Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5 V6 TDI Lohkon hiushalkeamat. Ominaisuus vai vika.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.5 V6 TDI Lohkon hiushalkeamat. Ominaisuus vai vika.

    Elikkä tuossa omassa harrasteautossa Ko vikaan törmäsin.

    -05 BAU lohkoa kasatessa huomasin (Lohko pesty) että keskimmäisissä laakeripukeissa hiushalkeamat kampuran suuntaisesti. Ja menee kampikammion "kattoon" asti. Tai siis siinä on sellainen reikä 10mmx15mm valussa kampuran suuntaisesti niin siitä se halkeama alkaa/ loppuu.

    No sitten aloin tutkimaan asiaa tarkemmin niin huomasin hiushalkeaman pukkien välissä kampikammion katossa.

    Sitten pyöräytin lohkon ympäri niin samainen halkeama näkyy myös huohotinaltaassa. Näkyy heikosti mutta näkyy kumminkin. Se kulkee siinä keskilinjan vasemmalla puolella (moottoria jakopään suunnasta katsoen) Eli siinä on useampia porauksia ja sitten se öljyputki. Ja ilmeisestikkin jotain paineen rajoitin ventiileitä. Tämä on se projektikone.. eli -04 joulukuussa valmistunu ja n.200tkm ajettu.

    Sitten yuli mieleen tarkistaa autossa kiinni oleva AFB kone. Suodatinjalka vekee ja putsaamaan brakella.. Kappas kummaa prikulleen samassa kohdassa juoksee hiusmurtuma. Vaatii kyllä aikamoista tarkkuutta että huomaa. Mutta näkyy kumminkin. Tämä lohko valmistunut 07/98 ja pyöriny liki 400tkm.

    Tästä tulikin sitten aika monta juttua mieleen mitä voi aiheuttaa.. No tunnelman se latisti ainakin aika hyvin. Se että nuo näkyy noin eri ikäisissä koneissa samassa kohtaa antais aiheen epäillä että kyseessä jokin valuvika? Se mikä minua nyt kiinnostaa eniten että onko tätä vikaa muissa koneissa. Jos jollain on alakerta niin helppo tarkistaa. Kyllä omalla tavallaan alkaa epäilyttää että uskaltaako ko konetta alkaa edes sen kummemin virittelemään. Vai onko asialla sen kummempaa vaikutusta?

    Selailin englanninkielisiä forumeita/googletin. En löytäny mitään asiaan liittyvää. Ja etsin kanssa että olisko näitä lohkoja haljennut. Että eikö asiaa ole huomattu. Aika vähänhän näitä alakertoja puretaan. Vai eikö asialla tosiaan ole merkitystä. Olis siihen jo varmasti törmänny jos tälläinen lohko on jollain menny kahtia. Vai onko yksinkertaisesti vaan niin paska mäihä että olis sattunu vastaan vaan kaksi viallista konetta :)

    Yks mihin tuo vois ehkä vaikuttaa niin huohotuksen toimintaan, ehkä kaukaa haettua mutta kumminkin. Jos halkeama menee öljykanavaan ja siitä sitten pääsee vuotamaan"paineen" tuohon huohotusaltaaseen. vaikuttaako asiaan, en tiedä. Teoria kumminkin.

    Toinen oli että jos noi on niitä öljykanavia mitkä menee kanteen tai että niitä sattuu olemaan tuossa kohtaa niin terve..
    Jos pääsee vuotamaan alaspäin paineet niin ööli menee vaan suoraan öljypohjaan mutta kanteen vähän heikommin. Ja heippa nokat :)

    Mutta teoriahan tääkin vaan on..
    Viimeksi muokannut arto s; 6.2.2012, 18:18. Perustelu: Rivityksen ja kappalejaon korjailua. Taas.

    #2
    No jos kummatki koneet ollut ajossa, niin tuskin kovin suurta merkitystä ollut vai? Vai onks kummatki ollut ns. paskana ostaessa? Tai sit se on vaan valujälki, mikä näyttää halkeamalta. Meinaan luulis kyl johonki vaikuttavan jos koko lohko on halkipoikki koko matkalta. :)

    Comment


    • #3
      Kuvat puhuu tuhat sanaa, eikun miten se meni...?

