Elikkä tuossa omassa harrasteautossa Ko vikaan törmäsin.
-05 BAU lohkoa kasatessa huomasin (Lohko pesty) että keskimmäisissä laakeripukeissa hiushalkeamat kampuran suuntaisesti. Ja menee kampikammion "kattoon" asti. Tai siis siinä on sellainen reikä 10mmx15mm valussa kampuran suuntaisesti niin siitä se halkeama alkaa/ loppuu.
No sitten aloin tutkimaan asiaa tarkemmin niin huomasin hiushalkeaman pukkien välissä kampikammion katossa.
Sitten pyöräytin lohkon ympäri niin samainen halkeama näkyy myös huohotinaltaassa. Näkyy heikosti mutta näkyy kumminkin. Se kulkee siinä keskilinjan vasemmalla puolella (moottoria jakopään suunnasta katsoen) Eli siinä on useampia porauksia ja sitten se öljyputki. Ja ilmeisestikkin jotain paineen rajoitin ventiileitä. Tämä on se projektikone.. eli -04 joulukuussa valmistunu ja n.200tkm ajettu.
Sitten yuli mieleen tarkistaa autossa kiinni oleva AFB kone. Suodatinjalka vekee ja putsaamaan brakella.. Kappas kummaa prikulleen samassa kohdassa juoksee hiusmurtuma. Vaatii kyllä aikamoista tarkkuutta että huomaa. Mutta näkyy kumminkin. Tämä lohko valmistunut 07/98 ja pyöriny liki 400tkm.
Tästä tulikin sitten aika monta juttua mieleen mitä voi aiheuttaa.. No tunnelman se latisti ainakin aika hyvin. Se että nuo näkyy noin eri ikäisissä koneissa samassa kohtaa antais aiheen epäillä että kyseessä jokin valuvika? Se mikä minua nyt kiinnostaa eniten että onko tätä vikaa muissa koneissa. Jos jollain on alakerta niin helppo tarkistaa. Kyllä omalla tavallaan alkaa epäilyttää että uskaltaako ko konetta alkaa edes sen kummemin virittelemään. Vai onko asialla sen kummempaa vaikutusta?
Selailin englanninkielisiä forumeita/googletin. En löytäny mitään asiaan liittyvää. Ja etsin kanssa että olisko näitä lohkoja haljennut. Että eikö asiaa ole huomattu. Aika vähänhän näitä alakertoja puretaan. Vai eikö asialla tosiaan ole merkitystä. Olis siihen jo varmasti törmänny jos tälläinen lohko on jollain menny kahtia. Vai onko yksinkertaisesti vaan niin paska mäihä että olis sattunu vastaan vaan kaksi viallista konetta :)
Yks mihin tuo vois ehkä vaikuttaa niin huohotuksen toimintaan, ehkä kaukaa haettua mutta kumminkin. Jos halkeama menee öljykanavaan ja siitä sitten pääsee vuotamaan"paineen" tuohon huohotusaltaaseen. vaikuttaako asiaan, en tiedä. Teoria kumminkin.
Toinen oli että jos noi on niitä öljykanavia mitkä menee kanteen tai että niitä sattuu olemaan tuossa kohtaa niin terve..
Jos pääsee vuotamaan alaspäin paineet niin ööli menee vaan suoraan öljypohjaan mutta kanteen vähän heikommin. Ja heippa nokat :)
Mutta teoriahan tääkin vaan on..
-05 BAU lohkoa kasatessa huomasin (Lohko pesty) että keskimmäisissä laakeripukeissa hiushalkeamat kampuran suuntaisesti. Ja menee kampikammion "kattoon" asti. Tai siis siinä on sellainen reikä 10mmx15mm valussa kampuran suuntaisesti niin siitä se halkeama alkaa/ loppuu.
No sitten aloin tutkimaan asiaa tarkemmin niin huomasin hiushalkeaman pukkien välissä kampikammion katossa.
Sitten pyöräytin lohkon ympäri niin samainen halkeama näkyy myös huohotinaltaassa. Näkyy heikosti mutta näkyy kumminkin. Se kulkee siinä keskilinjan vasemmalla puolella (moottoria jakopään suunnasta katsoen) Eli siinä on useampia porauksia ja sitten se öljyputki. Ja ilmeisestikkin jotain paineen rajoitin ventiileitä. Tämä on se projektikone.. eli -04 joulukuussa valmistunu ja n.200tkm ajettu.
Sitten yuli mieleen tarkistaa autossa kiinni oleva AFB kone. Suodatinjalka vekee ja putsaamaan brakella.. Kappas kummaa prikulleen samassa kohdassa juoksee hiusmurtuma. Vaatii kyllä aikamoista tarkkuutta että huomaa. Mutta näkyy kumminkin. Tämä lohko valmistunut 07/98 ja pyöriny liki 400tkm.
Tästä tulikin sitten aika monta juttua mieleen mitä voi aiheuttaa.. No tunnelman se latisti ainakin aika hyvin. Se että nuo näkyy noin eri ikäisissä koneissa samassa kohtaa antais aiheen epäillä että kyseessä jokin valuvika? Se mikä minua nyt kiinnostaa eniten että onko tätä vikaa muissa koneissa. Jos jollain on alakerta niin helppo tarkistaa. Kyllä omalla tavallaan alkaa epäilyttää että uskaltaako ko konetta alkaa edes sen kummemin virittelemään. Vai onko asialla sen kummempaa vaikutusta?
Selailin englanninkielisiä forumeita/googletin. En löytäny mitään asiaan liittyvää. Ja etsin kanssa että olisko näitä lohkoja haljennut. Että eikö asiaa ole huomattu. Aika vähänhän näitä alakertoja puretaan. Vai eikö asialla tosiaan ole merkitystä. Olis siihen jo varmasti törmänny jos tälläinen lohko on jollain menny kahtia. Vai onko yksinkertaisesti vaan niin paska mäihä että olis sattunu vastaan vaan kaksi viallista konetta :)
Yks mihin tuo vois ehkä vaikuttaa niin huohotuksen toimintaan, ehkä kaukaa haettua mutta kumminkin. Jos halkeama menee öljykanavaan ja siitä sitten pääsee vuotamaan"paineen" tuohon huohotusaltaaseen. vaikuttaako asiaan, en tiedä. Teoria kumminkin.
Toinen oli että jos noi on niitä öljykanavia mitkä menee kanteen tai että niitä sattuu olemaan tuossa kohtaa niin terve..
Jos pääsee vuotamaan alaspäin paineet niin ööli menee vaan suoraan öljypohjaan mutta kanteen vähän heikommin. Ja heippa nokat :)
Mutta teoriahan tääkin vaan on..
Comment