Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lastun tuoma tehonlisäys?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Lastun tuoma tehonlisäys?

    Audi A4 B7 2.0tdi quattro, alkuper 170hv / 350 Nm (BRD).

    Tänään käytin auton LTR Racing:llä lastutuksessa. Sisään ajettiin (tai ainakin piti ajaa) 210hv/400Nm mutta lopputulos ei vakuuta. Alle 2500rpm en huomaa mitään eroa vanhaan eikä senkään jälkeen lapasesta lähde. Ajatin LTR:n kaveriakin ja hän totesi että ei tää kyllä vakiolta tunnu muttei toisaalta tyrmännyt täysin munkaan mielipidettä kun sanoin etten oikein huomaa erioa vanhaan. No ehkä pientä parannusta mutta ei todellakaan tunnu +40hv / +50Nm nostolta.

    Meen loppuviikosta uudelleen niin mietitään menikö jokin pieleen vai onko mulla vaan liian suuret odotukset. Mun edellinen auto oli Karalan lastuttama A4 B6 1.9tdi vajaaveto -02 (mitattu 170hv / 390Nm) ja se oli huomattavasti rivakampi vaikka 40hv kesympi. Toki neliveto vaikutta asiaan mutta en ole ihan vakuuttunut lopputuloksesta :(

    Millaisi kokemuksia muilla about vastaavista lastutuksista? Odotanko liikoja vai kuinka paljon tuollaisen lisäyksen pitäisi oikeasti tuntua? Jälkiviisaana olis kannattanu ajaa nelipyörädynon kautta mutta sellaista ei ollut saatavilla

  • #2
    Onko koneessa muuten kaikki kunnossa? Ahtaa oikein, maffi kunnossa jne? Vaikka ohjelmaa rukataan, ei se teho nousekaan ehkä ihan niin paljon, jos perus raudassa jotain vikaa sattuu olemaan. Maffikin kuoleentuu herkästi niin, ettei vaan anna enää täysiä lukemia, vaikkei vikakoodia antaisikaan.

    Comment


      #3
      Pitäis olla kunnossa. Auto vähän kiukutteli tuossa heinäkuun alkupuolella, jolloin se kävi Audi Centerillä sähkömiehen lampun alla + normi LL huollossa. Todettiin sen keikan jälkeen toimivan ihan kuin pitääkin. Tästä on vajaa 2000km aikaa enkä ole huomannut mitään muutosta tänä aikana.

      Comment


        #4
        Itsellä oli 1,9 tdi:n lastuttamisen jälkeen aikoinaan samat fiilikset, ei tuntunut mitään muutosta, mutta autolla piti ajaa noin 50km että ecu alkoi ilmeisesti "oppia" uudet asetukset ja kulku oli sen jälkeen ihan erilaista. Autoon ladattiin silloin digituningin valmisohjelma.

        Comment


          #5
          Alkuperäinen kirjoittaja pide Näytä viesti
          Itsellä oli 1,9 tdi:n lastuttamisen jälkeen aikoinaan samat fiilikset, ei tuntunut mitään muutosta, mutta autolla piti ajaa noin 50km että ecu alkoi ilmeisesti "oppia" uudet asetukset ja kulku oli sen jälkeen ihan erilaista. Autoon ladattiin silloin digituningin valmisohjelma.
          Jaa että häh? Millaista ajoa pitäis olla, kaupunkiköröttelyä, maantietä vai kunnon revittämistä?

          Oletko varma ettei vaan lähtenyt karstat putkista kun annoit saapasta normaalia enemmän?

          Comment


            #6
            Virittäjä ei vissiin logannut relevantteja anturilukemia koeajolla? Ainakin jonkinlaista osviittaa käsittääkseni saisi tarkkailemalla ahtopaineita (pyydetty vs. tuotettu) ja MAF-arvoja, ja vertailemalla vakiolukemiin.

            Comment


            • #7
              Itselläni on ollut BRD vakiona ja softattuna, tehonlisäys on pienempi kuin myös itse osasin odottaa. Lukemat pitäisivät olla 205hp/420Nm.

              Suosittelen ajanottoa, mittaa 80-120kmh, 3-4 vaihdolla. Softattuna oma meni 5,8s ja 80-150kmh oli 12,8s. 60-120kmh oli 8,6s, mutta tuolloin oli vielä "täynnä" oleva dpf, jossa oli 50g tuhkaa. Paljonko autolla on ajettu? jos on esim. 150tkm niin dpf rajoittaa jo menohaluja, oma auto meni 80-120kmh kiihdytyksen uudella dpf:llä 0,5s nopeammin, eli parikymentä heppaa löytyi enemmän. Erityisesti tuo dpf haittaa menohaluja yli 3000rpm.

