likimain uuden auton DPF:n lukemia - Eikös? Voiko 177tkm ajetussa autossa olla arvot tuollaisia, vai voiko olettaa että pönttö on vaihdettu autoon aivan hiljattain ennen päätymistään minulle?

    Vai näyttääkö tuo paine-eroanturi puutaheinää? Kuinka se yleensä oirehtii mennessään rikki?

    Mielestäni nuo on

  • #2
    Soot mass tippuu suunnilleen nollaan aina kun noki poltetaan pois = regen.
    Vastapaine on hieman korkeampi silloin kun soot mass on noussut korkeimmilleen, juuri ennen polttoa.
    Kolmas arvo on tuhkamäärä, 40ml tai 40g, joka koko ajan hiljalleen kasvaa. Sen perusteella merkkihuolto määrittää suotimen vaihtotarpeen.

    Ei taida olla vielä lähiaikoina tarvetta uusia.

    Comment


    • #3
      OK, Eli se tuhkamäärä (40ml) ilmaistaan tässä tapauksessa 0,04L. Samalla tavalla sen näyttää VCDS ja Autocom. Ja se tosiaankaan ei näytä muuttuvan.

      Comment

      Working...
      X