Tein pientä remonttia AEL koneelle eikä kone ole sen jälkeen käynnistynyt ja nyt tässä kyselen teiltä vinkkejä ja ideoita kuinka löytää vian. Ennen remonttia auto oli alkanut savuttamaan mustaa savua hieman normaalia enemmän kun kierroksia oli yli 2000, mutta muuten käynti ja käynnistyminen olivat normaaleja eikä tällä savutusasialla välttämättä ole mitään tekemistä nykyisen vian kanssa. Ennen remonttia ajattelin savuttamisen syyn olevan jokin turbovika, jolloin sain hyvän syyn päivittää ahtimen Holsetin HE221W:ksi, olihan autolla ajettu yli 270 tkm. Remontin yhteydessä vaihdoin mm. molemmat hammashihnat rullineen, vesipumpun ja kampiakselin värinänvaimenninlimpun. Olin pari vuotta aiemmin vaihtanut suutinkärjiksi DSS:n 240 um kokoiset kärjet ja säätänyt niiden avautumispaineet 240-245 bariksi. Vauhtipyöränä minulla on kiinteä Audi 100:n limppu AAT koneesta, katin tilalla minulla on suora putki eikä VAGCOM:lla näy vikakoodeja.
Vauhtipyörän ajoitusmerkin paikkansapitävyyden tarkistin 1. sylinterin hehkun reiästä. Kun laitoin jakopään hihnaa paikoilleen, niin minulla oli lukitustyökalu nokka-akselin päätyhahlossa. Olen kokeillut usealla erilaisella ruiskutuspumpun ajoituksella, mutta niillä ei ole ollut vaikutusta. Olen päästänyt mahdolliset ilmat pois polttoaineputkista suuttimien liittimien kautta. Pilot-startilla moottori käy sen 1-2 s kun antaa sitä ilmanputsarin ilmanottoaukkoon.
Vuodatin tämän tarinan myös paikallisen diesel-korjaamon henkilölle ja hänelle tuli mieleen mahdollinen vika johtosarjassa tai sitten kadonneet sylinterin puristuspaineet. Onko teillä vinkkejä mahdollisesta viasta tai mistä sitä kannattaisi lähteä etsimään? Entä onko teillä vinkkejä johtosarjan testaamiseksi tai olisiko jollakin lainata pientä korvausta vastaan lainata dieselille sopivan puristuspainemittaria? Asun Helsingissä ja voin tulla noutamaan sen lähialueelta.
Vauhtipyörän ajoitusmerkin paikkansapitävyyden tarkistin 1. sylinterin hehkun reiästä. Kun laitoin jakopään hihnaa paikoilleen, niin minulla oli lukitustyökalu nokka-akselin päätyhahlossa. Olen kokeillut usealla erilaisella ruiskutuspumpun ajoituksella, mutta niillä ei ole ollut vaikutusta. Olen päästänyt mahdolliset ilmat pois polttoaineputkista suuttimien liittimien kautta. Pilot-startilla moottori käy sen 1-2 s kun antaa sitä ilmanputsarin ilmanottoaukkoon.
Vuodatin tämän tarinan myös paikallisen diesel-korjaamon henkilölle ja hänelle tuli mieleen mahdollinen vika johtosarjassa tai sitten kadonneet sylinterin puristuspaineet. Onko teillä vinkkejä mahdollisesta viasta tai mistä sitä kannattaisi lähteä etsimään? Entä onko teillä vinkkejä johtosarjan testaamiseksi tai olisiko jollakin lainata pientä korvausta vastaan lainata dieselille sopivan puristuspainemittaria? Asun Helsingissä ja voin tulla noutamaan sen lähialueelta.
Comment