Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

00550 VP44 ajoitus vaihtelee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 00550 VP44 ajoitus vaihtelee

    Noniin, oli pakko aloittaa uusi aihe, kun ei vastaavaa ongelmaa löydy mistään...
    VCDS antaa vikakoodin 00550 17-10 eli ruiskutuspumpun ajoitus pielessä, lisäksi "intermittent" eli ajoittainen.
    Vika ilmenee siten, että moottori käy nätisti muuten mutta
    1. Moottorijarrutus ja sitten rauhallinen kiihdytys; Ääni muuttuu traktoriksi ja tehot puuttuu. Kestää ehkä sekunnin kunnes tilanne normalisoituu. Käyrä näyttää että pumpun ennakko muuttuu noin 20 asteeksi (BTDC), kun normaalisti ennakko on -2 astetta (2.0 ATDC). Kyllä ecu tilaa lisää ennakkoa kierrosten noustessa, mutta ei kyllä ihan noin paljoa...
    2. Tasakaasulla ~2000rpm. Parin sekunnin välein kierrokset nousee 0,2 sekunniksi ja palaa heti takaisin. Äänensävy muttuu samalla. Ennakon käyrä tekee samalla pienen hyppäyksen. Se on vielä sanottava, että "pyydetty" arvo ei hyppää.

    Jakohihna ja kilkkeet on vaihdettu, ongelma ei poistunut. Ennakkoa säätämällä käyttäytyminen muuttuu, mutta ei koskaan poistu kokonaan.

    Tehot on kyllä muuten tallessa...
    Viimeksi muokannut Nilux; 2.8.2011, 08:46. Perustelu: Oireiden spesifiointi

  • #2
    Kysyin OpelClubista ja ne käski kysyä MTM-huollon Malassulta. Hän sanoi että neulaliikeanturi (joka on 6-pytyssä) ehkä mennyt rikki. Mittasin liittimestä ja sain 126ohmia. Vaikuttaa siis olevan kunnossa, vai voiko se jumitella ajoittain?

    Comment


      #3
      Välillä ei ennakko toteudu ja siihen on monenlaista syytä. Yks on et polttoainelinja olis tukossa, eli koskas esim. suodatin on viimeksi vaihdettu. Tai polttoainelinjaan pääsee ilmaa.
      Noita vikakoodeja voi ihmetellä toisessa topikissa mainitussa linkissa; http://www.audiclub.fi/forum/showpos...7&postcount=20

      Comment


      • #4
        Ruiskupumpun ajoitus

        Vaihdoin suodattimen eikä auttanut. Yksi polttoainelinja tankilta vuotaa, joten se menee vaihtoon seuraavaksi. Polttoaineen mukana näkyy olevan kuplaa ennen pumppua läpinäkyvässä putkessa.EDIT:Polttoainelinja korjattu eikä vaikuttanut asiaan.

        Mikä on "Cold start valve" ja missä se sijaitsee? Alla on 3 käyrää (block 4) jossa näkyy että pumpun ajoitus ja cold start valve riippuu toisistaan tahi jostain kolmannesta parametristä. (Mutta mikä?)

        Aina kun ajoitus menee aikaiselle, niin kierrokset nousee niinkuin käyrästä näkee (jos näkee, kuva 1). Johtuuko se ajoituksesta vai Cold start valvesta? 3000rpm jälkeen ongelma poistuu kuvioista.

        Kuvai 1, vaihde vapaalla


        Kuva 2, tasaista ajoa


        Kuva 3, 100kmh - ramppiin - parkkiin


        Jos jollakin sattuu olemaan piuha kiinni, niin laittakaa käppyrä tänne niin osaa verrata.
        Viimeksi muokannut Nilux; 21.11.2011, 17:36. Perustelu: Selvennystä

        Comment


          #5
          Tuossa kun tutkaillut tuon oman pirssin (2.5 V6 TDI) pumpun ajoituksia, niin törmäsin seuraavanlaiseen "ongelmaan". Kun menee VCDS:llä Basic Settingseissä ryhmään 004, pukkaa seuraavat vikakoodit, joista toinen siis ABS/ESP-koodi. Samalla kierrokset hieman nousee.

