Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

EGR

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Ei vikakoodeja ahtimeen liittyen ja nesteet ainakin toistaiseksi pysyneet jäähdytysjärjestelmässä.

    Autoa purettu ja imusarjassa eikä haitari putkessa egr:stä imusarjaan ollut juuri nimeksikään karstaa. Nekin mitä oli lähti Mr muscle käsittelyllä erittäin helposti pois. Egr jäähdyttimen "ohitus" läppäkin tuntui sormitunnustelulla olevan paikoillaan ja liikkuvan. Ei tietoa vaikuttiko putsailu mihinkään. Jatketaan tutkimuksia.


    Nyt on tietoa ettei putsailu vaikuttanut asiaan. Edelleen samaa koodia ja sen seurauksena myös limp mode ja dpf koodit jotka saa pois pakko regeneroinnilla.

    Mistähän auto osaa tuon huonon virtauksen todeta, eli mitkä arvot tuohon koodin syntyyn vaikuttaa? Mietin myös että, jos egr-jäähy on tukossa voinko kokeilla poistaa käytöstä tuon läpän joka ohjaa ilmaa joko suoraan venttiilille tai jäähdyttimeen? (irrottaa tangon ja lukita auki asentoon) Vai mahtaako auto tykätä kovin huonoa tuollaisesta virityksestä...
    Viimeksi muokannut tapza_s; 22.8.2022, 18:36.

    Comment


    • #62
      A4 B8 3.0 TDi vikakoodit ja korjaamon diagnoosi kertoo, että EGR on tukossa ja edessä on iso remontti. Sen verran olen kartalla, että DPF:n poisto ei päivän valoa kestä, jos katsastusmies on tarkkana. Mutta mikäs on päivän tilanne EGR:n poiston ja ohjelmoinnin kanssa? Mennäänkö laittomuuksien puolelle? Hintaeroa poiston ja uusimisen välillä on yksi toimintatonni, jolle toki olisi muutakin käyttöä kuin yksi saastepönttö...
      Viimeksi muokannut Ilkvapa; 6.9.2022, 20:33.

      Comment


        #63
        Ei kait se egr vaihto/puhdistus nyt niin iso remontti ole? Vai onko noissa jäähdytin samaa puuta egrn kanssa?

        Comment


        • #64
          Mistähän auto osaa tuon huonon virtauksen todeta, eli mitkä arvot tuohon koodin syntyyn vaikuttaa?
          Ilmamassamittarin arvoista, jos egr ahdistaa, raitista ilmaa tarvitaan enemmän.

          Comment


          • #65
            Laitoin jo vikakoodiryhmään, mutta kuuluu ehkä tänne paremmin:


            Potilaana 2012 A4 Allroad 2.0TDi CGLC koneella, rupesi herjaamaan hetki sitten vikakoodia P0405 EGR sensor "A" circuit low. Vikakoodin saa nollattua Torque OBD äpillä, minkä jälkeen vikakoodi pysyy ajon aikana poissa eikä yleensä tule seuraavalla startilla, mutta sitten taas seuraavall ilmestyy eikä itsekseen poistu. Ajaessa auto vaikuttaa toimivan ihan normaalisti muuten. Mikä mahtaa olla tämä "EGR sensor A" ja missä sellainen majailee?

            Lisämausteena viimeaikoina on tullut myös P0403 EGR Control circuit -koodi, jolloin auto menee Limp moodiin, mutta palautuu normaaliksi ja tuo vikakoodi häviää kun käyttää virrat pois ja starttaa uusiksi.

            Taustalla alkukesästä tehty öljynkulutusremontti, minkä yhteydessä vaihdettiin EGR kokonaan uuteen, vaikuttaa vähän erikoiselta että uusi EGR hajoaisi alle vuoden ja noin 16tkm ajon jälkeen, eli mahtaako nuo koodit olla kuitenkin lähtöisin jostakin muualta kuin itse EGRstä..?