              On myös ollut LTR:n softaama auto aikanaan ja sen menopuoli kyllä muuttui oikein dramaattisesti, kyseessä oli siis 1.9tdi.

              GTI-lehti aikanaan mittasi leonissa tuon kyseisen 125kw moottorien eri softat ja yksikään ei päässyt yli 190hp. Lupauksia kyllä tuosta 205hp antaa useampi valmistaja ja ehkä osa sinne pääseekin.

              Summarum, odotit liikaa tältä kyseiseltä moottorilta. :)
              Viimeksi muokannut jjj84; 30.8.2011, 18:07.

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja miiahone Näytä viesti
                Jaa että häh? Millaista ajoa pitäis olla, kaupunkiköröttelyä, maantietä vai kunnon revittämistä?

                Oletko varma ettei vaan lähtenyt karstat putkista kun annoit saapasta normaalia enemmän?
                Kyllä tuota itsekin ihmettelin. Ihan normaalia ajoa ajelin ja auto kyllä oli saanut saapasta vakionakin.
                Viimeksi muokannut pide; 23.1.2014, 08:34.

                Comment


                • #9
                  Teetin viime kesänä omaani exääni BRD-pannuun FinDieselillä softauksen ja eron huomasi itse ja kaikki jotka kävi autolla ajamassa.

                  Eli oikein tehty softaus tuntuu autossa ja näkyy myös kulutuksessa; ja tällä kertaa vielä hiukan pienentyneenä kulutuksena.

                  Tosin samalla lähti häkäpönttö pois auton alta;)

                  Onkohan tuo Miikan softaus tehty ns. bulkki-tavarana? "Softa sisään ja eurot tiskiin"-tyyppisesti.

                  Itsellä sellaisesta on juuri tuollainen sama kokemus aiemman merkin osalta.

                  Comment


                    #10
                    Ajoin Barron exää noin kuukausi sitten ja tosiaan tehoa/kulkua löytyy omaan vakioon verratuna reilusti enemmän.

                    Auto myös herää hieman alemmilla kierroksilla.
                    Yli kahteentonniin kun päästään niin tuntui lähtevän kuin tykin suusta verrattuna omaani.

                    Comment


                      #11
                      Onkohan tuo Miikan softaus tehty ns. bulkki-tavarana? "Softa sisään ja eurot tiskiin"-tyyppisesti.
                      Jos tuo tehdään vakioon, ehjään autoon, niin mikä siinä sitten menee pieleen?
                      Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 10:07.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja barro Näytä viesti
                        Teetin viime kesänä omaani exääni BRD-pannuun
                        Eli oikein tehty softaus tuntuu autossa ja näkyy myös kulutuksessa; ja tällä kertaa vielä hiukan pienentyneenä kulutuksena.

                        Tosin samalla lähti häkäpönttö pois auton alta;)
                        Tuo on aika olennainen asia tuossa virityksessä. DPF on rajoittava tekijä, jonka takia softasta ei voida tehdä niin "voimakasta" kuin se olisi mahdollista ilman pönttöä. Jos pönttö olisi vielä paikoillaan, ei tulos olisi varmastikaan vastaava.

                        "Bulkki" softista ei itsellänikään ole mitään pahaa sanottavaa, sellainen on kaikissa autoissa ollut ja hyvin toimivat ja voima tulee lisää huomattavasti.

                        Comment


                        • #13
                          mulla jäi edellisestä kulkineesta (2.0TDIq, 103kW, BPW) hyllyyn pölyttymään RST:stä teetetty PDF-pöntön virtaavampi näköisversio ja jigi. Pitää laittaa se myyntiin kun tuli hommattua tuo varmemmalla ja yksinkertaisemmalla tekniikalla oleva berttakutonen.

                          Katsastin silloin tuon exän tuolla tyhjällä pöntöllä ja vakiosoftalla. Viakoodia se ei anna vakio-ohjelmallakaan ja savutuksen K-arvot oli reilusti alle sallittujen rajojen, joten katsastuksessa ei ole edes vakio-ohjelmalla ongelmaa. Toki tyhjään pönttöön kannattaa hommata heti se custom-softa, jotta pääsee nauttimaan paremmasta suorituskyvystä ja paremmasta koneen luonteesta sekä pienemmästä kulutuksesta. Tuo vakio softa kun tuon pöntön vuoksi on tunnetusti alakierroksilla ja pikkuvaihteilla todella nuhainen.

