Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Off-topicina, jälleenmyyjä / merkkihuoltohan on se minkä kanssa normikuluttaja asioi. Mutta joskus jälleenmyyjä ei suostu yhteystyöhön. Nimimerkillä edellisestä autostani laukesi jakohihna ennenaikojaan. Itä-suomalainen merkkihuolto laskutti koko roskan multa mutta mun mielestä se ei voi olla täysin mun vastuulla. Olin kuitenkin huollattanut aina merkkiliikkeessä, Suomi-auto ja hihnan vaihtoon piti olla vielä yli 20tkm. Keskusteluista huolimatta eivät tulleet vastaan. No, reklamoin asiallisesti maahantuojalle ja alkoi tapahtumaan. Tehdas tuli vastaan ja jälleenmyyjä palautteli rahoja ja pyysi anteeksi. Mutta penniäkään en olisi saanut jos olisin tyytynyt huollon vastauksiin.
Ei varmaan relevanttia tässä Petrin tapauksessa, mutta yleisesti ottaen hyvä tiedostaa.
Tämä on täysin totta, eikä pitäisi toimia noin. JM;llä on velvollisuus selvittää mahdolliset vastaantulot, ja tuo jakohihnavaurio on juuri sellainen. Aina pitäisi kysyä noista jos huoltokirja on täynnä marmorin leimaa, olkootkin että auto on yli 3v vanha. Ei niin että asiakas joutuu soittelemaan.
Kiikarissa olisi nyt pari -09 B8:aa, toinen 140hp. koneella ja toinen 170hp. koneella. Onko noissa raudassa eroa, vai onko tehoero vain ohjelmallinen? Molemmat taitaa olla hiukkasloukulla, mutta noin uudessa siltä ei juuri voi välttyä.
En raudasta tiedä, mutta ainakin Passatissa 140hp CR on aika rauhallisen tuntuinen 140hp PD:n jälkeen.
Ihan luulo asteella tiedot, mutta semmoinen käsitys on että on eroa 140 vs 170hp.
Nooo se riippuu siitä, onko huollossa tarkastettu hihna joka kerta 90tkm jälkeen, näinhän virallinen huolto-ohjelma sanoo että on tehtävä. Ja tätä kautta onko hihnassa yhtäkään pientä halkemaa. Jos on, artisti maksaa. Jos ei, luultavasti edelleen artisti.
Mites toi DPF oikein ilmenee, jos se polttelee tavaroita?
Mittarissa on nyt Passatissa 26tkm, enkä ole kertaakaan mitään valoja tuohon liittyen nähnyt. Tänä aamuna työpaikan pihalla auto haisi lämmenneelle kumille tms ja ehkä sieltä putkesta motarilla vähän enemmän savuakin tuli.
Ajelin sitten pienen lenkin vielä eikä enään mitään hajuja.
Mites toi DPF oikein ilmenee, jos se polttelee tavaroita?
Todennäköisesti et huomaa DPF toimintaa ollenkaan. Eikä ilmene kojetaulussakaan normaalitilanteessa. Jos pönttö vaatii jostain syystä "aktiivista polttoa" niin siitä ilmestyy merkkivalo eikä tällöinkään tarvitse panikoitua. Tasaista ajoa vähän korkemmalla rasituksella, manuaalissa taitaa olla ohje, en muista ulkoa.
Voisin veikata että poltto on juuri tapahtunut jos käry oli normaalista poikkeava.
Pikemminkin se haisee tulikuumille jarruille...tai kun esim. ralliauto saapuu erikoiskokeen maaliin niin sitä seuraa sellainen kuuman lian/kuran ja käryävän metallin tuoksu...aikalailla sellaiselle se haisee . Kumi on selvästi poikkeava ja erilainen käry mun mielestä
Tiesuola kun palaa putken pinnalla niin haju muistuttaa kumin hajua. Voi hyvinkin liittyä polttoon koska silloin sen putken lämpötila nousee huomattavasti peruskäyttöä kovemmaksi.
Pienen käryn lisäksi flekti jää huutamaan vähäksi aikaa ajon jälkeen ainakin kesällä ja pakoputki on kuuma ulostuloistakin. Ajossa en ole huomannut mitään.
Herätellään vähän keskustelua henkiin kun hiljaista on pidellyt. Onkos kenelläkään ollut isompia ongelmia CR-koneen kanssa? Itselläni on toiminut ilman ongelmia.
Nyt 210tkm mittarissa ja DPF täyttöaste näyttää 0.16 (rajaksi annettiin 0.175) eli laskelmien mukaan lähellä vaihtoa. Tästähän sitten "ongelma" kehittyy, että hankkiiko marmorilta koko setin vai keksiikö sitä jokin huokeamman tavan hoitaa asia. Osasuora.fi sivustolta ainakin näyttäisi löytyvän DPF noin puoleen hintaan vrt. marmori vai annetaanko rautakankea ja softaa autolle.
