Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 3.0 TDI raklatus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 3.0 TDI raklatus?

    Moro!

    Eli autoni on edellä mainittu A4 3.0tdi vm. -2005/10, moottori BKN, ajettu 190tkm. Tässä ollaan nyt reilu puolisen vuotta yritetty löytää tämän mystisen käynnistyksen jälkeisen raklatuksen/räklätyksen tuottajaa tuloksetta kuluttaen siihen muutama tuhat ekua ja saman verran päreitä.

    Luetellaas nyt kaikki uusittu osa:

    - Turbo
    - Startti
    - Molemmille puolille nää kuuluisat ketjunkiristimet
    - Kytkin + Vauhtipyörä

    Niinpä alkaa olemaan pikkuhiljaa neuvot vähissä tämän "aparaatin" osalta, että missä vika voisi olla, vikakoodeja ei anna, auto käy ja kukkuu ihan ok. Mutta normaalia kyseinen kilkatus ei ole, joten kauhulla odottaen että mistä se poikii.

    Siispä onko ehdotuksia mikä äänen tekee???

    #2
    Jaa-a. No ketjulta tuo nyt lähinnä kuitenkin kuulostaa. Tai siis jos se kuuluu hetken startin jälkeen (?)

    Comment


    • #3
      Näinpä juu, elikkäs käynnistyksen jälkeen, mutta ihmetyttää vaan että mikä on että rallattelee edelleen vaikka kiristäjät on vaihdettu? Onko ketju venynyt? Luulis sen säksättävän ihan tyhjäkäynnilläkin jatkuvasti jos näin olis?

      Comment


      • #4
        Raklattaa täälläkin aina startatessa hetken. Niin tuntuu tekevän joka toisella 3.0 Tdi:n omistajalla niin en ole repinyt asiasta stressiä.

        Comment


        • #5
          Jostain karkaa öljyt pois kanavasta kun kone on sammuksissa.
          Itsellä kuulunut ko. rallatus vain silloin, kun koneeseen on vaihdettu uudet öljyt -> rallattaa pari sekuntia ennen kuin paineet nousee ja suodatin täyttyy.

          Tuosta tulikin mieleen että eikös suodatin ole painepuolella ? Mitäs jos öljynsuodatin vuotaa kone sammuksissa itsensä tyhjäksi -> rallattaa aina ennenkuin täyttyy uudestaan.
          Suodattimessa on pieni "tappi" joka tukkii öljynsuodattimen jalan pohjassa olevan reiän. Tuossa tapin ympärillä on o-rengas, joka voisi ainakin teoriassa olla poikki / vioittunut.

          Milloin on viimeksi vaihdettu öljyt koneeseen ?

          Comment


          • #6
            Nytten menee vaihtoon öljyt, ajeltu n. 13tkm, mutta huolimatta uusista öljyistä sama rallatus kuului kyllä viime vaihdonkin välkeen eli sama oliko uudet öljyt tai 10tkm ajetut.

            Mietin kanssa hydraulinostajia jotka räpsyttelis, oisko mitään mahdollisuutta?

            Ajattelin nyt vielä uusia öljyjä ennen täräyttää kunnon forte flushit kehiin oisko mitään apuja, sillä edellinen biili (S3 APY) lopetti tässä tapauksessa nakuttelun forten jälkeen. Tiedät sit häntä mitä tapahtuu :D

            Comment


              #7
              Vanhan mallisen ketjunkiristäjän vika oli siis se, että moottorin sammuttua se jäi sellaiseen asentoon, jossa se ei enää kiristänyt lainkaan tai jäi puoliksi jumiin ennen kuin öljynpaine pystyi kääntämään/nostamaan sen oikeaan asentoon. Uuden mallisessa tämä oli korjattu muistaakseni jollain muotoilukikalla, mutta jos jollain on parempia kuvia, niin laittakoon jakoon.

              Comment


              • #8
                Onkos tuosta ketkunkiristäjän löysyydestä startin yhteydessä millaista vaaraa? Eli pääseekö tuossa koneessa ketju hyppäämään, oli sitten miten löysällä vaan?
                Entä tuo ketjunkiristimen vaihto, onko millainen operaatio ja missä mokoma sijaitsee edes?

                Comment


                  #9
                  Yhden tapauksen tiedän jossa öljypumppu olisi pitänyt vaihtaa moisten oireiden vuoksi. Liike otti mieluummin auton takaisin.

                  Comment


                  • #10
                    Mitähän tämmönen öljypumpun vaihto moiseen härpäkkeeseen kustantaa? Onko kenenkään tarvinut vaihdella?

                    Comment


                      #11
                      MNjoo. Todennäköisesti öljypumppu on vaihdettu turhaan, tietysti tapausta tuntematta vaikea sanoa, mutta kun ongelma on tunnettu ja siihen on tehtaalla korjauskonsti niin yleensä se silloin pätee.

                      Tehtaan mukaan rolina ei aiheuta "mitään" vaaraa, mutta eipä se nyt kovin hyvältä kuulosta ja johonkin se silloin kuitenkin osuu....

