Se generointi ei lähde päälle niin kauan kun nuo viat on aktiivisia. Eli jos halvimmalla haluaa päästä niin egr ja pakpaineanturi vaihtoon, jos molemmista vielä vikakoodia tulee. Tämän jälkeen softa vakioksi/laadukas viri jos ei edelliset toimenpiteet auttaneet. Sitä uutta DPF:ää on turha suolistaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
DPF + VCDS
Collapse
X
-
Osaisiko joku sanoa onko itse tehtävissä mitään kun filtterin valo syttyi keskelle ja samalla myös hehku ja moottorivalo. Dpf on siis tukossa. Kyseessä 2010 A3, 2.0 TDI ja ajettu 255tkm. Dpf vaihdettu täysin uuteen n. 60-70tkm sitten.
Yritin OBDelevenillä saada pakkopolton päälle, mutta ei suostu, antaa vain ”Exited due to safety” varoituksen eikä suostu aloittamaan. Monilla eri ohjeilla kokeiltu, mutta ei vaan lähde päälle. Virhekoodi on P2463.
Comment
-
Potilas: A4 B8 3.0tdi+tiptronic.
Ongelma: Ymmärtämättömyys dpf täyttöasteesta. Obd11 luettu livedataa tyhjäkäynnillä, kovemmassa vedätyksessä 2-vaihteella eropaine nousi 148mbar
Ainoa vikakoodi P242F00
-hiukkassuodattimen eropaine 21mbar
-hiukkassuodatin nokimäärä mitattu 15.67g, laskettu 18.5g
-hiukkassuodatin öljyn karstamäärät 0,39L
pakkopolton jälkeen muutama kilometri meni ”normaalin tuntuisena”, jonka jälkeen ajaa taas korkeammilla kierroksilla. Huomaa parhaiten kun päästää kaasun ja alkaa moottorijarruttamaan entistä enemmän. Eli auttaako dpf uusiminen/pesetys, vai voiko egr tai muu hajonnut anturi tehdä tuota? Paineero anturi vaikuttaa antavan järkeviä lukuja.Viimeksi muokannut Veikkander; 30.6.2023, 19:55. Perustelu: Dpf, P242F00, hiukkassuodatin, obdeleven
Comment
-
Meillä ongelma-autona edelleen Audi A3 2.0 TDI Quattro 2007 (8P). DPF regenerointi ei vain lähde käyntiin edes pakottamalla. DPF vaihdettiin, mutta ongelma säilyi. Aikaisemmin putsasin EGR ventiilin ja "kaasuläpän". Kaasuläpän kotelo oli täynnä pakokaasu/öljysaastetta. Näistä ei tule vikakoodeja. K-autolla läpikäyty imusarja. Turbon johdot vaihdettu. Samoin paine-eroanturi.
Eilen autoon vaihdettiin varmuuden vuoksi ECUn vakiosofta (aiemmin epäilys mahdollisesta virityksestä). Ongelmana on ollut, ettei ajossa lämmöt nouse tarpeeksi ylös, jossa DPF puhdistuisi. ECU vakiosoftan asentaja sai hienosti ajamalla lämmöt turbossa välillä n. 600 asteeseen, jolloin DPF arvot tippuivat n. tunnin kuormittavan ajon jälkeen normilukuihin. Ongelmana vain on, että auto on ollut limp modessa ja jotta se on saatu siitä pois, on autoa pitänyt huijata pariin otteeseen että DPF on vaihdettu eli täyttöaste on edelleen normaalia korkeampi. Itse kun huollosta ajoin kotia, lähti arvot jälleen nousuun ja odotettavissa kohta taas vikavalo ja limpmode.
Tänään tilasin VCDS:n jotta saisin hieman paremmin tietoa auton toiminnasta. Osaako joku sanoa, löytyisikö tähän A3 2.0TDI BMN malliin vastaavia regeneroinnin onnistumisen edellyttämiä tietoja kuten esim. täällä aiemmassa viestiketjussa: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...54#post1066754 . Voisin koittaa VCDS:n toimintaan tutustuttuani arvailla mitkä edellytykset autossa eivät täyty DPF:n puhdistamiseksi.