          00550 - Start of Injection Regulation
          17-00 - Control Difference

          18265 - Load Signal: Error Message from ECU
          P1857 - 35-00 - -

          Normaalisti noita koodeja ei tule, ainoastaan heti kun avaa groupin 004. Onkohan kyseessä siis jokin vika, vai normaalia kun pumpun ajoitus on hieman perziillään? Tarkoituksena säätää ajoitus kuntoon, onnistuukohan se nyt vai onko jossain jotain häikkää?

          EDIT: Itse itselleni vastaten, normaalia silloin kun ajoitus on ulkona kartalta, niin kuin minulla oli. Ajoitus säädetty nyt kohilleen.
          Viimeksi muokannut Sound; 22.11.2011, 12:12. Perustelu: lisätieto

          Comment


          • #6
            Sehän säätää itse ajoitusta mekaanisesti ajossa. Jos ennakonsäädin takertelee, likaisuuttaan tai kuluneisuuttaan oireet on juurikin tuollaisia. Forten diesel-puhdistajaa 2 pulloa, toisella täyttää suodattimen ja toisen laittaa lähes tyhjään tankkiin, voi auttaa asiaan.

            Comment


            • #7
              Samantyyppinen vika on mikäli neulanliiketunnistimen anturi pätkii / johto pätkii. Muistaakseni ruskea liitin vänkärin puolen kannen kohdalla rintapellissä. Johdon toinen pää menee venttiilikopan sisään samalla puolella. Ota johto irti ja testaile, että vieläkö heittelee ennakkoa. Ilmeni itsellä 2000rpn kohdalla karkealla käynnillä ja tehottomuudella. Eroa en huomannut, että onko liitin paikallaan vai ei, tosin toimi laittamalla kontakti sprayta liittimen sisään 2kk välein. Vikakoodia en muista ilmenikö juurikin samalla.

              Comment


                #8
                Lainataas

                Eli audi lykkäs aamusella tuon 00550 vikakoodin, ja mukana tuli pienet tehottomuudet sekä tippi ei oikein toiminut kunnolla.

                Aamupäivällä luin koodit ja antoi ainoastaan tuon 00550 sekä auto savutti, rötäs ja ei nostanut kierroksia.

                No iltapäivällä kerkesin kunnolla tutustumaan ja eka startti oli saahaamista ja samaa savutusta jne. Jonka jälkeen toka startti oli vielä pidempi samoilla oireilla.
                Ja nyt on tilanne ettei auto käynnisty.

                Mitä tuossa on oletettavissa? Rupeanko koko pumppua repimään irti vai voiko tuossa olla äly mennyttä kalua?

                Comment


                • #9
                  00550

                  Koita aluksi säätää ruiskuennakkoa. Minulla se ei auttanut, kun automaattinen ennakonsäätö jumitteli. Piti vaihtaa pumppu. Onneksi ystävällinen Pohjoissuomalainen myi omansa minulle.

                  Säätäminen on melko helppoa. Muovikansi irti vasemmalta puolelta, 3kpl 6mm ruuvia löysemmälle ja sitten pyöräyttää karvan verranhihnapyörää. En tiedä kuinka monella kerralla osuu kohdalleen, kun itsellä ei osunut.

                  Niin, ja jos tarvitset VCDS lainaan niin käyn Espoossa töissä.
                  Viimeksi muokannut Nilux; 19.2.2013, 08:47. Perustelu: Lisäys

                  Comment


                    #10
                    Yleensä tuo koodi tulee ennakonsäätimen jumittumisesta eli älyn vaihto ei siihen auta. Koita ajaa tyhjäkäynnillä basic settings group 004 niin näet muuttuuko ajoitus pyyntien mukaan, säätöalue taitaa olla luokkaa 15-17 astetta.