Ei sieltä sentään mitään mustaa kankea tule outken täydeltä, turhaa pelottelua. Toki takakontti voi likaantua enemmän kuin ennen, mutta ei ongelmaksi asti.
Toki jos tahtoo rahan laittaa putkea ahdistavaan ja kulutusta kasvattavaan kohteeseen, niin jokaiselle se suotakoon. Ja näin auto pysyy laillisena kaikilta kanteilta katsottuna.
Kanki + softaus kyllä houkuttelisi, niin kulutuskin laskisi. Tuntuu että se 7 litraa/100km menee aina, joka on luvattua yhdistettyä kulutusta yli litran enemmän, vaikka nyt 18" renkaat alla.
Täytyy siis selvitellä vielä mitä kustantaa softaus ja tyhjennys. Onkos tietoja kenellä olisi osaamista asiaan kun aika vähän on näkynyt CR-koneisiin poistoa tehty. Tarjontaa on netissä, mutta kokemuksia kaipailen.
Finturbolta kyselin omaan 143hp koneeseen hybridiä ja kuulemma onnistuu n. 230hp. saakka tuottava. Suuttimet riittää kuulemma helposti, mutta isompia kärkiä ei ole saatavilla.
Onkohan näihin jo saatavilla isompaa turboa ja miten mahtaa 143hv suuttimet riittää? Dpf delete, turbo, kytkin+vp, kallista.
Jytkympää kytkintä näyttäs löytyvän tuolta Dakside Developments puljusta briteistä,ja hinta on edullinen(halvempi vissiin ku orkkis paketti)itsellä tarkoitus tilata jossain vaiheessa jos alan moottoria kutittelemaan.
Cr-koneisista on noita pyttyjä siivottu ja ohjelmaakin puukotettu. Tiedossa lähipiirissä yksi kutoskoneinen, eikä siitä operaatiosta ole vielä pahaa sanaa kuulunut. Savutus ei lisääntynyt, ennenkuin omistaja halusi. Ei se vieläkään ole silmiin pistävällä tasolla..
Yksi meikäläisen autoa kesällä vaivannut kotkotus uusiutui tänä aamuna. Kesällä moniurahihnan kiristin piti kylmänä käynnistäessä ja/tai laturia reilusti kuormitettaessa kitinää / sirinää ja heilui hihnan mukana reilusti. Vaihdoin kiristäjän, vapaarullan ja hihnan jakopäärempan yhteydessä ja ääni hävisi kunnes se tänä aamuna palasi taas yhtä pahana kuin ennenkin. Koneen lämmetessä ääni katoaa eikä sitä enää kuulu lämpimänä kun laturia kuormittaa, kuten kesällä kuului.
Pelko perseessä kummittelee, että ääni tulee vauhtipyörästä, mutta tuo lienee epätodennäköistä koska se kuuluu selvästi koneen etupäästä. Jakopäässä on kaikki kopan yläosasta katsottuna OK, eli seuraava kohde lienee laturin vapaakytkin, jonka vaihdan tänään. Lisäksi ohjaustehostimen pumppu on näköjään alkanut hikoilla akselin päästä vaikka kilometrejä on takana "vasta" 172tkm.
Edit: vika korjaantui Audin alkuperäisellä moniurahihnalla. Speksin mukaan asentamani Gatesin hihna oli vain 3mm (6PK1580 vs. 6PK1583) pidempi kuin alkuperäinen, mutta mitattuna yli 10mm, joka taas johti siihen, että uusikin kiristäjä pohjasi ja alkoi pitää ääntä kylmänä.
Minnekäs asti riittää suuttimet/välijäähy jos tuohon 143hv cr koneeseen laittaa darsiden kytkinpaketin (lupailevat kestoa 500+nm) ja hieman parempaa urpoa? Mikä olisi järkevä turbo tuon vakion tilalle, mielellään bolt-on...
tervehdys kaikille! itse melko tuoreena audin omistajana (joulukuussa 2013 ostettu 2011 vuoden a4 avant 2.0tdie) olen näillä viime aikojen pakkaskeleillä kiinnittänyt huomion jäähdytysnesteen lämpötilaan, joka ei tahdo pitkänkään ajon jälkeen millään nousta sinne 90asteen kohdille. esim. työmatka-ajo on 50km suuntaansa josta moottoritietä ensimmäiset 40km. tämänkään jälkeen lämmöt ei ole ihan 90:ssä asteessa ja työpaikan pihaan tullessa lämmöt on hilkun kilkun 75:ssä asteessa. tätä ongelmaa ei ollut -3:ssa asteessa ja korkeammissa lämpötiloissa. lisäksi lämpö nousee moottoritielläkin ajettaessa todella hitaasti. matkustamon lämpötilaakin pidän vain 22:ssa asteessa. onko tämä huono lämpeneminen tuota kovemmilla pakkasilla tämmöisen "säästöpossumoottorillisen" ominaisuus, vai voiko tässä vaiheessa alkaa epäillä termostaatin toimivuutta?
Comment