Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 2.0tdi n.140hp B8, korkeapainepumppu leikkasi kiinni.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 2.0tdi n.140hp B8, korkeapainepumppu leikkasi kiinni.

    Heipä hei!!

    Olen suht tuore Audisti ja nyt otsikossa mainittu kulkupeli teki tenät.Eli korkeapainepumppu leikkasi kiinni ja heitti sälöt polttoainejärjestelmään. Audilla korjaus arvioitu n 9000 euroa.tankkia ei ole kuulemma tarvi uusia koska putsaus onnistuu pesemällä. Hajoaminen ei johdu väärästä polttoaineesta koska tankkaukset on satavarmasti diisseliä.

    Mitä mieltä olette, miltä hinta kuulostaa ja voisko sen saada edullisemmin jostain vähemmän marmorisemmalta tiskiltä? Ja miten muuten noi korkeapainepumput on pelittäny?mistä tommoinen hajoaminen voi syntyä??

    #2
    Minkäverran ajettu? 9000 euron korjaus kuullostaa kyllä hurjalta.

    Comment


    • #3
      136000

      Comment


        #4
        Ja B8 on aina alle kolme vuotta vanha. Eiköhän tuo lasku mene jollekin muulle maksettavaksi kuin sinulle.

        Comment


          #5
          9000e summa ( kalliita osia ja paljon kallista työtä) perustuu tehtaan ohjeeseen. Jos pa-järjestelmässä on metallihilettä, pitää ohjeen mukaan uusia kaikki pa-järjestelmän osat, pois lukien tankki, jonka voi pestä. Muuten ei tehdas myönnä osille minkäänlaista varaosatakuuta. Tätä toki merkkiliike noudatta, jotta oma tontti pysyy puhtaana.

          Toki tuon voi tehdä halvemmalla ja pestä kaikki osat. Tulos on lienee lähellä samaa tasoa kuin uusiminen.
          Mutta en kyllä itsekkään uskaltaisi antaa takuuta toimivuudelle pelkällä pesulla, sen verran herkkiä ovat CR-järjestelmät. Siinä myös syy tehtaan ohjeeseen.

          Comment


            #6
            Vaihtokoneen saanee halvemmalla?

            Comment


            • #7
              Juu vois varmaan saada. Hinta hiukan putoaa ja kun olen auton vasta ostanut (ennen hajoamista 2kk/5tkm) ja siinä on takuukin niin loppujen lopuksi en tule olemaan suurin maksaja. Homma on vaan valitettavasti mennyt pieneksi riitelyksi. Takuu sanoi itsensä irti, koska oireet viittaisivat siihen, että se on tankattu väärin. Olen hajoamista edeltävänä päivänä n 6 h ennen tankannut dieseliä, ja siitä on täysi näyttö, kuitti yms. Eikä korjaamo pysty sanomaan, mistä korkeapainepumpun hajoaminen on johtunut. Eivät pysty todentaa, että se johtuisi väärästä tankkauksesta, eikä ilmeisesti takuu ala ottattamaan näytteitä. Autoliikkeen kanssa ollaan asiaa viety eteenpäin ja koitan itse hankkia mahdollisimman paljon tietoa korkeapainepumpusta.

              Kai se voi rikkoontua muustakin kuin väärästä polttoaineesta? Vai onko se semmoinen osa, joka on lukuunottamatta väärintankkausta hajoamaton. Paska tilanne kun itse tiedän, etten ole varmasti tankannut dieseliä. Tosin itse on helppo sanoa, mutta tapana on ottaa kuitti tankkauksesta ja varmistaa asia siitäkin.

              Kiitoksia kaikille vastanneille mutta vielä haluaisin kannanottoa korkeapainepumpun hajoamiseen... :)

              Comment


                #8
                Ei ole pumpun hajoaminen mikään yleinen ongelma. Mistä johtuu, only god knows.
                Tehdastakuuta autossa ei enää ole, joten maksaja on joko myyjä, ostaja tai molemmat yhdessä, mahdollisesti maahantuoja jollain osuudella. väännä väännä, ei sulle ainakaan isoin osa pidä tulla.