                    Ellei auto käynnisty niin peli alkaa olla menetetty, voi koittaa vielä säätää reilusti aikaiselle.

                    Comment


                      #11
                      Aamun update, auto käynnistyi sittenkin.

                      Eilen kerkesin suodattimen vaihtamaan ja täyttämään diesel puhdistus aineella, tänään otti kierroksia, hyytyi, otti kierroksia, hyytyi. Kunnes loppujen lopuksi sammui. Kertaalleen sain käyntiin kunnes taas sammui, auto oli tuossa kohtaan lämmenny 90 asteen tuntumaan. Siinä kohtaan taas erä voitto autolle ja siirryin muihin hommiin.

                      Uutta vikakoodia löytyi: 17583 - Pre-Injection Turned Off
                      Taitaapi johtua tuosta ennakkosäätimestä. Tarvinee varautua henkisesti pumppu paketin irroittamiseen, pitäis taas löytää se "joku hölmö" joka tuon tekis :)

                      Koita ajaa tyhjäkäynnillä basic settings group 004 niin näet muuttuuko ajoitus pyyntien mukaan, säätöalue taitaa olla luokkaa 15-17 astetta
                      Tarvii kiusata pakettia jos se käynnistyy jäähdyttyään.


                      [e]

                      Pumppuhan se sieltä oli menny, nyt uus paikoillaan ja homma rokkaa. Itävallasta tilasin uuden pumpun, ovh hintaa tuolla oli 799€ + rahti 20€ sekä runkopantti 300€. Kattoo nyt saako pantti rahat takaisin kun lähetän vanhan pumpun sinne :)
                      Viimeksi muokannut Metsässä; 6.3.2013, 19:52.

                      Comment


                        #12
                        Taitaa mullakin nämä oireet viitata syöttöpumpun määränsäätimen jumitteluun. Pumppu vaihdettu n.6vuotta ja 130tkm sitten.
                        Oireina siis:
                        -moottorijarrutuksen jälkeen kiihdyttää niin 2000rpm jälkeen koneen ääni muuttuu traktoriksi, tehot säilyy eikä vikakoodeja tule
                        -pintakaasulla kevyesti kiihdyttäessä kakkosella ja kolmosella n.2200rpm paikkeilla ääni muuttuu traktoriksi ja tuntuu pieni nykäyskin
                        -paikoillaan kevyesti kaasua painaessa kierrokset jäävät johonkin 1200-1400rpm paikkeille eivätkä nouse vaikka painaa kaasun pohjaan
                        -2000rpm paikkeilla paikoillaan kaasuttaessa on kuin bensa-autolla tulisi rajoitin vastaan, eli kierrokset pumppaa ja kone hytkyy. Samat kuin tässä http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=151654

                        Ajossa tuntuu välillä myös nykimistä johtuen varmaan pumpusta. Vikakoodeja ei ole eikä auto savuta. Pumpun ennakot on kohdallaan (1.2 ATDC ja 100% cold start valve), ehkä hieman vaeltaa tyhjäkäynnillä tuo ennakko 1.0-1.4. Ajossa en ole katsonut noita.
                        Talvella vaihdoin huolletut suuttimet, joista yksi oli tukossa/jumissa ja käynti meni huonoksi. Tuo purettiin ja puhdistettiin ja nyt olen ajanut pari tankillista suutinpuhdistusaine seassa. Toisaalta tuon yhden suuttimen korjausarvo huiteli jossain -2.5mg paikkeilla, mutta nyt on käynti tasaantunut ja luultavasti tuo pumppu alkanut oireilemaan enemmän.

                        Anturisuuttimen vastus on 93,7ohmia eikä havaittavaa muutosta vaikka liitin irti. Laitoin uudestaan elektroniikkapuhdistussprayta siihen, mutta eipä tuo auttanut oireisiin.

