Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

DPF + VCDS

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alkuperäinen kirjoittaja jaolpi Näytä viesti
    Löytyy Adaptationista kohta IDE00275-Particle Filter initialization, mutta VCDS ilmoittaa että " ERROR: Channel Not Available". Eli VCDS:llä (päivitin VCDS:n vielä uusimpaan versioon) tuo ei ainakaan onnistu. Mahtaisiko jollain muulla onnistua?
    Onko tuo ainoa tapa kertoa autolle, että dpf on vaihdettu, vai tunnistaako se vaihdon jostain muista arvoista?
    Kokeilun vuoksi pesin suodattimen ja paine-eroarvot tippuivat alkuperäisistä huomattavasti.
    Ennen pesua: 0rpm 3hPa, idle 15hPa, 2000rpm 54hPa ja full rpm 103hPa.
    Pesun jälkeen: 0rpm 3hPa, idle 6hPa, 2000rpm 17hPa ja full rpm 38hPa.
    Eikö nuo jo ole arvoja, jolla tuon pitäisi toimia ilman vikatiloja, mutta millä pirulla sen kertoo autolle..
    Kaikki opitut arvot on nollattu Basic Settings:stä, mutta vikatila on ja pysyy.
    Laitetaanpas tänne casen ratkaisukin, niin jos olisi jollekin tulevaisuudessa hyötyä.?
    Eli aluksi ei onnistunut marmorillakaan, mutta sitten toisella käynnillä lopulta joku mekaanikko keksi tehdä moottoriohjainyksikön virtuaalisen vaihdon. Tällöin arvot saatiin takaisin alle rajojen ja pakkopoltto käyntiin. Lopuksi ohjaimelle kerrotiin vielä DPF:n vaihto. Tämän jälkeen dpf on pelannut moitteettomasti.
    Nämä toimenpiteet siis saatiin tehtyä Lahden K-Autolla, eli siellä ainakin nyt tietävät, miten kyseinen tilanne saadaan ratkaistua.

    Comment


    • Mikä on litroina Max dpf täyttöaste -09 capa moottoris? Omassa näytti 0.26l. ajettu 250

      Comment


      • Talvella ostin Audi A4 2009, CAPA 3.0 TDI.
        Auto oli käyntikuntoinen, mutta ei ajokuntoinen. Manuaalivaihteinen, kytkin loppu.
        Kuitenkin ennen remonttia kotipihassa sitä vähän käytin ja yritin nilkuttaa talliin.
        Sytytti mittaristoon DPF ilmoituksen, ”iso keltainen filtterin kuva”, käyttömanuaalin mukaan, regenerointia vaaditaan, käy ajamassa autolla reippaammin maantiellä.

        Tässä vaiheessa ei tullut VCDS:llä katsottua measure blockista DPF tietoja tarkemmin.
        Kytkin remontin yhteydessä DPF oli autosta irti ja tein sille tuhkan tyhjennyksen.

        Remontti valmistui ja auton ensi käynnistykset.
        Mittaristossa ei ollut DPF isoa keltaista kuvaa, mutta hehkun merkkivalo vilkkui ja moottori häiriövalo paloi
        Koodeja 5188 ja 5189.
        Sitten tuli hetken päästä EGR vikakoodiakin. Lopulta autoon tehtiin EGR delete ohjelmallisesti ja mekaanisesti tulpattuna, samalla vähän teho/vääntö arvoja muokattiin.

        EGR vikaa tutkiessani olin ottanut arvoja ylös, silloin DPF paine-ero käytös oli vähän outo, mahdollisesti anturi voisi olla viallinenkin tai johtuiko EGR viasta,
        Engine RPM 0
        Particul.filter diff.pressure -22 hPa
        Exhaust gas vol.flow particulate filter 0.0 m3/h
        Oil ash 0.85 l
        Soot mass calculated 20.65 g
        Soot mass measured 0.37 g

        Engine RPM 650
        Particul.filter diff.pressure -19 hPa
        Exhaust gas vol.flow particulate filter 60.2 m3/h
        Oil ash 0.85 l
        Soot mass calculated 20.65 g
        Soot mass measured 17.25 g

        Engine RPM 3100
        Particul.filter diff.pressure -4hPa
        Exhaust gas vol.flow particulate filter 302.5 m3/h
        Oil ash 0.85 l
        Soot mass calculated 20.65 g
        Soot mass measured 16,59 g
        Distace since last regeneration 66 km


