Elikkä ongelmana oli tuossa lötkössä että moottori meni täysin jumiin. Ensin aamulla ihmettelin kun lähti pirun huonosti käyntiin, että mikäs piru siinä nyt on ja lähin tavalliseen tapaan töihin ja ihmettelin kun nakuttaa niin pirusti ja sitten lähti voimat häviimään kunnes kuului pieni tusahdus ja moottori meni jumiin. No vedettiin auto kotia ja otin kannen irti ja venttiilihän sieltä oli katki ja mäntä kurtussa, No onneks löytyy toinen samanlainen moottori tallista, mistä kansipahvi palanut. Kysymys kuuluukin, että mikähän moottori mahtaa olla kyseessä, kun joskus vaihdettu, että osaa kansipahvia ja venttiilikopan tiivistettä metsästää (2.0 , 5-syl vapari diesel) ? , Sitten vielä että mitenhän noissa menee ajoitusmerkit kun nokkapyörässä ei mitään kiilaa ole vaan ihan perus kartio.? ja sama ton jakajapumpun(ko)? kanssa, että miten siellä kuuluu ne ajotusmerkit olla? Auttakaa tyhmää!
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
5-syl diesel jumissa
Collapse
X
-
1. ykk:ssa, nokka (lukitus) merkeissään lähdet mittaamaan pumpun männän liikettä. Noin se ajotetaan.
-
Tuolla oli jotain, tiedä sitten paikkaansa pitävyydestä..
http://www.autowiki.fi/index.php/Luokka:VAG_5-syl
Comment
-
Moottorin "nimi" on sylinterilohkon yläreunassa meistettynä 2-tai 3-kirjaiminen koodi.
Kansipahvi hankitaan vanhan perusteella, pahvin reunassa on uloke, joka tulee kannen ulkopuolelle. Siinä on merkkireikiä tai lovia 1-3. Nämä tarkoittavat pahvin paksuutta, ja moottoriin pitää hankkia oikean paksuinen tiiviste. Tämä määräytyy lohkon mukaan, kansi ei tähän vaikuta, eli ts. paljonko mäntä nousee yli lohkon pinnan.
Comment
-
No eikai siinä auta ku ihmetellä lisää, noista ajotuksista ei kyllä ole vieläkään mitään hajua vaikka "retulainen" vähän koitti mulle sitä selventääkin? Elikkäs jos vähän sais tarkennusta miten hemmetissä tuo jakopään ja pumpun ajotuksen saa kohilleen?
Tarvinee kattoa se kansipahvi ja hommata uus sellanen. Mites tuommonen kansi jos kansipahvi palanut pitääkö se viedä jonnekkin koneistettavaksi että on "varmasti" suora, vai uskaltaako lyödä ihan vaan kansipahvin vaiholla paikkaan?
Comment
-
Itse käyttäisin kannen oikaisussa. Toinen asia on sitten kannattaako noinkin vanhaa moottoria enää edes kunnostaa ja miten hyvin siihen ylipäätään saa osia.
Comment
-
ei juuri muita osia tarvitse kun kannentiivisteen ja venttiilikopan tiivisteen niille tulee hintaa yhteensä 90e, On aika älyttömän hintaisia kyllä. Muut osat saan toisesta samanlaisesta koneesta mikä lojuu tallissa. Ei siinä koneen kunnostamisessa muuten mitään järkeä oliskaan mutta leimaa on vielä vuodeksi eteenpäin ni sen takia sitä yritän vielä ajoon saada.
Olisko jollain ohjeita, kuinka tommosseen koneeseen saa helpoiten tehtyä, tuon nokka-akselin asetuskiskon?? Yksinkertaisen olonen osa, mutta jos jollain vinkkejä ni saa antaaa.Viimeksi muokannut jünther; 30.3.2012, 13:42.
Comment
-
Jos on samanlainen kuin nelos dieselissä, niin ihan pikku pätkä lattarautaa riittää.
E: Sama on
http://www.toolsource.com/camshaft-lock-p-97810.htmlViimeksi muokannut Sleepy2; 30.3.2012, 14:13.
Comment
-
Itellä ollu viila siellä nokan hahlossa. Vauhtipyörällä on merkki, kytkinkopassa sellainen muovinen korkki, se auki ja sieltä kahtomaan ja pyörittelemään, pitäis tulla viiva tai nolla viisarin kohalle kun ykkönen on yläkuolokohassa. pumpun siivan merkki pumpun merkin kohalle kun kone ykk:ssa niin pitäs rokata.