                        Pa-suodattimen vaihdoin vuosi sitten ja vaihdan sen tässä kunhan kerkiän ja täytän fortella, josko tuosta olisi apua. Ilmaa ei pitäisi järjestelmässä olla, kun ei ilmakupliakaan näy letkussa.
                        Onko tuossa nyt sitten 130tkm matkalla jo määränsäätömäntä kulunut liikaa vai oireileeko vaan loppunsa edellä oleva pumpun ecu?

                        E. Koneen ecu ohjelmoitu jo Saksassa melkein uutena. Suomessa Karala tarkisti ja korjaili ohjelmaa hieman (ei tietoa miten) pari vuotta sitten. Ohjelma taitaa olla ns. kaikki irti (tai kestää kevääseen). Karala-käynnillä koneessa on ollut ainakin tuo imuvuoto sekä maf-lopussa, mutta ei niiden luulisi ohjelmointiin vaikuttavan jos ajetaan vain korjattu data eculle.
                        Viimeksi muokannut vV8m5; 15.4.2016, 16:34.

                        Comment


                          #13
                          Tulihan se 8 vuoden omistamisen jälkeen syöttöpumppumurheet ajankohtaiseksi. AFB kone ja aivan puskista erään startin jälkeen oireina että kiertää vain n. 3000rpm ja VNT-ohjaus on pois päältä (johtunee pumpun aiheuttamasta vikatilasta) eli ahtoja ei ole. Koodeja löytyi:
                          00550 - Start of Injection Regulation
                          17-00 - Control Difference

                          Polttoainesuodatin on vaihdettu pari kuukautta sitten eikä syöttöpumpun tulopuolen läpinäkyvässä letkussa näy ilmakuplia. Auto käynnistyy täysin ongelmitta.

                          VCDS:llä basic settings ja group 004 säätötilassa:
                          - varmistettu että moottorin lämpötila-anturit näyttää järkeviä lukemia ja alla olevia testejä tehdessä jäähdytysnesteen lämpötila oli n. 90c
                          - pumppu seuraa 'Late' ja 'Retarded' ohjauksia todella hitaasti. Eli kun teksti vaihtuu niin arvot muuttuvat 5-8sek viiveellä.
                          - Retarded arvo on kiinteästi 0.0 BTDC. Vaikka muutan mekaanista ajoitusta hihnapyörästä, tuo arvo ei muutu. Late arvoon mekaanin muutos kyllä vaikuttaa.

                          Myös measuring blocks puolella tuo "Actual start" arvo pysyy kiinteästi 0.0 BTDC:ssä eli se ei muutu mihinkään. Testailtu myös anturisuuttimen johto irti eikä mainittavaa vaikutusta.

                          Lisäbonuksena auto on ruvennut haiskahtamaan ajon jälkeen - hieman ennen kuin ongelma alkoi - voimakkaasti dieselille ja nyt kun tätä pumppuongelmaa tutkin niin huomasin että pumpun takaa (siis sieltä mistä putket lähtevät) on tihkunut ainetta pihalle. Voikohan tiivistevuoto sotkea tuon pumpun toiminnan noin vai onko tämä taas sellainen klassinen "ennakonsäätömäntä paskana" -keissi? Tai tuleeko muita mahdollisuuksia mieleen? Tuo kiinteä 0.0 BTDC on vähän hämärä.

                          Tiivistesetti ei kamalan kallis tällaiseen ole: https://www.ebay.com/p/15017020688
                          Viimeksi muokannut peiponen; 10.8.2020, 23:39.

                          Comment


                            #14
                            Muistaakseni tuo viittaa juuri anturisuuttimen vikaan. Isän Passatista meni aikoinaan sama. Mittaa kylmästä moottorista suuttimen johdon vastus maata vasten, pitäisi olla n. 120 ohmia.

