Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi a4 1.9 tiisseli , mitä ominaisuuksia / vikoja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi a4 1.9 tiisseli , mitä ominaisuuksia / vikoja

    Pitäis siirtyä audi kantaan ja harkinnassa 1.8 bensa turbo tai 1.9 dieseli (-02 / -04) Mikä on dieselin oikea kulutus ? Paljonko ahtimet kestää ennen vaihtoa, mites ruiskupumppu ja suuttimet?Paljonko noista koneista saa lastulla irti, vääntöä?

  • #2
    Oikea kulutus on ~4.5 - 6 l/100km riippuen ajosta. Sitten on tietenkin läjä muuttujia. Esim. isot/painavat vanteet lisäävät hieman kulutusta samoin kuin työntävät takapyörät jne.

    Ahtimen kesto riippuu käytöstä. Kyllä kai noita on mennyt jo 200tkm taipaleella. Työkaveri työnsi 1.9 tdi passatilla just jokin aika sitten 500tkm tauluun ennen kuin myi eteenpäin. Turbo oli alkuperäinen eikä vieläkään ollut ilmassa mitään väsähtämisen merkkejä. Samoin kone oli avaamaton.

    Pumppu ja suuttimet pitäisi kai näissä koneissa kestää?

    Lastulla saa karkeasti saman verran lisää kun bensakoneessakin: +30-40hv & 100Nm.

    Comment


    • #3
      Joo kulutus kuulostaa sopivalta, vetää vain etupäästä alkuun :) .No jos ahdin piiputtaa niin laitetaan isompi sitten, mut eiköhän tuollakin alkuun pääse. Matkaa ajelen joten auto varmasti kestää jos ei lasten tauteja ole, kiitos vastauksesta. Minkälaiset suoritus arvot on 1.9 dieselissä, lähinnä kiihtyvyys?
      Viimeksi muokannut mualämpö; 1.2.2012, 13:03.

      Comment


        #5
        Onhan tosta topicceja muuallakin juu, mutta tosiaan noita vanhempia pumpparikoneita diisseleistä suosisin mielluumin kuin noita missä DPF. Ihan vaan siksi ettei ole yhtä "aina hajoavaa osaa". Ja malleista AVF tai AWX eli noi 96kw:t on aika reilusti ripeempiä kuin 77kw. Tosin tuo tehottomampi vääntää vielä alempaa, mutta siitä sitten loppuu kukkuminen aika nopsaan.

        Kytkin ja vauhtipyörä on aika arvokas paketti ja porsii monesti noissa viimeistään 300tkm korvilla. Ahti menee kun menee jotain 100-400tkm noilla garreteilla mennään. Riippuu käytöstä. Suuttimet on plop-plop kestää tai ei. Muuten sitten B6 perus "ominaisuudet".

        Suoritusarvot on noissa 96kw:ssa niin että 0-100 on jossain 10s huitteissa, mutta kyllä noilla vauhdista aika hyvin bensavehkeitä kiusaa. Vääntöä saa ulos "paljon kuin haluaa" eli lähinnä noilla pikkugarreteilla on ongelmana piikkaava alavääntö. 500nm taitaa paikat kestää.

        [COLOR="Silver"]ai niin... saa ostaa.[/COLOR]
        Viimeksi muokannut ee-2; 1.2.2012, 16:24.

        Comment


        • #6
          No nyt tuli ee-2 juuri oikeaa asiaa,kiitos. Kiitos linkkien lähettäjällekin , luen kunhan on aikaa riittävästi! Onkos tuossa -02 DPF vai missä vuosimallissa se tulee? Jos mahdollista niin ostaisin ilman sitä :) !

          Lueskelin hieman noita reedejä, pojat ajelee 1000km tankillisella ja keskikulutus 5.7l sataselle. Taitaa joutua tuon dieselin ostamaan. Mites iso se tankki on :) )
          Viimeksi muokannut mualämpö; 1.2.2012, 17:51.

          Comment


            #7
            DPF taitaa tulla vasta b7 korimalliin eli -05 ja 65 l vetää tankki joten tonnin sorvaa helposti.

            Comment


            • #8
              Sit ei ole huolta, etsin -02 / 04 dieseli a4 ja sillä tehokkaammalla koneella.

              Comment


              • #9
                Ittellä ei ihan noin tuore alla mutta 1.9 tdi -96 kuitennii. Kulutus nyt talvi-aikaan pyörii siinä 5.5l paikkeilla kaupungissa. Maantieajos pääsee neljänpintaan helposti.
                Rullailtu jo 345tkm eikä käsittääkseni oli ahdintakaan vielä vaihdeltu. Hyvin pelittää. On siis se "tehokkaampi" 81 vai 85kw versio. Ei sillä ihan jalkoihin sentään jää pyörimään.

