Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6(c4) 2.5Tdi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6(c4) 2.5Tdi

    Jeps, eli punnitaan tässä nyt eri vaihtoehtoja. Tästä autosta löytyi muuten ihan kiitettävästi tietoa searchilla, mutta konepuoli jäi vähän epäselväksi. Eikös se tehokkaampi mylly ollut 140 heppanen jonka c4 korimalliin sai? Onko jollain tietoa tämmöisen virityksestä? En nyt tarkoita pelkkää lastua, vaan suuttimia/ kärkiä, turboa ja muuta pientä. Ja sitä että paljonko tuo kestää voimaa, ja kuinka kauan. Piristetty käyttöpeli quattrolla varustettuna olisi mielessä. Ja tosiaan jos joku voisi antaa osvittaa siitä että minkäkokoisia suuttimia pitäisi katsella, niin olisin kiitollinen..

    #2
    Itseäkin on aina diisselien virittäminen kaivellut mielessä. Olishan sitä nokivasaralla mukava type-r:iä kiusailla. Nojoo, enhän minä sellasta harrasta.

    Comment


      #3
      Itse kone on kyllä kuullemma aika kestävä, mutta tämä V6 on kyllä helpompi virittää. Taas uudemmassa korimallissa oleva V6 on kyllä aika paljon kalliimpi ja vaikeampi huoltaa, mutta eikö niitä löydy 180 heppasiakin moottoreita, joten sitä ei niin hirveästi loppupeleissä tarviste virittää...

      Comment


        #4
        140hv 2.5 vitosdieselistä on jäänyt mieleen sellainen kommentti että sen kaksoismassavauhtipyörän jouset alkaa pohjaamaan jo varsin miedolla lastuvirityksellä. Joten ainakin kytkin/vauhtipyöräosastolle joutuu tekemään parannuksia heti alkuunsa jos meinaa kuminauhan paljon kireämpään vaihtaa. Muilta osin koneen kai pitäisi olla suht järeää rautaa.

        Tällä kohtaa muisti pätkii, mutta jos tämä c4 2.5tdi on suurinpiirtein sama pata kuin transporterissa käytetty 2.5 niin volvo- (ja taisi myös ffb:n) foorumilla esiintyy heppu nimimerkillä "valonviejä" jolta kannattaa kysellä vinkkejä. Kyseisen herran porterista (alunperin 102hv) on otettu tehoa jonkin matkaa yli 200hv ja tällä hetkellä puhaltimena lienee suht mukavasti ja kohtuu laajalla kierrosalueella viheltävä bemarin uudemmissa dieseleissä käytetty muuttuvasiipinen ahdin.

        Comment


          #5
          Transportereissa oli käsittääkseni saman puutuisia patoja, mutta hevosvoimamäärät olivat vissiin 120hv ja 150hv (oliko niissä ainakin erilaiset suuttimet jne?). Tätä A6/100:ssa olevaa 140hv konetta asennettiin tosiaan 90-luvun loppupuoliskolla Volvoihinkin.

          Kone itsessään on luotettavan maineessa. Jakohihnasta (tai sen rullista) johtuvia konerikkoja sattuu. Omalle koneelle oli käynyt moottoriremppakuittien mukaan niin 95tkm kohdalla. Tuo oli sattunut Saksassa takuun piikkiin (siellä vaihtoväli on 120tkm). Täytyy toivoa, että yksi kerta yhdelle pannulle riittää...

          Comment


            #6
            Oolrait, eli ensimmäinen homma on tuo vauhtipyörä. Mitäs sinne laitetaan vanhan tiilalle? Mites kytkin antautuu väännön edessä, sen voisi varmaan kanssa samalla vaihtaa järeämpään. Kaikki ehdotukset otetaan vastaan.. =) Ja täytyneepi jututtaa tuota ko. kaveriakin. Lisätietoa saa kyllä edelleenkin antaa kaikesta koneeseen liittyvästä..
            Ps. Petri, eihän meistä kukaan muita kiusaa.. ;)

            Comment


            • #7
              140hv 2.5 vitosdieselistä on jäänyt mieleen sellainen kommentti että sen kaksoismassavauhtipyörän jouset alkaa pohjaamaan jo varsin miedolla lastuvirityksellä.
              Onko näin käynyt jollain muullakin kuin vain mulla? Tai onko ylipäänsä joku muu lastuttanut tms.?

              Comment


                #8
                Ulkomaanelävät noista on valitelleet kanssa. Belgian motronic-velhon mukaan pahimmillaan jo 20Nm lisäys väännössä on aiheuttanut ongelmia ja ilmeisesti quattro-versio on jostain syystä vielä etuvetoista herkempi vauhtipyöräongelmille.

                Comment


                • #9
                  Ok, eli oma voimansiirto lienee ihan normaalissa kunnossa.

                  Värinää tuli jo pienelläkin lisäyksellä, mutta koko juttu on vähän suhteellinen, kuten aina. Käppyrästä jos katson, niin kuutosella jo +30 Nm _tietyllä kierrosalueella_ aiheutti värinää.

                  Toisaalta nyt on kohta vuoden ollut käytössä tiukin versio, joka lisää parhaimmillaan noin 75 Nm vakioon nähden. Tämä väristää siedettävästi, jos ollenkaan, nelosella eli ohitusvaihteella. Viitosella ja kuutosella täytyy hieman keventää täyskaasusta noin 600 kierroksen alueella.

                  Värinäilmiö on siis kuormituksesta riippuvainen. Tämä voisi osaltaan selittää quattron herkkyyden väristykselle (enemmän kiihdytettävää massaa, enemmän voimansiirtovastuksia).

                  Comment


                    #10
                    Jeps, tuota massaa Quattron ja vajaan välillä epäilin itsekkin syyksi. Eli aluksi sitten vaan lastu, katsellaan sitten lisää. Edellyttäen että tuon vauhtipyörän ongelman saa poistettua jollain konstilla. Mites Jari, mistä hommasit lastun? Ja tuolla vissiin pärjää ihan hyvin suomen oloissa, nopeusrajoituksia ajatellen? Sempä takia kyselen kun S4 oli ensisijainen vaihtoehto autoksi, mutta asiat muuttuivat sen verran että vuotuiset laskennalliset kilometrit melkeimpä tuplaantuivat. Jotenka sen johdosta olisi kiva saada joku pirteämpi nokivasara alle, Q:lla tietysti.. =)

                    Comment


                    • #11
                      > mistä hommasit lastun?

                      Karalan kustomijuttu. 500 e.

                      > Ja tuolla vissiin pärjää ihan hyvin suomen oloissa, nopeusrajoituksia ajatellen?

                      No ei oikein. Luontainen marssinopeus olisi jotain 30 - 50 km/h tienvarsien numeroiden päälle, mutta minkäs teet. Vaan kruise auttaa.

                      Ohittaessa saisi olla joo hieman lisää tehoa, varsinkin isommalla lastilla, mutta tälläkin ehtii. Se on kuitenkin hyvä, että nelosella ei vielä koneen ääni oikein kuulu sisälle, joten sillä voi ajella pidemmänkin aikaa ohituspaikkaa kytätessä.

                      Comment

                      Working...
                      X