                            Comment


                              #15
                              Kävin mittaamassa. Anturisuuttimen kahden pinnin välinen vastus 100ohm. Pinnien ja auton maan välinen vastus ääretön. Vaikuttaisi siis ehjältä? Tässä joku vanha viesti mittaamiseen: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...479#post865479

                              Voikohan se anturisuutin olla rikki siitä huolimatta että vastusmittaus näyttää järkeviä lukemia?

                              Comment


                                #16
                                Sen late arvon pitääki muuttua kun mekaanisesti käännetään, koska silloin kytketään sähköinen ennakonsäätö pois. Kuulostaa ennakonsäätimen vialta kyllä. Pumppu kainaloon ja korjaukseen

                                Comment


                                  #17
                                  Ahaa eli tuo säätöproseduuri on siis sellainen että se 10 sekunnin välein kliksuttaa pumpusta ennakonsäätimen päälle ja pois? Ei ole tätä koskaan tarvinnut sen syvemmin opiskella. Nokkaremontin yhteydessä piti ajoittaa pumppu uusiksi viitisen vuotta sitten ja siinäpä se.

                                  Se tässä mua hämää, että jos anturisuuttimen avulla mitataan ennakko ja jos ennakonsäädin on jumissa/tökkii niin eikö sen anturisuuttimen pitäisi silti näyttää se toteutuvan ennakon määrä olkoonpa kuinka päin helvettiä tahansa? Siis sen sijaan että se näyttää nyt kiinteästi nollaa. Mutta voihan olla että teen tässä asiasta liian yksinkertaisen ja todellisuudessa mittaustapa on huomattavasti monimutkaisempi. Eli tekisi mieli itsekin kallistua Anssin ehdottamalle anturisuuttimelle, mutta sitten toisaalta tuon pumpun pitäisi kai toimia ihan ok ilman anturisuutintakin joka taas viittaisi siihen että se pumppu/ennakonsäädin on risana.

                                  Mikäli syöttöpumppu osoittautuu syylliseksi niin taitaa valitettavasti olla niin, että autosta arvokkaammat osat irti ja loppuauto Kuusakoskelle.

                                  Comment


                                    #18
                                    Niinhän sen luulis näyttävän, mutta tuo käytönaikainen ennakon näyttö onkin varmaan semmoinen pyhä kolminaisuus mikä perustuu pumpun tietoon, anturisuuttimen tietoon ja kampiakselin ykk tietoon. Jonkun kun noista kolmesta irroittaa pelista niin näyttää nollaa. Aika herkästi kyllä menee kuusakoskelle vehkeet. Käännät sen pumpun nyt reilusti aikaiselle mekaanisesti niin auton pitäisi toimia paremmin suutinjohto irti...ainakin teoriassa. :D

                                    Comment


                                      #19
                                      Jonkun kun noista kolmesta irroittaa pelista niin näyttää nollaa.
                                      Kuulostaa järkeenkäyvältä. Oon käännelly ajoitusta nyt aikaiselle ja myöhäiselle ja ihan yhtä huonosti toimii sekä suutinjohto irti että kiinni.

                                      Näin kahden päivän pyörittelyn jälkeen alan kallistua sille kannalle että tuolla pumpulla on paha olla ja koko roska on vikatilassa. Tänään huomasin, että siinä basic settings -> 004 säätötilassa myös VNT-tanko sahaa 10sek välein ees-taas. Mun teoria tälle on se, että kun ennakonsäätö on pois päältä niin silloin vnt-ohjaus kytkeytyy päälle (ns. ehjä auto) koska pumppu/ecu luulee että kaikki on kunnossa. Sitten kun ennakonsäätö kytketään taas päälle niin pumpun mielestä tilattu säätö ei toteudu ja pumppu/ecu vetää itsensä vikatilaan jonka myötä varotoimena ohjataan N75 vetämään liinat kii. Ja edellä kuvattu käytös looppaa niin pitkään kuin sitä säätötilaa pitää auki.

