Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

DPF + VCDS

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    no ois kyllä ollut hurja jos ton jotenkin pikkunäppärästi saa siitä palaneesta piestä puhtaaksi.. kertakun sitä sinne poltetaan regeneroinninkin yhteydessä siinä 600-800c lämmöissä.

    http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_336.pdf dpf-ssp, sivulla 20/36 on taulukko paineanturin kuvaajasta, ketä nyt sattuukaan kiinnostamaan.

    Comment


    • #32
      Hienostuneesti ajatelleen tuon polttotapahtuman lopputuotteen pitäisi olla tuhkaa.
      Todellisuus voi sitten olla jotain aivan muuta.

      En tiedä millä myrkyillä tuon pöntön voisi sitten puhdistaa vastakarvaan huuhdellen ?
      Itsellä taitaa seuraava etappi olla se, että 1/3 DPF-elementin tukituista kanavista tulee jollain tapaa avattua.
      Tästä seuraa se, että DPF toimii osittain mutta tukkoon se ei voi täysin koskaan mennä.

      Jos elementin päädyt avaa kokonaan, on tuo paine-ero varmaan liian pieni ja ECU heittää vikatilan.
      Vakio-softalla max. paine-ero oli n. 250mbar. Nyt Findieselin softalla ei ole tullut vielä testattua.

      Comment


      • #33
        Täälläkin foorumilla on mielestäni tarinaa 2.0tdi koneesta jossa oli 3kpl luokkaa 10mm reikiä dpf:ssä joka toimi kait suht kelvollisesti. Jos pönttöä puukottaa niin se vaatii melkein paine-eroanturin huijaamista, koska se haistaa kyllä, jos kaikki ei ole kunnossa.

        Comment


        • #34
          noh, tuo ssp:n kuvaaja antaa vähän osviittaa minkälainen putki pitäisi mitoittaa ahtopainepuolelle että korreloisi järkevästi dpf:n käyttäytymisen kanssa.
          ei mikään kovin kummonen kuristus tartteisi olla että saadaan sopiva paine-ero aikaiseksi, laskukaavat löytyvät tekniikan kaavastosta, tai jopa intter.netistä.

          Comment


          • #35
            Naapurin kyseinen bemari toimii moitteetta pesun jälkeen. Eikös eeberi taida olla valmistajana näissä komponenteissa? Kyllä ne oikean pesuntavan jälkeen rokkaa..Bemaristit kuulemma rikkoneet ahtimiaan tuon dpf:n poiston jälkeen kun ei ole softaa korjattu.

            Comment


            • #36
              Bemaristit kuulemma rikkoneet ahtimiaan tuon dpf:n poiston jälkeen kun ei ole softaa korjattu.
              Ööö, mitenkäs tuo on mahdollista...?DPF ahdistaa melkoisesti, kun "downpipeä" ei ole ahtimen ja sen välissä kuin se 15cm...Eli voisi kuvitella että sen poistolla pakopaineet laskevat melkoisesti, joka taas pidentää ahtimen ikää...

              Comment


              • #37
                Vastapaine tippuu niin ahdin pyörii nopeammin, joskus liiankin kovaa. Ongelma on nimenomaan vnt-ahtimien kanssa.

                Comment


                • #38
                  Hieman OT, mutta eikös esimerkiksi viripeleissä kuiten pyritä rakentamaan mahdollisimman hengittävä lähtö heti turbolta eteenpäin (mukaanlukien VNT:t)...?Ja ei niissä ahtimet ensin rikkoonnu...Mites tuota edes softalla korjaa jos meinaa vielä että lähtöjä riittää...?

                  Comment


                    #39
                    Nimenomaan softalla se korjataan. Ahtimen siipien säädöstä tehdään agressiivisempaa, jolloin ahdin ei lipsahda ahtojen noustessa ylikierroksille.

                    Comment


                      #40
                      Jos Audeissa näkee vaivaa että irrottaa DPF;n ja alkaa sitä pesemään, niin samoin tein tyhjentää koko pöntön ja ajaa softan sisään jossa DPF;ää ei tunnisteta.
                      Kulutus tippuu, pakoputken vastapaineet tippuu, tulee lisää tehoa. Okei, se softa maksaa 400-600e rippuen paikasta, mutta mielestäni hyvä sijoitus, win-win sitsuatsioon.

