Ainakin 1.9:ssä pumpparikoneessa EGR:n tulppaus muuttaa käyttäytymisen tuossa 1000 rpm kohdalla aivan täysin. Umpilaipan laitto vaan ei taida tuossa kaksilitraisessa onnistua?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Lastun tuoma tehonlisäys?
Collapse
X
-
-
Kävin tyypittämässä 140hv 2-litrasta sisarmallissa ja ihmettelin, kun 1:llä ei ollut mitään actionia. Aivan kuin vääntö/teho olisi ollut softalla rajattu.
Kyllä sitten kun polkas pohjaan lapun risteyksessä tapahtui jotain eli kaksoimassa alko jyrisemään.
Oudointa mun mielestä oli se, että auto oli muilla vaihteilla oudon pirteä. Kakkosella oli tehoa ja vääntöä jo alhaalta asti. Kutosella ohitti pirteästi hidastelijoita yms.
Olisko tuossa ollut siis lastu?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viestikaksoimassa alko jyrisemään.
Oudointa mun mielestä oli se, että auto oli muilla vaihteilla oudon pirteä. Kakkosella oli tehoa ja vääntöä jo alhaalta asti. Kutosella ohitti pirteästi hidastelijoita yms.
Olisko tuossa ollut siis lastu?
Tuossa 140hv mallissa ei tosin taida olla dpf:ää mut eipä silläkään ole kytkimen kanssa tekemistä
Comment
-
Puppari vs. jakajapumpullinen...tyhjäkäynnin tuntumassa oleva sitkeys on varmaan erilainen ja äkkinäinen voi sammuttaa kyllä pumpparin. Mutta ei se nyt mitään erityisiä taitoja tarvi, että sillä pystyy ajamaan ihan normaalisti. En nää mitään järkeä lähteä kakkosella jos kerran ykkönen on olemassa. Jos ajelee vähänkin enemmän matkaa niin ko. asialla ei ole juurikaan harmita.
140hv:n kaksoismassa ei ravistele ainakaan 400Nm väännöillä...paitsi tietenkin jos se on jo särjetty jotenkin tai on vaan kulunut loppuun. Lastuttamisessa/virittämisessä lähtisin mielummin siitä periaattesta että "käyttökelpoista vetoaluetta" saisi laajennettua kuin että haetaan "maksimisuuret numerot". Ainakin tuon 140hv pumpparin vetoalue on rasittavan lyhyt...toki onhan siinä voiman tuntua sen 2000-2500rpm...mut sit se käytännössä puutuu jo 3000rpm jälkeen. Jos sitä voimaa ottaa pelkällä lastulla niin taitaa se väkisten tulla alareserviin ja se taas omalta osaltaan voi aiheuttaa muita hankaluuksia.
Comment
-
Päivääkään en ole katunut BRD:n softaamista...Alakierroksille ei tosin aivan mahottomia ihmeitä tapahtunut, joskin paljon vaivattomammin lähdetään nykyään paikaltaan liikkeelle...Historiaa se liikkeelle lähdettäessä auton sammuminen...Liekkö DPF:n poistollakin osaa asiaan...Mutta kun kierrokset siinä 2000rpm paikkeilla, niin johan alkaa tapahtumaan...:p Myös 6. vaihteen käyttöalue laajeni huomattavasti ja nykyään pystyy vaivatta ajamaan jo 80km/h, kun ennen tuntui että pitää vaihtaa jo pienemmälle...Laajentunut käyttöalue helpottaa myös kärryn vetämisessä, jota joudun harrastukseni vuoksi paljon kuskaamaan...Vääntöpiikkiä tuossa Karalan ohjelmassa onkin ihan tarkoituksella loivennettu alakierroksilla voimansiirron rasitusten vähentämiseksi.
Comment
-
Mitenhän lienee Touranin välitykset...voi hyvinkin olla 6. vaihteella jossain 80-90km/h nopeudessa parhaalla vääntöalueella niin kyllä kai se hyökkää ihan hyvin sen "kapean vetoalueen" verran eli pääsee ohi mukavasti...mikä onkin tärkeää normaalille sunnuntaiautoilijalle. Mutta vähänkin "sporttisempaan" ajoon kapea vetoalue ei ole oikein kiva juttu...
Comment
-
Muutama viikko sitten tyhjennettiin pönttö ja tehtiin uudelleen ohjelmointi Harisella. Kyseinen BPW olikin tätä ennen tosi tukkoinen ja ihan tehoton verrattuna edelliseen 2 litraseen -05 Volvoon. Täpösen täysi pönttö varmaan yksi syy.
Ihan ei tullut yhtä tehokas kuin olisin odottanut. Tai ainakin muistikuva Volvon veto piikistä 2000 jälkeen löi nykyisen mennen tullen. Harisen softalla on kyllä mukava ajella ja vetoa on sopivasti koko alueen. Oletan että alle 2000 on rajoituksia, jotta ei paikat mene rikki. Käyrää en vielä saanut, kun oli pakosarjassa sen verran paha halkeama että eivät uskaltaneet penkittää. Penkitys tehdään kunhan olen saanut hankittua ja vaihdettua uuden pakosarjan.
Ja sitten kysymys. Kuuluuko dieselin katku ja öljy "roiskeet" peräpäässä kuvaan kun tuo hiukkassuodatin on tyhjennetty. Putket on, kuten olettaa saattaa, tummuneet suodattimen puutteen takia, mutta käry on mielestäni aika paha. Haju tulee jo pienenkin ajolenkin jälkeen ja sen huomaa joka kerta kun nousee autosta ulos. Siis vaikka on sammuttanut moottorin. Ja tänään huomasin, että peräpää / takaluukku on öljyssä. Pieniä roiskeita aika paljon. Olettaisin, että nämä eivät kuuluu kuvaan vaikka suodatin onkin poistettu?
Comment
-
nokipilkut ja vanhaa mersua muistuttava kitkerä haju kuuluu asiaan. itsellä oli edellisessä BPW:ssä suolistamisen jälkeen sama juttu, taitaa olla tulevassakin :D
Comment
Comment