Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

polttoainetta öljyn sekaan ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • polttoainetta öljyn sekaan ?

    Jotain omituista tapahtuu kulkupelin moottorissa. Öljynvaihdon jälkeen venttiilikoneisto hiljenee liki täysin ja veto pienillä kierroksilla on vähintäinkin hyvä. Kun on ajettu 3-4 tkm alkaa paikaltaan kiihdytettäessä kuulua selvää venttiilin rapinaa. Kierrosten noustessa kahteen tuhanteen, ääni lakkaa. Tämä venttiilien kolina kuuluu n. 1200-1900 r/min alueella. Kylmällä koneella ei ongelmaa ole. Vaihdon juuri öljyt joilla oli ajettu n. 8600 km ( Castrol ) Öljy oli todella ohutta, mutta en siitä kyllä nuuhkimalla naftan hajua löytänyt, haisee jo muutenkin niin karsealle.

    Oireet viittaavat polttoaineen joutumisen öljyn sekaan, mutta mitä kautta? Moottori lähtee hyvin käyntiin lämpötilasta riippumatta, eikä juurikaan ylimääräisiä savuttele. Eikä öljyn pintakaan nouse. Pakokaasumittauksessa keskiarvo oli n. 2. Keinuvipuja ei ole putoillut pois paikaltaan eikä vaikuta siltä että kävisi vajaapyttyisenäkään. Nokka-akselit ovat aivan kelvollisen oloiset. Öljyvaihtoajan loppupäässä moottori alkaa käyttäytyä oudosti. Paikaltaan lähtiessä kuumalla koneella vedot ovat kateissa n. kahteen tuhanteen r/min asti, tällöin venttiilien ääni kuuluu selkeimmin. Kahdessa tonnissa ääni lakkaa ja sen jälkeen lähtee todella iloisesti liikkeelle. Uusilla öljyillä ei tätä tee.

    Autoon on tehty saksassa uusi moottorin ohjaussofta. Paperien mukaan silloin on vaihdettu isompi turbo ja suuttimet.

    Kolme eri dieselkorjaamoa ei löytänyt mitään vikaa, eivätkä huomanneet mitään ylimääräistä ääntä moottorissa ( millähän saamarin kivenmurskaimella mahtavat itse ajella ? ) vaikka se selkeästi kuuluu joissakin tilanteissa . Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan.
    Viimeksi muokannut okkim; 28.11.2011, 23:13. Perustelu: Lisätty kappalejaot

  • #2
    Jos vaihdetut suutinkärjet on vääränlaiset (esim. jotkin 1.9 TDI:n virikärjet) niin helposti ruikkii niin että polttoainetta pikkuhiljaa joutuu sylinterin seinämistä öljyn sekaan. Kannattaisi käyttää vaikka yksi suutin irti ja auki tai testattavana onko se asiallinen.

    Comment


    • #3
      Jäi laittamatta selostus suuttimista. Ne on juuri pari viikkoa sitten viimeksi testattu, eikä mitään ongelmaa ollut ( tehty jo 2. kertaan )

      Comment


        #4
        Olikohan tässä niin, että suuttimet tai paineputket menee venakopan tms läpi niin, että jos niiden O-renkaat on haperot ja putket vuotaa tai jotain, niin polttoaine pääsee öljyn sekaan. Hiukka huono tuo kuvaus, mutta jatkakoon joku joka tarkemmin muistaa.

        Yksi vikalähde, joka kannattaa poistaa on tutkailla mitä lämpöanturit kertoo, eli tuleeko sieltä aina järjellisiä lämpötilalukemia. Ei olis eka kerta kun niissä on vikaa.

        Comment


        • #5
          Onko mitään tietoa mitkä suutinkärjet? Paljonko avautumispaineet?

          2.5:ssa suuttimen ja putken liitos on venakopan ulkopuolella.

          Comment


            #6
            Heitetään nyt pari arvausta:

            1. Kun nyt kyseessä on kuitenkin V6 2.5TDI, niin kuinka paljon tuolla ruiskutuspumpulla kilometrejä takana. Yleensähän noista vp44:sta kuolee aivot, mutta on noissa ennakonsäätimetkin jumitelleet. Kun ennakot on pielessa käy kuin olis sepeliä koneessa.
            Mutta ennakonsäätöön ei kyllä öljyjen pitäisi vaikuttaa mitenkään...?

            2. Voisko noi hydrauliset venttilienvälyksiensäätäjät olla ehtoopuolella?
            Sopis tohon öljyn ohenemiseen oireet ja taasen kierroksilla öljynpaineet nousis ja välykset katoais. Mutta miten toi vois vaikuttais kulkupuoleen...? Eihän se pieni ylimääräinen välys nyt juurikaan vaikuta venttiilin nostoon ainakaan kovin paljon. Eihän noista välttämättä edes huomaa kulussa eroa vaikka ei ole kaikki keinuvivut edes paikallaan.

            Comment


            • #7
              Hydrauliset venttiilienvälyksien säätimet on vaihdettu hiljakoisin. Ei ne aiemmatkaan kovin kuppasessa kunnossa olleet. Ennakonsäädin on tutkittu ja hyväksi todettu. Moottorin softan ja muut hommat on tehnyt saksalainen putiikki, jolla on todella vahva kokemus. Tuskin on vääriä osia sinne laittaneet. Tänään kun ajelin Jkl:ään töihin, ei minkäänlaista ylimääräistä kolinaa tai muutakaan epämääräistä. Saas nähdä mitä on kuukauden päästä.

              Comment

              Working...
              X