                          Comment


                            #14
                            No niin, tänään kävin ihmettelemässä LTR Racingin Helsingin toimipisteessä onko vikaa autossa vai kuskissa. Mitattin ahtopaineet ja ilmamäärät. Kaikki näytti niinkuin pitääkin. Kellotettiin muutamia vetoja, 60-115km/h 4. vaihtella sekä 80-120km/h 4, vaihteella. Sitten lyötiin alkuperäinen softa sisään ja heti perstuntuma kertoi että minne ne tehot katosivat. Kellotettiin molemmat vedot ja virisofta vei 80-120km/h kiihdytyksestä miltei 2 sekuntia pois! Uskottava se on että ohjelma toimii, vääntöä on enemmän n 2000rpm eteenpäin ja ehkä mulla oli vaan liian kovat odotukset saada vääntöä tasaisemmin koko kierrosaluelle ja erityisesti alapäähän. Mutta ehkä hyvä näin, säästääpähän voimansiirtoa. Pitää vaan hyväksyä tosiasia, että muhkeasti alhaalta asti vääntävän koneen iskutilavuus alkaa kolmosella...

                            En ole penkittänyt eli faktaa lukuarvoista ei ole mutta toisaalta mitä mä sillä tiedolla teenkään. Tuskin sitä luvattua 210hv nyt kuitenkaan mut ehkä lähemmäs 200hv.

                            LTR Racingin softa on mallia vanha ulos, se muokataan ja takaisin sisään eli kai välimallia bulkkisoftasta ja penkissä hienosäädetystä. Jälkimmäisenkin LTR tarjoaa muta silloin kuulemma kannattaa jo vaihtaa rautaakin.

                            Loppupäätelmänä: tehoa saatiin, ei tosin niin paljon kuin olisin halunnut enkä ihan tiedä oliko 450€ arvoista mutta enivei parempi kuin ennen. Ja LTR asiakaspalvelu on kyllä huippuluokkaa, kertaakaan mun kommenteja ei kyseenalaistettu vaan asiallisesti tutkittiin ja käytettiin aikaa - eli ihan kuin pitääkin.

                            Nyt vaan kovaa ajoa ja hieman miellyttävämpää maantieohituksia sekä seuraillaan miten kulutus asettuu tasaisesssa matka-ajossa

                            Comment


                              #15
                              Softalla saa tehtyä vaan rajallisesti asioita. Ei se poista sitä tosiasiaa, että siellä on vakiokamat muuten.
                              Voihan tuosta 2.0:sta varmaan repiä enemmänkin ulos, mutta riskit kasvaa. Kukaan lastuttajista ei varmaan viimesintä revi käyttöautoihin.
                              Ja ei se 40hv sekunneista niin paljoa pois kuitenkaa saa.

                              Comment


                              • #16
                                Pitää vaan hyväksyä tosiasia, että muhkeasti alhaalta asti vääntävän koneen iskutilavuus alkaa kolmosella...
                                Vastoin kaikkia odotuksia tuo 3.0tdi ei ole mikään kovin alavääntöinen kone, ainakaan vakiokunnossa. Kyllä 2000rpm+ on se raja mistä tapahtumat alkaa myös tuossa isolohkossa, no ehkä muutama sata rundia alle mutta kuitenkin.

                                Comment


                                  #17
                                  Niin eihä sitä huomaa vaik on läpi kierrosalueen 100nm enempi vääntöä jo vakiona. :)

                                  Comment


                                    #18
                                    Kyllä 2000rpm+ on se raja mistä tapahtumat alkaa myös tuossa isolohkossa, no ehkä muutama sata rundia alle mutta kuitenkin.
                                    Onpa tainnut olla läpi TD-historian. Voimansiirtoa kaiketi pyritään säästämään pahimmalta selkäsaunalta?

                                    Comment


                                      #19
                                      Kaverin B7q 2.0TDI:tä ajaneena, melkein väittäisin tuo olevan vallan normaalia, ettei alle kahden tonnin tapahdu ~ mitään. Kaverilla Harisen lastuttama auto. Tuli ihmeteltyä oiken ääneen sitä kokeillessa.