        Tällä hetkellä nuo 5188 ja 5189 koodit on ja pysyy.
        Distace since last regeneration 170 km
        Oil ash 0.85 l -- Tämä liian korkea??
        Soot mass calculated 26.25 g -- Ymmärtääkseni on ihan OK arvo vielä, mutta vähän yläkanttiin?
        Soot mass measured, käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnilläkin 15.00 g lukemissa, mutta saa laskemaan jopa 0.00 g:aan, mutta laskeutuu hitaasti. Isommilla kierroksilla 10.00-20.00 g lukuja.
        Particul.filter diff.pressure, 42 hPa/3763 rpm. (Tyhjä käynnillä, 650 rpm, oli muistaakseni 5 hPa, en tullutkaan näköjään ottaneeksi muistiin lukuja. Enkä sammuksissa olevaa arvoa).
        Läpivirtaus m3/h en tullut nyt katsoneeksi.

        Basic Settings.
        IDE00471 – Service regeneration of particle filter
        GO
        Paina jarrua, paina kaasua
        Muutama sekuntti ja tulee
        Finished correctly – cancel

        Jos nostaa jarrua tai kaasua
        Finished correctly – malfunction

        Samaan aikaan, kun pitää auki Advenced measuring values arvoja
        Engine RPM 650 – ei nosta kierroksia
        Soot mass calculated 26.25 g
        Soot mass measured, laskee hitaasti 0.00 g
        Pakokaasu lämpötilat pysyy alhaalla. – ei nostata pakokaasu lämpöä, moottorin lämmöt oli 85-90 testien aikana.
        Viimeisin regenerointi ei nollaudu, jne
        Toisin sanoen, ei regeneroi.

        Basic Settings.
        On mahdollisuus nollata antureiden opitut arvot.
        Tekee ne läpi, hyväksytysti, mutta ei arvot muutu, ei auta poistamaan vikakoodeja.
        (Ehkä tuo DPF paine-ero hPa arvot muuttui, tai sitten se EGR vuoto teki oudot luvut aikaisemmin).

        UDS adaptation valikossa, pitäisi mahdollisesti olla ajonaikainen regenrerointi.
        Sieltä löytyy: IDE00275-Particle filter initialization
        Valitsee sen
        ERROR: Channel Not Available

        Security Access, koodi syötetty hyväksytysti, ei muuta tilannetta, mikään testi ei tuota yhtään enempää tulosta.

        Ajoin moottoritiellä 120 km/h, sain DPF lämpötilankin hetkellisesti yli 300 c.
        Mutta kun täällä Kuopio-Siilinjärvi motarilla jää tie lyhyeksi, niin ei kerkeä montaa minuuttia olemaan, kun joutuu jo löysäämään.
        Tällä hetkellä edellisen regeneroinnin onnistumisesta nyt 170 km, vajaa 100 km hinkkasin menemään, yrittäen saada lämpöä pidetyksi.


        Uskoakseni, kun tuon Oil Ash arvon saisi nollatuksi, niin alkaisi toimimaan?
        Mistä se sen laskee. Onko sille mitään erillistä anturia, jolla haistelee vai laskee eri antureiden arvoista asiaa.

        DPF delete ei ole mielestäni vaihtoehto, pöntön kanssa tarkoitus kuntoon saada.
        Ja uutta DPF:ääkään en ole ihan heti ostamassa, mielestäni tämän sisukset näytti puhdistuksen jälkeen hyviltä.

        RossTechin vika mahdollisuudet, oli DPF vaihto, mutta myös tuo paine-ero anturi mahdollinen juuri syy, pitäisikö se kuitenkin vaihtaa...

        Ulkomaan sivujakin on tullut läpi lueskeltua.
        Onko täällä ideoita mitä seuraavaksi?

        Onko nämä softa asiat vain K-auton huollossa tehtäviä? Ymmärtääkseni on.
        Minulla versio 0004
        https://vag-flashinfo.de/site/index?...=8K0+907+401+F
        Jos tälläinen softa päivitys on tarpeen, häviääkö EGR delete, muokatut teho/vääntö käppyrät. Nollautuuko kaikki tehdas arvoihin?

