Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kylmäkäynnistys & tyhjäkäynti - ongelmia (diesel)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kylmäkäynnistys & tyhjäkäynti - ongelmia (diesel)

    Morjens,

    mikähän lie vikana, kauan seisoneena kone käynnistyy melko huonosti, lämpimänä ihan hyvin. Tyhjäkäynnillä kone rynkyttää melko paljon. Jakopään vaihdosta on 65tkm. Säädöt kohdallaan. Olen käyttänyt jo kolmessa paikassa, eikä vikaa ole löytynyt.

    Olisi mukava saada vika korjattua ennen talvea, silloin käynnistysongelma varmaankin vielä korostuu.

    Forumilla on jotain samantyyppisiä vikoja, voisiko olla, että ilmamäärämittari on sökö, tai kenties lambda-anturi? Voiko olla mahdollista, että nuo ei tule korjaamon miesten mieleen? Yksi korjaamoista on Oulun Diesel Turunen, vikaa ei löytynyt. Seuraavaksi kuulemma pitäisi ruveta katselemaan suuttimia ja pumppua...

    Löytyiskö yhtään vinkkiä mitä kannattais tarkastaa?

  • #2
    Oletkos kokeillut VAG comilla katsoa tietoja?

    Comment


    • #3
      Ei vikoja.

      Comment


      • #4
        sitten lisäilmamittari voi olla yksi vaihtoehto, sehän avittaa juuri kylmäkäynnistystä, en vaan muista miten tuon saisi tarkistettua, tai voithan kokeilla ottamalla johdot irti lisäilmamittarista, jos muuttu huonompaan niin vika tuskin(?) on siinä.

        Comment


        • #5
          Mistä mahdan löytää tuon lisäilmamittarin -95 mallissa?

          Comment


            #6
            Minä veikkaisin pa-järjestelmän ilmavuotoa tai väärä pumpunajoitusta. Periaatteessa hehkusysteemivian voi sulkea pois, koska on lämpimät kelit kyseessä, eikä kone siksi edes hehkuta. Pumpun mekaanisen ajoituksen on ainakin omien kokemusten syytä olla riittävän aikaisella. Jos ajoitus on "melkein myöhäisellä", niin sekin voi jo aiheuttaa käynnistysongelmia. Minun käsittääkseni ilmamäärämittarin ei pitäisi vaikuttaa ainakaan dieselin käynnistymiseen. Liittyykö huono käynnistyminen nimenomaan tietyn mittaiseen seisonta-aikaan vai käynnistyksenaikaiseen moottorin lämpötilaan?

            Lue esim. tästä lisää:
            http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4831

            Comment


            • #7
              Ajoituksia on säädetty nyt kolmessa paikassa. Edellinen paikka oli Diesel-Turunen, kuulemma ammattimies, jossa sanoivat säädön olevan viimesen päälle oikeen.

              Huono käynnistyminen liittyy mielestäni seisonta-aikaan. Kone lähtee huonosti käyntiin myös työpäivän (n.8h) jälkeen. Mutta jos vaikka kaupassa käy, niin pörähtää ilman mitään ongelmia.

              Comment


              • #8
                Vaikuttaisi tosiaan polttoainejärjestelmän ilmavuodolta. Aloita tarkistamalla vaikka suodattimen kiinnitys/tiiviys.

                Comment


                • #9
                  Kiitos vinkeistä, täytyy ens viikolla rassata, kun on lomaviikko.

                  Comment


                    #10
                    Mitä tässä tapauksessa tarkoittaa huono käynnistyvyys? Onko se sitä, että konetta pitää sahata puoli minuuttia käyntiin vai sitä, että kone yrittää heti startata, mutta sammuu tai lähtee vajailla pytyillä käyntiin? Entä pölläyttääkö auto käynnistyessään savua ja minkä väristä? Saako tankki korvausilmaa? Toimiiko kone lämpimänä hyvin, eli ei savuta normaalia enempää, pa-kulutus on kohdillaan jne?

                    Comment


                    • #11
                      Konetta pitää sahata suhteettoman kauan. Pöläyttää siniset savut, ei mustaa. Normaalisti toimii lämpimänä. Ainetta kuluu 6l/100km keskimäärin. Mistä tiedän, saako tankki korvausilmaa?