                      Comment


                        #12
                        Tiedän tuosta tapauksesta vaan sen verran että kaverini osti tuon käytettynä liikkeestä ja koska ääni huomattiin aika nopeasti niin sovittiin että liike maksaa kiristimien vaihdon. Minulta pyydettiin siitä tarjousta mutta olisi vaatinut niin paljon erikoistyökaluja etten lähtenyt tarjoamaan.

                        Auto toimitettiin liikkeen käyttämälle korjaamolle jossa todettiin tuo pumpun vaihtotarve, tässä vaiheessa liike ehdotti kaupan purkua johon kaverini suostui.

                        kun ongelma on tunnettu ja siihen on tehtaalla korjauskonsti niin yleensä se silloin pätee.
                        Ensimmäisen viestin perusteella kiristimet on jo vaihdettu, ketjuako tarkoitat ?

                        Comment


                        • #13
                          Juu, molempien lohkojen nokkaketjun kiristäjät on vaihdettu... Siispä kysymys herää siitä öljypumpusta, onko se vetelemässä viimeisiään, öljynpaineen valo kuitenkin sammuu välittömästi käynnistyksen jälkeen...? :o

                          Comment


                          • #14
                            Joopa joo, vaikka en mitään asioista tiedäkään, olen antanut itseni ymmärtää että se roklattava ketju lienee pääsääntöisesti se pisin, eli keskusketju, ja sen kiristäjästä on luullakseni kyse. Siellä on siis vielä kolme ketjua lisää, eli nuo mainitut lohkojen ketjut, eli lyhköset pätkät ja tasapaino- ja öljypumpun akselin ketju.
                            Vaikka kysymys onkin provosoiva, kiinnostaisi kuulla selvitettiinkö sen pääketjun kiristimen tilanne ja jos ei niin miksi? Kun muisteleisin ettei sen kiriristäjän vaihdon hinta ole ollut montakaan sataa...

                            Comment


                              #15
                              Nii, voihan olla, että on alunperin vaihdettu väärät kiristimet....

                              Comment


                              • #16
                                Niin no sekin voi olla, kiristäjät vaihtanut liike on Jyväskylän Autotarvike. Tiedä sitten onko siellä tullut köpö!? :D

                                Comment


                                  #17
                                  Jos tuo ketjuhomma tehdään, se pitäisi tehdä kerralla niin, että kaikki ketjut ja kiristimet uusitaan.
                                  En jaksa uskoa öljypumppuvikaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Käsittäisin niin että tuossa vaihdetut nokkien ketjujen luistit ja kiristimet ovat samassa paketissa ja kiristimet ilmeisesti jousilla. Keskusketjun kiristin lienee ainoastaan öljyllä toimiva, eli hydraulinen. En nyt ala vetoa lyömään sillä en ole muuten tutustunut kuin ETKAN kautta, näkyi se hydraulikiristimen hinta olevan alle 40ecua ilman luisteja ja ne nokkaketjupaketit satasen kieppeillä kipale, siksi väittäisin niitä mekaanisiksi kun ei ainakaan silmääni pistänyt niille öljytiivistettä kuten sille keskusketjun kiristimelle...

                                    Eiköhän se varoittelisi ainakin kuumana jos öljypumpussa olisi vikaa..., ja raklattaisikin...

                                    Comment


                                      #19
                                      Ja kuten aiemmin jossain mainitsin, pienikin ylitys öljynvaihdossa saa ihmeitä aikaan ketjuissa. Sama koskee tietysti myös vääriä öljyjä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mun on pakko jatkaa tätä threadia... oma "ongelma" on myös samantapainen, tosin kaikki viittaisi ketjunkiristimiin. Käynnistettäessä noin 2 sekunnin raklatus - sen jälkeen ei mitään. Autos on tosin kilsoi vasta 90t - normaalia että kiristimet ei enää kiristä? Millainen homma - tuntimäärältään on tollasten fixaaminen? Mitä kaikkea pitää purkaa edestä poijes?

                                        Vai voisko tästä selvitä jollakin öljykikalla?

                                        Comment


                                          #21
                                          http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ighlight=ketju

                                          Nelisen sataa, ja kyllä. Kyllä se on se ketju. Ei auta öljy- eikä muut kikkailut.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Omia kokemuksia!

                                            Itselläni BKN moottorilla varustettu A4 ml.210000, jossa kuului käynnistyksen jälkeen ropinaa noin 5 sek.
                                            Vaihdoin kiristimet itse tarttematta ainuttakaan erikoistyökalua joka kesti noin 4 tuntia ja ropina ei loppunut kokonaan.
                                            Kiristimien vaihdon yhteydessä huomasin että kiristin oli melkein ääri asennossa jolloin pystyin toteamaan ketjun olevan venynyt.

                                            Huomatessani sen tilasin uudet ketjut jotka maksoivat noin 90e kappale, kuukausi eteen päin sain sen verran vapaata että ajattelin et vaihdetaanpa ketjut.
                                            Omasta kokemuksestani voin kertoa et ketjun vaihto kesti noin 10 tuntia, koska autosta joutui irrottamaan mm. vaihdelaatikon, vauhtipyörän kytkimineen, moottorin päätylevyn, turbon, kardaanin, pakoputken yms...