        Comment


          Kuittasitko suodattimen vaihdetuksi kun puhdistit sen?

          Comment


          • Varmistetaan nyt vielä, mistä se kuitataan??

            Ymmärtääkseni
            basic settings
            pitäis käydä valikko katsoon, mitä siinnä luki, joku particulate filter reset juttu oli.
            meni correct läpi, mutta mikään arvo ei muutu.

            Comment


              Varmaan tätä tarkoitit?

              IDE00467 Resetting of learned values of particle filter

              Comment


              • välkky
                Juuri tuota tarkoitin.

                Esim. tässä videossa se näytetään. https://www.youtube.com/watch?v=eqe53P5Y-1o
                Semmoisen nyt vielä hoksasin. Tässä videossa tulee teksti.
                Finished correctly - End: system OK

                Minulla tulee
                Finished correctly - Cancel

                Eli jokin kuitenkin menee pieleen.

                Käytössäni on.
                Turboteciltä aikoinaan ostettu täyden lisenssin kaapeli ja VCDS 22.9 RossTechin sivuilta.
                Viimeksi muokannut Jeep-Ukko; 20.9.2022, 19:23.

                Comment


                  Ei taida pakkoregenerointi sun muut mennä läpi jos on vikakoodeja.

                  Laita ne VCDS vikakoodit kokonaisuudessaan näkyviin.

                  Comment


                  • Tässä.
                    Koodit nollattu, kun auto sammuksissa, seisonut yön yli kylmänä. Ja tuli takakisin alla olevin arvoin.
                    Tuossahan nyt -270 celsiusta jokin lämpötila. hmm. Mikäs tuo on?

                    Pitäisi varmaan ottaa ja lämmittää auto käyttö lämpöön. Nollata ja katsoa koodit.
                    Mutta tänään en kerkiä, pitää lähteä Tampereelle päin j akotiudun sunnuntaina, eli ensi viikolla tutkimukset jatkuu.




                    Wednesday,21,September,2022,11:08:42:38025
                    VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator Running on Windows XP x86
                    VCDS Version: 22.9.0.0
                    Data version: 20220830 DS341.0
                    www.Ross-Tech.com


                    VIN: WAUZZZ8K99A013065 License Plate: LNN-381
                    Mileage: 325390 Repair Order:



                    --------------------------------------------------------------------------------
                    --------------------------------------------------------------------------------


                    Address 01: Engine Labels: 059-907-401-V1.clb
                    Control Module Part Number: 8K0 907 401 F HW: 8K0 907 401
                    Component and/or Version: 3.0TDI EDC17 H01 0004
                    Software Coding: 010C002C180F0118
                    Work Shop Code: WSC 06335 123 12345
                    ASAM Dataset: EV_ECM30LTDIA5 A02004 (AU48)
                    ROD: EV_ECM30LTDIA5_A02.rod
                    VCID: 2E53744F7183CCFDE1-807A
                    2 Faults Found:

                    5188 - Diesel Particulate Filter (Bank 1)
                    P242F 00 [167] - Restricted/Clogged
                    MIL ON - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
                    Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 325390 km
                    Date: 2008.02.25
                    Time: 01:42:59

                    Engine RPM: 0.00 /min
                    Normed load value: 0.0 %
                    Vehicle speed: 0 km/h
                    Coolant temperature: 21 °C
                    Intake air temperature: 13 °C
                    Ambient air pressure: 1000 mbar
                    Voltage terminal 30: 12.520 V
                    Unlearning counter according OBD: 40
                    Engine speed: 0.0 /min
                    Vehicle speed: 0.00 km/h
                    Field regeneration status-Bits 0-7: 00000000
                    Field regeneration status-Bits 0-7: 10000000
                    Field regeneration status-Bits 0-7: 00010000
                    Field regeneration status-Bits 0-7: 00000000
                    Particul.filter diff.pressure: -5 hPa
                    Exh t Adap TP Flt Us: -270.0 °C
                    Exhaust gas vol.flow particulate filter: 0.0 m³/h
                    Distance since last regeneration: 0 m

                    5189 - Particulate Trap Bank 1
                    P2002 00 [039] - Efficiency Below Threshold
                    Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
                    Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 325390 km
                    Date: 2008.02.25
                    Time: 01:42:59

