Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9TDI jakopäähihnan vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Ok, hyvä saada varmistus, ettei vaan kuvittele. Eipä nuita tärinöitä tänäänkään esiintynyt, vaikka oikein yritin. Hyvä sinänsä, jälleen parani ajomukavuus!

    Comment


    • #32
      Noniin.. tietysti olisi voinut eilisen viestin jättää, mutta parempi nyt kun testattu.

      Diudi oli jakopäänrempassa tiistain. (BLS, jakohihna+kiristin, vesipumppu, apulaitteiden hihna+kiristin. Orkkis varaosat)
      Jakopää on kuulemma ollut lukittuna, että hihna varmasti oikein. ( Soitin äsken liikkeeseen )
      Auto toimii ihan normaalisti kuten ennenkin huoltoa kaikilta muiltaosin paitsi kun päästään 3k rpm yli.
      3-4k välissä nykii jonkun verran. Eilen yhden kerran ei tuntunut kiihtyvän kolmosella 3800 yli.. hiljensin 3500 ja kiihtyi yli.
      Tänä aamuna kanssa havaittavissa pientä nykimistä joista kerran oli jossain 2800rpm kohdalla.
      ( Karalan optimoima laite )

      Hyvällä tuurilla iltapäivästä pääsen näyttämään liikkeeseen tuota, mutta kaveri ei osannut suoraan sanoa mikä voisi olla häikkänä. Ei ole aikaisemmin tullut vastaan moista.

      Tosin Forten diesel treatment ainetta on tankissa. 23.12 vedin tankin täyteen dieseliä ja koko purkin tavaraa. ( Annos oli 400ml/100l ja diudin tankki taitaa olla lähempänä 60l? )
      30.12 laitoin vähän yli 20l ja tankin taas tappiin asti, että laimenee aine.
      3.1 sain huollosta
      edit: Hain juuri uudet 20l. Tankkaus.comin mukaan keskikulutus noussut litralla ( tai no litra meni vielä tankkiin kun ekan kerran pysäytti. jolloin vajaa litran noussut.. tietysti voi olla kiinni ihan siitäkin kun useampia kertoja testannut vedättää kierroksia korkeammalle )

      Tosiaan auto toiminut täydellisesti ennen huoltoa joten ei oikein uskoisi tuon aineen vaikuttavan tuohon asiaan?
      Viimeksi muokannut Kennedy; 5.1.2012, 09:09.

      Comment


      • #33
        Eipä tuo Forte oikein moista voi aiheuttaa, ko. aine on kuitenkin about 90% diisseliä.

        Comment


        • #34
          Juuh. Enkä ole koskaan kuullut, että jotain moista olisi tullut. Vagcomilla katsottu läpi ja ei mitään virheitä missään ole.
          Suositteli naftasuodattimen vaihtamaan ja sen tein. (vaihdettu '09 60k kohdalla nyt 118k) Aikas tumma oli suodatin. Katsotaan huomenna kun pääsee motarille jospa tuo "ongelma" olisi kadonnut.

          Comment


          • #35
            Eipä taida suodattimella korjaantua

            Comment


            • #36
              Onko ideoita sitten mistä tuo voisi johtua?

              Comment


              • #37
                Jokuhan tuolla häröilee. Jos kerran jako kohdaallaan niin ok.

                Joku muu. Ei kai suodattimella nykiminen lähde.

                Tai ei ole lähtenyt noissa joita puuhailen päivittäin.

                Kun teen jakopään ajan sen jälkeen hieman korkeammillakin kierrosalueilla ja varmistan että toimii.

                Tuo kauttalinjan ajo pitäisi tehdä myös ennen remonttia.

                Pitäisi käynnistää myös kylmänä yms.

                Tarkoitan, että kaikkea ei voi vain tehdä varmistuakseen toimiko ennen.

                Autot on nykinyt kun nokan aentotunnistimen liitin oli huonolla kontaktilla.

                Egr temppuili. Antureista jäänyt vikakoodeja.
                Viimeksi muokannut roadster; 6.1.2012, 12:25.

                Comment


                • #38
                  Jahhas.. Audi jäi sitten motarin rampille.

                  Lämmöt oli vähän päässyt jo nousemaan kun testasin kakkosella. Kiersi rauhassa 4k asti. Kolmosellakin 3k pinnassa kävin ja ei ongelmia. 10min myöhemmin lähdin motarille. Kakkosella kiersi hyvin ja kolmosella pääsin 3,5k eikä kiihtynyt. Vaihdoin nelosella ja alkoi hyytymään. Kolmoselle ja jatkoi hyytymistä.
                  Pistin vilkun päälle ja vedin kiihdytyskaistalta pientareelle. Siinä kohdassa huomasin auton sammuneen ja pistin hätävilkut päälle.
                  Auto ei starttaa. Ei edes lupaa kone vaan heiluu pelkästään.

