Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI sammuu tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Kerrotaanpas tässä hieman tarinan kehittymistä. Eli vaihdoin tuossa N276 anturin eli polttoaineen paineensäätimen mallia bosch (~200€). Tällä ei kuitenkaan ole ollut vaikutusta tyhjäkäynnin sammumiseen. Ehkä vaihto ei kuitenkaan ollut ihan turha, kun mielestäni auto lähtee käyntiin herkemmin, eikä tarvitse sahata yhtään. Tosin ei kyllä ennenkään tarvinnut sahata, mutta aavistuksen on parantunut. Saattaa tosin olla oman mielikuvituksenkin tuotetta. :D

    Tänään vaihdoin sitten korkeapainepumpun kyljessä kiinni olevan määränsäätimen, joka myös mallia bosch (~300€), ja tunnin tyhjäkäynnin jälkeen auto pysyi käynnissä eikä oireillut. Aika näyttää korjaantuiko vika, ei vielä pysty varmaksi sanomaan. Tätä anturia ei sitten marmorilta saa, vaan tarjosivat uutta korkeapainepumppua suoraan, ja tämä olisi ollut luonnollisesti halpaa lystiä. Anturi tilattiin saksasta pumpun numeron perusteella erään hyvin avuliaan lahtelaisen firman avustuksella.

    Jotta näin tällä kertaa..

    Comment


    • #32
      voitko paljastaa tämän lahtelaisen yrityksen nimen mulle vaikka yv:mä, tai mistä Saksasta saitte n290 venttiilin. Taistellaan yhden 3,0 tdi:n kanssa myös samoista murheista.
      rail paineet karkaa liian ylös, ja tehot häviää.

      Comment


      • #33
        Finjector toimittaa ainakin kyseistä anturia ja sieltä itse hommasin sen. Ongelma on pysynyt nyt vuoden päivät pois anturin vaihdolla.

        Comment


        • #34
          Powerbyte oli se firma muistaakseni.

          Comment


            #35
            Onkohan N290 venttiili (määränsäädin?) kuvan osanumero 6?
            Näyttäisi kuvan mukaan VW Crafterissa olevan VAG-osanumerolla 059 906 457. Ja sopiikohan tämä vanhempiin korkeapainepumppuihin. Perhealbumin mukaan E-loppuinen korkeapainepumppu on korvattu N-loppuisella ja sen kylkeen on istutettu ko venttiili.
            Attached Files
            Viimeksi muokannut javo; 13.12.2013, 21:44. Perustelu: ahn -> han

            Comment


            • #36
              Alkuperäinen kirjoittaja molskit Näytä viesti
              Kerrotaanpas tässä hieman tarinan kehittymistä. Eli vaihdoin tuossa N276 anturin eli polttoaineen paineensäätimen mallia bosch (~200€). Tällä ei kuitenkaan ole ollut vaikutusta tyhjäkäynnin sammumiseen. Ehkä vaihto ei kuitenkaan ollut ihan turha, kun mielestäni auto lähtee käyntiin herkemmin, eikä tarvitse sahata yhtään. Tosin ei kyllä ennenkään tarvinnut sahata, mutta aavistuksen on parantunut. Saattaa tosin olla oman mielikuvituksenkin tuotetta. :D

              Tänään vaihdoin sitten korkeapainepumpun kyljessä kiinni olevan määränsäätimen, joka myös mallia bosch (~300€), ja tunnin tyhjäkäynnin jälkeen auto pysyi käynnissä eikä oireillut. Aika näyttää korjaantuiko vika, ei vielä pysty varmaksi sanomaan. Tätä anturia ei sitten marmorilta saa, vaan tarjosivat uutta korkeapainepumppua suoraan, ja tämä olisi ollut luonnollisesti halpaa lystiä. Anturi tilattiin saksasta pumpun numeron perusteella erään hyvin avuliaan lahtelaisen firman avustuksella.

              Jotta näin tällä kertaa..
              Oliko millainen homma vaihtaa tuo määränsäädin korkeapainepumpusta? Löytyykö siihen DIY ohjeita mistään? Taitaa olla sama homma edessä.

              Comment


              • #37
                Ei siihen minulla taida sen kummempia ohjeita olla, kuin että vanha irti ja uusi tilalle. Aika simppeli homma se oli, oisiko itelläni vajaa tunti mennyt ihmettelyineen päivineen.

