Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0.tdi:n kierrokset...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Lähinnä perustelen epäilystäni sillä, että ko. ongelmaa (kierrosten humppaamista, ravistelua) tapahtuu molemmissa vaihteistotapauksissa silloin, kun moottorin kuormitus on erittäin pientä.
    Tällöin ongelmat ruistutuspuolella tulevat pahiten esille, koska ruiskutusmäärät ovat lähes olemattomia.

    Mutta kuten sanottu, your guess is as good as mine (toki kokemuksesi pulla ko. automerkistä on huomattavasti omaani kattavampi).

    Comment


    • #32
      Tuo oli helpottava tieto, että on olemassa vaihtoehtoja laatikkovialle!
      Mites on kun aina saa lukea, että Forten käyttö on korjaamoiden hommaa...uskaltaako sitä lykätä itse tankkiin? Onko kyseessä joku hankalampikin toteutus vai kaadetaanko purkki vaan dieselin sekaan ja kovaa ajoa?

      Comment


      • #33
        Väliaikatiedoituksena vaan..kävin hakemassa Laakkoselta (Hyvinkää) Fortet ja laitoin tankkiin. Nyt odottelen vaikuttaako. Tankissa oli löpöä muutama litra vaan.
        Isona huomiona vaan, että palvelu oli loistavaa ja eivät lainkaan karsastaneet Saksantuonti-vaunuani. Heti kun Audin huoltopalvelut siirtyi toiseen halliin Volkkarista niin kyllä eron huomaa!
        Seuraava iso huolto arvioitiin alle 500€.

        Comment


        • #34
          Aivan, sama tuntitaksa niissä on kaikille. Mitä sitten tulee siihen Forteen niin tokihan sen huomaa, ellei muuten niin mentaalisesti, kuitenkin se vaikuttaa hieman tehoihin hetkellisesti, eli nostaa setaanilukua joten se kerrottuna mentaaliluvulla on suoranainen ihme jos ei persdyno tunne mitään. Harmillistahan siinä on ettei se teho säily kovin pitkään ellei kaada uutta purkillista...

          Comment


          • #35
            Kyllä meillä huomasi eron kierrosten pumppaamisessa kun melkein tyhjään tankkiin Forten kaadoin. Ainakin halvempi vaihtoehto kuin laatikon alasottaminen!
            Toistaiseksi olen tyytyväinen ja auto pelaa...se kai tärkeintä?
            Vaikka joutuisi useastikin tekemään niin hyvä niin. 30€ ei ole paha hinta

            Comment


            • #36
              Pientä updatea ongelmaan.

              Tein viime perjantaina diagnoosia VCDS:llä koneen ravistelusta. Lähinnä tuli tarkkailtua railipaineita ravistelun aikaan.
              Koneen lämpö testin aikoihin oli 75-90 astetta, ja kone ravisti/humppasi valoihin jarrutettaessa sekä satunnaisesti tyhjäkäynnillä.

              Nostin koneen kierroksia vapaalla n. 1500rpm kohdalle ja päästin lopuksi kierrokset takaisin tyhjäkäynnille. Koneen käynti 1500rpm kohdalla oli tasaista ja railipaine seurasi hyvin pyydettyä (n. 350bar).
              Railipaineen säätimen duty-cycle pysyi tasaisena samoin kuin pumpussa oleva määräsäädinventtiilin duty-cycle.

              Kun koneen kierrokset palasivat tyhjäkäynnille, alkoi ravistelu jota kesti aina muutaman sekunnin verran. Samaan aikaan railipaine heitteli pyydetyn (230bar) molemmin puolin välillä 190-260.
              Kun ravistelu loppui, palasi painekin takaisin pyydetyn tasolle. Ravistelun aikaan railipaineensäätimen duty-cycle pysyi tasaisena, mutta määräsäädinventtiilin arvo heilui hieman.

              Tästä päättelin, että jokin aiheuttaa tyhjäkäynnille palattaessa paineen vaihteluja pa-linjastossa. Ilma oli suurin epäilyksen aihe.
              Tätä jokseenkin tukisi myös suutinten korjausarvot tyhjäkäynnillä, jossa 1-3 suuttimet oli aavistuksen plussalla ja 4-6 suuttimet miinuksella, eli ilmaa saattoi olla jommalla kummalla puolella railissa.

              Otin siis railipaineanturin piuhan irti ja löysytin yksi kerrallaan 4-6 suutinten railin pään pa-putken liitosta. Kun liitin oli kierretty hieman löysälle,
              starttasin konetta n. 10-15sek, jolloin polttoainetta pursusi löysästä liitoksesta ulos.

              Ensimmäistä 4-suuttimen liitintä löysyttäessäni liittimestä turskahti polttoainetta ulos.
              Mielestäni nestejärjestelmästä metallisilla putkistoilla ei purskahda mitään ulos, vaikka siellä olisi esim 10bar painetta. Neste ei puristu kokoon mutta ilma puristuu.

              Ilmauksen jälkeen lyhyellä koeajolenkillä kaikki ravistelut oli kadonneet. Ei mitään ravistelua hiljennettäessä tai tyhjäkäynnillä.
              Valitettavasti seuraavana päivänä tyhjäkäyntiravistelua esiintyi taas uudestaan, mutta nyt risteyksiin hiljennettäessä kierrokset pysyvät tasaisena ja ravistelua ei siinä enää ilmene.

