Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C4 1.9 TDI -97 (ahu) (jäähdytys)ONGELMIA

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C4 1.9 TDI -97 (ahu) (jäähdytys)ONGELMIA

    Tuollanen otsikon mukainen auto, ja veikkaisin koneen olevan tyypiltään AHU

    Ongelmana on mittaristossa välkkyvä varoitusvalo joka valittelee jäähdytysjärjestelmän toiminnasta tms. Eli auton käynnistää ja siinä kymmenisen sekunnin päästä alkaa valo vilkkumaan.

    Viikon verran ajelin työmatkaa (10km suunta) vielä tuolla vikaa selvittämättä. Lämmöt ei nousseet ja aloin sit tutkimaan enemmän. Nestettä tarpeeksi eli ei siitä johtunut. Autoa ostaessa mukana oli entisen omistajan jäljiltä autoon jäänyt varaosaksi flektin anturi jonka vaihdoin samalla kuin vaihdoin myös koneen kylkeen vedenlämpötilan anturin, näistä ei apua.

    Taas ajelin viikon verran ja seurailin tilannetta, lämmöt ei vieläkään nousseet. Taas tutkin tilannetta. Jakohihna oli vaihdettu jokin aika sitten ja myös vesipumppu. Termostaatin vaihdoin --> ei apua. sama ongelma jatkuu paitsi, että lämmöt nousee nyt siihen vajaaseen 90 asteeseen ja seilailee siinä niinkuin pitää. Flektin toiminnasta en tiedä, en saa konetta tarpeeksi lämpeemään tai en jaksa ajella kylän rinkiä lämmittääkseen konetta.

    Eli vaihdettuja tähän asti.
    - Flektin anturi
    - Vedenlämpötilan anturi
    - Vesipumppu
    - Termostaatti

    Päivitystä. Vikakoodeja luettu, niistä alempana.
    Viimeksi muokannut louccu; 4.11.2011, 17:13. Perustelu: Kuvaavampi otsikko

  • #2
    Onko vikakoodeja? Jos ei niin testaappa vetää paisarin mitta-anturin liittimestä karvat yhteen, ts. ohittaa kyseinen anturi.

    Comment


    • #3
      Vikakoodeista näkisi voisko olla johto poikki antureille.

      Comment


      • #4
        Ei ole vikakoodeja luettu. Tuota paisarin anturiakin ite aloin miettimään heti threadin kirjoittamisen jälkeen. Pitääpä kokeilla tänään.

        Btw mitä värkkiä käytätte vikakoodien lukuun?

        Comment


        • #5
          Autolla ei paljon ole ajeltu eikä sitä sen takia ole sitten vielä korjattukaan. Mutta nyt on vikakoodit luettu paikallisella pajalla ja tällästä näytti:

          00550 Ruiskutuksen alkamishetken säätö, säätöero
          00575 Imuputkipaine, säätöero, satunnainen
          65535 Ohjainlaite viallinen

          Comment


          • #6
            Melkein kannattaisi nollata koodit ja ajella hetken ennen uutta koodien lukua.
            Mikä valo siellä mittaristossa vilkkuu oikeasti?

            Comment


            • #7
              Vikakoodit nollattiin ja sen jälkeen antoi enään tuon
              00550 Ruiskutuksen alkamishetken säätö, säätöero
              Eli ajoituksessa joku fiba. Ja valoina palaa vesmittarin valo, huutomerkki, ja ABS-valo (ABS valo on ihan omaa syytä, kun paukautin anturin paskaksi jousia vaihtaessa)

              Tarkoitus on tuo jakopäänhihna tarvittavine rullineen nyt vaihtaa uusiksi ja kattoa jako kunnolla kohille, olisko tähän jotain vinkkejä jos kerran jako/ajoitus on jo vähän pielessä niin milläs sen kohilleen saa?

              Comment


              • #8
                Kyllähän jaon saa kohdilleen kun vauhtipyörästä kattoo alakerran oikean asentoon ja vastaavasti nokka on lukittu oikeaan asentoon.

                Tossa on siitä jakopään ajoittamisesta:
                [COLOR=#800080]http://www.audiclub.fi/audifinns/showpost.php?p=682026&postcount=9[/COLOR]
                Eli jos kyseessä AHU, niin sitä koskee tuosta seuraavat kohdat:

                "Kyllä venakoppa pitää irroittaa, muuten ei näe mihin ykkösen nokat sojottaa. Ne pitää osoittaa ylöspäin.

                En tiedä miten tuossa (AJM ilmeisesti kyseessä), onko siinä vielä hahlo nokkakepin takaosassa kuten esim. AFN:ssä, jolloin 4mm lattaraudalla tms. saa nokan lukittuakin oikeaan asentoon.