Voiko muuten EGR:n vain nypätä irti virtapiuhastaan ja kokeilla lenkillä, että onko vaikutuksia lämmönnousuun - vai onko tällä heti jotakin negatiivisia vaikutuksia autoon? Niitä ei lisää kaipaisi, mutta vian paikallistamisessa tämä kai voisi auttaa.
Ainoa aktiivinen vikakoodi on tällä hetkellä P1650 joka viittaa mittaristoon - uusi käytetty sellainenkin on takapenkillä odottamassa että saisi jotenkin vaihdettua. P2002 suodattimen tukkoisuuden vikakoodia odotellessa.
Comment
-
Suotta niitä pakolämpöjä tuijotat, niitä nostetaan ruiskutus ennakkoa muuttamalla ja egr sulkemalla kun dpf polttoa ecu haluaa. Katso nouseeko koneen lämmöt normaaliin käyntilämpötilaan, poltto ei ala jos jää liian alas. Jos autosi menee edelleen limp-modeen, niin siellä on vika ja siitä vikakoodi joka selviää vcds:llä.
Comment
-
Hei, osaisko joku auttaa?
Autona A5 SPORTBACK 2.0 B8 ja ongelmana on, että pitkillä matkoilla sytyttää DPF valon. Joskus tunnin tai 80km ajon jälkeen about. Tätä tehnyt kesän aikana aina kun lähtee pidemmälle reissulle.
Valo sammuu, kun kone lämpimänä seisottaa tyhjäkäynnillä muutaman minuutin. Kierrosten pitäminen ylhäällä ajon aikana ei auta.
Nurkka-ajossa ei syty ollenkaan, mutta mikäli valon syttymisen jälkeen ei pidä tyhjäkäynnillä niin syttyy samantien, kun auton starttaa seuraavan kerran.
Vikakoodeja ei anna DPF:n liittyen ja sytyttää valon, vaikka yhtään vikakoodia mihinkään muuhunkaan liittyen ei ole.
Moottorinvikavalo ei myöskään ole kertaakaan syttynyt. Hehkuvalo kerran, mutta lähti samantien, kun käynnisti uudelleen.
Advanced measuring values (tyhjäkäynnin aikana):
- Difference pressure 53 hPa
- Offset for differential press. 5 hPa
- Time since last regeneration 170s
- Oil ash volume 0.14L
- Soot mass calculated 3.06g
- Soot mass measured 5.57g
Mikäs mahtais olla vikana?
Comment
-
A4 b8 3.0tdi ccwa + tiptronic.
Satunnaisesti nytkähtää ajaessa maantienopeuksia, eli esim vakkarilla ajaessa tuntuu kuin näpäyttäisi jarrua. Olen huomannut että tekisi nytkähtelyä vain kun dpf poltto päällä.
Ainoat vikakoodit on P242F00.
Liittyyköhän dpf polttoon, vai alkaako etsiä vikaa muualta. Dpf menee pesuun ainakin, 0.42L karstamäärä. Tutkittu obd11 lukijalla.
Comment
-
Jonkun vanhan langan luin, jossa vastaava vika johtunut pakolämpö anturista. Osaako joku neuvoa miten luen pakolämmöt OBD11 kautta, en löytänyt moottorin livedata listalta sitä. Lambdan löysin joka 0.386. Pakokaasujen kierrätys ohjearvo näytti 3.1% mutta poikkeama oli -0.8%?Mitähän se meinaa. Hiukkassuodattimen eropaine rajussa kiihdytyksessä max 220 hPa, eli ei se dpf taida ihan finaalissa vielä olla.
Comment
-
Onko minulla Q7:a nyt dpf tukossa, vai jotain muuta?