                Muutaman putken joutui ottamaan anturin lähettyviltä irti että siihen pääsee siis käsiksi ja irroittamaan sitä. Mitä enemmän siitä ympäriltä purkaa niin sitä helpompi vaihto on, itse olin aika laiska ja mahdollisimman vähillä purkamisilla koitin selvitä, sen vuoksi hieman tiukka oli että saisko anturin vaihdettua, mutta onnistui kuitenkin.

                Anturin vaihdon jälkeen ei tainnu ihan eka startilla lähtee käyntiin kun polttoaineputkia joutui irroittelemaan, mutta ilmatakkaan ei tarvinnut.

                Comment


                • #38
                  OK, omassa kulkineessa on aika tiukassa paikassa. #14 kuvassa. Ilmeisesti sait siis vaihdettua ilman imusarjan purkua..?

                  Comment


                  • #39
                    Joo sain vaihdettua ilman immusarjan purkamista, pientä soveltamista vaativaa hommaa mutta ainakin 4F kopassa onnistui.

                    Comment


                    • #40
                      Luulisi että on joku erityinen syy miksi sitä ei merkkari toimita kuin uuden pumpun kyljessä. Voisiko syy olla että se pitäisi "kalibroida" siihen pumppuun tapauskohtaisesti, sillä määränsäädinhän säätää pumppausmäärää vain sen vuoksi ettei turhaan kierrätettäisi löpöä ja kuumenisi siinä kierrossa liikaa. Joissakin systeemeissä vaikkapa "lepuutetaan" yhtä mäntää ellei suurempia tehoja ole käytössä, sitä en tiedä miten se näissä pumpuissa tehdään, ei ole tarvinnut tutustua "vielä".

                      Onko kukaan tullut seuranneeksi kuumeneeko naftaletkut merkittävästi korjauksen jälkeen? Josko tuo vaihdokkisäädin antaa vain luvan pistää tavaraa menemään enempiä säätämättä, tosin täällä pohjolassa harvemmin alkaa tankki kiehumaan, talvella parempikin niin, mutta jossain Dubaissa voisi olla jo toinen juttu.
                      Pääasia että kone laulaa...

                      Comment


                        #41
                        Luulisi että on joku erityinen syy miksi sitä ei merkkari toimita kuin uuden pumpun kyljessä.
                        Toisaalta useampaankin Audin malliin saa alkuperäistä kardaanin tukilaakeria vain ostamalla koko kardaanin, joten se erityinen syy näissä harvemmin on tekninen.

                        Comment


                        • #42
                          Money talks. Ja osakkeen omistajat rikastuu.

                          Comment


                          • #43
                            Kieltämättä rikastuvat jos hyvin menee, kuitenkin muut asiat vaikuttaa osakkeilla rikastumiseen.
                            En pitäisi kardaania aivan vertailukelpoisena sillä siihen voisi löytyä laakereita läheltäkin ja painottuu auton myöhemmälle elinkaarelle.

                            Olen joskus ollut jutuissa valmistajan suhtautumisessa yleensäkin auton remonteeraamiseen ja ymmärtänyt että "helmut audilla" on tietyt kriteerit mitä valmistajan valvonnassa tehdään ja jälkimarkkinat ei juurikaan uskalla poiketa siitä koska se ei tiedä hyvää liikesuhteiden kannalta.

                            Kuten jo tuolla aiemmin viittasin, Audin käsitys siitä korkeapainepumpusta lienee maailmanlaajuinen eikä Suomellemme suoda erivapauksia ja jos Audi katsoo että se mötikkä on säädetty tietyllä tavalla lähteissään niin ei markkinointiketju lähde leikkimään tulella koska pian olisi mahdollisesti meidän rasvanäppien jono luukulla valittamassa ettei se "halvempi" remontti onnistunut vaan höyry nousee tankista tai muuta erikoista on taas "tehdas" keksinyt ja etenkin sen rahan kinumista takaisin "takuuseen".

                            Oli niin tai näin, jos saamme halvemman pelastuksen asiaan niin hyvä niin ja ehkä valmistaja on syyllistynyt vain "hätävarjelun" liioitteluun, mutta sille emme voi mitään. Tietysti voisimme tutkia mm. sen naftan lämmön kesähelteellä verrattuna tehtaan säätämään, mutta jätetään se toiseen kesään...

                            Comment


                            • #44
                              Mullakin oli pitkään satunnaista tyhjäkäynnillä sammumista. Vika: ruiskupumpun määränsäädin. Löytyi Finjectorilta.