Comment
-
Siellä vaihtipyörällä on niitä viivoja aika monta, mutta semmonen paksumpi viiva se AEL:ssä oli. Ja kolojakin on pari. Mulla ei ole sitä muovitulppaa, joten ekalla kertaa piti arpoa vähän.
Ei ollut yhtään simppeliä tulkita mikä se niitä kaikista oli.
Jos on epävarma merkistä niin laittaa vaikka hitsaupuikon ykkösen suuttimenreikään ja kattoo apua siitä koska se mäntä on YKK:ssa.
Ja toisessa päässä on myös suuntaa-antava ajotusmerkki, eli siellä on pellissä merkki ja oliko värinänvaimentimessa nuoli vai viiva, josta voi kans ottaa suuntaa.
Comment
-
Vanhassa (kuten tämän topikin auto on) on sellanen korkilla peitetty (ainakin joskus ollut korkki) viisarilla varustettu reikä. Sieltä suuttimen reiästä on hyvä varmistaa kyllä, näissä kun ei enää tiedä onko kaikki osat kotoisin samanlaisista moottoreista.
Jos sulla se kansi on auki, eti tuo kampiakselin merkki valmiiksi kun kansi on vielä irti, näet helpoimmin milloin ykkönen on ykk:ssa.
Comment
-
Jep on 2 litranen dieseli? ja eli kun ykkönen on Ykk:ssa niin kampiakselin ajotusko on sillon pakosti oikein? Eihän nokka-akselia vissiin periaatteessa voi 180 astetta väärin laittaa kun siinä on se rako ja sehän ei ole ihan keskellä nokka-akselia ni kyl jos sellanen lukitustyökalu on ni se rako vissiinkin kuuluu olla lähes samalla tasolla kannen yläreunan kanssa?
Comment
-
Ei voi nokkaa 180astetta pieleen laittaa, kannen yläpinnan tasaan lattaraudalla/viilalla/millävaan lukkoon. Ykkönen Ykk:ssa niin eti silloin se merkki sieltä vauhtipyörältä, siellä se on! Se on ainoa tapa olla varma kampiakselin asennosta, kun kansi on päällä.
Sitten nokka lukkoon, jakopäästä nokan hihnapyörä löysälle kartioltaan (vain hieman, sen verran että pyörii vapaasti) ja hihna päälle. Sitten hihna sopivaan kireyteen ja sitten vasta kiristetään nokka-akselin hihnapyörä momenttiin.
Pumpun hihnapyörässä on yksi erikokoinen reikä. Jollakin kohdalla pumpun alla on samankokoinen reikä. Nämä kohdakkain ja sopivan kokoinen tappi rei'istä läpi, niin pumppu on merkissään. (aiempi ohje päti tdi:hin, tarkistin) Kun tappi paikallaan, nokan päähän hihnapyörä löysälle ja hihna päälle. Sitten vasta pultti kiinni.
Kampiakselin pään "kuningaspultin" kiristämiseen tarvitset vitosmoottorin lukitsemiseen tarkoitetun työkalun. Näitä on monella foorumilaisella. Momentti pultille 350Nm ja laittaisin itse vielä lukitettakin. Pultinkin uusisin.Viimeksi muokannut Quuhullu; 1.4.2012, 12:05.
Comment
-
Kiitän lisätiedosta, sen verran vielä kysäisen elikkä kun siinä pumpun siivassa on kaksi erikokoista reikää jotka on niinkun vastakkain, niin ilmeisesti lukitustappi tulee siihen reikään kun se siivan merkki on siinä pumpun merkin kohalla? Ja sitten toinen kysymys, että miten mahdollista, kun ykkös mäntä ykk:ssa niin sieltä reiästä ei kyllä näy sitä nollaa eikä voikkaan nähdä kun se reikä on taaempana,mitä se merkki (katsoin toisesta koneesta) ja ei se osu edes reiän kohdalle vaan jää ilmeisesti sen yläpuolelle kun ykkönen ykk:ssa, (katsoin senkin toisesta koneesta), mutta siinä toisen koneen vauhtipyörässä oli vissiin joku itse sutattu merkki. Elikkä tämä ilmeisestikin johtu siitä kun autoon joskus vaihdettu diesel moottori niin onkohan siinä jonkun toisen vehkeen laatikko (ko) ?? ja missä kohdassa muilla on se reikä suunnilleen ollut siinä laatikossal elikkä kuinka ylhäällä?? Tässä se on suunnilleen juurikin suoraan sivussa, joten sinne reikään on ihan mahdoton katsoakin, ja niitä reikiä on vain yksi.Viimeksi muokannut jünther; 2.4.2012, 20:38.
