Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 2.0tdi dsg vapinat ja täristäminen, Apua!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 2.0tdi dsg vapinat ja täristäminen, Apua!

    Auto siis A3 2.0tdi, -04, ja s-tronic laatikko(dsg).

    Ostaessani viime kesänä auton jolloin ajettu n.225tkm
    Auto täryytti ja vapisutti pienemmillä kierroksilla ja tuntui että laittaa laatikko
    liian isoa vaihdetta liian aikaisin ja ei pudota tarpeeksi vauhdin hiljennyttyä.
    Sekä puistatti autoa myös tyhjäkäynnillä, esim valoissa.

    Vaihdettiin takuuna kaksoismassapyörä ja vaihteistoon päivitettiin uusi ohjelma, audin mukaan säädöt oli pahasti pielessä. Silloin epäilivät vielä että pitääkö mekatroniikka yksikkö vaihtaa kanssa(ois ollu n 3 tuhatta e)
    Sitten viikon päästä vaihteiston säätöjen tarkastus, ja totesivat että ovat pysyneet, eli mekatroniikka kunnossa ja auto toimi nyt hyvin.

    Tuota pientä vapinaa ja täristystä on nyt ilmennyt koko ajan, mutta ei niin pahana kuin silloin.. vapina tuntuu siis vain alle 2000 kierroksilla ja pääosin
    suurimmilla vaihteilla maantie nopeuksilla ja kun lähtee esim. 80km/h kiihdyttämään tasaisesti sataseen, sillo rupeaa täristämään koko autoa ja jotenkin tuntuu kuin pätkisi kaasua.

    oireet tulee siis kierroksilla pääosin jossain 1200-1800 paikkeilla.
    Kun ajan S-asennolla niin tärinöitä ei synny koska pitää pienempää vaihdetta ja kierroksia korkeammalla. Olen kokeillut ajaa manuaalina, ja samat tutinat tuntuu silläkin ajaessa, kun esim 6 vaihteella vauhti pudotetaan 80km/h ja lähdetään rauhallisesti kiihdyttämään takasin sataseen.

    Jos autossa on enemmän porukka tai kuormaa, niin tärinät ja vapinat
    tuntuu selvemmin ja herkemmin.

    Eli on aika inhottava juttu, kun ei viittisi aina jostain 60km/h tai 80 km/h alueelta lähteä aina talla pohjassa.. näinhän auto ei täryytä kun laatikko vaihtaa pari pykällä pienemmälle kaasu pohjassa.. muuten kyllä auto kyllä jyryyttää aika isoilla vaihteilla varsinki maantienopeuksissa.


    Olisiko vika nyt sitten suuttimessa tai suuttimissa??
    Lueskelin noita kokemuksia multitroniceissa oli jotakin vastaavaa ollut.

    Autoon on vaihdettu siis tuo massapyörä ja vaihteisto päivitetty,
    pelottaa vaan että jos joutuu tuon mekatroniikka yksikö vaihdattamaan kun maksaa öljynvaihtoineen audilla yli kolme tonnia.

    mistä muusta tuota vapinan aiheuttjaa voisi lähteä hakemaan kuin suuttimista?

    Voiko automaattilaatikon kytkin jotenki oireilla tuollalailla?

  • #2
    Voisi olettaa että kyseessä on moottoripuolelta juontava häiriö.
    Ainakin kuvauksen perusteella.

    Kannattaa myös tarkistaa auton historia merkkiliikkeestä, onko mechatroniikkaa vaihdettu aiemmin. Se näkyy kyllä auton historiassa jos on tehty.

    Mutta vastaava oireilua on aiheuttanut vuotava ahtojärjestelmä.
    Eli kannattaisi tarkistaa ahtoputket/välijäähdytin.
    Ne pikakiinnikkeet niissä ahtoputkissa ei ole ihan kestävimpiä.

