Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

DPF + VCDS

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pitänee käydä tapaamassa jotain jolla kunnon vcds vehkeet. DPF:llä ei sinänsä ole väliä, koska Kuopion keikka on varattu ensi kuun puoliväliin, pitäisi vaan saada limpmode pois ja DPF jotenkin toimimaan siihen asti.
    Viimeksi muokannut Hulk75; 7.6.2015, 19:35.

    Comment


      Hiukkaussuodatin tai/ja anturi kävi Affeniston reissulla v**tuilemaan, vikatilassa ajeltiin tovi ja kotona vikakoodien resetointi onnistui eivätkä palanneet. Päätin kumminkin, että pönttö putsataan sekä paine-eroanturi uusitaan, koska Oil Ash -arvo oli 0,36L.

      Nyt operaatio on tehty, mutta miten saan nollattua ton arvon? Basic settingistä tehtiin eka Service Regeneration of Particle Filter ja sen jälkeen kaikki "Reset of learned values; Catalytic, Pressure sensor, Particle filter). Kaik män läpi. Mootori on 3.0Tdi CAPA.

      Adaptationista löytyy "Particle filter initialization", mutta Stored value kenttään tulee "ERROR: Channel Not Available" Käytössä on uudehko VCDS:n versio 14.10

      Comment


        Eli vähän samanlainen keikka kun minulla tuossa aikaisemmin. Siihen ei löytynyt apua marmoriltakaan vaan lopputulos oli pöntön tyhjennys ja uusi ohjelma, näin se ympäristö säästyy.

        Comment


          Toimiiko auto vai antaako jotain vikakoodia edelleen?
          Jos sitten menee pöntön tyhjennykseen, niin mallinimestä päätellen on ABT:n softa, joka on hyvä ensin vakioida Königillä, jos joku alkaa siihen softaa tekemään.

          Comment


            Jostain syystä en huomannu, että ketju oli jatkunut :) Eli mitään vikakoodia ei enää tule, mutta tosiaan vanha "Oil ash" -arvo on ja pysyy.

            Aika ihme setti, että marmori ei pysty tekee mitään... Kyllähän ne nyt vaihtaa noita pönttöjä noihin, niin täytyyhän se pystyä nollaamaan? Pönttö on nyt kohtuurahalla pesty ja puunattu & anturit vaihdettu, joten mekaaninen tyhjennys ei nyt ainakaan tällä hetkellä kauhiasti houkuta :)

            ABT:n softa tosiaan on - voisko se jollain tapaa estää tuon nollaamisen - mitä kautta se normaalisti pitäisi menä? Jos kyse on tosta ABT:n softasta, niin eka vois tietty vakioida ja kokeilla sen jälkeen ton arvon nollaamista. Onko joku onnistunut tuossa CAPA:n "Oil ash" -arvon nollaamisessa?

            Comment


            • Työkaverin autosta (A4 B8 2.0TDI 2009, moottorikoodi CAGA) meni "kaasuläppä" rikki, joutui ajamaan kuulemma hetken ennenkuin sai vaihdettua uuden. Uuden vaihdon jälkeen auto kyllä generoi DPF:ää normaalisti, mutta sytyttää mittaristoon moottorin vikavalon silloin tällöin. Kun tuon nollaa niin osaa taas polttaa, kunnes tulee uudelleen. Yritettiin tuossa ajaa pakkogenerointia VCDS:llä, mutta aina jää "Aborted - Security Reasons" -virheeseen. Tankki oli täynnä, jäähdytysnesteen lämpö 82c. Katselin noita täyttömääriä, näyttää seuraavaa:

              Oil ash : 0.11 L
              Soot calculated : 18,6g
              Soot measured : -2,6g (??)
              Distance since last regen : 360km
              Ja paine-ero tms näyttä 22mPa

              Miten tuo measured-arvo voi näyttää miinusmerkkistä? Vikakoodeja ei tällä hetkellä ole, eli en nyt tiedä mikä tuon moottorin vikavalon on sytyttänyt, mutta kuulemma DPF:ään liittyi..

              Pystyikö näissä katsomaan jotenkin noiden ehtojen täyttymistä, kuten tuossa ylempänä, kun tuossa ei noita Measuring Blockeja ole enää käytössä?

              Comment


                Lue label file, sieltä tuo selityskin löytyi jonka lainasin aiempaan viestiini.