                    Engine RPM: 0.00 /min
                    Normed load value: 0.0 %
                    Vehicle speed: 0 km/h
                    Coolant temperature: 21 °C
                    Intake air temperature: 13 °C
                    Ambient air pressure: 1000 mbar
                    Voltage terminal 30: 12.520 V
                    Unlearning counter according OBD: 40
                    Engine speed: 0.0 /min
                    Vehicle speed: 0.00 km/h
                    Field regeneration status-Bits 0-7: 00000000
                    Field regeneration status-Bits 0-7: 10000000
                    Field regeneration status-Bits 0-7: 00010000
                    Field regeneration status-Bits 0-7: 00000000
                    Particul.filter diff.pressure: -5 hPa
                    Exh t Adap TP Flt Us: -270.0 °C
                    Exhaust gas vol.flow particulate filter: 0.0 m³/h
                    Distance since last regeneration: 0 m


                    Readiness: 0 0 0 0 1




                    -----------------


                    Minulta löytyi toinen tallennus jo aikasemmin otettuja, ennen kuin EGR delete ym tehtiin.
                    Tässäki tuo sama arvo -270 c.
                    Moottori lämmin 103 c. ja tyhjä käynnillä 650 rpm.
                    jne.
                    Tässä paine ero -15 hPa (kuitenkin nyt hPa arvo käyttäytyy normaalimmin)

                    5188 - Diesel Particulate Filter (Bank 1)
                    P242F 00 [167] - Restricted/Clogged
                    MIL ON - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
                    Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 325166 km
                    Date: 2022.07.26
                    Time: 18:39:01

                    Engine RPM: 651.00 /min
                    Normed load value: 30.6 %
                    Vehicle speed: 0 km/h
                    Coolant temperature: 103 °C
                    Intake air temperature: 56 °C
                    Ambient air pressure: 980 mbar
                    Voltage terminal 30: 13.400 V
                    Unlearning counter according OBD: 40
                    Engine speed: 651.0 /min
                    Vehicle speed: 0.00 km/h
                    Field regeneration status-Bits 0-7: 00000000
                    Field regeneration status-Bits 0-7: 00000000
                    Field regeneration status-Bits 0-7: 00000000
                    Field regeneration status-Bits 0-7: 00010000
                    Particul.filter diff.pressure: -15 hPa
                    Exh t Adap TP Flt Us: -270.0 °C
                    Exhaust gas vol.flow particulate filter: 66.0 m³/h
                    Distance since last regeneration: 0 m



                    5189 - Particulate Trap Bank 1
                    P2002 00 [033] - Efficiency Below Threshold
                    Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
                    Viimeksi muokannut Jeep-Ukko; 21.9.2022, 11:50. Perustelu: Lisätty tietoja

                    Comment


                      https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...n-j%C3%A4lkeen

                      Osui silmään tämä. Alkuperäinen kirjoittaja ei tosin koskaan kertonut selvisikö vika. Mutta tuota softan osuutta miettisin myös vaihtoehtona.

                      Comment


                        Ja tuossa tuo alempi koodi: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...4/P2002/008194

                        Comment


                        • Mahdollista softauksenkin olevan syynä.

                          Mutta tuossa edellisessä viestissäni, nuo alemmat arvot on ennen softaa.

                          Eli ennen kytkin remonttia sytytti vikavaloa DPF:stä. Ja remontin yhteydesdä tyhjäsin tuhkaa (paine ilmaa vasta karvaan ja tuhkaa lähti).
                          Sen jälkeen koe ajoa, oli nuo 5188 ja 5189 koodit.
                          En saanut nollattua.

                          Sitten tuli EGR vikakoodia.
                          Koodattiin softaa. EGR tulpattiin.
                          Ja ymmärtääkseni sisällä oli räpeltämätön orkkis softa.

                          Nyt vain nuo 5188 ja 5189.

                          Tuota rosstechin ohjetta ja G450 paine-ero anturiakin miettinyt.

                          Pitänee se hommata ja testata, on sitten ainakin pois suljettu.

                          Ja vielä varmistaa, että anturille metalliputki kunnolla auki, ettei ole tukossa.
                          Viimeksi muokannut Killeri; 21.9.2022, 15:34. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                          Comment


                            Paineilmalla se ei kyllä tarpeeksi puhtaaksi tule. Ehkä se kannattaa pesettää ihan alan putiikissa?