      Comment


      • #4
        Joo viikonloppuna meinasin laittaa. Eilen jurppi sen verran että keskeytin loman ja lähin takasii töihin. Ni ei siin sit tullu kuviakaan otettua vaikka asia mielessä oli. Parempi näin niin ei tuu tehtyä mitään "harkitsematonta" :)

        Kummatkin koneet ollu ajossa ja toimininu suht normaalisti. Bau:ssa ei mitään toimi ihan ok.
        no tuossa Afb:ssa suutin rikki ja ilmamassa mittari kuollu niin tuntu lähinnä jollekkin sdi koneelle. Mutta kumminkin...

        Sen unohin tuos aiemmin mainita et laakerit oli Baussa ihan ok. Ei juurikaan kulumajälkiä. sekä oli ihan tiukan oloiset siihen laakeripesään.
        Viimeksi muokannut arto s; 6.2.2012, 18:20.

        Comment


          #5
          Mielenkiintoista, minäkin olen netistä etsinyt ja tutuilta sekä tuntemattomilta kysellyt näistä V6 TDi moottoreiden ns. tyyppivioista oikein urakalla, mutta koskaan aikaisemmin kukaan ei ole kertonut blockin halkeamista.
          Viimeksi muokannut Ilkka L; 3.2.2012, 17:15.

          Comment


          • #6
            Noniin... Katsotaan tuleeko kuvat perille... kokeillaa alkuun yhdellä...



            Näemmä onnistu, ihan ekalla... :) No Kumminkin. Kyseessä siis BAU kone. Ja tää kuva on "huohotusaltaasta". Kyllä tuo tuos aika selkeästi näkyy.

            Laitetaan lisää kuvia....
            Viimeksi muokannut arto s; 6.2.2012, 18:22.

            Comment


            • #7
              Eli runkolaakeripeti



              toiselta puolelta



              Ja menee kampikammion kattoon asti. Siinä näkyy jo se halkeama kampikammion katossa



              Ja toinen runkolaakeripeti



              toinen sivu

              Comment


              • #8


                ja siinä toinen.



                Siinä vielä lohkon yläpuolelta

                Joo sitten tuli tuossa huomattua että eikohän tää lohko ole romurautaa...

                En ollu aiemmin humannu mutta, siitä etummaisesta runkolaakeripukista (siis se alapuolinen) ni runkolaakeri kulunu rikki. Eli kuparin värinen. Menny vaan toiselta laidalta. tarkoitan että sivusta. sekä yläpuolen laakerissa myös pienta kulumaa. Mutta ei kummempaa.

                Ilmeisesti tuo lohko siis elää liikaa.

                Hieman asia kyllä harmittaa.... No pitää purkaa tuo autossa paikallaan oleva AFB ja toivoa ettei siitä ole nuo runkolaakeripedit haljennu.

                Sit jos on niin sit pitää alkaa pohtimaan uusia ratkasuja... Virittää pitäis :) mutta ei tuollaista uskalla ihan mahdottamasti ruuvata... :)

                Jos jollakulla on irtolohko niin kiinnostaa kyllä että onko samalla tavalla menny???

                Comment


                • #9
                  Joo senverra pitää lisätä et ku saksan ebaysta kattelin huviksee tuollaisia lohkoja. Niin järestään kaikissa (missä riittävän tarkat kuvat) oli hiushalkeama tuossa Öljynsuodattimen alla olevassa altaassa... Joten sillä ei varmaan sen suurempaa merkitystä.

                  Parit kuvat oli puretuista koneista alapuolelta. Näytti ettei niissä ne runkolaakeripedit olis halki.
                  tai no tuskin olis laittanu kuvaa jos siel olis halkeama :)

                  Eli vois vielä toivoa olla Tuon AFB:n kanssa...

                  Comment


                  • #10
                    Ns. "educated guess" meikäläisen taholta on, että noin haljennut runkolaakeripukki syö laakerin hyvin äkkiä väljäksi. Tuokin pääsee varmasti kuormalla taipumaan useamman satkun. Altaan halkeamalla tuskin on käytännönmerkitystä jos ei vaan vuoda läpi.

                    Comment


                      #11
                      Aika selkeä halkeama kyllä alhaalla. Suht merkillistä kyl. Sitä taas voidaan spekuloida et mikä ja miksi näin on tapahtunut...

                      Comment


                      • #12
                        Itseasiassa ne kuluneet laakerit on juurikin tuosta laakeripedistä jossa halkeama menee öljykanavaan..
                        Eiköhän syy laakeririkkoon ole siinä ettei kaikki tarvittava öljynpaine pääse laakerille asti...

                        Comment

                        Working...
                        X