                                      Itse kyllä pidin sitä pumpparin ominaisuutena, koska minusta vanhoissa jakapumpullisissa oi sentään joitain tapahtumia jo puolentoista tonnin korvilta. Pykälän kyllä huomasi niissäkin, mutta tuo modernimpi moottori on ihan eri luontoinen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ei se nyt aivan suoraan kaikkien pumpparin ominaisuus ole, 1.9tdi PD (ATJ) lähtee softattuna (Porkkiksen tekemänä) vetämään rykimättä 1400rpmstä, 1800rpm kohdalla on jo kulkua ja 2080rpm tulee maksimivääntö (370Nm). Tehohuippu toki vasta 3800rpm.

                                        Comment


                                          #21
                                          Ensimmäinen vähän pidempi siivu (340km) maantieajoa uudella ohjelmalla, mulle tyypillisellä ajotavalla eli viimeiset 100km aika reipasta kaasua. Ainakin tällä lenkillä ajotietokoneen mukaan keskikulutus näyttäis olevan n 0.5l/100km vähemmän, sen lisäksi että voimaa on kierrosalueella 2000-3000rpm enemmän. Pitäis seurata pidemmällä aikavälillä kulutuksia mutta aika lupaavalle näyttää. Kyllä kelpaa ajaa :)

                                          Vaikka tosiaan ihan alkuun pienellä testilenkillä tuntui että eihän tässä ole mitään eroa kun körötteli taajamanopeuksissa ja olin odottanut voimakkaampa lisäystä ihan alakierroksille, niin nyt jonkin aikaa ajaneena eron tosiaan huomaa. Ja nimenomaan niissä maantienopeuksissa minne sitä voimaa halusinkin. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Kuitenkin. Ja nyttemmin mietittynä, kyllä tää sen 450€ arvoista on.

                                          Lisäksi: jos litra dieseliä maksaa 1.35€ ja säästö olisi keskimäärin 0.5l/100 km (olettaen että kaasujalan rakaus / keveys ei muutu), niin lastu maksaa itsensä takaisin 66700km jälkeen eli meikäläisenkin ajoilla rapiat kahdessa vuodessa. Ja kun lisäksi saa lisää voimaa ja olettaen että lastutus ei aiheuta mitään ongelmia, niin en näe mitään syytä miksei homma kannattaisi.
                                          Viimeksi muokannut miiahone; 10.9.2011, 14:01. Perustelu: lakelma lisätty

                                          Comment


                                            #22
                                            En tiedä minkälaiset odotukset muilla on noiden alakierrosten vetojen suhteen, mutta oma auto kyllä lähtee vetämään mukisematta 1200rpm, 1400rpm alkaa jo olla kivasti tehoa +1500rpm mennään tosi vaivattomasti. Tämä siis vakioraudalla oleva 2.5TDi AKE joka on oletettavasti saanut sähköistä B-vitamiinia.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kyllä itsekin odottaisin varsinkin jäteöljynvatkaajissa sen alaväännön lisääntyvän douppauksen myötä.

                                              Ja näin myös kävi edellisessä AFN:ssä, jonka lastutin.
                                              Lähti mielestäni aika mukavasti myös jo siinä 1200rpm:n jälkeen vetämään.
                                              Toki siinä sovittiin ohjelman tekijän kanssa, että kaikki vaan alhaalta saakka mitä otettavissa on, kytkintä säästämättä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kummaltakin teiltä näyttää puuttuvan dpf, niitä kuin ei voi verrata näihin uusiin autoihin.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja jjj84 Näytä viesti
                                                  Kummaltakin teiltä näyttää puuttuvan dpf, niitä kuin ei voi verrata näihin uusiin autoihin.
                                                  Nimenomaan. Siksi mäkin tätä alkujaan ihmettelin kun edellinen lastutettu Audi oli 1.9tdi AWX (ei DPF:ää) ja nykyinen 2.0tdi BRD (DPF). Edellisessä oli tosin jo liikaakin vääntöä alhaalla ja kaksoismassakytkinhän siitä kyykkäsi - kunnes teetätin siihen Karalalla custom-softan ja ikäänkuin siirrettiin samansuuruinen vääntöhuippu vaan ylemmäs. Mutta silti voimaa oli erilailla kuin nykyisessä lastutetussa

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    missäs imatran lähistöllä on paja joka vois lastuttaa ecun ja tipin?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mitäs te nyt suurissa viisauksissanne olette loppupelissä mieltä tuosta 125 kW BRD:n lastuttamisen järjellisyydestä, kun se DPF siellä kuitenkin lepää? Auto on normaalisti ihan ripeä tällaiseen perusautoiluun eikä sen nyt tarpeen ole mikään tykki ollakaan. Siihen hommaan on ihan eri moottorit. Mutta se, mikä minua kohtuullisesti tökkii, on tuo mainittu alaväännön puute. Ehkä ensimmäinen ajamani diesel-auto, jota ei saa kakkosella liikkeelle polttamatta kytkintä. Vääntölukema on kuitenkin lähes samaa luokkaa kuin muinaisessa Chevyssäni, jolla pystyi ajamaan tyhjäkäynnillä isoimmalla vaihteella reilua taajamanopeutta. Ykkösellä lähtiessäkin saa olla varovainen, ja olenkin stumpannut autoni hiukkasen turhan usein. Yksi päivä se hyytyi jopa päästyäni 20 metriä tallin ovelta tielle :O En vissiin painanut kuitenkaan kylliksi kaasua.