                  Onneksi on Autoliitto ja AL-turva. Ilmainen hinaus huoltofirman pihalle.

                  Itse ajoin auton pois nosturista eli ei sitä oltu testattu.

                  Comment


                    #39
                    Polttoaineeseen tuo mun mielestä viittaa, jos ei löydy edelleenkään vikakoodeja.
                    Jos käyttää sopivia työkaluja niin pumpparin hinhnaa ei varmasti saa väärin laitettua. Ja vikahaan oli jo ennen tuota.
                    Forten syyllisyyteen en usko. Ongelmat varmaan oli päällä ennen Fortea jo?

                    Voisko se saada kuormalla ilmaa?

                    Comment


                    • #40
                      Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
                      Ja vikahaan oli jo ennen tuota.

                      Forten syyllisyyteen en usko. Ongelmat varmaan oli päällä ennen Fortea jo?
                      Fortet oli tankissa jo 330km ennen huoltoon pääsyä. Ennen huoltoa auto toiminut täydellisesti.

                      Auto toimii ihan normaalisti kuten ennenkin huoltoa kaikilta muiltaosin paitsi kun päästään 3k rpm yli.

                      Hiukan epäselvästi vissiin tuo kirjoitettu ilmeisesti? Eli siis muuten toimi kuten ennen huoltoakin, mutta huoltamisen jälkeen 3k rpm kohdalla ei enää toiminut kuten ennen.

                      Painottaen autossa ei ollut yhtään mitään ongelmia ennen remonttia.

                      Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
                      Voisko se saada kuormalla ilmaa?
                      Tuosta tuli mieleen, että diesel suodattimen kansi ei ollut täysin suora. Oikeassa reunassa yksi pulttien väli on hieman ylhäällä reunasta. Sekä takareunasta missä on kohdistus. Joku millin väli ulkoreunassa.
                      Pääsiskö falskaamaan tuollaisesta?
                      To. nimittäin soitin Audille ja kysyin uutta kantta. Eivät myy, mutta kansi+purkki pakettia myy. Maksaa 303e :P
                      Viimeksi muokannut Kennedy; 9.1.2012, 10:53.

                      Comment


                        #41
                        Eihän tuossakaan ole kirkkaita letkuja missään välissä, että pääsisi kuplia seuraamaan? Volkkareissa ei ole ollut ainakaan.
                        Kyllä sen pitäs kuitenkin ilmailla itsensä ja miksi huollossa olisivat polttoainepuoleen koskeneet?

                        Mites polttoaine? Onko tankattu aina samasta paikasta?

                        Paljon kysymyksiä :)
                        Jotainhan huollon yhteydessä on sattunu, joka ton aiheuttaa tai sitten on vaan hemmetin huonosta tuurista kyse.

                        Comment


                        • #42
                          Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
                          Eihän tuossakaan ole kirkkaita letkuja missään välissä, että pääsisi kuplia seuraamaan? Volkkareissa ei ole ollut ainakaan.
                          Kyllä sen pitäs kuitenkin ilmailla itsensä ja miksi huollossa olisivat polttoainepuoleen koskeneet?

                          Mites polttoaine? Onko tankattu aina samasta paikasta?

                          Paljon kysymyksiä :)
                          Jotainhan huollon yhteydessä on sattunu, joka ton aiheuttaa tai sitten on vaan hemmetin huonosta tuurista kyse.
                          Mustia kumiletkuja vain.
                          Ovat ottaneet kuulemma suodattimen irti pyöräkotelosta ja kääntäneet moottorin päälle. Sama homma jäähdytysnesteen kanssa. Pääsevät paremmin vaihtamaan hihnan.

                          To. tankkasin shelliltä tässä duunin vierestä. Sitä edeltävät 2 tankkausta Nesteen kylmäasemalta mistä yleensä tankkaan. 30.12 tankkasin kun kaikki muutkin tankkas. Mahdollista, että tankkausasemalla ollut diesel loppumassa kohta ja vetänyt jotain paskaa tankkiin? Kuitenkin ajelin duuniin ja takaisin tankkauksen jälkeen ennen kuin jätin huoltoon.
                          Tosin eikai moinen voisi auto saada sammumaan niin, ettei enää käynnisty.

                          Onko mahdollista, että VNT ahdin olisi jumiutunut ja aiheuttanut tuon? Tosin en ole koskaan kuullut, että turbon jumittaminen olisi pysäyttänyt auton kokonaan.

                          No musta kun kyse niin vaan huonoa tuuria :)
                          Vähän mietin jo jos vaihtaisi toiseen heti kun on kunnossa. Sellaiseen missä olisi takuuta.
                          Viimeksi muokannut Kennedy; 9.1.2012, 11:20.