                Comment


                • #9
                  Oireiliko auto millään tavoin ennen pumpun kiinnileikkausta vai tuliko aivan puun takaa?

                  Comment


                  • #10
                    ja ei se vika välttämättämättä ole ihan äskettäin tapahtuneessa bensan tankkaamisessa, vaurio on voinut tapahtua ajat sitten, ja nyt vasta se on halvaantunut tarpeeksi että sirua irtoaa.

                    ei se pumppu ihan kertalaakista mene pas2.

                    Comment


                    • #11
                      Hehkun merkkivalo syttyi ja tehoja hävisi, joten keskeytin ajon välittömästi. Mitenhän toi todetaan bensan syyksi vai voiko sitä todeta mitenkään, jos tankkaaminen on tapahtunut kauan aikaa sitten?

                      Comment


                      • #12
                        no, vähä hankala se varmaa on selvittää, pitäs purkaa rauhallisesti ja katsoa että millä puolella suodattimia silppu on (mistä se suurin paska on lähtenyt liikkeelle).

                        pumpun purkamalla voisi sitten arvioida että mikä on vauriomekanismi - mutta sitäpä ei edes merkkiliikkeessä voida arvioida ilman että lähetetään kuvia tehtaalle vertailuun.

                        "tuhotietokantaa" kun ei ole yleisessä jaossa. Boschin koulutusmateriaaleja kun googlettelet netistä voit löytää jotain tietoa cr-pumpuista ja vian aiheuttajista + valokuvia missä on esitetty yleisimmät viat kuvauksineen.

                        tuulimyllyt ja taistelu tulee mieleeni jostain syystä.

                        Comment


                        • #13
                          Juu pitää katsoa miten käy tässä tulee käymään ja loppuun asti asian kanssa mennään. Harmittaahan tämä mutta onneksi ei ole ainakaan vielä maailma tämän takia kaatunut.

                          Kiitoksia vastauksista!!

                          Comment


                          • #14
                            Pakkohan siitä on näytteitä ottaa jos maksajasta epäselvyyksiä, eihän dieselkuitti tietenkään todista ettei ole tankattu myös bensaa. Tarkkana pitää olla kun ajelee erilaisilla autoilla ja taas yksi syy miksi ei kannata autoaan kenellekään lainata. Eräs läheinen oli jossain puhelinpalvelussa töissä, sinne tuli lähes päivittäin puheluita missä kyseltiin ohjeita kun on tankattu väärää ainetta.

                            Comment


                            • #15
                              Mielenkiinnosta kyselen mikä on tämän hetken tilanne tässä tarinassa?

                              Comment


                              • #16
                                Käykää lukemassa Vagarenalla käyty keskustelu. Vastaavanlainen tapaus kuin mulla.

                                http://www.vagarena.fi/index.php?topic=11167.0

                                Meikäläisen tapauksessa vääntö on vielä kesken...

                                Comment


                                • #17
                                  Paremmin nukkuu kun ei selaa foorumeja. Nykyisin on enemmän sääntö kuin poikkeus että VAG-perheeseen sekaantuessa iskee kätensä p**kaan ja pitää varautua tuhansien eurojen moottoriremontteihin riippumatta moottorityypistä tai käyttövoimasta.

                                  Alkaa pumppusuutintekniikka tuntua luotettavalta ja edulliselta korjata. Seuraan suurella mielenkiinnolla mitä pumppurintamalla tapahtuu.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hmm

                                    On noita CR-vehkeitä jonkin verran jo nähty mutta _yhtään_ pumppua ei oo laitettu. Otanta about 1000 autoa ja yli 300tkm menneitäkin seassa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Olin samaa sanomassa. Edellisessä elämässä kerkesin nähdä 8K;n tulon ja viime vuoden loppuun asti niidenkin kanssa peuhata. En muista kun yhden pumpun joka laitettu, ja sekin oli täysi väärin tankkaus. No siinä meni paljon muutakin uusiksi.
                                      Tietysti noille 200tkm korville ajettuja ei ollut niin paljoa, liisareita kuitenkin suurin osa missä ei kilsoja tunnu tulevan kuin se 20-25tkm/v enemmistössä.

