Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

DPF + VCDS

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Se generointi ei lähde päälle niin kauan kun nuo viat on aktiivisia. Eli jos halvimmalla haluaa päästä niin egr ja pakpaineanturi vaihtoon, jos molemmista vielä vikakoodia tulee. Tämän jälkeen softa vakioksi/laadukas viri jos ei edelliset toimenpiteet auttaneet. Sitä uutta DPF:ää on turha suolistaa.

    Comment


    • Osaisiko joku sanoa onko itse tehtävissä mitään kun filtterin valo syttyi keskelle ja samalla myös hehku ja moottorivalo. Dpf on siis tukossa. Kyseessä 2010 A3, 2.0 TDI ja ajettu 255tkm. Dpf vaihdettu täysin uuteen n. 60-70tkm sitten.

      Yritin OBDelevenillä saada pakkopolton päälle, mutta ei suostu, antaa vain ”Exited due to safety” varoituksen eikä suostu aloittamaan. Monilla eri ohjeilla kokeiltu, mutta ei vaan lähde päälle. Virhekoodi on P2463.

      Comment


      • Potilas: A4 B8 3.0tdi+tiptronic.

        Ongelma: Ymmärtämättömyys dpf täyttöasteesta. Obd11 luettu livedataa tyhjäkäynnillä, kovemmassa vedätyksessä 2-vaihteella eropaine nousi 148mbar

        Ainoa vikakoodi P242F00

        -hiukkassuodattimen eropaine 21mbar
        -hiukkassuodatin nokimäärä mitattu 15.67g, laskettu 18.5g
        -hiukkassuodatin öljyn karstamäärät 0,39L

        pakkopolton jälkeen muutama kilometri meni ”normaalin tuntuisena”, jonka jälkeen ajaa taas korkeammilla kierroksilla. Huomaa parhaiten kun päästää kaasun ja alkaa moottorijarruttamaan entistä enemmän. Eli auttaako dpf uusiminen/pesetys, vai voiko egr tai muu hajonnut anturi tehdä tuota? Paineero anturi vaikuttaa antavan järkeviä lukuja.
        Viimeksi muokannut Veikkander; 30.6.2023, 19:55. Perustelu: Dpf, P242F00, hiukkassuodatin, obdeleven

        Comment


        • Meillä ongelma-autona edelleen Audi A3 2.0 TDI Quattro 2007 (8P). DPF regenerointi ei vain lähde käyntiin edes pakottamalla. DPF vaihdettiin, mutta ongelma säilyi. Aikaisemmin putsasin EGR ventiilin ja "kaasuläpän". Kaasuläpän kotelo oli täynnä pakokaasu/öljysaastetta. Näistä ei tule vikakoodeja. K-autolla läpikäyty imusarja. Turbon johdot vaihdettu. Samoin paine-eroanturi.

          Eilen autoon vaihdettiin varmuuden vuoksi ECUn vakiosofta (aiemmin epäilys mahdollisesta virityksestä). Ongelmana on ollut, ettei ajossa lämmöt nouse tarpeeksi ylös, jossa DPF puhdistuisi. ECU vakiosoftan asentaja sai hienosti ajamalla lämmöt turbossa välillä n. 600 asteeseen, jolloin DPF arvot tippuivat n. tunnin kuormittavan ajon jälkeen normilukuihin. Ongelmana vain on, että auto on ollut limp modessa ja jotta se on saatu siitä pois, on autoa pitänyt huijata pariin otteeseen että DPF on vaihdettu eli täyttöaste on edelleen normaalia korkeampi. Itse kun huollosta ajoin kotia, lähti arvot jälleen nousuun ja odotettavissa kohta taas vikavalo ja limpmode.

          Tänään tilasin VCDS:n jotta saisin hieman paremmin tietoa auton toiminnasta. Osaako joku sanoa, löytyisikö tähän A3 2.0TDI BMN malliin vastaavia regeneroinnin onnistumisen edellyttämiä tietoja kuten esim. täällä aiemmassa viestiketjussa: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...54#post1066754 . Voisin koittaa VCDS:n toimintaan tutustuttuani arvailla mitkä edellytykset autossa eivät täyty DPF:n puhdistamiseksi.

          Voiko muuten EGR:n vain nypätä irti virtapiuhastaan ja kokeilla lenkillä, että onko vaikutuksia lämmönnousuun - vai onko tällä heti jotakin negatiivisia vaikutuksia autoon? Niitä ei lisää kaipaisi, mutta vian paikallistamisessa tämä kai voisi auttaa.