                          Comment


                            #43
                            Siirtopumppu rikki? Tankissa oleva siis.
                            Suuttimista ja johtosarjasta tulee yleensä koodi.

                            Ja kannattanee se pa-suodattimen kansi käyttää varuiksi irti, tosin ei millin raon pitäis vaikuttaa mihinkään mitään, kannen alla oleva tiivisterengas kun on kuitenkin aika paksu.

                            Comment


                            • #44
                              Ma. huollokaveri oli päättänyt testata pihassa miltä kuulostaa. Ei tarttenut kuulemma työntää sisään kun käynnisty kuin palmun alta.
                              Iltapäivällä testannut kanssa käynnistää hallissa ja ei ongelmia. Antanut käydä lämpimäksi.
                              Tänä aamuna hallissa käynnistynyt ongelmitta. Lämpimällä koneella pienellä tienpätkällä antanut kenkää kuten käskin niin ei mitään vikaa.
                              Nyt pihalla ja kuulemma hetken päästä ottaa sisälle ja tutkii lisää.

                              Ei sitten mitään hajua miksi tehnyt noin. Vikakoodeja ei kuulemma ole ma. eikä tänään näkynyt.

                              Comment


                              • #45
                                Egr juminut?

                                Comment


                                • #46
                                  Luulisi jotain koodia tuonkin jättävän? Karalalla oli säädetty tuota toimintaa vähän pienemmäksi lastutuksen yhteydessä aikoinaan.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Tänään kävin ajamassa auton halliin. VCDS:llä taas katsottiin eikä vikakoodeja anna.
                                    Kaikki anturit näyttäisi toimivan oikein kun katselee. Huomenna avaavat jakopään ja tarkistaa jaon.

                                    Erikoisena oli TPS joka näytti 94,9%.. Vieressä olleestä diudista näytti 100%.
                                    Siitäkö tuo pikku e tulee autoon, että otetaan 5,1% pois käytöstä? =)

                                    Comment


                                      #48
                                      TPS on kaasupolkimen asentotunnnistin mun mielestä ja sen pitäs voida kalibroida. Kyllä se 100% pitäs näyttää.

                                      EGR:n en usko tollasta tekevän.

                                      Pakko tuon on polttoaineen saantiin liittyä, jos ei tule mitään koodeja.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Pätkimisen ymmärtäisin, mutta vieläkin vaivaa miksi auto sammui ja ei käynnistynyt seuraavaan tuntiin sammumisesta. 3pv seisomassa pihalla ja sen jälkeen käynnistyi hyvin.
                                        Käynnistynyt joka päivä hyvin sen jälkeen ja ylimääräisiä ääniä ei ole.

                                        Toivottavasti tänään kävisi koeajolla eikä vika toistuisi sekä saisin sen takaisin.

                                        Mitään hajua mitä nafta pumppu maksaa? Jos sellaisen joutuu tankkiin vaihtamaan.

                                        Comment


                                          #50
                                          Mulla teki Caddy satella sellasta, että saatto sammua eikä kirveelläkään enään käyntiin. Hinaus korjaamolle ja aamulla ei mitään ongelmia. Eivätkä saaneet sitä uusittua, vaikka kuinka ruikkivat vettä konetilassa.

                                          Lopulta syy paljastui johtosarjaa, josta oli johdot oli kuorinu ja kun vesi pääsi eristeiden alle, aiheutti se oikkarin.

                                          Tossa tapauksessa tuli selkeitä vikakoodeja kyllä.

                                          Joskus toisissa bensa autoissa ollu sellasta oiretta bensapumpusta, että se ei lähde pyöriin ilman kopausta. Voisko pumppu siten tehdä temput myös kuumana?

                                          Comment


                                          • #51
                                            Jako tarkistettu ja se on kohdallaan.

                                            Mutta oli ottanut alapäästä ahtoputket auki. Vetta kuulemma putkissa. Ei nyt kaatamalla tullut, mutta kuitenkin sen verran, että pisti todella hyvin silmään isot vesipisarat joita tuli putkista ulos.

                                            http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2557 - Tulee ihan tämä mieleen.
                                            Ei meinaan ole tänä vuonna ollut kumiläppää maskin alareunassa käytössä kun ei ole kunnon pakkasiakaan ollut.

                                            Auto pihassa joten toivottavasti ei jätä tielle toiste.

                                            Comment


                                              #52
                                              Miten tollanen voi estää käynnistymisen tai jäätää niin, ettei enään käy?
                                              Eikai toi välijäähdytin niin ahdas sentää ole?

                                              Venttiilit on aika pieniä noissa. Mä ihmettelen, jos sieltä sen kokosia jääpaloja irtoaa, että se tekee totaalisen moottorivaurion.