Vikakoodit:
Koodi:Monday,03,March,2025,14:02:53:54482 VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator Running on Windows 10 x64 VCDS Version: 25.3.0.2 (x64) HEX-V2 CB: 0.4660.5 Data version: 20250228 DS364.1 www.Ross-Tech.com -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- Chassis Type: 4L-AU56 (4F0) Scan: 01 02 03 05 06 08 09 0E 15 16 17 18 19 20 34 36 42 46 4F 52 55 56 5F 62 69 6C 6D 6F 72 76 VIN: WAUZZZ4L1BD008090 Mileage: 304540km-189232miles 01-Engine -- Status: Malfunction 0010 02-Auto Trans -- Status: OK 0000 03-ABS Brakes -- Status: OK 0000 04-Steering Angle -- Status: OK 0000 05-Acc/Start Auth. -- Status: OK 0000 06-Seat Mem. Pass -- Status: OK 0000 08-Auto HVAC -- Status: OK 0000 09-Cent. Elect. -- Status: OK 0000 0E-Media Player 1 -- Status: OK 0000 15-Airbags -- Status: OK 0000 16-Steering wheel -- Status: OK 0000 17-Instruments -- Status: Malfunction 0010 18-Aux. Heat -- Status: Malfunction 0010 19-CAN Gateway -- Status: OK 0000 20-High Beam Assist. -- Status: OK 0000 34-Level Control -- Status: OK 0000 36-Seat Mem. Drvr -- Status: OK 0000 42-Door Elect, Driver -- Status: OK 0000 46-Central Conv. -- Status: Malfunction 0010 4F-Centr. Electr. II -- Status: OK 0000 52-Door Elect, Pass. -- Status: OK 0000 55-Headlight Range -- Status: OK 0000 56-Radio -- Status: Malfunction 0010 5F-Information Electr. -- Status: OK 0000 62-Door, Rear Left -- Status: OK 0000 69-Trailer -- Status: OK 0000 6C-Back-up Cam. -- Status: OK 0000 6D-Trunk Elect. -- Status: OK 0000 6F-Centr. Conv. II -- Status: OK 0000 72-Door, Rear Right -- Status: OK 0000 76-Park Assist -- Status: OK 0000 ------------------------------------------------------------------------------- Address 01: Engine (J623-CJGA) Labels:. 059-907-401-V2.clb Part No SW: 4L1 910 401 H HW: 4L0 907 401 C Component: 3.0TDI EDC17 H37 0003 Revision: 53H37--- Serial number: CVN: ADD909A0 Coding: 2A2A401A253601020000 Shop #: WSC 31414 790 00001 ASAM Dataset: EV_ECM30TDI0114L1910401H 001008 ROD: EV_ECM30TDI0114L1910401H.rod VCID: 280E200F827E566AE71-807C VINID: 9D196AAAA11C0525000080090029CB75B9 2 Faults Found: 5585 - Particulate Filter (Bank 1) P242F 00 [00100111] - Restricted/Clogged Not Confirmed - Tested Since Memory Clear Freeze Frame: Fault Priority: 2 Fault Frequency: 1 Mileage: 304548 km Date: 2025.03.03 Time: 12:40:56 Engine speed: 752.00 /min Normed load value: 13.7 % Vehicle speed: 0 km/h Coolant temperature: 45 °C Intake air temperature: 10 °C Ambient air pressure: 970 mbar Voltage terminal 30: 14.580 V Unlearning counter according OBD: 40 Crankshaft speed (RPM): 752.0 /min Vehicle speed: 0.00 km/h Exhaust gas jet volume in particle filter: 79.6 m³/h Particul.filter diff.pressure: 15 hPa Particle filter: oil ash volume: 0.39 l Exh t Adap T Oxi Cat Ds: 107.0 °C P Flt Ld fac Ash Cor: 0.6533 7901 - Right Engine Mount Solenoid Valve (N145) P1575 00 [00100111] - Short to Plus Not Confirmed - Tested Since Memory Clear Freeze Frame: Fault Priority: 2 Fault Frequency: 1 Mileage: 304548 km Date: 2025.03.03 Time: 12:40:56 Engine speed: 752.00 /min Normed load value: 14.1 % Vehicle speed: 0 km/h Coolant temperature: 45 °C Intake air temperature: 10 °C Ambient air pressure: 970 mbar Voltage terminal 30: 14.600 V Unlearning counter according OBD: 40 Shut-off timer: last engine shut-off time: 130948 s TECU t Max: 60.5 °C Mean injection quantity: 5.44 mg/stroke Ambient temperature: 1.5 °C Control Module temperature: 13.4 °C Readiness: 0 0 0 0 1 ------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------- Address 17: Instruments (J285) Labels:. 