                      En ymmärrä miksi ei Bemaristit tee samoin, ei toi summa nyt niin paljoa voi olla. Veikkaan että tuplat käytetään muuhun paljon turhempaan, siis molemmissa leireissä.

                      Comment


                        #41
                        tuplathan menee helposti jo niihin aitoihin BBS:n vanteisiin...

                        Comment


                        • #42
                          Samaa olen ihmetellyt itsekkin...Täälläpäin minunkin kulkineelle tehty operaatio, johon sisältyi DPF:n fyysinen tyhjennys, sen ohjelmasta poisto ja Karalan softa, tuli kustantamaan alle 800€! Olen tosin kuullut huhuja, notta etelässä ei ihan näin halvalla selviä, mutta saattaapi olla kuulopuheita...Ja nyt aivan eri auto alla, eikä pelkoa enään vilkkuvasta hehkun valosta ja limppimoodista...:)Ja sen kulutuksen tippumisen muuten huomaa! Ehkä ihmisiä vaan pelottaa katsarilla käynti tämän operaation jälkeen...?

                          Tuosta ahtimen ylikierroksista vielä; eikös ko. ongelmaan saada ratkaisua tuodessa vääntöaluetta alakierroksille päin, jolloin moottoria ei tarvitse kierrättää aivan punarajalle asti, sillä paras tehoalue on paljon vakiota olempana...Ja näin ollen ahdinkin pääsee vähemmällä...?Näin ainakin oma autoni toimii softaamisen jälkeen...
                          Viimeksi muokannut Gekkonen; 2.7.2011, 23:01.

                          Comment


                          • #43
                            Ahtimen kierroksilla ei ole just mitään tekemistä moottorin kierrosten kanssa.

                            Comment


                            • #44
                              Jos pakokaasun virtausenergialla ei ole mitään vaikutusta ahtopaineisiin ja ahtimen pyörimisnopeuteen, niin olen tainnut kouluni käydä turhaan...

                              Comment


                                #45
                                100 heppaa on 100 heppaa moottorin kierrosluvusta huolimatta.

                                Karrikoidusti 100 heppaa vaatii tietyn määrän ilmaa ja vähemmillä moottorin kierroksilla se pitää tunkea moottoriin kovemmalla ahtopaineella (rasittaa ehkä enemmän kompressorisiipeä). 100 heppaa myös poistuu moottorista vastaavana määränä pakokaasua ja saa ahtimen pyörimään hyvinkin samaa nopeutta (tietysti lämpötila ja moni muu muuttuja vaikuttaa).

                                Ahtimen ylikierrosongelma johtuu puhtaasti mekaniikan muutoksen tuomasta tarpeesta muuttaa säätöautomatiikkaa. Kun säätöautomatiikka sopeutetaan tilanteeseen, ei ongelmaa ole.

                                Comment


                                • #46
                                  Nyt siis puhut VNT ahtimesta, mutta ei mahda aivan samalla logiikalla pelata jäykkäsiipisten ahtimien kanssa...Eikös esim. rallivehkeissä ole "paukkujärjestelmä" juurikin sitä varten, että ahtimen kierrokset (lue; ahtopaineet) pysyvät tarpeeksi korkeina vaihtamisen tai muuten kaasun löysäämisen ajan...?kaasu löysätään-->kierrokset laskee-->ahdot tippuvat...Antaisi kuvan siitä, että moottorin pyörimisnopeudella on vaikutusta ahtimen pyörimisnopeuteen...?
                                  Viimeksi muokannut Gekkonen; 4.7.2011, 17:29.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Ja jottei nyt hyvä viestiketju ihan mene ihan reisille, niin voitais jatkaa tätä DPF puhdistus asiaa? Vaikkakin harhautin foorumin lukijat DPF:n puhdistuksesta sen poistamiseen ja sen seurauksena ahtimen hajoamiseen.. :(
                                    Olen itsekkin ollut siinä uskossa, että ohjelmointia vaatii poiston jälkeen. Kiitos ja anteeksi.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Hieman updatea ja pään raapimista.

                                      Kävin pikaisella pitzan hakumatkalla ja samalla katselin VCDS:llä DPF:n arvoja.

