Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TDI 125kw tehoa rajoitettu?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.0 TDI 125kw tehoa rajoitettu?

    Jostain luin että BRD koneen tehoa on alennettu pienillä vaihteilla ja pienillä kierroksilla ajaessa.
    Pystyykö tuota rajoitinta poistamaan kotikonstein?
    Oma auto on ainakin kohtalaisen tehoton alle 2000 rpm ja siinä 2000 kohdalla ottaa melkoisen tehopiikin.
    Tavallisessa ajossa ei haittaa, mutta liikkeelle lähdössä tuntuu typerältä tuo alkulaiskuus.
    Vanha 1.9 tdi lähti paikaltaan paljon ripeämmin.

  • #2
    Riippuu ihan millaiset laitteet kotona on, itellä ainakin onnistuu kotonakin.
    Tuossa on joka vaihteelle omat kartat ja niitä muokkaamalla homma hoituu.

    Comment


      #3
      Ainakin 1. ja 2. -vaihteella vääntöä on rajoitettu.

      Tämä BRD on tosiaan puhditon ennen 2000 kierroksia. Varsinkin tuon alhaalta tasaisesti vääntävän 1.9:n jälkeen tuntuu tosi laiskalta.

      Minkäslaisilla vehkeillä Mikko on saanut muokattua tuota systeemiä?

      Comment


      • #4
        VCDS ja Ross-Techin kaapeli löytyy.
        Onnistuuko niillä? Saisko jonkinlaisen ohjeistuksen miten homma etenee.
        Onhan tuolle tehon rajoitukselle varmasti syynsä, mutta kai se vähän enemmän kestää alavääntöä.

        Comment


        • #5
          Eiköhän se alaväännnö rajoitus liity dpf:ään? jos yrittää ottaa voimaa alakierroksilla niin savutus kasvaa luvattoman suureksi?

          Comment


            #6
            Mä käsitin että vääntöä rajoitetaan voimansiirron takia...

            Comment


              #7
              Ei taida ihan vcds riittää säätöön. Voimansiirron nimissä tapahtuva väännön rajoitus tehdään käsittääkseni isolla vaihteilla.

              Comment


                #8
                Eikö sen tarkoitus kuitenkin ole säästää voimansiirtoa paikoiltaan lähdöissä ja alkukiihdytyksessä?

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
                  Ei taida ihan vcds riittää säätöön. Voimansiirron nimissä tapahtuva väännön rajoitus tehdään käsittääkseni isolla vaihteilla.
                  Jos ykkösen välityssuhde on vaikka neljä ja perän sama neljä, niin esim 300 Nm koneesta ulos tarkoittaa 4x4x300=4800 Nm vetoakseleilla ja -nivelillä. Eli eiköhän se pienten vaihteiden momentin rajoitus kuitenkin ole voimansiirron turvaksi.

                  e: Niin tai tietystihän tuo jakautuu sitten kahdelle tai neljälle pyörälle, eli ei nyt ihan noin paljon per vetari.
                  Viimeksi muokannut nomoreford; 2.8.2011, 18:28.

                  Comment


                    #10
                    Eiköhän noi rajoitteet ole tehty ihan vaan suurimmaksi osaksi päästö/kulutus- painotteisten asioiden takia. Samoin EGR kun on levällään alakierroksilla, niin ei siinä mahdottomasti voimaa saa uloskaan. Vanhemmissa jakajapumpullisissahan _vääntöä_ oli heti tarjolla ja alle tyhjäkäyntikierrostenkin. Välillä omassaki huonon vaihtamisen tuloksena jengat tippuu 400rpm hujakoilla ja siitä lähdetään vielä hyvinkin. :)

                    Ja jos nyt yleensäki jotain rajataan, niin ehkä enempi säästämään kaksoimassaa /kytkin / laatikkoa, ei niinkaan ensimmäiseksi vetareita ja nivelia, jotka kyllä kestää isompiakin voimia kuitenkin loppupelis.