4L0-920-KOM-V3.clb Part No SW: 4L0 920 932 J HW: 4L0 920 932 J Component: KOMBIINSTR. H10 0209 Revision: 00000000 Serial number: FLL40JY8A Coding: 0F56630408010008010100 Shop #: WSC 31414 790 00001 VCID: 3334C7634B3825B2423-8066 1 Fault Found: 00003 - Control Module 005 - No or Incorrect Basic Setting / Adaptation Freeze Frame: Fault Status: 01100101 Fault Priority: 6 Fault Frequency: 1 Reset counter: 14 Mileage: 304548 km Time Indication: 0 Date: 2025.03.03 Time: 12:40:56 ------------------------------------------------------------------------------- Address 18: Aux. Heat Labels: 4L0-910-105.clb Part No SW: 4L0 910 105 HW: 4L0 265 105 P Component: Heizgeraet H09 0140 Revision: 0000000C Serial number: 00000009021078 Coding: 0000101 Shop #: WSC 31414 790 00001 VCID: 609E782FA64EEE2AEF1-8034 1 Fault Found: 01413 - Dosing/Metering Pump (V54) 007 - Short to Ground ------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------- Address 46: Central Conv. Labels:. 4L0-910-289.lbl Part No SW: 4L0 910 289 H HW: 4L0 907 289 H Component: Komfortgeraet H10 0110 Revision: 0110 --- Serial number: 01342405320000 Coding: 3612913 Shop #: WSC 31414 790 00001 VCID: 3530F97B494C3B826C7-8060 Subsystem 1 - Part No: 1K0 951 605 C Component: LIN BACKUP HORN H05 1501 Subsystem 2 - Part No: 4F0 910 177 Component: Innenraumueberw.H01 0020 1 Fault Found: 01403 - Glass-Break Sensors; Rear 011 - Open Circuit Freeze Frame: Fault Status: 01101011 Fault Priority: 3 Fault Frequency: 254 Reset counter: 14 Mileage: 149881 km Time Indication: 0 Date: 2017.10.16 Time: 16:41:51 ------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------- Address 56: Radio (R) Labels:. 4F0-035-0xx-56.clb Part No SW: 4G0 035 056 HW: 4G0 035 056 Component: Radio U STD H52 0051 Revision: AB001007 Serial number: 469IH0D7859681 Coding: 010003020100000000 Shop #: WSC 60008 003 1048576 VCID: 5EE246D7903AD8DADDD-800A 1 Fault Found: 02982 - Connection between Radio and Impedance Converter 2 011 - Open Circuit Freeze Frame: Fault Status: 01101011 Fault Priority: 5 Fault Frequency: 1 Reset counter: 14 Mileage: 304548 km Time Indication: 0 Date: 2025.03.03 Time: 12:41:02 Freeze Frame: Voltage: 14.50 V ------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------6 Faults Found-------------------------------
Soot Mass Measured 0,75 g
Mittaristossa ei pala vikavaloja, kulkukin kilometreihin nähden ihan ok, mutta muistissa oleva vikakoodi häiritsee. Tyhjäkäynnillä paine-ero oli n. 7 hPA ja 2500 rpm taas 35 hPa. Toinen kysymykseni liittyy tuohon vikakoodiin 0003 osoitteessa 17. En oikein ymmärrä, mihin tuo liittyy? Ross Techin sivuilta olin löytävinäni, että liittyisi johonkin huoltoilmoitukseen tms. Otin SRI-Resetistä seuraavat tiedot:
Koodi:VCDS Release 25.3.0: SRI Reset Control Module Part Number: 4L0 920 932 J Labels: .4L0-920-KOM-V3.clb Component:KOMBIINSTR. H10 0209, Coding:0F56630408010008010100 Operation: Please select an operation ************************************************** ************************************************** ******************** Channel Description Unit Current val. New val. 02 Service Reminder Status 1 --- 40 Distance since Service km x100 35 --- 41 Time since Service Days 74 --- 42 Minimum Distance to Service km x100 150 --- 43 Maximum Distance to Service km x100 300 --- 44 Maximum Time to Service Days 730 --- 45 Oil Quality 1 --- 47 Soot Quantity DIST x100 75 --- 48 Thermal Load DIST x100 33 --- 49 Minimum Time to Service Days 365 --- 50 Basic Distance Value for Oil Change km x100 300 --- 51 Basic Time Value for Oil Change Days 730 --- 52 Basic Distance Value for Inspection km x100 300 --- 53 Distance since Inspection km x100 35 --- 54 Basic Time Value for Inspection Days 730 --- 55 Time since Inspection Days 74 --- 56 Day Counter Days 5234 --- ************************************************** ************************************************** ********************
Minusta nuo grammamäärät eivä viittaa tukkoisuuten, mutta tuosta oil/ash 0,39 en ole varma. öljymäärä oli yli max merkin, mutta johtuuko se epäonnistuneesta regeneroinneista vai edellisen omistajan huolimattomuudesta, ei minulla ole käsitystä. Pääseekö tuota regenerointiyritysten dataa katsomaan jostain vcds:ä?
