Autostani, Audi A4 2.0TDI, 2005, meni moottori (BLB): tasapainotusakseleita (ja sitä kautta öljypumppua) pyörittävä ketju meni poikki ja sitten paljastui muitakin vaurioita. Piti hankkia uusi moottori (Meyer Motoren, Saksa). Pienellä tutkimuksella olen saanut selville, että kyseessä on tyyppivika, etten sanoisi suunnitteluvirhe. Nämä moottorit, joita on valmistettu ainakin 2005...2006, kestävät 100 ...200 000 km. Itselläni meni 180 000 km:n kohdalla. Vika koskee kaikkia VW:n merkkejä, joissa ko. moottoria on käytetty. Systeemin voi tarkistaa seuraavasti: jos öljytikku menee vaikeasti pohjaan, on syytä epäillä ketjuvetoa. Itse öljypumppua pyöritetään tasapainotusakselin päästä rihlatulla holkilla, joka sekin saattaa alkaa pyörimään kolossaan. Koko systeemissä siis kaksi ongelmakohtaa. Nykyisin systeemi on toteutettu ratasvedolla, eikä alkuperäiseen saa enää varaosia, halvin korjaus osineen maksaa pari tonnia.
Nyt kiinnostaa a) löytyykö paljonkin kohtalotovereita ja b) mikä on pisin matka, joka tuon ajan 2.0TDI:illä on ajettu ilman moottoriremonttia ja c) mitä tässä voisi oikein tehdä? Ei tunnu oikealta, että moottoreita pitää vaihtaa 200 000 km:n välein.
Toinen tyyppivika on kaksoismassavauhtipyörä, joka myös oli lopussa. VV-auton kaveri sanoi, että se on nyt kuluva osa niin kuin kytkinkin. Ei muuta kuin vaihtamista harkitsemaan 100 000 km:n jälkeen.
Nyt kiinnostaa a) löytyykö paljonkin kohtalotovereita ja b) mikä on pisin matka, joka tuon ajan 2.0TDI:illä on ajettu ilman moottoriremonttia ja c) mitä tässä voisi oikein tehdä? Ei tunnu oikealta, että moottoreita pitää vaihtaa 200 000 km:n välein.
Toinen tyyppivika on kaksoismassavauhtipyörä, joka myös oli lopussa. VV-auton kaveri sanoi, että se on nyt kuluva osa niin kuin kytkinkin. Ei muuta kuin vaihtamista harkitsemaan 100 000 km:n jälkeen.
Comment