                                            Ropinaa ei voi kuulua muista ketjuista kuin ylemmistä, koska alempien ketjujen vieressä ei ole alumiiniä johon ketju ottaisi kiinni kuten ylemmissä.

                                            Yleensä vasen ketju ääntää enemmän, koska vasemman nokan toisesta päästä menee remmi commonrail pumpulle, joka ottaa aika paljon tehoa.
                                            Viimeksi muokannut Avuton; 6.8.2011, 20:43. Perustelu: lisää tietoja.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Avuttomalle sen verran kommenttia, että kyselin tänään vastaavaa remonttia BMK-koneelle niin huoltoliikkeen mukaan maahantuojan asiaa käsittelevässä tiedotteessa sanotaan, että yleisemmin ääntä aiheuttaa oikeanpuoleinen (kartturin) ketjunkiristin.

                                              Soittelin Audi Centeriin ja kysyin, että jos aiheesta on kerran maahantuojan ohjekin niin kai Audi tulee vastaan korjauskuluissa (A6, -05, 135tkm, liikkumisturva). Tehtaan mukaan kyseessä ei ole viasta vaan ominaisuudesta. Ja koska mulla on niin vanha yksilö niin eivät tule eurollakaan vastaan kuluissa.

                                              Hinta vaihdettuna Oulussa sekä marmorilla, että toisessa merkkiä huoltavassa pajassa oli 600-650€/puoli eikä 400€ mitä toisessa keskustelussa puhutaan...

                                              Comment


                                              • #24
                                                no niin. nyt on omaan kiesiin vaihdettu noi ketjunkiristimet ja pariviikkoa sitä hiljaisuutta kesti kunnes alkoi taas rallaattaan. Onkohan tuo ketjun venyminen kuinka yleistä vai onko porukka selvinnyt pelkällä kiristimien vaihdolla? Paljonko nuo remontit on tullu maksamaan, että tietäis vähän varautua? Ylivieskalla arvio oli noin 2000€ kaikki ketjut ja laaharit plus tilpehöörit. Kiristimien vaihto oli 900€.:)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Onko kukaan vaihtanut suuttimia kyseisen raklatuksen poistamiseksi? Laakkosella kun väittivät että ääni tulisi niistä. Itsellä myös kuuluu käynnistyksessä/hiukan jälkeen muutaman sekuntin tuo raklatus. Oikean puolen ketjukiristäjä on vaihdettu.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    2 Huonointa(korjausarvot -44 ja -46) suutinta vaihdettu, eikä vaikuttanut. Täytyis mennä uudestaan Laakkoselle, kertomaan palaute vaihdosta. Vaikka tosin eihän tuo mihkään vaikuta, muuta kun omaan korvaan. Että kovaa-ajoa kaiketi :)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Pikku välikysymys... Onko 3.0tdi koneissa samanlainen jakopää kuin uudemmissa 2.4, 2.8, 3.2 & 4.2 bensa koneissa?
                                                      Omaan autoon tehty toi erittäin halpa ja helppo remontti.. :-)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jos olen siis ymmärtänyt oikein, niin tälle raklatuksellekko ei ole mitään tehtävissä? Mulla on 220tkm ajettu, joka raklattaa lämpimänä startin jälkeen 2-5 sek. Kylmänä ei äännä ja kaikki ketjut, kiristimet ja laahaimet on vaihdettu 30 tkm sitten. Mikä sieltä kuluu jos uutena ei kuitenkaan äännä? Olen myös huomannut startatessa että ihan kuin joku ottaisi paljon virtaa tai kone menee hetkeksi "jumiin" kun tuntuu että startti kyykkää käynnistyshetkellä, mutta kone lähteekin sitten samalla käymään.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Omat kokemukset

                                                          Kyseessä BMK-kone, ajettu 303 Mm.

                                                          Normaalisti rallattaa sen pari sekuntia käynnistyksen jälkeen.

                                                          Tänään kun kävin vaihtamassa öljyt ja suodattimen, niin rallattikin varmaan joku 5 sekkaa, ilmeisesti siihen asti kunnes suodatin täyttyi ja öp nousi.

                                                          Seuraavalla startilla ei rallattanut ollenkaan! Eli tuoreilla öljyillä ketjunkiristimet ilmeisesti toimii kuten pitääkin. Tää oli kolmas kerta mun aikana kun öljyt vaihdettiin, nyt kiinnitin huomiota tuohon rallatukseen(tai siis sen poissaoloon). Pitänee tarkkailla, missä vaiheessa alkaa taas rallatus. Öljyinä Castrol SLX LongLife III 5W30.

                                                          Näiden kokemusten perusteella en usko että suuttimilla olis mitään tekemistä ton kanssa.
                                                          Viimeksi muokannut mhaanpaa; 6.1.2012, 18:22. Perustelu: tarkennusta

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Juu niinpä itsekkin epäilen, nyt koneessa mobilin longlifet tosin ihan 15tkm vaihto välillä mennään. Mutta kerroppa miten käy, että alkaa ääntä kuulumaan niin tietää vaihtaa öljymerkkiä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X