Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 -98 1.9 TDI (AFN) ravistelu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 -98 1.9 TDI (AFN) ravistelu

    Oire on esiintynyt muutaman kerran nyt kesällä tyhjäkäynnillä kun kone on jo normaalissa käyntilämpötilassa eli kun maantieajoa on jo reilusti takana ja joutuu pysähtymään esim. risteyksessä. Moottori ravisteli tuolloin melko voimakkaan oloisesti. VAG-COM:lla ei löytynyt mitään erityistä esim. MAF:sta. Mikähän tällaisia oireita voisi aiheuttaa?
    - ajoitus (jakohihna vaihdettu 10 tkm sitten)?
    - ahtimen siipien säätö rupeaa jumittamaan karstan vuoksi (mittarissa 200tkm)?
    - karstaa polttoainesuuttimissa?
    - hapettumia syöttöä lisäävässä "lastussa" ?

  • #2
    En ole varsinainen 1.9 asiantuntija, mutta voihan olla että se hydraulinen moottorin kannatustuki ei pelitä, luulisin, että tässäkin sellainen on.

    Oma 2.5;ni ainakin kerran täristi aivan armottomasti kun suutinputkissa oli vuoto. Tosin se tuntui vedättäessä, mutta tärinä oli sitä luokkaa, että oksat pois. Tai sitten p-a systeemissä on ilmavaivoja.

    Huoltoon vaan kysymään, jos ei täältä löydy parempia neuvoja

    Comment


    • #3
      Kannattaa ensi tarkistaa, että ruisku antaa joutokäynnille tarpeeksi soppaa.

      Katso VAG-Comilla, että antaa yli 2:den arvoja. TDI-Clubin mukaan 3.0 - 5.0 mg/stroke olisi paras. Lastuviritys kun tahtoo vaikuttaa juuri niin, että syöttöarvo tahtoo olla liian pieni. Jos näin on, sitä pitää säätää adaptationilla ylöspäin. Ko. clubin sivuilta löytyy ohjeet.

      Comment


      • #4
        Kiitti vinkeistä. Tukikumeja näyttäisi löytyvän Motonetistä. Onko niiden vaihto iso urakka asiansa osaavalle pajalle? Syöttöä ja tyhjäkäyntiä voinee kokeilla säätää myös "lastun" (Küberl Chip I) säätöruuvista. Onko tuollaisen säätövastuksen asetuksella tapana muuttua asennuksen jälkeen kun kilometrejä kertyy?

        Comment


        • #5
          Jos autossa on tehoboksi, niin tuon kaltaiset ongelmat/ominaisuudet johtuvat 95% varmuudella juuri siitä. Eikö boksin säätö auta asiaan?

          Comment


          • #6
            En ole boksiin vielä viitsinyt koskea koska se on toiminut hyvin ne 70 tkm mityä olen autolla ajanut. Mutta ehkä sitä nyt kannattaa tutkia tarkemmin.

            Comment


              #7
              Ravistelee tyhjäkäynnillä, harvoin, mutta välillä jättää täristämättä. Kone on vakio AJM, auto on käyttöönotettu 12/2000.

              Auto ollut minulla nyt pari viikkoa ja ihan "minulle uutena"(seuraavana päivänä ostosta) teki tempun, että startatessa veti "ryypyn" päälle. Kierrokset nousi jonnekin 2000-2500, savutti ja täristi. Sammutin heti. Sen jälkeen ei enää moista tehnyt, mutta tuntuisi että tärinä siitä jäi autoon. Vika löytyi huollossa lämpötila-anturista, mutta tärinästä en heille osannut siinä vaiheessa vielä sanoa. Mitään vikakoodeja ei tietenkään autosta nyt löydy...

              Osaisiko joku sanoa jotain, että mitä voisin tarkistaa? Kone lähtee tosi vaivattomasti käyntiin, vetää hyvin ja vedossa/moottorijarrussa ei täristä. Koneen äänikin tyhjäkäynnillä ja ajossa mielestäni normaalia nokivasarointia.

              Comment


              • #8
                Tuohon alkuperäiseen ravistamisongelmaan:
                Mahtaakos autossasi olla ilmastointilaite/onko ravistamisongelmat häipyneet tai pienentyneet kun helleraja ei ole enää paukkunut rikki?
                "Laiha seos"+reippaasti kompuran aiheuttamaa lisäkuormaa saattaa tehdä eetvarttia tyhjäkäynnin tasaisuudelle...

                Comment

                Working...
                X