                              Riemukasta oli se, että kyseinen osa vaihdettiin Lms Servicellä ihan ensiksi, eikä vika poistunut. Sitten menikin lisäksi pari touhutonnia kun arvottiin seuraavia askelia ilman mitään hajua mistään. Kunnes joku huomasi, että aluksi vaihdettu ja itse diagnosoitu osa olikin "joku paineensäädin" eikä pumpun määränsäädin... (ärräpäitä)

                              Comment


                              • #45
                                Alkuperäinen kirjoittaja molskit Näytä viesti
                                Kerrotaanpas tässä hieman tarinan kehittymistä. Eli vaihdoin tuossa N276 anturin eli polttoaineen paineensäätimen mallia bosch (~200€). Tällä ei kuitenkaan ole ollut vaikutusta tyhjäkäynnin sammumiseen. Ehkä vaihto ei kuitenkaan ollut ihan turha, kun mielestäni auto lähtee käyntiin herkemmin, eikä tarvitse sahata yhtään. Tosin ei kyllä ennenkään tarvinnut sahata, mutta aavistuksen on parantunut. Saattaa tosin olla oman mielikuvituksenkin tuotetta. :D

                                Tänään vaihdoin sitten korkeapainepumpun kyljessä kiinni olevan määränsäätimen, joka myös mallia bosch (~300€), ja tunnin tyhjäkäynnin jälkeen auto pysyi käynnissä eikä oireillut. Aika näyttää korjaantuiko vika, ei vielä pysty varmaksi sanomaan. Tätä anturia ei sitten marmorilta saa, vaan tarjosivat uutta korkeapainepumppua suoraan, ja tämä olisi ollut luonnollisesti halpaa lystiä. Anturi tilattiin saksasta pumpun numeron perusteella erään hyvin avuliaan lahtelaisen firman avustuksella.

                                Jotta näin tällä kertaa..
                                Onko tuo määränsäädin tämä N290 valve vai onko tuo jokin muu venttiili? Ja missähän se sijaitsee tässä BKN 3.0tdi:ssä? Mulla on nämä samat oireet ja olen melko varma että tuo määränsäädin on omastakin rikki tai ainakaan se ei toimi niinkuin pitää kuumilla ilmoilla. Alle +20 lämpötiloissa ei ole mitään ongelmia mutta kun lämpötilat nousee tuonne +20-25 asteeseen niin sillon alkaa sammuilemaan tyhjäkäynnillä ja joutuu joskus odottelemaan tunnin-kaksi ennekuin pystyy taas jatkamaan matkaa. Onko paha rasti vaihdella itse tuo määränsäädin koti-oloissa? Työkalut kuitenki pysyy suht hyvin itselläki käsissä niin pyrkinyt tekemään yleensä mahdollisimman pitkälle kaikki hommat itse ennekuin on turvautunut merkkikorjaamon palveluihin. Mitähän tuo kysein osa maksaa nykyään finjektorilla? Niin ja itsellä on siis autona -05 audi A4 BKN(150kw), onnistuuko se tähän malliin tuo osan vaihto ilman sitä imusarjan irroittamista?

                                Comment


                                • #46
                                  Mielestäni se on tuo N290 on juuri se säädin.
                                  Katsoppas viesti #38:n kuva ja siitä numero 14, olisiko samanlaisesta autosta kyse kuin sinulla?

                                  Comment


                                  • #47
                                    Juu samanlainen konetila näytti olevan minullakin ja juurikin tuo osa 14. Näytti nopeasti katsottuna että olis suht helposti irroitettavissa tuo ks. osa. 3 torx:lla näytti olevan kiinni, tai sitten tähtipäällä. kaks torxia näytti olevan aika helppoja irroittaa mutta yksi pulteista näytti olevan pahasti alapuolella, mutta eiköhän senki jotenki saa sieltä irroitettua. Ei taida vaatia imusarjan irroittamista, mikäli säädin mahtuu sitten perääntymään kun pultit saa auki.
                                    Viimeksi muokannut okkim; 20.1.2016, 13:55. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Joo, nyt olen satavarma että se on tuo määränsäädin anturi viallinen tai siihen tulee vika kuumilla ilmoilla. Tänään kun sammutin auton ja kokeilin n. 1.5h päästä käyntiin niin sammui hetken kuluttua. No vaimo tuumas siihen fiksuna että kaada siihen anturin päälle kylmää vettä. No minähän nauroinvaan moiselle ajatukselle, mutta silti kokeilin sitä. Kaadoin 1l kylmää vettä anturin päälle ja kas kummaa auto lähti käyntiin eikä sammunut enään.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Testasin vielä toistamiseen kaataa kylmää vettä anturin päälle niin taas alkoi heti pelaamaan eikä sammunut enään sen jälkeen.