                                      Viimeisimmän polton jälkeen ajettu matka : 960km (ei siis regeneroitu kertaakaan DPF:n takaisinlaiton jälkeen)
                                      Täyttöaste laskettu : 9.5
                                      Täyttöaste mitattu : 9.6

                                      Tämä siis käynnistyksen jälkeen kylmällä koneella.
                                      Noin 10km lenkin jälkeen lukemat oli :
                                      Laskettu : 9.3
                                      Mitattu : 5.6

                                      Onko ECU:n mielestä pönttö nyt sitten perältäänkin tyhjä vai mistä tuo johtuu?
                                      Täyskaasukiihdytyksessä 3-vaihteella rajoittimelle max. vastapaine oli 220mbar. Tämä siis Findieselin ohjelmalla, jossa ahtopaine n. 1.5 - 1.6 bar.
                                      Alkup. ohjelmalla (ahto 1.2 bar) ja ennen DPF:n pesua max. vastapaine oli 250mbar.

                                      Jotain on siis perältäänkin puhdistunut tai sitten paineanturin putket vuotaa / anturi on viallinen.
                                      Täytyy ryömiä vielä auton alle ja tarkistaa anturiputkien liitokset.

                                      Joka tapauksessa tuo ECU:n laskema tuhkan täyttöaste grammoina on melko outo tapaus.
                                      Tähän kun saisi vähän valaistusta niin hyvä olisi.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Jotain on siis perältäänkin puhdistunut tai sitten paineanturin putket vuotaa / anturi on viallinen.
                                        Täytyy ryömiä vielä auton alle ja tarkistaa anturiputkien liitokset.
                                        Oletko TDITipi tutkinut jo liitokset? Voisi itsekin kokeilla ensin tuota puhdistusta ja vasta sen jälkeen sisuskalujen poistoa/ohjelma päivitystä. Minulla näyttää VCDS täyttöasteeksi 67g, joten ei ihme että tuntuu tehottomalta tuo minun kulkine.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Joo päivitetäänpä hieman.

                                          Paine-eroanturin putket olivat ehjät, samoin liitokset anturiin ja pönttöön.
                                          Puhalsin paineilmalla putket pönttöön päin puhtaaksi vielä varmuuden vuoksi.

                                          Tällä hetkellä tuhkamäärät ovat n. 20 gramman kohdalla, sekä mitattu että laskettu.
                                          ECU:n mukaan autolla ajettu n. 1200km viimeisimmästä poltosta, eli ei vieläkään kertaakaan.
                                          Olin kyllä havaitsevinani pöntön katkun tuossa n. 800-900km kohdilla hieman pidemmän ajomatkan jälkeen. Tuon jälkeen arvot olivat siis alle 10g.

                                          Eli arvoja eri ajomatkoilta :

                                          0km : 0g
                                          650km : 24g
                                          950km : 10g
                                          1100km : 16g
                                          1200+ km : 20g

                                          Tuo 0-650km väli on 95% matka-ajoa. Kaikki loppu on 75% kaupunki, 25% matka.
                                          800-900 välillä tuli vedettyä peräkärryä reippailla kuormilla, ja rampeilta kiihdyteltiin liikenteen sekaan Findieselin ohjelmalla vauhtipyörä jyristen.
                                          Jospa Artun ohjelmalla onkin puhdistava vaikutus kovemmin kuormitettaessa =).

                                          Täytyy seurata vielä tilannetta ja päivittää tänne jahka ECU:n virallinen poltto on saatu suoritettua. Joka tapauksessa tuo tuhkan täyttöaste on kyllä verraten mystillinen arvo.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Täytyy itsekin yrittää päästä nosturille ja kokeilla puhdistusta kotikonstein. Toisaalta tässä olisi hyvä syy päivittää ohjelma ja saada vähän lisätehoa...

                                            Comment


                                            • #52
                                              Tuo 1200km kuulostaa jotenkin uskomattomalta. Oma auto polttelee ajotavasta riippuen 200-400km välein pöntön puhtaaksi. Mielestäni ohjelmassa on pakotettu poltto 800km välein, jos pönttö ei anturitiedon mukaan ole vielä täynnä (2.0tdi).

                                              Ihmetyttää myös tuo grammamäärän heittely, ettet vain seuraa väärää lukemaa... lukemia kun on kaksi, toinen kertoo pöntössä olevan grammamäärän tuhkaa ja toinen lukema taas on se, joka määrittää milloin pöntössä oleva moska poltetaan tuhkaksi. Tuo "moskalukema" heittelee itselläni välillä 0-50, polton alku asettuu aina sinne 40-50 väliin josta laskee lähelle nollaa. Tuo pöntön tuhkamäärän lukema taas kasvaa itselläni 0,3g/1000km.