                Alapäässä hammashihnapyörässä on merkki ja alapään ollessa oikein, pitää merkin sojottaa suoraan taivaisiin.
                Vp:ltä voi myös katsoa, silloin kun 0 näkyy enää puoliksi kotelon alaosassa olevaa viistettä vasten, alapää on kohdallaan."


                Ja kannattaa tässä kohtaa katsoa se alakerran ajoitus vp:ltä, jos on kerran epäilyksiä että jako olisi pielessä.

                Pumpussa on sitten kanssa reikä, jolla saa sen pumpun about oikeaan. Itse käyttäny pyöränpulttia siinä. Reikä taitaa olla oikeasti hieman isompi (12mm?), en muista tarkkaan.

                Kun sitten on jako kohdallaan ja hihna paikallaan, niin lopullinen pumpun ajoitus suoritetaan pumppua kääntämällä ja ajoitus katsotaan vcds:llä.

                Pumpun ajoittamista on käsitelty monessakin topikissa, joten haulla löytyy helposti monta osumaa.

                Comment


                • #9
                  Eli taitaa tässä edellinen omistaja olla vaihtanut jakohihnan ja jokin mennyt pieleen tai vaan katottu suurinpiirtein kohillensa...

                  Okei eli kokeillaan vaihtaa hihna uusiksi ja samalla koittaa ajoittaa oikein.

                  Mites tuosta VCDS:stä ei taida löytyä mitään ilmaisversiota, eikä taida ihan joka kaapelilla pelittää? Ainakaan nimimerkillä "kiinasta-kaapelin-tilanneena-ja-piraattien-satamasta-ohjelman-hakeneena" ei ole toiminut.

                  Comment


                  • #10
                    Ei tartte vcds:ää vaan vanhempi 3.12 vagcomi pelaa aivan mainiosti tuossa.
                    Kampuran ratas on yksi kohta, mikä voi antaa periksi, jos ei ole kiristetty pulttia ohjeiden mukaan.

                    Tota jäähdyttäjän flektiä ei näillä lämpötiloilla oikein saa pyörimään millään.

                    Comment


                    • #11
                      Sitä oon kans miettiny millä tuon flektin toiminnan sais testattua, autodatasta ei löytyny mitään hyvää vinkkiä siihen. Noista antureista meinaan vastukset mitata ja verrata noihin autodatan ilmoittamiin arvoihin.

                      311.2 versio löytyi ja pitää kokeilla sitä huomenissa ja ehtiis.

                      Comment


                      • #12
                        Chassis Type: 4A - Audi 100/A6 C4
                        Scan: 01,02,03,08,15,17,25

                        Address 01 -------------------------------------------------------
                        Controller: 028 906 021 J
                        Component: 1,9l R4 EDC SG D16

                        3 Faults Found:
                        00550 - Start of Injection Regulation, 17-10 - Control Difference - Intermittent
                        00765 - Modulating Piston Movement Sensor (G149), 35-10 - - - Intermittent
                        00539 - Fuel Temperature Sensor (G81), 30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent

                        Readiness: N/A

                        Address 03 -------------------------------------------------------
                        Controller: 4D0 907 379 G
                        Component: ABS/EDS BOSCH 5 4175

                        1 Fault Found:
                        00283 - Front Left ABS Wheel Speed Sensor (G47), 30-00 - Open or Short to B+

                        Skipping Address 15-Airbags

                        Address 25 -------------------------------------------------------
                        Controller: 4A0 953 234 F
                        Component: IMMO AUZ9Z0TD034054 D77

                        2 Faults Found:
                        01176 - Key, 07-10 - Signal to Low - Intermittent
                        00750 - Warning Lamp, 31-00 - Open or Short to Ground

                        End -------------------------------------------------------

                        Comment


                        • #13
                          Tuliko nuo koodit nollauksen jälkeen?
                          Toi G149 on pumpussa ja se voi aiheuttaa noi Start of injection herjat.
                          G81 on myös pumpussa.

                          Olisko pumpulle menevässä johtosarjassa tai liittimesä jotain kosketushäikkää.

                          Comment


                          • #14
                            Vikakoodit nollattiin pajalla ja nyt ite luin vag-comilla ja tuollasta settiä tuli.

                            Btw miten tuo vikakoodien nollaaminen onnistuu tuolla 311.2? Meneekö vain tuosta "clear results"

                            Hyvin tuo toimii, koululle taas illaksi tänään tuolla ajelin. Pitää yrittää taas kattoa ens viikolla, kun ehtii ja tutkailla tuota johtosarjaa liittimiltä ja siitä lähettyviltä.

                            Comment


                            • #15
                              Ja näille mittasin vastusarvot autodatan mukaan

                              Normaalit vastusarvot - 00765 - Modulating Piston Movement Sensor (G149), 35-10 - - - Intermittent
                              8 kOhmia (15 asteen lämmössä), eli jotain vikaa - 00539 - Fuel Temperature Sensor (G81), 30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent

                              Tuolle löpön lämpötilananturille vastusarvo olis muistaakseni pitäny olla jotain 3-3,5 kOhmin paikkeilla tuossa 15 asteen lämmössä....