                    Comment


                      #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja diffas
                      Ja jos nyt yleensäki jotain rajataan, niin ehkä enempi säästämään kaksoimassaa /kytkin / laatikkoa, ei niinkaan ensimmäiseksi vetareita ja nivelia, jotka kyllä kestää isompiakin voimia kuitenkin loppupelis.
                      Juurikin näin, väittäisin. Ainakin piristettyjen vitosdiiseleiden kuskit tietää, mitä tapahtuu kun tarjoillaan yli 350 Nm koneelta alle 2k rpm isoilla vaihteilla. Muille tiedoksi, 2-massa vaiuhtis pohjaa, josta seuraa melkoinen vapina. Kiinteälimppuisista etuvedoista ovat rikkoneet vetarien pinnioneja vastaavissa tilanteissa ja pienemmilläkin väännöillä.

                      Samoin uudempien V6-TDI -koneiden softissa, varsinkin manuaalilaatikolla, rajataan alavääntöä nimenomaan isoilla vaihteilla juuri tuon vauhtipyöräongelman takia.

                      Ei se staattinen kuorma vaan resonanssit. ;)

                      Comment


                      • #12
                        Jos toi EGR rajoittaa vääntöäkin, niin siitä on hankkiuduttava nyt viimeistään eroon. Muutenkin typerä kapistus!
                        Vanhassa 1.9 tdi:ssä laitoin tiivisteen jossa ei ole reikää, mutta tämä 2.0 TDI ilmeisesti antaa vikakoodin jos niin tekee.
                        Voiko EGR:n ottaa pois käytöstä VCDS:llä, vai onko pienemmällä reijällä varustettu tiiviste ainut vaihtoehto tässä moottorissa?
                        Miten pieni se reikä voi olla, ettei vikakoodia tule?
                        Onko tuossa supistavassa tiivisteessä jotain haittapuolia?

                        Comment


                        • #13
                          Ei se egr voimaa rajoita (tai siis tässä tapauksessa ole se rajoittava tekijä), se riippuu täysin kaasun asennosta paljonko sitä pakokaasua imupuolelle työnnetään. Supistava egr ei tässä tapauksessa auta, vaikka sellainen on tarjolla audin tiskiltä.

                          Jos haluat lisävoimaa autoon alakierroksille, dpf on fyysisesti poistettava ja auto softattava sen myötä.

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä sitä voimaa tulee alas ihan vaan softaamalla, ei ole pakko DPF:ää poistaa. Mutta kun ahdin on kuitenki selvästi suurempi kuin jossain 90-110 heppaisessa niin ei se vaan tahdo niin rajusti vääntää aivan alakierroksilla. Savua kyllä saa tulemaan hiukkassuodattimen läpikin jos kovasti koittaa syöttöä lisätä...

                            Comment


                            • #15
                              CVDS:llä en siis pysty mitään tehorajoituksia poistamaan? Softauksella tarkoitat varmaan viritys ohjelmaa / lastutusta?
                              Ja kyllä kai toi EGR pitäis jokatapaukses poistaa käytöstä, ettei karstaa imusarjaa ihan tukkoon. Onnistuuko poisto tietokoneella, vai onko se supistava tiiviste ainut vaihtoehto?
                              minkä kokoinen reikä pitää vähintään olla ettei vikakoodia tule?

                              Comment


                              • #16
                                Viritysohjelmoinnin yhteydessä EGR:n saa pienemmälle tai kokonaan pois käytöstä. Ja ahtimen ohjausta pitää samalla muuttaa softasta, muuten kulutus nousee ja auton käytös on huonoa osakaasulla.

                                Comment


                                • #17
                                  Itselläni oli siis softattuna kys. moottori, mutta ei sen alavääntöä voi verrata mitenkään 1.9 koneeseen. Itselläni oli aikaisemmin 1.9 ATD noin 145hp/300Nm ja sen veto alle 2000rpm kierroksilla oli aivan eri maailmasta kuin tuossa 2.0 BRD koneessa. Tuo BRD kun taitaa pystyä turbon puolesta 220hp lukemiin, niin onhan se selvää, ettei sinne alas saa samalla tavalla voimaa.

                                  Mutta siis, alas saa voimaa mutta savutuksen kustannuksella, ja sen myötä dpf polttelee entistäkin useammin -> ei mukavaa.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X