Comment
-
jep siis mullakin se reikä ruiskutuspumpun alapuollela, mutta osottaa suoraan sivulle, elikkä reikään ei pysty edes katsomaan kunnolla mistään, itse kyllä tein merkin sinne mikä on sormella koitettavissa, ja tänään koitin konetta kasailla, Saa nähdä sitte onko ajotukset oikeen :D
Comment
-
Ei sammu
Elikkä nyt on ongelmana että tuo sama vehje minkä kanssa oli aiemmin ongelmaa niin ei sammu, Aiemmin sammuili ajossa, joka oli kiinni siitä että pumpusta kaasuvivun akselin O-rengas oli tiensä päässä.
Mutta nyt ei sammuile ajosta eikä sammu ollenkaan muutoin kuin vaihteella.
Sillon kun audin ostin niin ei sammunut avaimesta ollenkaan, mutta parkit kun otti pois ni sammus :D ja auto ei hehkuttanut ollenkaan ilman parkkeja.
Vähän ois kiirekkin kun pitäis huomenna päästä vw openiin lötköllä.
Olipas sekavaa tekstiaä, mutta jos noista tiedoista olis sen verran apua että joku osais auttaa ja sais audin kuntoon.
Comment
-
Nyt jos olisi TDI, sanoisin, että joku on vetänyt sammutussolenoidille sähköt suoraan startilta tai akulta tahi vastaavasta paikasta.
Miten nuo valot asiaan liittyy, en osaa sanoa. Oisko joku sitten ryövännyt valoilta jotain virtoja mihin lie..
Comment
-
En tiedä miten valot liittyy mihinkään, mutta entisellkä omistajalla oli jo noin :D ja auto myöskin sammuu valoista eikä virtalukosta :D Sitä sammutussolenoidin johtoa ku heilutteli ni nyt taas sammuu. Sen jälkeen toimi hetken ja nyt on uudenlainen vika: Huutaa koko ajan kaasu pohjassa., missähän lienee siihen syy?
Comment
-
En esikammio-dieseliä juuri tunne, mutta kai se saa liikaa soppaa, jos se ilman kuormaa huutaa ns. rajoitinta vasten. Ilmeisesti pumppu on jakajapumppu, kuten alkupään TDI:ssäkin. Onkohan siellä minkä verran sähköä? TDI:ssä on sähkölisesti toimiva määräsäädin. Jos tuon sähköjä on puukotettu, tai niissä on on muuten vaan häröjä, voisi moisen tarkistaa seuraavaksi, mutta tuopa ei ole TDI.
Comment
-
En tiedä kauanko on sähköt tommoset ollut, mutta joskus kuulemma tullu katsastuksessa hylsy tuosta ku tarvii parkit olla pois että sammuu, mulla tosin taas meni heittämällä läpi, kylmänä tuo toimii vähän paremmin, mutta kun kone on lämmin nii lähtee huutamaan suoraan kaasu pohjassa. Sen verran kiirettä ohjelmaa pitää ja pitäis saada autoja nurkista pois ni pitäis saada kuntoon, ellei joku sitä tuollaisena huoli?
Comment
-
Tossa äskön tuon käynnistin ja tuntui ihan Ok toimivan, Sitten kun kaasun pohjaan asti painoi niin vähän jäi päälle, mutta laski pikku hiljaa. Käytin siinä sitten koneen lämpimäksi ja kun alko olla lämmin niin alkoi koko ajan enemmän ja enemmän jäämään kaasu päälle kunnes se jää pohjaan asti . eikä hiivu ennen kun nappaa virrat pois ja uudestaa päälle. Mikähän tuossa vois olla?
Ja eihän tuossa ainakaan mun tietääkseni mitään muuta sähköjä tule pumpulle paitsi sammutus solenoidi.
Comment
Comment