Jotain omituista tapahtuu kulkupelin moottorissa. Öljynvaihdon jälkeen venttiilikoneisto hiljenee liki täysin ja veto pienillä kierroksilla on vähintäinkin hyvä. Kun on ajettu 3-4 tkm alkaa paikaltaan kiihdytettäessä kuulua selvää venttiilin rapinaa. Kierrosten noustessa kahteen tuhanteen, ääni lakkaa. Tämä venttiilien kolina kuuluu n. 1200-1900 r/min alueella. Kylmällä koneella ei ongelmaa ole. Vaihdon juuri öljyt joilla oli ajettu n. 8600 km ( Castrol ) Öljy oli todella ohutta, mutta en siitä kyllä nuuhkimalla naftan hajua löytänyt, haisee jo muutenkin niin karsealle.
Oireet viittaavat polttoaineen joutumisen öljyn sekaan, mutta mitä kautta? Moottori lähtee hyvin käyntiin lämpötilasta riippumatta, eikä juurikaan ylimääräisiä savuttele. Eikä öljyn pintakaan nouse. Pakokaasumittauksessa keskiarvo oli n. 2. Keinuvipuja ei ole putoillut pois paikaltaan eikä vaikuta siltä että kävisi vajaapyttyisenäkään. Nokka-akselit ovat aivan kelvollisen oloiset. Öljyvaihtoajan loppupäässä moottori alkaa käyttäytyä oudosti. Paikaltaan lähtiessä kuumalla koneella vedot ovat kateissa n. kahteen tuhanteen r/min asti, tällöin venttiilien ääni kuuluu selkeimmin. Kahdessa tonnissa ääni lakkaa ja sen jälkeen lähtee todella iloisesti liikkeelle. Uusilla öljyillä ei tätä tee.
Autoon on tehty saksassa uusi moottorin ohjaussofta. Paperien mukaan silloin on vaihdettu isompi turbo ja suuttimet.
Kolme eri dieselkorjaamoa ei löytänyt mitään vikaa, eivätkä huomanneet mitään ylimääräistä ääntä moottorissa ( millähän saamarin kivenmurskaimella mahtavat itse ajella ? ) vaikka se selkeästi kuuluu joissakin tilanteissa . Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan.
Oireet viittaavat polttoaineen joutumisen öljyn sekaan, mutta mitä kautta? Moottori lähtee hyvin käyntiin lämpötilasta riippumatta, eikä juurikaan ylimääräisiä savuttele. Eikä öljyn pintakaan nouse. Pakokaasumittauksessa keskiarvo oli n. 2. Keinuvipuja ei ole putoillut pois paikaltaan eikä vaikuta siltä että kävisi vajaapyttyisenäkään. Nokka-akselit ovat aivan kelvollisen oloiset. Öljyvaihtoajan loppupäässä moottori alkaa käyttäytyä oudosti. Paikaltaan lähtiessä kuumalla koneella vedot ovat kateissa n. kahteen tuhanteen r/min asti, tällöin venttiilien ääni kuuluu selkeimmin. Kahdessa tonnissa ääni lakkaa ja sen jälkeen lähtee todella iloisesti liikkeelle. Uusilla öljyillä ei tätä tee.
Autoon on tehty saksassa uusi moottorin ohjaussofta. Paperien mukaan silloin on vaihdettu isompi turbo ja suuttimet.
Kolme eri dieselkorjaamoa ei löytänyt mitään vikaa, eivätkä huomanneet mitään ylimääräistä ääntä moottorissa ( millähän saamarin kivenmurskaimella mahtavat itse ajella ? ) vaikka se selkeästi kuuluu joissakin tilanteissa . Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan.
Comment