                Comment


                  Potilas B7 BRB-moottorilla ja ongelma, että antaa vikakoodin:
                  009263 - Diesel Particulate Filter (Bank 1)
                  P242F - 000 - Restricted/Clogged - MIL ON
                  Freeze Frame:
                  Fault Status: 11100000
                  Fault Priority: 1
                  Fault Frequency: 1
                  Reset counter: 255
                  Mileage: 219777 km
                  Time Indication: 0

                  Oireina vilkkuva hehkun merkkivalo, dpf-merkkivalo ja vikatila päällä eli ei ota kierroksia. Vikatila ei lähde pois vaikka sammutta ja käynnistää uudelleen. Käynnistyy suoraan vikatilaan. Kokeiltu tehtä Ross techin ohjeilla pakkopolttoa mutta poltto ei lähde käyntiin ja lämmöt ei nouse. G450 anturi vaihdettu ja sopeutus tehty olevinaan tässä ketjussa aiemmin olleella ohjeella.

                  Mitä tässä olisi vielä tehtävissä?

                  Comment


                  • Mistä tietää onko DPF poistettu ohjelmallisesti

                    Mistä tietää, onko DPF poistettu softasta? Lueskelin VCDS:llä omasta autosta (2.0 TDI BPW) DPF:n lukemia ja tuollaiset tuli:


                    09:50:22 Group 067: Particle Filter (Exhaust Gas I)
                    174.0°C Temperature bef. Turbo Charger
                    174.0°C Temperatur in Particle Filter
                    15.30 Press. Difference Particle Filter
                    -7.65 Press. Difference Offset

                    09:49:41 Group 068: Particle Filter (Exhaust Gas II)
                    13.8 % Particle Filter Load Coefficient
                    75.0 Particle Filter Carbon Mass
                    0.0 % Carbon Mass Learned Value


                    09:49:53 Group 070: Particle Filter (Regeneration Status II)
                    00000000 Status 4 Regeneration
                    0.0 s Regeneration Time (Total)
                    0.0 Failed Regenerations
                    0.0 Successful Regenerations

                    09:50:22 Group 073: Particle Filter (Vehicle Data)
                    13.2 l Consumption since Regeneration
                    170 km Distance since Regeneration
                    204.0 Time since Regeneration
                    13.8 % Duty Cycle

                    Ostin auton käytettynä liikkeestä ja soittelin vanhalle omistajalle, joka kertoi että auto on softattu melkein uutena, mutta ei muistanut että missä tarkalleen. Nuo DPF:n lukemat indikoivat, että se alkaa olemaan jo hieman täynnä (75.0 Particle Filter Carbon Mass = 75g tuhkaa?) ja mietin, että pitäisiköhän tuo puhdistaa tai uusia lisä hevosien ja kulutuksen pienenemisen toivossa? Mutta en haluaisi tehdä sitä turhaan eli jos autossa on softa, joka on DPF:än poistanut käytöstä ja DPF:n on tyhjennetty, niin turhaahan se olisi vaihtaa.


                    Lähinnä tuo alla oleva ihmetyttää:

                    09:49:53 Group 070: Particle Filter (Regeneration Status II)
                    00000000 Status 4 Regeneration
                    0.0 s Regeneration Time (Total)
                    0.0 Failed Regenerations
                    0.0 Successful Regenerations

                    Miksi onnistuneiden regeneraatioiden määrä on 0? Auto kuitenkin sanoo tuossa:

                    09:50:22 Group 073: Particle Filter (Vehicle Data)
                    13.2 l Consumption since Regeneration
                    170 km Distance since Regeneration
                    204.0 Time since Regeneration
                    13.8 % Duty Cycle

                    Että regeneraatio on tehty 170km sitten ja auto toisinaan haisee/moottori hieman tärisee eli DPF:n polttoja vaikuttaisi tapahtuvan. Joten onko mahdollista, että DPF polttelisi normaalisti, mutta on kuitenkin tyhjennetty?

                    Comment


                    • Pistetäämpäs tämän otsikon alle
                      Oireina satunnaisesti vilkkuva hehkuvalo, moottorina CAPA (3.0 tdi) mistä dpf korvattu putkella ja findieseli ohjelmoinut sen pois. Kysynpä nyt vain että lähenkö kyseistä anturia ostelemaan ja vaihtelemaan ja onko miten akuuttia vaihtaa? Alla koodi mitä antaa

                      5162 - Exhaust Pressure Sensor 1 (G450) P0471 00 [229] - Implausible Signal MIL ON - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
                      Freeze Frame:
                      Fault Status: 00000001
                      Fault Priority: 2
                      Fault Frequency: 4
                      Mileage: 188004 km
                      Date: 2016.09.07
                      Time: 17:23:40