                                              Comment


                                              • #53
                                                En sitten mitään hajua.
                                                Tietysti olisi kiva näyttää autoa henkilölle joka olisi erikoistunut VAGinoihin. Ei vaan kovin kallista tutkimusta uskalla teettää.

                                                Ensimmäinen kerta kun miettinyt auton tulevaisuutta. Ikinä en ole aikaisemmin jäänyt tielle.. joten vähän mietityttää jos vaihtaisi toiseen laitteeseen.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Harkitaan tässä muijalle työmatka-autoksi tollasta -02 aa nelkkua 1.9tdi 96kw tekniikalla. Siinä olis jakopääremppa aika pian tulossa. Tossa kaverin kanssa puhuin aiheesta ja hän väitti että näissä pumppusuutin dieseleissä tarvitaan AINA jakopääremontin yhteydessä dieselin syöttöpumpun uudelleenajoitus tietokoneella (vag-com tms.?). Onko tosiaan näin asian laita? Ite ymmärtäisin että jos lukitset pumpun paikalleen ennen remonttia niin mikäs tossa sitten uudelleenohjelmointia vaatii? Kuulemma uuden hihnan venyminen hetken ajon jälkeen muuttaa myös syöttöpumpun ajoitusta hieman ja optimaalinen toiminta vaatisi sen tietokoneella tehtävän ajoituksen myöskin. Kommentteja kaivataan pumppari-diesel tietäjiltä.

                                                  Ko. jakopää minulle entuudestaan vieras eli pyöriikö syöttöpumppu ylipäätään jakohihnalla? Jakopäitä olen kyllä tehnyt omiin tarpeisiin ennenkin mutta en yhtään dieseliä tai muutenkaan 2000-luvun autoihin.

                                                  Muijalle kun kelpais vanha mersu suoralla kutosella ja boschin mekaanisella rivipumpulla niin pääsis vähemmällä mutta ei toivoakaan =).

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    pumppusuuttimellisesta en ole ihan varma, mutta jakajapumpussa siis TARKISTETAAN se ajoitus läppärillä.
                                                    Ei sitä säätämään pysty kuin ihan mekaanisesti. Periaatteessa paikalleen lukittuun pumppuun ei tarvi tehdä säätöjä, tarkistus on aina hyvästä.

                                                    Pumppu pyörii jakohihnalla AFN:ssä ja vastaavissa, pumpparista en ole varma.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Pumppusuutindieselissä on nimensä mukaan suutin itsessään se vekotin joka sen paineen nostaa, mitään erillistä pumppua ei ole. Suuttimia käytetään nokka-akselin välityksellä.

                                                      Itse vaihdoin hihnan tuohon omaan ATJ-koneeseen viimeksi, nyt se on menossa ensi viikolla pikkupajaan vaihdettavaksi. En muista että ELSAssa tai Autodatassa olisi ollut mitään mainintaa ruiskutushetken säätämisestä, käsittääkseni sitä ei kyllä edes ilman koko ruiskutuskartan puukottamista muuteta.

                                                      Hihnan vaihto sinänsä on aika simppeli, keula huoltomoodiin ja oikeilla lukitsimilla nokka ja kampura jumiin, lisäksi kiristin pitää säätää tietyn proseduurin mukaan. Kummassakin em. ohjelmassa nämä on neuvottu.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        okei, se oli niinkin erilainen proseduuri. Ja tottakai on, eihän siellä ole sitä pumppuakaan :D

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Ei ole Autodatassa mitään säätöhommia awx:n. Tai no tavallaan on joo, en nyt muista sanatarkasti miten se meni, mutta nokkapyörästä löysättiin pultteja ja käännettiin se täysin myötä/vastapäivään, ja sitten jotain. Ohjeet on kyllä autossa, mutta en viitti tähän hätään käydä katsomassa. Mutta vcds:ää ei tarvita.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            No joo, vähän tarkemmin kun miettii niin aika järkeenkäypää että jo sana pumppusuutin kertoo ettei ole sitten enää mitään erillistä pumppua lisäksi. Taisi mennä vähän pumppusuuttimet ja jakajapumput sekaisin =).

                                                            Mulla ei noista dieseleiden moottorikoodeista oo vielä hajuakaan (AFN, AWX jne.) että mikä on mikäkin. Eli millä koodilla tuo 96kw versio kulkee vai onko siitäkin eri versioita? Ja onko se nyt sit pumppari vai jakajapumpullinen laite?

                                                            Ja mitä toi ko. jakopääremppa maksaa teetettynä jossain? Selviikö alle 500€?
                                                            Viimeksi muokannut -Tontsa-; 12.2.2012, 11:26. Perustelu: Lisäys

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              AWX on 96kW pumppari, sen osaan sanoa varmaksi.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X