                              Ja eikös tuo 00550 viittais pumpun ajoitukseen?

                              Comment


                              • #16
                                kyllä se ajotukseen viittaa, mut mun mielestä se voi tulla jos pumpun ennakonsäädin temppuilee. Mun käsityksen mukaan toi g81 viittaa siihen, mutta kun on toisestakin anturista pumpussa on herja, tulee mieleen ensi toi pumpun kaapeli
                                Viimeksi muokannut Puuhapete; 5.11.2011, 21:48.

                                Comment


                                • #17
                                  Ok, pitää tutkailla tuota ens viikolla taas kun kerkeen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    En ole vielä perehtynyt vikoihin sen kummemmin kuin vaihtamalla ABS anturin ja parkkipolttimon :D. Vähän myös kahtelin ja pyörittelin johtoduksia jos näkyisi vaurioita, mutta ei siellä mitään näkynyt.

                                    Luin sitten vielä vikakoodit ja tällästä tällä kertaa:


                                    Scan: 01,02,03,08,15,17,25
                                    Address 01
                                    -------------------------------------------------------
                                    Controller: 028 906 021 J
                                    Component: 1,9l R4 EDC SG
                                    D16
                                    Coding: 00000

                                    1 Fault Found:
                                    00550 - Start of Injection Regulation 17-10 - Control Difference - Intermittent
                                    Readiness: N/A

                                    Address 03
                                    -------------------------------------------------------
                                    Controller: 4D0 907 379 G
                                    Component: ABS/EDS BOSCH 5
                                    4175
                                    Coding: 0265109001

                                    1 Fault Found:
                                    00283 - Front Left ABS Wheel Speed Sensor (G47) 30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent

                                    Skipping Address 15-Airbags

                                    Address 17
                                    -------------------------------------------------------
                                    Controller: 4A1 919 033 HG
                                    Component: C4-KOMBIINSTRUMENT D20
                                    Coding: 00040

                                    No Faults Found
                                    or DTCs not supported by controller
                                    or a communication error ocurred

                                    Address 25
                                    -------------------------------------------------------
                                    Controller: 4A0 953 234 F
                                    Component: IMMO AUZ9Z0TD034054 D77
                                    Coding: 00000

                                    2 Faults Found:
                                    01176 - Key 07-10 - Signal to Low - Intermittent
                                    00750 - Warning Lamp 31-00 - Open or Short to Ground

                                    End

                                    -------------------------------------------------------

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eli oli vikakoodit vähentyneet joko reilun kuukauden ajon aikana tai sitten tuossa kun johdotuksia näpräilin. Koneen toimintaan viittaavia oli enään yksi:

                                      00550 - Start of Injection Regulation 17-10 - Control Difference - Intermittent
                                      Readiness: N/A

                                      ABS anturin vaihto ei tainnu mennä ihan putkeen tai sitten yksikössä on jotain häikkää.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kai sä nollasit koodit ABS anturin vaihdon jälkeen?

                                        Toi toinen koodi on ruiskutuksen ajotuksesta. Ettei sulla olisi kuningaspultti löystymässä?
                                        Arvailuja vaan, mutta 1Z:ssa toi control difference tuli kun pultti oli päässy löystymään ja alaratas elämään.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllä muistaakseni nollasin, mutta ei pysty olemaan varma siitä :D

                                          Pitää tarkistaa tuo kungaspultti. AHUssa ei tainnut olla tarvetta vaihtaa sitä jakopäärempan yhteydessä?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kyllä se alaratas pitää irrottaa nokkahihnan vaihdossa mun mielestä AHU:ssakin.

                                            Ja jos ABS valo ei jää palaan ja ABS toimii niin vanha koodi toi on.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Vähän selailin tuohon kuningaspulttin liittyen, kun itellä oli sellanen muistikuva ettei sitä ahu :ssa tarvi irroittaa ja täältä löytyi ensimmäinen puoltava vastaus Klik

                                              Eli ei tarvitse irroittaa. Mutta pitää nyt kuitenkin tarkistaa taas kun ehtii lisää

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jeps, ei tarvi tosiaan irroitella alaratasta AHUssa.

                                                Moniurahihnan/ilmastoinnin hihnapyörä lähtee edestä pois irroittamalla siitä pultit ja näin on jakohihna näkösällä ja vaihdettavissa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Olihan tuosta ollut puhetta joo ennenkin. Onneksi joissain asioissa kehitys menee eteenpäin välillä.

                                                  Mutta toi pulttihomma on vain yksi mahdollinen listalla, eikä välttämättä edes korkeimmalla sijalla.

                                                  Comment

                                                  Working...