                                                      Siis, sitä alavääntöä tars saada rutkasti lisää. Onnistuuko? Kahden tonnin jälkeen turbo tuntuu heräävän eroon ja vääntöä tulee kuin ruuvista kääntämällä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja harri81 Näytä viesti
                                                        missäs imatran lähistöllä on paja joka vois lastuttaa ecun ja tipin?
                                                        Putkolta kannattaa kysyä.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Mä mistään mitää tiedä, mut luulen että myös kuutiotuumat vaikuttaa jotain ominaisvääntöön.
                                                          Väitän että 4.2tdi:ssa on alavääntöä myös alhaalla tarpeeksi vrt. 2.0tdi. Tekniikka on erilaista,
                                                          kun esim. jakajapumpullisissa on paljon paremmin alavääntöä. Esim. 2.5tdi:ta ei saa sammumaan
                                                          tyhjäkäynnillä, kuin kytkinpotkulla ja sitäki ei välttis aina. Eri paljon arvostan tota ominaisuutta
                                                          vekslatessa esim. parkkihallis. :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ei sitä tuommoseen pumppari koneeseen saa millään siinä määrin, että tuo liikkeellelähtö ongelma loistaisi poissaolollaan. Ne vaan on tommosia.

                                                            Itsehän tässä yksi päivä lähdin vahingossa kolmosella valoista liikkeelle - tuolla 2,5tdi kutosella ja eipä tuo näyttänyt olevan moksiskaan. Huomasin asian vasta kun vähän enemmän painoin kaasua ja aloin ihmettelemään jotta oliko näissä näin pitkä ykkönen :D

                                                            Tuo jakajapumpullisten ja pumpparikoneiden eroavaisuus ko. asiassa ilmenee perstuntumalla ehkä vielä paremmin/pahemmin hieman trimmatussa padassa. Jakajapumpullinen vaan eikun voimistuu, ihan tyhjäkäynniltä lähtien, kun tarjotaan isompaa suutinta ym. konehuoneeseen. Mutta pumppari on alhaalta aina ihan yhtä lussu, oli sitä papua siellä vetoalueella miten paljon tahansa.

                                                            Nämä lausunnot ei sitten ole mitään valvotuissa kliinisissä olosuhteissa tehtyjen tieteellisten tutkimuksien osoittamia absoluuttisia faktoja, vaan enemmänkin meikäläisen oman hanurin kertomia mielipiteitä. Näillle kahdelle eri moottorityypille tuntuu olevan omat koulukuntansa ja molemmilla vahva usko "omaan tuotteeseensa". Näistähän on väitelty ennenkin. Mutta itse en ole vielä älynnyt mitään suurta hienoutta, miksi pumppari kone olisi paljon parempi. Monissa asioissa kylläkin huonompi mun mielestä.

                                                            0/ "Hail to jakajapumppu"

                                                            *Mutu* No, itse aiheeseen vielä kuitenkin, että kyllähän se ohjelmointi varmaan jossain alueella ja jollain tavalla tuo lisää virkeyttä. Mutta kuten jo mainitsin en usko sen juurikaan auttavan tuohon liikkeellelähtöön. Uskoakseni tuossa 125kw moottorissa tuo lastutus ei ehkä muutenkaan tuo välttämäti niin suurta riemua, mitä voisi odottaa. Noille on myös vähänlaisesti tekijöitä ja hieman epäilen liekö yleensä piezzo suuttimillisilla vehkeillä kertynyt käyttö/testikokemusta niin paljon, että tuote olisi aivan oikeasti loppuunasti hierottu ja suomen olosuhteissa aina vimosenpäälle toimiva? En tiedä. Mutuilua vaan. Mutta itse miettisin melkolailla rauhassa ja tarkkaan, kun nuo 125kw padat ei ole olleet ihan ongelmattomimpia vakionakaan... *Mutu*

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X