                      Coolant temperature: 77 °C
                      Intake air temperature: 30 °C
                      Ambient air pressure: 990 mbar
                      Voltage terminal 30: 12.980 V
                      Unlearning counter according OBD: 40
                      Engine speed: 0.0 /min
                      Vehicle speed: 0.00 km/h
                      Particul.filter diff.pressure: 32 hPa
                      Exhaust gas temp.after pre-catalyst: 137.8 °C*
                      Exh t Sens TP Flt Us: -270.0 °C
                      Field regeneration status-Bit 0: 00000000
                      Field regeneration status-Bit 16: 00010000
                      Field regeneration status-Bit 24: 00000000
                      Field regeneration status-Bit 8: 00000000
                      Exhaust gas vol.flow particulate filter: 0.0 m³/h

                      Comment


                      • Vielä samaa jatkuu, satunnaisesti vilkkuu hehkuvalo ja moottorivikavalokin välillä paistaa. Muita vikakoodeja ei ole tullut. Perjantaina käyn marmorilta hakee anturin ja vaihtelen. Kerron sen jälkeen onnistiko. Ja semmonen kävi mielessä kun tuo anturi ilmeisestikkin on vain dpf:ää varten että onko se mahdollista ohjelmallisesti poistaa?

                        Comment


                        • Mistäs nuo dpf arvot löytyy vcds:ltä

                          Comment


                            Alkuperäinen kirjoittaja villeq Näytä viesti
                            Vielä samaa jatkuu, satunnaisesti vilkkuu hehkuvalo ja moottorivikavalokin välillä paistaa. Muita vikakoodeja ei ole tullut. Perjantaina käyn marmorilta hakee anturin ja vaihtelen. Kerron sen jälkeen onnistiko. Ja semmonen kävi mielessä kun tuo anturi ilmeisestikkin on vain dpf:ää varten että onko se mahdollista ohjelmallisesti poistaa?
                            Oletko ollut yhteydessä Findieseliin aiheesta?

                            Comment


                            • Ohjelmoinnin hinnalla ostaa varmaan parikin uutta anturia, joten antaa sen nyt olla siellä ohjelmassa. Sitten jos (kun) aletaan enempi virittelemään niin täytyy tutustua aiheesen. Tänään vaihtelin tuon anturin ja vielä moottorivikavalo jäi palamaan. Eiköhän se poistu kun saa vcds:llä nollattua koodit, viimestään huomenna käyn veljellä käyttää auton piuhan päässä, palaan asiaan jos ei poistu sillä
                              Viimeksi muokannut villeq; 30.9.2016, 12:50.

                              Comment


                                Ei siitä varmaan täyttä hintaa tarvitse maksaa, jos boksissa on jo Findieselin dpf-delete ja sieltä tuo yksi ominaisuus koodataan pois. Powerbyteltä kannattaa kysyä myös, jos ei malta kauemmas lähteä.

                                Comment


                                • Uusi anturi oli 79e ja vaihtoon meni sen 3 minuuttia joten ei paha rasti tuokaan ollut :D ja jos tuolla ajelee seuraavat 180tkm niin olen ihan tyytyväinen.

                                  Comment


                                    Ei siitä varmaan olisi tarvinnut maksaa mitään.
                                    Ja olisi onnistunut minun luona. Mutta jos nyt toimii niin hyvä niin

                                    Comment


                                    • Ei näistä aina tiiä, tähän hätään tuo oli helpompi vaihtoehto. Mutta jos jatkossa vielä kiukuttelee niin tulen siellä pyörähtää :)

                                      Comment


                                        DPF:n vikakoodi, A6 4F

                                        Omassa CDYA:ssa tuli vikakoodi:

                                        009263 - Diesel Particulate Filter (Bank 1)
                                        P242F - 000 - Restricted/Clogged

                                        Soot mass on ok, alle 20:n lukemia reilusti ja polttaakin. Tein pakkopoltonkin pariin otteeseen, meni läpi ok. Mutta oil ash on 0,35l ja ELSAn mukaan 0,36 l on raja-arvo. Ymmärränkö oikein, että pönttö on tuhkaa täysi ja vaihtokunnossa? Auttaako pesu? Mittarissa 236 tkm.
                                        Viimeksi muokannut Killeri; 16.11.2016, 14:39. Perustelu: Siirretty pyynnöstä.