                      Comment


                        #12
                        Jos kerran pölläyttää sinistä, niin syökö kone öljyä? Tankin korvausilmansaannin pystyy tarkistamaan vaikka niin, että ajon jälkeen avaa tankin korkin. Korkkia avatessa sen huomaa/kuulee jos tankissa on alipaine. Jos pumpun ajoitus on kohdallaan, niin tuo vaikuttaa siltä, että jostain pääsee ilmaa pa-systeemiin.

                        Voihan sitä koittaa katsoa, että miten paljon ilmakuplia vilistää pa-suodattimen ja pumpun välillä menevässä läpinäkyvässä letkussa, kun kylmää konetta käynnistetään. Minullakin menee jokunen pieni kupla, mutta kone starttaa heti moitteetta. Voi myös koittaa parkkeerata auton yöksi nokka alaspäin. Jos tuosta on apua, niin kyseessä on melko varmasti ilmavuoto. Yksi vaihtoehto on aina pumppuvika.

                        Comment


                        • #13
                          Ei ole syönyt. Savuutti aikaisemmin mustaa ankarasti. Ahtopaineputkessa oli reikä ja se vaihdettiin. Myös EGR tukittiin, jonka jälkeen ei ole mustaa puskenut yhtään, hieman sinisen harmaata kun painaa kaasun pohjaan.

                          Katsoin tänä aamuna josko letkussa menisi kuplia, mutta en kyllä huomannut ainuatakaan.

                          Pumppuvian olivat valmiita sulkemaan pois Diesel-Turusella. Sanoivat siellä, että suuttimia täytyisi seuraavaksi ruveta tarkastelemaan. Kummaa porukkaa, kun eivät esimerkiksi tuosta ilman pääsemisestä maininneet sanallakaan?

                          Täytyy vaihtaa öljyt ja suodatin ja vaikka uusia nuo polttoaineletkut. Voiko letkut vaihtaa ilman mitään varotoimia, senkuin vain repii vanhat pois ja pistää tuoreet tilalle? Sen jälkeen varmaan käynnistyy ainakin kerran huonosti?

                          Comment


                          • #14
                            Nii-in, meneehän siinä aikansa kunnes letkut täyttyvät diisselillä. Näitä nyky-nakuja ei onneks kai tarttee enää ilmata käsipelin.
                            Kannattaa muuten tarkastaa valuttaako jakajapumppu yhtään. Ei ehkä hirveän helppo huomata jos vuotaa "mukavasti" pumpun alta.
                            Voihan aina olla niin, että pumppu hukkaa paineensa pitkään seistessä->joutuu sitten hieromaan vähän aikaa paineita ennen kun paineet taas nousevat->suuttimien läpi menee kakkua tarpeeksi suurella paineella jolloin sumutus on hienojakoisempaa, eli syttyy paremmin.
                            Omassa vekottimessa vastaavanlaisia alkuoireita....tuli tossa jossain vaiheessa vaihdettua hehkutkin ihan noin huvinpäiten (heh,heh), kun ovat niin turkasen halpojakin :o)

                            Oishan niitten poikien tietty pitäny huomata jos lohkon poski on vähän kostea....mutta ei välttämättä. Tuollainen hissukseen tapahtuva vuoto on pirullinen paikallistaa, eikä sitä oikeen voi demota pikatarkastuksella. Pitäis kai käytännössä hinata auto seisonnan jälkeen remontinkorjaamolle ja antaa poikien sitten hieroa.

                            Comment


                              #15
                              No on se "hyvä" kuulla, että jollakin toisella on ihan samanlaisia ongelmia kuin allekirjoittaneen autossa. Samalailla pitkän seisonnan jälkeen starttuttaa noin 10-15 sekunttia, jonka jälkeen pössäyttää sinistä savua. Minullakin on kaksi kertaa ajoitusta säädetty, mutta lopullista apua ei ole kuulunut. Keskustelin pitkään JR-Dieselin omistajan kanssa aiheesta ja hänen mielestä pumppu vian voi sulkea pois, koska ajossa auto toimii normaalisti. Nytten juuri on Tammerdieselillä suuttimet tarkistuksessa ja uusin samalla suuttimien ylivuoto letkut kun olivat vähän kosteat. Saa nähdä paraneeko? Jos tuo nuo ei auta pitää tarkistuttaa koneen puristukset. Ilmoittelen Petri palstalla jos rupeaa toimimaan.

                              Comment


                              • #16
                                Jarno, onko tilanteeseen tullut muutosta?

                                Comment

                                Working...