                                        Comment


                                          #50
                                          Minullakin kone alkoi sammuilemaan lämpimänä melko usein. Testasin useamman kerran sammumisen jälkeen suihkuttaa kylmäsprayta tuohon N290 venttiliin ja sen jälkeen kone lähti aina käyntiin eikä sammunut uudelleen. Vaihdoin sitten tuon venttiilin eilen (4F-kopassa vaati öljynsuodatinkotelon irrotuksen että pääsi pultteihin käsiksi), mutta tänään taas sammui lämpimänä käynnistyksen jälkeen. Voisko vika olla kuitenkin tankin pumpussa, vai sainko vaan viallisen N290:n? Sammumisen jälkeen kirkkaassa polttoaineletkussa menee paljon ilmaa.

                                          Edit: vikakoodina tässäkin se fuel pressure regulation. Autolla ajettu 240tkm, joten kait se tankin pumppu alkaa muutenkin olemaan jo vaihtoiässä.
                                          Viimeksi muokannut TPL; 13.7.2015, 07:26. Perustelu: vikakoodi ja kilsat lisätty

                                          Comment


                                            #51
                                            Minkälainen homma sen tankkipumpun vaihto on - onko siinä jotain ihmeellistä vai vaan vanha pois ja uusi tilalle? Takakontin pohjassa taitaa olla luukku mistä pumppuun pääsee käsiksi.

                                            Comment


                                              #52
                                              Tankin polttoainepumppu löytyi takapenkin alta oikealta puolelta eikä vaihtamisessa ollut mitään ihmeellistä, kunhan sai muovisen lukitusrenkaan kierrettyä auki. Siinä auttoi tylsä taltta ja vasara joiden avulla renkaan sai naputeltua aukeamaan. Ja tankissa saisi olla ainetta mielellään reilusti alle puoli tankillista. Vanhasta pumpusta siirretään polttoainemittarin anturi+koho ja pari letkua uuteen pumppuun.

                                              Mutta eihän tuo pumpun vaihto vaikuttanut mitenkään, vaan edelleen on samat oireet: lämpimällä koneella hetken seisomisen jälkeen usein (ehkä noin joka toinen kerta) starttauksen jälkeen tyhjäkäynnillä kierrokset alkavat heilumaan ja hetken päästä syttyy hehkun valo ja kone sammuu. Heti sen jälkeen jos käynnistää niin pysyy käynnissä muutaman sekunnin kunnes sammuu. Sitten kun odottaa pari minuuttia niin käynnistyy ja pysyy normaalisti käynnissä. Nyt on siis vaihdettu paineensäätöventtiili ja polttoaineen siirtopumppu. Korkeapainepumpun hihnan hampaat ovat ehjät. Mitäköhän pitäisi kokeilla seuraavaksi?

                                              Comment


                                              • #53
                                                Eilen alkoi vilkkumaan hehkuvalo ja katsoin vikakoodit niin alhaisista paineista antoi koodia. Kokeilin muutaman kerran vielä startata ja auto käynnistyikin vielä mutta saattoi sammua itsestään. nyt kokeilin uudestaan käyntiin niin ei edes yritä enään. Vaihdoin äsken uuden polttoaine suodattimen ja täytin sen ennen paikoilleen asentamista. Kokeilin myös suodattimen ilmausruuvia käyttää auki mutta ei tullut mitään sieltä niin onko sitten nyt tankin pumppu mennyt rikki? Otin takapenkin pois ja kun laittoi virrat päälle niin ei kuulu kyllä mitään surinaa hanttaripuolelta takapenkin alta siitä luukun kohdalta. Eikö tuon tankin pumpun pitäöis kuitenkin jotain ääniä päästää kun laittaa virrat päälle? Ja pitäis varmaan myös PA-suodattimen ilmausruuvista tulla ainetta kun virtoja käytää pois-päällä useamman kerrran. Ei siis saa painetta aikaiseksi ja varmasti sillä ei nyt käynnisty autokaan??
                                                eberi kyllä lähti pöhisemään nyt kun kokeilin sitä päälle mutta se taitaa olla ihan omana hommanaan koko eberi..

                                                edit:
                                                Otin pois suodattimelle tulevan tuloletkun irti ja laitoin virrat päälle niin eihän sieltä tullut mitään eli tankin pumppu on rikki tai sitten jäässä.
                                                Viimeksi muokannut korbimotors; 18.1.2016, 16:47.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  mulla ainakin trvitsee startata ennenkuin pumppu tankissa toimii!!