                                      En siis kiistä ongelmaa, mutta ei ihan kamalan yleinen ole, koska virallisen organisaation sisällä ei kohua aiheesta ollut.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jos vaihto-osan saa 850 eurolla se ei ole paljon vakuutuksesta verrattuna 9t€ totaalituhoon jos huono tuuri käy. Merkkiorganisaatio voisi alkaa myydä vakuutuksia näihin koska MITÄÄN tyyppivikoja ei ole koskaan ollut...

                                        Comment


                                        • #21
                                          9000€ remontti:). HohHoh hoijaa. 54000markkaa:).

                                          Tuoppas se auto tänne niin harrastellaan. Eiköhän tuohon löydy osia ja tietoja kun kaivelee.

                                          Oikeasti halaisin tutustua aiheeseen.

                                          Offtopiccina voisi todeta tälläisen pienen tarinan: B8 syö öljyä. Laitetaanko uudet männät ja kiertokanget. Pieni hoonaus. 8000€. Joo laitetaan.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Pointti oli että JOS pumppu hajoaa niin suuttimet menevät tukkoon alumiinipurusta kuten koko linjasto ja sen laitteet joten kaikki pitää vaihtaa paitsi tankki ja PA-linja jotka huuhdellaan. Kannattaa lukea tuo VagArenan tarina, hyytävää. Kustannus on siis aivan käsittämätön.

                                            Jos viat lisääntyy niin liikkeisiin alkaa ilmestyä vaihtomoottorilla varustettuja tai minimikorjauksilla liikeelle saatuja pommeja.

                                            Offina aika monen "tutun" käytettynä ostettu 1,4 tsi saanut laatikollisen osia onneksi ainakin osin vaihtoautotakuuna kun ketju, turbo tai kompressori on vaihdettu. Myös omassa. Maahantuoja ei osallistunut ikuisen jakoketjun vaihdon kustannuksiin 58tkm kohdalla ainakaan minun tapauksessa.

                                            Alkaa vaan lopulta totaalisesti VAG-usko loppua ja jonkin toisen konsernin autot eivät voi olla näin kalliita ylläpitää.

                                            Comment


                                              #23
                                              Kyllä nykyisin VAG-laatu on sillä tasolla että itsekin tuli hankittua 1.9TDI manuaalilaatikolla. Valitettavasti muuhun ei uskaltanut koskea käytettynä. :-(

                                              Comment


                                              • #24
                                                No, mitoitusperusteena on varmaan vieläkin 200tkm ajomatka jonka jälkeen auton käyttöhyöty on tehtaan mukaan 0%, ts sen jälkeen saavatkin laueta.
                                                Siihen nähden muutaman pumpun ennenaikainen hajoaminenhan on vaan sattumaa.

                                                Käytettynä tälläisen ostaminenhan on kyllä vähän arpapeliä, kuten aina käytetyn auton kanssa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
                                                  Kyllä nykyisin VAG-laatu on sillä tasolla että itsekin tuli hankittua 1.9TDI manuaalilaatikolla. Valitettavasti muuhun ei uskaltanut koskea käytettynä. :-(
                                                  Tieto lisää tuskaa, on niitä kalliita vikoja muillakin, myös tojotalla...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Yhtään repsalle vittuilematta ni olikos jossain pemareis murheita kampuran kans? Siis et murtu/katkes. Mahtaa siitä(ki) tulla aika lasku. Mut pakko sanoa etten kyllä ikipäivänä harkittis tätä 2.0TDI:tä. On varmasti hyviäki yksiöitä mut mä en oikeesti pystyis maksaan sellasta laskua mikä tuosta pumpun hajoamisesta seurais. Varsinkaa jos joka penni pitää itte maksaa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      horchille ; ja miksei muillekin :
                                                      ei muutkaan merkit ole toki ongelmattomia kun kilometrejä tulee, sillä samojen alihankkijoiden osia niilläkin on käytössä. Tosin eikait tuota ongelma-pumpputyyppiä (?)
                                                      kampuran varsinaisesta katkeamisesta ennoo kuullu, mut neloskoneista taitaa mennä jakopäitä/damppereita, mutta ei kai aiheuta moottoririkkoa. Kutosissa taas kampuran dampperin kumi saattaa venähtää jolloin apulaitehihnalla olevat laitteet ei saa voimaa kun dampperi "sutii tyhjää".