                                              Comment


                                              • #53
                                                3.0 TDI koneelle (ainakaan BKN-moottorityypille) ei VCDS:stä löydy label-tiedostoa tai muutakaan apua measurinblock -arvoille, joten löysin tässä taannoin audi-portal sivustolta sopivat selitteet BKN-koneelle.

                                                http://www.audi-portal.com/en/diagno...u_10559.html#1

                                                Tuon mukaan block 104 antaa seuraavia arvoja.

                                                [COLOR=black]104 Particulate filter[/COLOR]
                                                [COLOR=red]Only on vehicles with particulate filter[/COLOR]
                                                [COLOR=black]1) Oil ash[/COLOR]
                                                [COLOR=black][Ltr][/COLOR]
                                                [COLOR=black]2) Soot mass calculated[/COLOR]
                                                [COLOR=black][g][/COLOR]
                                                [COLOR=black]Displayed value is only valid when the engine has been[/COLOR]
                                                [COLOR=black]running for at least 5 minutes.[/COLOR]
                                                [COLOR=black]3) Soot mass measured[/COLOR]
                                                [COLOR=black][g][/COLOR]
                                                [COLOR=black]Notes as field 2)[/COLOR]
                                                [COLOR=black]4) Distance since last regeneration[/COLOR]
                                                [COLOR=black][km][/COLOR]


                                                Kentät 2 ja 3 ovat arvoja joita olen lueskellut. Onko soot sitten eri kuin ash. Näin voisi toki äkkiseltään arvella, eli ko. arvot olisivatkin pöntön "tukkeutumisaste", joka jjj84:llä pyörii 0-50 välillä.
                                                Toisaalta AKTE käskee tuhkamäärän lukemaan block 68:sta (kenttä 2), jota ainakaan BKN:n ECU:ssa ei edes ole.
                                                Eli tämänhetkinen paras tieto on tuo block 104, kunnes joku opastaa toisin.

                                                Block 105:ssa on myös joitan lukemia, jotka eivät kuitenkaan vastaa audi-portalin linkin tietoja.

                                                Omastani löytyy arvot 105:ssa :

                                                1.) 0.0
                                                2.) 0.0
                                                3.) 17.7 astetta Celsiusta
                                                4.) 65.8 litraa

                                                105:n 1. kentän arvo oli tuossa n. 900km kohdalla 1.0, mutta nyt se on taas 0.0 . En tiedä onko näillä edes mitään yhteyttä DPF:n kanssa, mutta tuo 17,7 astetta on identtinen DPF:n lämpötilan kanssa.
                                                Turbolla on toinen EGT, joka näyttää 22,3 astetta.

                                                Näihin VCDS:n näyttämiin blockeihin kun saisi viralliset selitteet niin olisi hieman helpompaa.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  oil ash = se seurattava arvo mikä ei ajossa pienene, vaan määrää dpf:n vaihtohetken.
                                                  soot mass = tuhkamassa, vaihtelee ajossa kun sitä poltetaan pois jne jne.

                                                  jostain löyty :

                                                  MVB 070.1: Regeneration Status (xxxxxxx1 = Normal Regeneration active, xxxxxx1x = Forced Regeneration active)
                                                  MVB 070.3: Regeneration Counter/Timer

                                                  MVB 075.1: Exhaust Gas Temperature before Turbo Charger
                                                  MVB 075.2: Exhaust Gas Temperature before Particle Filter
                                                  MVB 075.3: Particle Filter Load
                                                  MVB 075.4: Exhaust Gas Temperature after Particle Filter

                                                  240 gives you various information since the last regen:
                                                  240,2,Fuel consumption,since last regen,
                                                  240,3,Mileage,since last regen
                                                  240,4,Time elapsed,since Regeneration

                                                  241,0,DPF Soot load
                                                  241,1,Particle Filter,Oil Ash Volume,Range: -380...+380 ml
                                                  241,2,soot load(g),calculated
                                                  241,3,soot load(g),measured

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Palamisen peruskurssi uusavuttomille autoilijoille osa 1:

                                                    -soot=noki eli se musta mitä putkesta joskus tulee, on pääosin hiiltä eli palavaa matskua.