          Ainoa aktiivinen vikakoodi on tällä hetkellä P1650 joka viittaa mittaristoon - uusi käytetty sellainenkin on takapenkillä odottamassa että saisi jotenkin vaihdettua. P2002 suodattimen tukkoisuuden vikakoodia odotellessa.

          Comment


            Suotta niitä pakolämpöjä tuijotat, niitä nostetaan ruiskutus ennakkoa muuttamalla ja egr sulkemalla kun dpf polttoa ecu haluaa. Katso nouseeko koneen lämmöt normaaliin käyntilämpötilaan, poltto ei ala jos jää liian alas. Jos autosi menee edelleen limp-modeen, niin siellä on vika ja siitä vikakoodi joka selviää vcds:llä.

            Comment


            • Hei, osaisko joku auttaa?

              Autona A5 SPORTBACK 2.0 B8 ja ongelmana on, että pitkillä matkoilla sytyttää DPF valon. Joskus tunnin tai 80km ajon jälkeen about. Tätä tehnyt kesän aikana aina kun lähtee pidemmälle reissulle.

              Valo sammuu, kun kone lämpimänä seisottaa tyhjäkäynnillä muutaman minuutin. Kierrosten pitäminen ylhäällä ajon aikana ei auta.
              Nurkka-ajossa ei syty ollenkaan, mutta mikäli valon syttymisen jälkeen ei pidä tyhjäkäynnillä niin syttyy samantien, kun auton starttaa seuraavan kerran.

              Vikakoodeja ei anna DPF:n liittyen ja sytyttää valon, vaikka yhtään vikakoodia mihinkään muuhunkaan liittyen ei ole.
              Moottorinvikavalo ei myöskään ole kertaakaan syttynyt. Hehkuvalo kerran, mutta lähti samantien, kun käynnisti uudelleen.


              Advanced measuring values (tyhjäkäynnin aikana):
              - Difference pressure 53 hPa
              - Offset for differential press. 5 hPa
              - Time since last regeneration 170s
              - Oil ash volume 0.14L
              - Soot mass calculated 3.06g
              - Soot mass measured 5.57g


              Mikäs mahtais olla vikana?

              Comment


              • Ainakin paine-ero 53hPa on selvästi liian suuri, pitäisi olla tyhjäkäynnillä luokkaa 10. Joko pöntössä on tuhkaa liikaa tai mittaus näyttää väärin. Paljonko autossa kilsoja ja onko pönttöä pesty tai vaihdettu?

                Comment


                • Äskön ajon päätteeksi oli vielä enemmän. 82hPa. Kylmällä koneella viimeksi luku ollut tosin "vaan" 19hPa.
                  Kilsoja 185tkm ja ei pitäis olla pöntölle vielä mitään tehty.

                  Tosin yhden vikakoodin antanut, 800km sitten. Koodi 5171.

                  Comment


                    Millä koodit luettu?

                    Comment


                    • Hex+Can mallia Kiina

                      Comment


                      • A4 b8 3.0tdi ccwa + tiptronic.
                        Satunnaisesti nytkähtää ajaessa maantienopeuksia, eli esim vakkarilla ajaessa tuntuu kuin näpäyttäisi jarrua. Olen huomannut että tekisi nytkähtelyä vain kun dpf poltto päällä.

                        Ainoat vikakoodit on P242F00.

                        Liittyyköhän dpf polttoon, vai alkaako etsiä vikaa muualta. Dpf menee pesuun ainakin, 0.42L karstamäärä. Tutkittu obd11 lukijalla.

                        Comment


                          Useampi vuosi tullut ihmeteltyä samaa monen eri 3.0TDI kohdalla. Monesti tekee muutaman nytkäyksen ja sitten häviää pitkäksi aikaa. Autot olleet sekä DPF että ilman ja jostain hämärä muistikuva jäänyt että liittyisi vaihteiston toimintaan.

                          Comment


                          • Jonkun vanhan langan luin, jossa vastaava vika johtunut pakolämpö anturista. Osaako joku neuvoa miten luen pakolämmöt OBD11 kautta, en löytänyt moottorin livedata listalta sitä. Lambdan löysin joka 0.386. Pakokaasujen kierrätys ohjearvo näytti 3.1% mutta poikkeama oli -0.8%?Mitähän se meinaa. Hiukkassuodattimen eropaine rajussa kiihdytyksessä max 220 hPa, eli ei se dpf taida ihan finaalissa vielä olla.

                            Comment


                              Vuosi sitten kirjoitit asiasta, ja sama vikakoodi ollut silloinkin. Onko autolle tehty mitään sen jälkeen tai edes tutkittu kunnolla jossain?

                              Comment

                              Working...
                              X