                                        Comment


                                          Taitaa se tuosta tuhkamäärästä johtua. Soot mass on kuitenkin alle 10. Joten tein VCDS:llä pöntönvaihdon. Pienen ajelun jälkeen arvot ovat nämä:

                                          1) Oil ash [Ltr] 0.00
                                          2) Soot mass calculated [g] 0.0
                                          3) Soot mass measured [g] 4.5

                                          Vakiosoftalla karvan alle 400 mbar vastapaine täyskaasulla @ 4000 rpm. Eli onhan siellä, mutta onko tuo nyt paljon vai ei? Ennen pakkopolttoa meni yli 500:n.
                                          Viimeksi muokannut pasi_; 16.11.2016, 12:43. Perustelu: Täyskaasu

                                          Comment


                                            Tuo 400 mbar kuullostaa paljolta. Tuossa "DPF regenerointi" ketjussa olenkin pähkäillyt vähän arvojen ympäriltä.

                                            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...pf#post1241190

                                            Comment


                                              Pesulla voi vielä yrittää elvyttää sitä. Itse käytän Liqui Molyn pesuainetta ja ainakin tähän asti on saatu lisäaikaa pestyille pöntöille. Se on sitten tapauskohtaista tuleeko sillä 10tkm vai 50tkm. Itse en lupaa mitään varmaa määrää.
                                              G450 alkaa kyllä valittamaan jos pöntön vetää täysin tukkoon.

                                              Suosittelen kuitenkin nopeaa vaihtoa tai tyhjennystä ( joka tosin lienee aika riskialtista, koska Trafi alkanee kohta katsomaan savuja tyyppikilven mukaan).

                                              Comment


                                                Harald: tyhjäkäynnillä 6 mbar, maantieajossa @ 108 km/h jossain 70 mbar:n tietämillä.

                                                Voisihan tuota pesuakin koittaa, kun ei montaa kymppiä maksa. Oletko käyttänyt sekä pesu- että huuhteluainetta? Oletko pessyt pönttö paikallaan vai irtopöntön? Ei ole kuitenkaan kummoinen homma ottaa pönttö irti ja pestä vaikka niin, että kippaa pöntön täyteen ja antaa muhia, huuhtelee vaikka kuumavesipesurilla ja tarvittaessa huuhteluaineella. Liqui Molyn videollahan se tehdään ruiskuttamalla: http://www.motonet.fi/fi/tuote/60806...hdistusaine-1l.

                                                Trafin hommat ei voisi vähempää kiinnostaa. Hoidetaan asia sitten, kun tulee ajankohtaiseksi. Jos siis pönttö tulee tyhjennettyä.

                                                Comment


                                                  Paikoillaan Liqui Molyn ohjeen mukaan. Löyty se niiden laite suihkuttamiseen. Ja molemmat aineet.
                                                  Tuon jälkeen hätäregeneraatio perään niin pitäisi olla hyvä ainakin jonkun aikaa.

                                                  Toki yks tapa olis vaan ottaa nyt pönttö pois ja laittaa suoraputki tilalle. Pöntön pesee valmiiksi ja laittaa leimalle taas kiinni.

                                                  Comment


                                                    No tätä mietin, mutta en jaksa käyttöauton kanssa alkaa turaamaan katsastuspöntön kanssa. :) Mietin vain, että olisiko parempi löträtä irtopönttö ja sitten puhaltaa vastakarvaan puhtaaksi reilulla vesimäärällä putken täydeltä? Onnistunee työpaikalla.

                                                    9.5 g näyttää nyt mitattu arvo pakkopolton ja 40 km:n ajon jälkeen. Ei vikakoodia.

                                                    Comment


                                                    • Vastakarvaan se pitäisi pestä koska kiintoainehiukkaset ei mene suotimesta läpi eli normaaliin virtaussuuntaan pestessä tuhkahiukkasia vaan pakataan tiukemmin suodattimen huokosiin kiinni.

                                                      Comment


                                                      • Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                                                        .
                                                        Toki yks tapa olis vaan ottaa nyt pönttö pois ja laittaa suoraputki tilalle. Pöntön pesee valmiiksi ja laittaa leimalle taas kiinni.
                                                        Mitä paine-ero valvonta tykkä siitä?

                                                        Comment


                                                          Pitäähän se softa tehdä kuitenkin.

                                                          Comment


                                                            Alkuperäinen kirjoittaja mulk Näytä viesti
                                                            Mitä paine-ero valvonta tykkä siitä?
                                                            Softalla pois. Eli toki dpf poisto vaatii softamuutoksen.

                                                            Comment


                                                              Nyt on ajettu 100 km, ei vikakoodia ja measured soot mass 7 g. Joten voisi päätellä, että vikakoodi johtui laskennallisen tuhkamäärän rajasta ja pönttö ei ole vielä erityisen huonossa kunnossa. Täynnä varmasti, mutta ei näytä vielä vaikuttavan ajoon. Ensi viikolla voisi ottaa sen irti ja koittaa pestä.
                                                              Viimeksi muokannut pasi_; 17.11.2016, 11:22.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X