Nyt perkele apuja.
1.9TDI ollut nyt neljä vuotta ja reilu 120tkm alla. Alussa kulutus on ollut semmoista 5,5l/100km ihan normaalisti. Matka-ajossa on tankkauksen yhteydessä saanut alle 5l lukemia.
Nyt kuitenkin kulutus on koholla ja mielestäni kovasti. Keväällä mittailin 6-7l kulutuksia, mutta pidin normaalina kun eberi tohisi joka aamu ja ei kovin pitkiä ajoja ollut.
Nyt kesällä on kulutus kuitenkin pysynyt koholla. 7 litraa on jokseenkin vakiota. Viime tankilla katkaisin trippi mittarin, kun piti mitata matkaa, mutta jos oikein muistan lukeman ennen katkaisua, niin kulutus lukemaksi saadaan 8l.
Eli kulutusta alkaa olemaan kuin kakspuokki quattrolla. Auto ei savuta ja kunnolla polkaistessa jää vain hieman harmaata taakse. MAF mitattu ross-techilla ja tonnin kieppeillä oli anto kun 850 oli pyynti. EGR oli jossain kohtaa räkinyt mustaa ympärilleen, mutta otin pois putken intercoolerilta päin ja kurkkasin. Ei vaikuttais edes kovin karstoittuneelta. Pesin tuon mustan ja ajattelin tutkia asiaa, jos vuotaa uudestaan, mutta ei ole mustaa enään ilmaantunut. Eli mitäs helvettiä? Autolla ajettu rapiat 230tkm. Viimeaikaisia remontteja, laturi, moniurahihnan kiristin, jakopää... Oikeastaan muuta ei autolle ole tähän mennessä joutunut tekemään. Jarrut vaihdoin sen tullessa itselle ja öljyjä vexlannut asianmukaisesti.
Kertokaas nyt mistä helvetistä tässä alkais nyt etsimään vikaa? Tosiaan Ross-tech kaapeli on käytössä, jos vain tietäisi mitä sillä pitää nyt hakea. Ilmeisesti ahtoja ei saa logattua, että onko vuotoa?
Ainoa vika mitä nyt olen kuulostellut, on etupäästä kuuluva humina. Pidin noita saakelin alkuperäis goodyeareja syyllisenä (ihan loppu ja kovat kuin mitkä (ei varmaan ajettu saksassa pätkääkään, vaan ollut isommat kiekot alla)), mutta voisiko laakerivika aiheuttaa kulutukseen nousua? Ei ajon jälkeen kuitenkaan mikään hohkaa normiaalia kuumempana tuolla renkaiden sisällä, kun käynyt vieressä pyörimässä. Että jarrujen laahaaminen ja laakeri ongelmat ei nyt hirveästi vaikuttaisi oireilevan.
1.9TDI ollut nyt neljä vuotta ja reilu 120tkm alla. Alussa kulutus on ollut semmoista 5,5l/100km ihan normaalisti. Matka-ajossa on tankkauksen yhteydessä saanut alle 5l lukemia.
Nyt kuitenkin kulutus on koholla ja mielestäni kovasti. Keväällä mittailin 6-7l kulutuksia, mutta pidin normaalina kun eberi tohisi joka aamu ja ei kovin pitkiä ajoja ollut.
Nyt kesällä on kulutus kuitenkin pysynyt koholla. 7 litraa on jokseenkin vakiota. Viime tankilla katkaisin trippi mittarin, kun piti mitata matkaa, mutta jos oikein muistan lukeman ennen katkaisua, niin kulutus lukemaksi saadaan 8l.
Eli kulutusta alkaa olemaan kuin kakspuokki quattrolla. Auto ei savuta ja kunnolla polkaistessa jää vain hieman harmaata taakse. MAF mitattu ross-techilla ja tonnin kieppeillä oli anto kun 850 oli pyynti. EGR oli jossain kohtaa räkinyt mustaa ympärilleen, mutta otin pois putken intercoolerilta päin ja kurkkasin. Ei vaikuttais edes kovin karstoittuneelta. Pesin tuon mustan ja ajattelin tutkia asiaa, jos vuotaa uudestaan, mutta ei ole mustaa enään ilmaantunut. Eli mitäs helvettiä? Autolla ajettu rapiat 230tkm. Viimeaikaisia remontteja, laturi, moniurahihnan kiristin, jakopää... Oikeastaan muuta ei autolle ole tähän mennessä joutunut tekemään. Jarrut vaihdoin sen tullessa itselle ja öljyjä vexlannut asianmukaisesti.
Kertokaas nyt mistä helvetistä tässä alkais nyt etsimään vikaa? Tosiaan Ross-tech kaapeli on käytössä, jos vain tietäisi mitä sillä pitää nyt hakea. Ilmeisesti ahtoja ei saa logattua, että onko vuotoa?
Ainoa vika mitä nyt olen kuulostellut, on etupäästä kuuluva humina. Pidin noita saakelin alkuperäis goodyeareja syyllisenä (ihan loppu ja kovat kuin mitkä (ei varmaan ajettu saksassa pätkääkään, vaan ollut isommat kiekot alla)), mutta voisiko laakerivika aiheuttaa kulutukseen nousua? Ei ajon jälkeen kuitenkaan mikään hohkaa normiaalia kuumempana tuolla renkaiden sisällä, kun käynyt vieressä pyörimässä. Että jarrujen laahaaminen ja laakeri ongelmat ei nyt hirveästi vaikuttaisi oireilevan.
Comment