              Jotain tuli siis osittain korjattua tuolla ilmausprojektilla, tai ainakin jotain vaikutusta / muutosta sillä oli koneen käyntiin.
              Täytyy vielä kerran käydä kaikki suuttimet läpi (jahka vain ehtisi) ja raportoida lopputulos. Jos tästä löytyisi ravisteluun ratkaisu niin hyvä niin.

              Ihmetyttää vaan kuinka vaikeasti ilmattava tämä 3.0 TDI kone oikeasti on, jos ilmavaivat pa-järjestelmässä on lopullinen syy.

              Comment


              • #37
                Voe taivas...tällainen maallikko ei tuosta ymmärtänyt juurikaan muuta, kuin että vika on korjattavissa ja että olet ison duunin sen eteen tehnyt, siitä suuri kiitos!
                Nyt vielä kun joku pystyisi sen tekemään minunkin ajokille! Forte auttoi, mutta ei täysin vikaa korjannut.

                Comment


                • #38
                  Lyhennetty versio :

                  Mielestäni omassa kulkineessa ravistelua aiheuttaa ilma ruiskutusjärjestelmän korkeapainepuolen komponenteissa ( commonrail pumppu <-> suuttimet ).
                  Ilman pitäisi tulla pois automaattisesti koneen käydessä, mutta tuntuu että näin ei tapahdu.

                  Suutinputkien liitoksia yksitellen löysyttämällä ja konetta starttaamalla ( kuitenkin niin että kone ei käynnisty -> pa-paineanturin piuha irti ) ilman pitäisi putkahtaa järjestelmästä ulos.

                  Yritän ehtiä tänä iltana vielä jatkamaan ilmausprojektia ja raportoimaan tuloksia.

                  Comment


                  • #39
                    No niin, eilen illalla on taas naftaa ruikittu avonaisista suutinputkien liitoksista oikein kunnolla.
                    Tein bleedausta sekä railin pään liitoksesta sekä suuttimen pään liitoksesta. Vartan akku jaksoi iloisesti pyörittää konetta n. 10 sarjoina per suutinputken liitoskohta.

                    Lopputulos :

                    Railipaine ei enää heittelehdi tyhjäkäynnille tiputettaessa juuri ollenkaan ( en tiedä millainen painevaihtelu on edes normaalia ).
                    Silti koneessa on vielä havaittavissa ajoittain pientä ravistelua tyhjäkäynnillä. Muutoin kone pelaa nyt suht. OK.

                    Sain varattua ajan ensiviikon torstaille JKL:n VAG-korjaamolle paluupuolen paineen mittaukseen (10bar ).
                    Jos tuoltakaan ei löydy mitään ihmeellistä, niin suutinkokeilusta jäi minulle käteen huonommin toimiva auto kuin mitä alunperin oli.
                    Toivottavasti näistä selvittelyistä löytyisi apua edes muille omiin 3.0 TDI:n ravisteluvaivoihin.

                    Comment


                    • #40
                      Kiitokset selvennyksestä!
                      Itse kun on näissä asioissa puhdas maallikko/tumpelo niin onneksi on alalle vihkiytyneitä olemassa.
                      Tuollaista puuhaa en tosiaan osaisi ikinä tehdä, mutta nyt sain hyvän ohjeistuksen seuraavaan huoltoon kun autoni vien.
                      Vähentää ainakin tuntivelotuksien määrässä kun on hieman edes antaa suuntimia mekaanikoille

                      Comment


                      • #41
                        Autoa käytetty merkkarilla valohoidossa, ja muuta sieltä ei jäänytkään käteen. Ei sitten ollutkaan JKL:n Autotarvikkeella mittaria,
                        jolla suutinten paluupaineen olisi saanut mitattua. Perinteistä meininkiä.

                        Lupasivat kuitenkin tiedustella tuota VAS-6330 mittarin saatavuutta, tai sitten lainata sitä esim. VW-auton Helsingin konttorilta.
                        Luulisi näiden piezo-ruiskujen yleistyessä tuo mittari olisi enemmän kuin hyvä olla korjaamon hyllyllä. Onhan noita piezoja nyt jo 2.0 CR-koneissakin.

                        Eli työkaluja ja uutta korjaamoaikaa odotellessa jatketaan ravistelua...

                        Comment


                        • #42
                          Onko mitään uutta ongelman tiimoilta? Voisko tämä johtua pelkästään ilmasta, jos pääsisi jostain järjestelmään? Ajattelin kun ilmaus ilmeisesti auttoi sulla, mutta vika palasi seuraavana päivänä. Olisiko sen verran pieni ilmavuoto että kestää hetken kun taas aiheuttaa ongelmaa...vaik kokö onks jotn mil ton sais aisoihi...

                          Comment


                          • #43
                            Mulla se Forté auttoi jonkin aikaa, mutta tuntuu, että vika olisi palaamassa...

                            Comment


                            • #44
                              Lueskelin esitettä volkkarin 3litran tiiseli koneesta. Ilmeisesti kuitenki aika sama mikä löytyy audin keulalta? Esite täällä: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_350.pdf

                              Siellä sivulla 26 löytyy kuva tuosta polttoaine järjestelmästä. Voisko vika olla korkeapaine pumpussa? Tai tuossa pressure retention valve? Vissiinki paineen tasaus venttiili? Onko joku jo vaihtanut nuo?

                              Comment

                              Working...
                              X