Comment
-
Liika öljy kannattaa imaista pois, tarkistaa, että moottori lämpenee 90:een kohtuullisessa ajassa, kuitata koodit pois ja ajaa 30-40 km lenkki lämpimällä moottorilla 3- tai 4- vaihteella ja vcdstä näkee montako km on viimeisestä regeneroinnista. Näkyy mittausarvoista jossain parametrin 100 yläpuolelta
Comment
-
Mulle tuli A6 -07 3.0 TDI:ssä sama "clogged" -vikakoodi, koska DPF:n paine-eroanturi oli rikki hetken aikaa, niin ilmeisesti siitä boksi päätteli DPF:n olevan tukossa. Ainoa millä sain koodin pois oli se, että merkkasin DPF:n vaihdetuksi. Toki samalla tuhkanäärä nollaantui, mikä tietty on pidemmän päälle huono - tietty voihan se DPF:n pestä, niin sitten tuhkamäärä olisi oikeastikin nolla.
Comment
-
Eilen tuli heitettyä vähän pidempi reissu, noin reilu 400km. Läppäriä(vcds) ei saanu mukaan, mutta yllättävän paljon tuosta Biltemankin vikalukijasta saa irti.
Ajossa paine-ero tasakaasulla/pikku kiihtytyksillä pyöri siinä 25-50 hPa kieppeillä. Ylämäkeen jos lähti vedättämään kickdownin kanssa, niin lukemat nousi 150 hPa:n tuntumaan. Onko paha?
Toinen outous oli, että auto suoritti regeneroinninkin reissun aikana. Olin siinä käsityksessä, että poltto ei onnistu autonomisestikaan, jos dpf ilmoittaa tukkiutunutta koodia.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja tonnikala Näytä viestiMulle tuli A6 -07 3.0 TDI:ssä sama "clogged" -vikakoodi, koska DPF:n paine-eroanturi oli rikki hetken aikaa, niin ilmeisesti siitä boksi päätteli DPF:n olevan tukossa. Ainoa millä sain koodin pois oli se, että merkkasin DPF:n vaihdetuksi. Toki samalla tuhkanäärä nollaantui, mikä tietty on pidemmän päälle huono - tietty voihan se DPF:n pestä, niin sitten tuhkamäärä olisi oikeastikin nolla.
Onko noista marketti hiukkassuodattimista kokemusta? Ei ole montaa satasta eroa pesuun verrattuna.
Comment
-
Hmm, jos lämpiää 90:een ja on kuitenkin saanut regeneroinnin tehtyä niin voisi pärjätä ilman dpf-pesuakin. Yhden dpf- pesijän mielipide kysymykseen käytetty pesty originaali- dpf vai uusi tarvike? oli, että ilman muuta käytetty originaali kuin tarvike. Näin ainakin V8:n kohdalla, jossa kaksi dpf:ää maksaa yhteensä " jonkin verran". Meillä on kaksi vanhaa dpf:llistä ja molemmissa on kuoleman keltaisesta valosta selvitty fiksaamalla vikalähteet (= läppä moottoreita ja niiden liikerajoittimia). Paine antureita ei ole vielä yhtään vaihdettu, mutta voihan nekin vikaantua
Comment
-
Joo koodilukija vain halpis malli joten ei muuta näytä kuin sen että kynnysarvo alitettu ! Täytyy käydä vielä "nuohoomassa" motarilla kunnon kierroksilla ! Kiinnostais vain missä paine-ero anturi on ? Tulipa mieleen vielä lisäkysymys kun ,ohjaus tuntuu jumittuvan suoraan ajettaessa ja palautuminen vähän jäykkää ? Niveliä vai......Viimeksi muokannut Hannukir; 10.3.2025, 21:43.
Comment
Comment