            Comment


              #66
              Tuossa P0405 koodista: https://www.obd-codes.com/p0405

              Ja toinen https://www.obd-codes.com/p0403

              Comment


              • #67
                Kiitoksia linkeistä, mutta nuo oli enemmänkin "yleisen tason" kuvauksia vikakoodeista, kaipaisin ehkä enemmän detailitason näkemystä, että mikä komponentti & missä mahtaa tässä kyseisessä mallissa olla tuo "Sensor A" ja mitä se tekee? Onko se lämpötila, asento, virtaus, vai joku muu anturi..?

                Sekä onko tuo P0403 koodi siitä kun EGR venttiilin ohjaus ja asentotieto ei täsmää, vaiko jostakin muusta viasta kyseiseen kakkulaan liittyen...


                Internetseistä löytyi videoaineistoa missä P0403 koodia voisi koittaa eheyttää ottamalla tuon EGR venttiilin muovikannen auki ja sieltä putsailla tuota Hall(?) asentoanturia ja signaaliliuskoja.

                Comment


                • #68
                  Yleisesti ottaen, aika usein nämä EGR:n viat liittyvät siihen että tuo kapistus ja siihen liittyvät anturit tuppaavat törkyyntymään...
                  Oletko vielä kokeillut noita "kansi auki ja putsausta" -kikkoja omaasi?

                  Comment


                    #69
                    Ja kannattaa lukea vikakoodit uudestaan vaikkapa VCDS:llä niin voi saada tarkempaa tietoa koska nuo laittamasi koodit on "yleisen tason" OBD koodeja.

                    Comment


                    • #70
                      mulle tuotiin 11-mallin CAY-moottorilla varustettu A3 seuraavanlaisen ongelman vuoksi: tehot kateissa, suhinaa kuuluui konehuoneesta ja moottorin kylki on nokinen egr-yksikön ja lohkon välistä. lisäksi n. 1,5cm halkaisijaltaan oleva "työtulppa" löytyi pohjalevyn päältä öljynvaihdon yhteydessä. minkälainen homma on asentaa takaisin paikoilleen? äkkiä kattoen näyttää sellaiselta projektilta, ettei näin vanha ukko viitsi sellaiseen ryhtyä..

                      Comment


                      • #71
                        Olisin erittäin kiitollinen jos joku jaksaisi vastata muutamaan kysymykseen. Kyseessä 3.0 TDI vm09

                        1. Olen vaihtamassa jumiutunutta EGR venttiiliä. Sain venttiilin irti ja huomasin, että venttiilin edessä on läppä, joka on myös täysin lukossa. Niin lukossa, että en usko että saan sitä toimimaan(ainakaan ilman huomattavaa työmäärää). Se on jumiutunut auki asentoon ja on letkuista päätellen pneumaattisesti toimiva. Mikä tämän läpän funktio on? Läpässä ei näytä olevan asentotunnistinta, joten en usko sen heittävän vikakoodeja. Miten tämä pysyvästi auki oleva läppä vaikuttaa moottorin toimintaan? (Kuva 1 & 2)

                        2. Onko kenelläkään hajua mikä on EGR venttiilin kiinnityspulttien momentti? Tässähän menee jäähdytysnesteet läpi, joten vähän kuumottaa laittaa perstuntumalla kiinni. (Kuva 3, numero 1).



                        Comment


                          #72
                          Click image for larger version

Name:	egr1.png
Views:	112
Size:	178,6 Kt
ID:	1981656Click image for larger version

Name:	egr2.png
Views:	133
Size:	94,5 Kt
ID:	1981657
                          Tuosta apuja momentteihin. Kuvasta päätellen tämä versio egr:stä vaikka et moottorikoodia maininnut

                          Comment


                          • #73
                            KIITOS! Kävin hakemassa EGR cleaneriä, hammasharjan ja harjalaikkoja dremeliin. Katotaan jos saan tuon läpän vapautettua.
                            Viimeksi muokannut Killeri; 20.1.2025, 17:22. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                            Comment

                            Working...
                            X