                Joo kirjoitusvirhe, ei alle neljään pääse mutta nelosella alkavaan ^^
                Viimeksi muokannut Joniq; 2.2.2012, 15:20.

                Comment


                  #10
                  Maantieajos pääsee alle neljänpintaan helposti.
                  Alle 4? Joo ei kannata odottaa ehkä pumppareilta ihan samaa.

                  -96 vuosimallissa on vielä jakajakone, eli sitä ei voi suoraan verrata pumppariin.
                  Ja neljän kulutus on aika optimaalista silläkin.

                  Comment


                  • #11
                    No kunhan alle 6l on matkalla talvi pakkasilla niin mulle riittää :), voimaa jos tulee lisää niin pieni kulutuksen nousu ei haittaa sen hauskuuden kustannuksella. Jostain vaan pitäis löytää hyvä a4 1.9 dieseli :) !

                    Comment


                    • #12
                      Kyllähän tuo -20C keli tuppaa kulutusta hieman nostamaan. Saa yli vartin körötellä motarilla ennen kun on lämmöt 90C. Tosin kai tuota ilmiötä tapahtuu kovilla pakkasilla kaikissa menopeleissä. Onneksi tuo pahin pakkanen ensi viikolla hellittää.

                      Edit: Nettiautosta löytyy yksi erittäin hyvä A4 Mäntsälästä, suosittelen!
                      Viimeksi muokannut protoni; 2.2.2012, 19:58.

                      Comment


                      • #13
                        Mites hyvin nuo dieselit käynnistyy -30C pakkasilla, montako tuntia lohkolämmitin on pidettävä päällä? Bensa autossa riittää tällä hetkellä pari tuntia ihan keveysti kun on normaali lohkolämmitin!

                        Comment


                        • #14
                          Pari-kolme tuntia olen ite pitänyt yleensä.
                          Tänään -30c ja hyvin lähti ilman lohkolämmitintä (olin kyllä laittavinani sen, mutta olikin ajastinasetuksella...).
                          Jätin käymään ja menin sisälle, no se olikin sammunut sillä välin, eikä enää millään luvannut, vaikka startti jaksoikin hyvin pyörittää. Siinä sit kaikenlaista tuli yritettyä pakkasessa, kun ei ole vielä lämmintä tallia, mm. lämpöpuhallin pohuutti konepellin alla ja oli lohkolämmitin päällä :), akkukin samalla latauksessa - ei mitään.

                          Viimesenä vaihtoehtona sit ilmanputsarikotelosta letku irti ja starttipilottia niin suostu heräämään.
                          Mikähän tuonkin teki? Nafta jäässä? Talvilaatua on toki, muttei arktista dieseliä silti ole käytössä.
                          Naftasuodatinkin on vaihdettu just ennen lumia.

                          Comment


                          • #15
                            Eipä näytä 2h riittävän..jonku aikaa sai tänään sahata et lähti käyntiin (pakkasta -25 ja 2h roikas). Entiiä sit kumpi lämppäri tuos omassa on. Jos vielä oot a4:sta pstamassa niin osta tuo meikäläisen diudi pois...löytyy esim. myynti-palstalta.

                            Comment


                            • #16
                              Kyllä itsellä on ihan hyvin lähtenyt 2h lämmityksillä säällä kuin säällä. Eipä ole koskaan onneksi tarvinut kylmänä raakana starttailla. Nyt olen tosin kotosalla lämmitellyt 3h aamuisin, kun on ollut sen verran kylmää. Työpaikan tolpasta saa taasen vain sen 2h kerrallaan. Eipä ainakaan starttaukseen ole sanottavaa vaikutusta tuolla lisätunnilla.

                              Comment


                              • #17
                                Joo, kyllähän ne autot pitäis lähteä 3h lämmityksellä käyntiin jos on vaan huollettu ja sähkö vehkeet kunnossa. zeimi etsin 200tkm ajettuá maksimissaan ja siinä kympin kahta puolen hinta. Pitää vaan ensin hävittää tuo oma auto pois!

                                Comment


                                • #18
                                  Olettekos asennuttaneet tai asentaneen webastoa , onko minkä hintainen projekti? Silloin ainakin lähtis auto käyntiin?

                                  Comment


                                  • #19
                                    Itsellä on ollut aina n.2h auto lämmityksessä ja hyvin on lähtenyt käyntiin.

                                    Ja tuosta webastosta jos ostaa marmorilta osat ja asennuttaa sen niin taitaa olla sen ~1500euroo jos ei enemmänkin riippuu tietysti liikkeestä. Tai sitten esim.ebaystä ostat osat ja asennutat sen niin tulee luonnollisesti edullisemmaksi..