    Ja toinen vaihtoehto on Kansi/suuttimet. eli kun suuttimet tulee kanteen niin ne on tiivistetty sellaisella "muovi" renkaalla sieltä alapäästä istukkaan.
    Ajan myötä ne "syö itselleen lisää tilaa, ja alkaa vuotamaan. Suoraan palotilaan. Eli imuilman vuoto sekin tavallaan. niin Silloin menisi kansi uusiksi.
    Tämän kyllä merkkiliikkeessä pystyy testaamaan.

    Mutta imu vuodoista minä lähtisin ensin. Ahtopainemittarillla pääsee aika pitkälle kun tutkii.

    Comment


      #3
      Edellä kuvattu kannen syönti taitaa olla 8 venttiili vehkeiden ominaisuus, eikä kovin yleistä, joskaan ei tavatontakaan. Mikä moottori on kyseessä? BKD, joku muu mikä? Ihan vaan siis onko 16- vai 8v-kone..

      Comment


      • #4
        on niitä itseasiassa havaittu 16v koneissakin...

        Juu samaa mieltä, Moottorin tyyppi auttaisi niin ei ihan niin randomilla tarvi yrittää :)

        Comment


          #5
          Itsellänihän suutin meni vaihtoon juurikin samanmoisen täristämisen takia. Alkoi aluksi juuri noilla pienillä kiekoilla ja suurella vaihteella mutta ei mennyt kauvaa niin alko tekemään pienillä vaihteilla ja yli 2000 kiekoilla välillä myös. Vapina tosiaan 6 vaihteella jostain 80km/h niin tuntu että moottori hyppää pellolle (eli kävi kolmella).

          Vian löyti sitten ajon aikana tietokoneella ja siinä vaiheessa kyllä jo tyhjäkäynnilläkin että yhden suuttimen korjausarvo oli aivan eri lukemissa kuin muiden. Ensin vaihdettiin suuttimien johtosarja mutta ei vaikuttanut mitään niin sitten suutin ja alko pelittämään. Toi johtosarja voi tehdä aivan saman homman ja korjauksena halvempi. Johtosarja 100e ja suutin n.550e ja tietenkin työt päälle.
          Viimeksi muokannut Edi; 31.12.2011, 14:48.

          Comment


          • #6
            Joskus voi auttaa pelkkä suuttimen irroitus ja kiinnitys uusin tiivistein ja ruuvein oikeaan momenttiin juuri tähän vaivaan.
            Tai sitten kannen pesä on kulunut niin pahasti että pitää sekin vaihtaa.
            Löytyy yksi käytetty BKD:n suutin, muistaakseni 073G-loppuinen.

            Comment


            • #7
              Juu kiitoksia vastauksista, pitänee käyttää korjaamolla että tarkastavat nuo suuttimet ja sitten vaihtoon jos jokin niistä siellä fuskaa.. itsekkin epäilin ensimmäiseksi tuota suutinta ja se taitaa se vian aiheuttaja tosiaan olla.. ilmoittelen kunhan tiedän vian aiheuttajan

              Comment


                #8
                Itsellä juuri sama malli samalta vuodelta ja samanlaista tärinää. Kävin kaverin huoltamossa lukemassa vikakoodeja ja näytti nelossylinteriin jotain misfireä. Epäili kaveri myös suutinongelmaa ja ilmeisesti syötti liikaa polttoainetta.. ainakin tuohon yhteen sylinteriin. No nyt tuli sitten huoltokin välittömästi, kun ei enää tänään lähtenyt käyntiin.
                TDIfreak jos huoltamo haluais vaihtaa suuttimen, niin voisin ostaa sulta pois ton käytetyn! Tarkistan vielä ton moottorin tyypin... Taitaa toi uuden suuttimen osto huoltamolta olla melko tyyristä. Ja tietty, jos ei topicin luoja vikutti sitä halua ostaa ensin pois.

                Comment

                Working...
                X