                                                      Harmillisia ja perheen reissun pysäyttäviä hommia nuokin, mutta kustannuksiltaan sentään kohtuullisia, dampperi lienee jotain 300e luokkaa max.

                                                      Tuon jenkkijulkaisun luin läpi ja noita boschin matskuja niin aikalailla samanmoiselta ongelmalta haisee kuin alulohkoisten koneiden alkutaipaleet - ei oltu kokeiltu ihan loppuun asti lisäaineistuksen vaikutusta pinnoituksen säilymiseen.

                                                      Käytetyn auton ostaja on aina kutakuinkin omillaan, joka taas kyllä puhuu sen puolesta että ei kannata ostaa yhtään kalliimpaa autoa kuin on oikeasti varaa ylläpitää. Joku 1-3ke yllättävä lasku mikä pitää maksaa heti että autolla voi taas ajaa + samalla juoksee iso lyhennyserä on oikeasti joillekin yhtälönä mahdoton. Melkein kannattas kattella käytettyä osaa ebaystä tai purkaamoilta misso pienet kilometrit ?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        20d malleis ainaki kampuroita katkennut ja ihan jossain tyhjäkäynnilla.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Vaihteiston osalta 300tkm oli tehtaan mukaan riittävästi, vaikka takuuta oli voimassa. Ei maksanut uutta.

                                                          Meille on ehkä tulossa taloon n.150tkm ajettu 2.0TDI B8, kunhan sopiva löytyy Saksasta. En itse jaksa jännittää tuota vikaa, äkkiäkös tuon avaa ja katsoo mitä on syönyt.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            http://www.vagarena.fi/index.php?topic=11167.0

                                                            Eli liittyen tähän ym. topikkiin. Olen ko. tapauksen omistaja, ja nyt on auto saatu taas liikenteeseen. Ja niinhän se meni, että tankkia ja linjastoa lukuunottamatta kaikki jouduin laittamaan uusiksi. Ainoastaan suuttimet ja suutinputket ovat käytetyt, jotka löysin 39tkm ajetusta kotimaisesta kolariautosta. Testautin ne luonnollisesti Boschilla ja todettiin uusia vastaavaksi kaikilta spekseiltään. Muut osat tilailin (uutena) saksasta ja englannista. Pienellä paneutumisella sain komponentit keskimäärin 2/3-hinnalla kotimaisiin marmoritiskin hintoihin verrattuna. Tankin ja linjaston pesuun käytin paljon aikaa, ja lopuksi vielä kierrätin 30 litraa puhdasta dieseliä koko feed/return-linjaston läpi. Työtuntien määrä oli julma, joten ymmärrän firmojen antaman pöyristyttävän hintalapun. Uskon kuitenkin että varsinkin tuo huuhteluvaihe tulee tehtyä paremmin omatoimisesti, koska yksikään firma ei suhtaudu siihen toimenpiteeseen sellaisella antaumuksella ja tuntimäärällä, johon omatoimisesti on varaa. Loppu onkin vain askartelua lukuunottamatta jakopään purkamista, jossa sain kallisarvoisen avun autokorjaamoyrittäjänä 40 vuotta toimineelta isäukoltani. Kokonaiskustannukset itse tehtynä olivat n.3000 euroa. Ehkä aavistuksen yli. Sanoisin että tällainen (=pieni) hintalappu vaatii minimissään kuukauden kestävän tehokkaan osienhankintaprosessin ja 100% paneutumisen CommonRail PA-järjestelmän anatomiaan. Nopeammalla aikataululla olisi joutunut ottamaan kaikki osat kotimaisesta merkkiliikkeestä tms. Tällöin hintalappuun tulee helposti 1000 euroa lisää. Jos sen päälle joutuu teetättämään työt jollain firmalla, ei varmaan monikaan paja tee koko projektia (töiden osalta) alle 2000 eurolla. Harva firma varmaan tekee ylipäätäänkään, jos eivät saa itse hankkia osia, ja veloittaa luonnollisesti niistä sen mukaisesti. Nyt ymmärrän hyvin sellaisen 5000-7000 kokonaisveloituksen. Ja myös sen, mistä hintalappu koostuu. Kukaan ei halua tehdä tällaista korjausta ns. puolivillaisesti, koska riskit on erittäin suuret jos väärässä kohdassa oikaisee. Tuli valvottua muutama yö näitä asioita miettien.