                                    Comment


                                    • #20
                                      Mä asensin eeberin. 4.3kW Easystartilla makso toissa talvena karvan alta tonnin. Nosturilla asennus päivässä. Ei paha, jos yhtään ymmärtää/osaa asiaa.

                                      Comment


                                      • #21
                                        Niin itse asensit? Oliko paha homma? Mistä ostit/tilasit eeberin?

                                        Comment


                                        • #22
                                          Juu itse laittelin. Tai no oli faija siinä mukana. Eipä tuo mikään paha ole, tuli toinenkin eeberi asenneltua faijan autoon viime syksynä. Eeperi.comista tilasin, tuolta saa autokohtaiset ohjeetkin mukana. Mutta käytännössähän tuo on todella yksinkertainen asentaa. Kärjistettynä, vesiletku poikki ja purkki väliin, pa-pumppu tankille ja sähköt kabiiniin. Varsinkin näissä autoissa missä on automaatti-ilmastointi, on tuo sisäkytkentäkin vain yksi piuha paneeliin ja rokkaa.

                                          Comment


                                          • #23
                                            Muutaman webaston / Eberin asentaneen tuon homman tekee 7-9h. Ensimmäisellä kerralla pihalla turatessa taisi mennä toistakymmentä tuntia :)

                                            A4:ssä on vielä hyvin tilaa lämmittimelle konehuoneessa koneen oikealla puolella, paisarin alla. Tuohon on myös suht helppo vetää kaikki letkut. Vajaavedossa suurin homma on polttoaineen otto tankilta kun joutuu purkamaan kontin verhoilut. Quattrossa oton saa kätevästi takapenkin alta. Myös pitkittäiskoneen vesiletkujen asennus on vähän työlästä kun ovat aika ahtaassa välissä koneen ja tulipellin välissä. Alkuperäisten ja webaston letkujen väliin tarvitsee supistajat, muistaakseni 24->19 tai 26->20mm. Eberin asennussarajssa tulee reikärautaa mukana, jolla lämmittimen saa kiinni, mutta jos tätä ei ole saatavilla niin 2mm. pelti, rälläkkä ja pora on todettu toimivaksi.

                                            Merkkikohtaisesti asennussarjasta ei kannata maksaa jos vähänkään pysyy työkalut käsissä ja on peltiä saatavilla. Muuten asennukseen ei sitten oikeastaan tarvitsekaan kuin varata riittävä määrä klemmareita, nippusiteitä, sähköteippiä, yms.

                                            Comment


                                            • #24
                                              Vajaavedossa suurin homma on polttoaineen otto tankilta kun joutuu purkamaan kontin verhoilut.
                                              Sedanissa lähtee kontin pohjaverhoilu irti ihan nostamalla, ja huoltoluukku on siinä heti hollilla. Avantista en tiedä. Muuten komppaan edellistä. Paitsi lisään tuohon
                                              2mm. pelti, rälläkkä ja pora
                                              listaan poraruuvit :)

                                              Comment


                                              • #25
                                                Tuo oma takakontin purku perustuu tosiaan Avantiin, josta täytyy purkaa myös kontin sivuverhoilut. Sedanista en ole purkanut. Myöskään poraruuveja en ole käyttänyt koska en tykkää tehdä ylimääräisiä reikiä autoon :)

                                                Comment


                                                • #26
                                                  N. 15h meni itellä asentaa 5kw eberi omaan a4:seen, 1,9d pitkittäin. Suurin osa ajasta meni sähköjen kanssa ihmetellessä sekä itse asennustelineen tekoon kun en halunnut maksaa siitä telineestä 180 euroa (oli jo muut osat vanhasta autosta). Nyt tarkenee ;). Asensin joulukuunlopussa pihalla..polttoaineletkun kävin vetämässä nosturilla auton alta.

                                                  Comment


                                                    #27
                                                    En tiedä kauanko Metsässä:llä meni itse laitteen asennuksessa ja pumpun sekä auton alle menevien asennuksessa mutta minulla meni noin pari tuntia muitten sähköjen kanssa ulkona pakkasessa turatessa. Asensin siis ilmastointiin johdot, sekä vedin ne radio-kaukon vaatimat vastaanottimet jne. Tuo antennin johto on tosin vielä tekemättä. Jostain syystä en saanut A-pilarin muovia raotettua niin, että johto olisi mennyt sen taakse. Sama homma RNS-E:n bluetooth-piuhan kanssa toisella puolella.

                                                    Suosittelen tankinottimen hankkimista niin saa ainakin oikeanmittaisen eikä tarvitse aina mennä tankille kun on vielä 1/4 tankki jäljellä.

                                                    Comment


                                                    • #28
                                                      Eberin kauko-ohjaimen piuha pysyy hyvin myös oven tiivisteen välissä, mutta Webaston kaken antenni vaatii vähän enemmän askartelua.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X