                                      Vastaava ilmiö on havaittavissa kun auton käynnistää. Moottori kiertää hetkellisesti punarajalle asti ja ilmeisesti ahto-ohjauskin on päällä. Sitten 30sek sisään tapahtuu vikatilaan meno jonka myötä kiertää enää 3000rpm ja vnt-kellolle ei mene alipainetta. Arvoitus varmaan ratkeaisi jos saisi luettua tosta pumpun ohjainlaitteelta vikakoodit mutta Googletuksen perusteella ei ilmeisestikään onnistu ihan helposti koska se koodien lukusofta on hankalasti saatavilla tai kallis. Diesel-huollossa varmaan onnistuisi, mutta rahallisesti ei ole kannattava keikka tässä tapauksessa.

                                      Aika herkästi kyllä menee kuusakoskelle vehkeet.
                                      Pöh. On tän kanssa 8 vuotta veivattu, nyt on mitta täynnä kun auton arvo on kuitenkin vaan satasia tai maksimissaan tonni. Pihassa on BCZ rullanokka Allroadi, jatketaan VP44-harrastusta sen kanssa :)

                                      Comment


                                        #20
                                        Asia jäi sen verran vaivaamaan että pitihän ne ohjainlaitteen koodit lukea :) Ohje tästä https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...jainlaitteelta

                                        ID after 5baud init:
                                        ID : 059 130 106D1 , 1D601 031 950
                                        ID : 469947036ÿÿC0 , 0Cÿÿ630749964
                                        ID : 62_2.V70C062_ , _260C07V.2_26
                                        ID : 0.P6402810108 , 8010182046P.0
                                        ID : 88011 , 11088

                                        Read diagnostic faultcodes :
                                        Bytes received: 57 20 4C 00 29 0F 01 A5 5B 1B CA 10 09
                                        DTC: 0x57 = 87
                                        state : 1
                                        type : 0x00 unknown
                                        condition1 : 0x4C
                                        condition2 : 0x00
                                        counter : 0x29
                                        Löytyi siis koodi 57 joka vahvistaa sen että pumpussa on vikaa vikaa.
                                        57 Timing device control Permanent control deviation

                                        Comment


                                          #21
                                          Harraste- ja opiskelumielessä pistin pumpun vielä osiin, siis sen verran mitä normaali työkaluilla sai purettua.

                                          - Missään ei näkynyt metallisilppua
                                          - Ennakonsäätömäntä liikkui sormella eli ei se ainakaan jumissa ollut. Se on sitten eri asia olisiko pitänyt liikkua jouhevammin, mahdoton sanoa ilman kokemusta
                                          - High pressure solenoid valven (tää on se suutinputkilähtöjen keskellä oleva) vastusmittaus 0.4 ohm
                                          - TCV:n (tää on edellä mainitun alapuolella oleva härpäke) vastusmittaus 1.1 ohm
                                          - Jotkut o-renkaat näytti silmämääräisesti hieman kasassa olevilta. Tätä tukisi myös voimistunut dieselin haju konetilassa.

                                          Mutta siinäpä se omalta osalta. Auto osiks ja kohti uusia pettymyksiä.

                                          Comment


                                            #22
                                            - TCV:n (tää on edellä mainitun alapuolella oleva härpäke) vastusmittaus 1.1 ohm
                                            Palataampa vanhaan ketjuun, kun omassa projektissa oli ennakonsäätösolenoidi rikki. Eli oikea resistanssi ennakonsäätimen solenoidille on n. 10ohm
                                            Sulla on siis ollut se rikki ja estänyt ennakon säätymisen.

                                            Comment


                                              #23
                                              Mahtavaa kun tämäkin viimein selvisi :D Hyvää tietoa diy-korjaajille. Nämä on kuitenkin siinä iässä ettei moni enää lähde pumppua kiikuttamaan Bosch-huoltoon.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X