                                                    -ash=tuhka joka on palamisjäännös. Enimmäkseen metallien oksideja. Siis ei pala enää vaikka kuinka koittaisi.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Löysin läppärin kätköistä 6/2010 ECU:sta otetun VCDS:n label template -tiedoston, jossa oli mukana seuraavia arvoja blockissa 104 :

                                                      Oil ash : 0.14 L
                                                      Soot calculated : 15.4g
                                                      Soot measured : 15.2g
                                                      Distance since last regen : 890km

                                                      Tuon label templaten oton aikaan autolla oli ajettu ostohetken jälkeen vaikio-ohjelmalla + DPF:llä n. 15tkm. Mittarissa kokonaisuudessaan n. 165tkm.

                                                      Akten mukaan 2007 ja 2008 vm A5:lle 3.0TDI koneella DPF:n täyttöaste luetaan juuri 104 blockista Oil ash kohdasta.
                                                      Jos lukema on > 0.52 L , niin DPF menee vaihtoon.

                                                      Kaikille vanhemman mallisille 3.0 TDI -koneille (204-233hp) käsketään katsoa blockista 68 kenttä 2. Valitettavasti tätä ei vain meikäläiseltä löydy.
                                                      Täytyy pommittaa Ross-Techin tukea ja koitaa saada BKN-koneelle selvyys noiden blockien kanssa.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Tuosta DPF:n pesusta. Juttelin viereisen firman kaverin kanssa (Best Parts Oy) ja heidän kauttaan saa DPF:n pesua. Välineet ja prosessi on vaan sen verran rajummat, että heillä itsellään ei ole laitteita siihen vaan DPF:t lähetetään muistaakseni hollantiin pestäväksi. Tarkkaan en muista sitä prosessia, mutta siinä oli pöntön lämmitystä, myrkyillä pelaamista ja todella rajuilla painelaitteilla pesua. Lisäksi ainakin pönttö mikä mulle esiteltiin, oli halkaistu pesua varten ja hitsattu uudestaan kasaan. Tuo pesu tosiaan kuulostaa siltä, että kotikonstein sitä on ihan turha yrittää.

                                                        Noilla on muuten harkinnassa tarvittavien vehkeiden vuokraaminen/ostaminen, jos pesuja tulisi tarpeeksi. Voisin piruuttani kysäistä sen pesun hintaa, kun seuraavan kerran käyn hallilla.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Omasta DPF:n pesusta ja sen tuloksista voin kertoa seuraavaa:

                                                          1.) pesty siis moottorinpesuaineella + kuumalla vedellä huuhdellen.
                                                          2.) DPF:n max. paine-ero täyskaasulla 4000rpm kohdalla laskenut 30-40mbar (10-15%), vaikka autossa nyt tehokkaampi ohjelma (ahto 1.2 -> 1.6bar)
                                                          3.) Pestyllä DPF:llä tuntuu pääsevän pidempiä ajomatkoja ilman regenerointitarvetta, vaikka autossa on reilusti enemmän tehoa vrt. alkup.

                                                          En siis sano, että pönttö olisi täysin puhdistunut pesusta, mutta jotain helpottavaa vaikutusta sillä on ainakin ollut.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Kyselin Ross-techilta adaptaatiokanavia BPW-moottoriin mutta ei ole vielä tullut. Oisko kellään apuja tähän?
                                                            Boschin testerillä ei onnistu ja merkkihuoltoon ei saata ehtiä ennen kuin DPF on vaihdettu.
                                                            Kerkesi mennä vanha niin tukkoon että mittaristossa on suodattimen kuva ja pysyvä vikatila päällä.

                                                            Edit: Autocomin testerillä nollaus onnistui.
                                                            Viimeksi muokannut TDIfreak; 9.8.2011, 17:44.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Onko löytynyt apuja tähän VSDS:lle..? Omasta ilmanraikastin vaihdettuna ja pitäisi nollata... Englannista tulleessa pöntössä (uusi) oli mukana ohje mikä käskee adaptoida per-heti, ettei tukkeudu uusi pönttö jopa 50km ajolla uudestaan..
                                                              Tässä varmasti hiukan lapin lisää, mutta pikaisesti tekis mieli nollata.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X