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Kurkkaappa onko pumpun remmissä vielä hampaat tallella.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja reka66 Näytä viesti
                                                      mulla ainakin trvitsee startata ennenkuin pumppu tankissa toimii!!
                                                      Tuossakin kun laittaa virrat päälle ei kuulu ensin mitään tankin pumpusta, mutta sitten kun starttas ja lopetti starttauksen niin kuului sen jälkeen pumpusta surina. Eli tarkoittaako se sitä että se toimis oikein? Ei kuitenkaan tullut edes startatessa tankilta tulevasta tuloputkesta dieseliä. Eikö sieltä pitäis tulla dieseliä kun starttaa? Miten nuo remmin hampaat pääsee tarkistamaan parhaiten? Pitääkö purkaa paljon tavaraa edestä pois?

                                                      voi se olla hampaat lähtenyt korkeapainepumpun remmiltäki ,mutta ei tuo tankin pumppukaan kyllä toimi niinku pitää. Eikö tuosta tuloletkusta pitäisi lentää dieseliä ainakin sillon kun starttaa? tuosta letkusta mikä tulee pumpulta suodattimelle ei tule yhtään mitään startatessa. Tuossa vielä kokeilin äsken käyntiin ja pumppailin kaasuakin samalla niin muutaman kerran vaan hörähti muttei jäänyt edes sekunneiksi käymään.

                                                      Alkuperäinen kirjoittaja tede Näytä viesti
                                                      Kurkkaappa onko pumpun remmissä vielä hampaat tallella.
                                                      Joo, kävin äsken kurkkaamassa kannen alle niin remminpalasia oli sielä suojakotelon takana ja remmissä ei ollut hampaita ollenkaan. Eli uusi hihna pitänee vaihtaa. Onnistuuko tuo hihnan vaihto ihan tuossa pihalla helposti tuohon -05 bkn koneiseen audi A4 malliin? Onko jotain ertyis ohjeita hommaan vai pitääk öauto roudata korjaamolle? Esim. kun kiristäjän aukaisee ja ottaa vanhan remmin pois niin pitääkö sen jälkeen pyöritellä merkkejä kohdalleen joka rattaaasta ja sitten vasta laitaa hihna oikeaan kireyteen vai miten tuo homma menee lyhyesti neuvottuna?
                                                      Viimeksi muokannut okkim; 20.1.2016, 13:56. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Ei muutakuin uutta tilalle. A4 konehuone voi olla vähän ahdas paikka, mutta pitäisi mahtua vaihtamaan ilman sen suurempia purkamisia.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Imusarjan kun käyttää irti ni tulee heti paremmin tilaa. Itelle uusin myös kiristimen vaikkei siinä mitään välyksiä ollut. En kyllä itse alkais kovassa pakkasessa pihalla värkkäilemään, mut jos on rautaiset sormet jotka ei tiedä kylmästä mitään niin miksei... Taitavat korjaamolla veloittaa reilun tunnin työn

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Huomennahan sen näkee paljonko ovat veloittaneet. Puheli se huoltomies että menis muka yli 3h niin sanoin että siinä ei kyllä yli 2h saa menemään. Sanoin että uusikaa samalla se kiristinkin. pörhölle meni auto laitettavaksi kun itse ei ehdi nyt laittamaan ja ilmatki on niin pirun kylmät nyt. Osille tuli hintaa n.125eur kiristin ja remmi 45eur.
                                                            Viimeksi muokannut okkim; 20.1.2016, 13:54. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              A6 C6 3.0TDI QTIP Ei käynnisty

                                                              Eli ongelmia. tänään kun piti viikonlopun tupaantuliaisista lähteä kotiin, ei audi sitten suostunut käynnistymään. Ja kun alkuillasta sen kanssa tappelin, sain selville että pumppu ei nosta ainetta polttoaineensuodattimelle. Onko mahdollista että jossain olisi sakkaa, koska tankkasin viimeiset dieselit erään paikallisen huoltoaseman tankista. Vai voiko kyseessä olla myös relevika. Sulake on ainakin ehjä kun sen tarkistin. Huomenna menen ihmettelemään lisää, pari kysymystä olisi.
                                                              Onko missään vielä jonkinlaista suodatinta ennen polttoainesuodatinta konehuoneessa?
                                                              Missä sijaitsee pumpun rele?
                                                              Miten polttoainepumpun toimivuuden voi tarkistaa?

                                                              Kiitokset avusta jo etukäteen

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X