                                                            Nyt kuitenkin auto toimii, ja toimiikin itseasiassa paremmin kuin koskaan. Kadoksissa oleva alavääntö palasi takaisin, joka kertoo siitä että entiset suuttimet taisivat olla jo elämänsä ehtoopuolella. Nyt auto lähtee vetämään kakistelematta 1000rpm:n pinnasta jopa 3.vaihteella. Aikaisemmin tuppasi sammumaan risteyksiin ajettaessa 2.vaihteella, joka ärsytti suunnattomasti. Myös käyntiääni muuttui pehmeämmäksi ja moottori tuntuu selvästi hiljaisemmalta. Itseasiassa tuntuu kuin uudelta, kuten pitääkin. Tämä keventää ketutusta n. 1000 euron verran. Ja lisäksi sain käytyä erinomaisen arvokkaan koulun nykyaikaisen CommonRail-järjestelmän sielunelämään. Jos, ja kun näitä vastaavia tapauksia tulee jatkossa esiintymään, tarjoan mielelläni kaiken konsultaatioapuni tarvittaessa.

                                                            Ja mitä tulee hajoamisen syihin, tulen niistä julkaisemaan omat tutkimusteni tulokset lähiaikoina tarkkojen värikuvien kera. Pistin nimittäin tänään purkaen entisen hajonneen pumpun, ja sieltä paljastui jotain sellaista, joka tekee maahantuojaorganisaation bensatankkaussyyttelyt aivan harhaisiksi ja naurunalaiseksi. Itseasiassa syy on sama, joka on löytynyt kaikista vastaavista hajonneista pumpuista maailmalla, jotka on tällaisen tapauksen jälkeen yksityishenkilöiden toimesta purettu. Maahantuoja & Bosch nimittäin pyrkii keräämään vanhat pumput vaihto-osina, joten totuus pumpun heikkoudesta jää helposti arvailujen varaan. Kyse on siis sen männän ja pumpun nokka-akselin välissä olevan rullan pyörähtämisestä 90 astetta, jolloin rulla muuttuu samassa silmänräpäyksessä jyrsimeksi. Ja se tapahtuu puhtaasti suunnitteluvirheen vuoksi. Se rullan yläpuolinen mäntä nimittäin pyörii aivan vapaasti paikallaan, eikä mikään ole estämässä sen muljahtamista väärään asentoon. Ja siihen ei liity pieni määrä bensan tankkausta mitenkään. Itseasiassa tämän pumpun rakenteen nähtyäni ihmettelen, kuinka nämä autot voivat ylipäätään toimia näinkin suurella prosenttiluvulla! Tulen näyttämään kuvat asian tiimoilta, niin asia aukenee sen jälkeen varmuudella kaikille. Kuvat nähtyäsi tulet nukkumaan seuraavan yösi huonosti, jos omistat 2,0TDi CR-koneen...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X