                            Comment


                            • Työkoneissa.
                              Töissä meillä on oikea DPF puhdistuslaite, joka käytännössä pamauttaa ison määrän ilmaa kerralla ja tuhka irtoaa.
                              Ensin kerää n.150 litraa 8 bar painetta säiliöön ja isosta venttiilistä päästää ilman kerrasta suodattimen läpi. Tekee 50 kertaa tuon ja sitten suodatin on puhdas.

                              Audin suodatin ei muotoilunsa puolesta laitteeseen istu.
                              Mutta sen mitä tuhkaa sain irti ja kameralla anturin rei'istä suodattimeen yritti katsoa, on se ainakin tyhjempi kuin ennen toimenpidettä.

                              En pesuaineita/märkäpesua tehnyt.
                              Tätäkin vaihtoehtoa mietin.
                              Mutta tuhka lähtee kuivana pölynä. Märkänä jähmää kiinni, mutta toki veden ja oikean liuottimen mukana liukenee, ongelmaksi voi tulla, liutin liuttaa catalysaattorin katalyytti pinnan piloille. Nekun on tässä Audin pöntössä peräkkäin kiinni toisissaan.


                              Yksi vaihtoehto olisi tehdä esim. vanhasta jauhesammuttimesta painesäiliö, iso pallohana kylkeen ja sovite liitoslaipalla DPF:ään kiinni. (Rengas liikkeissä air gun, jolla saa ongelma renkaat vanteelle).
                              Saisi paremman sysäyksen ilmaa suodattimen läpi, kuin pelkällä paineilma pillillä, kohta kohdalta puhaltaen.
                              Viimeksi muokannut Jeep-Ukko; 21.9.2022, 17:03.

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
                                Particul.filter diff.pressure -22 hPa
                                Eikö toi paineanturin kalibrointi ole pielessä, tai mahdollisesti vikaa anturissa, kun näyttää negatiivista paine-eroa sammuksissakin? Paine näyttää kasvavan, kun auto käy, että letkut on kyllä oikein päin anturissa

                                Mulla oli vastaava ongelma A6 C6 ASB-koneisessa. Uusin anturin ja en nyt muista, että pitikö uusi anturikin jotenkin kalibroida (nollata). Löytynee Ross-Techin sivulta tietoa että voiko / pitääkö kalibroida. Noiden toimien jälkeen pystyin kuittaamaan DPF:n vaihdetuksi ja poltot alkoivat toimimaan normaalisti.

                                Comment


                                • Viesti nro 273.

                                  Mainitsen nuo reilusti miinuksella olevat arvot paine-ero arvot.

                                  Samassa viestissä mainitsen.
                                  Olen basic settingistä nollannut opittuja tietoja, jonka jälkeen.
                                  Tyhjäkäynnillä +5
                                  3700 rpm +42
                                  Sammuksissa en muistanut katsoa.

                                  Ja viestissä 279
                                  Näkee vikakoodin tiedoista, sammuksissa arvo on -5

                                  Comment


                                  • Uusi paine-ero anturi asennettu.
                                    Sammuksissa arvot 0 ja käynnissä nousee ylöspäin, anturi toimii oikein.
                                    DPF reset ei vieläkään onnistu.

                                    Comment


                                    • Onnistuuko DPF:n merkkaaminen vaihdetuksi VCDS:llä? Näin muistaakseni itse jouduin tekemään. Miinuspuolena se, että kaikki mitatut tuhkamäärät nollaantuu, mutta muuten en onnistunut tekemään DPF-polttoa.

                                      Comment


                                      • tonnikala.
                                        jos luet ylempää 273 viestistä eteenpäin minun viestit.

                                        Koodit 5188 ja 5189.
                                        Auto laskee DPF:n olevan vaihtokuntoinen.
                                        Autossa oli EGR jumissa.
                                        Tehtiin ohjelmaan EGR delete.
                                        DPF jätetiin käyttöön, mutta tyhjäsin mekaanisesti tuhkaa vähemmäksi.

                                        DPF resetointi ei mene läpi, ei nollaa tuhka tietoja, TÄMÄ ON NYT SE ONGELMA. Eli siis DPF resetoinnilla tarkoitetaan juurikin sinun mainitsemaa "VCDS:llä merkataan DPF vaihdetuksi".

                                        Aikaisemmin en ole kirjoittanut. Mutta mainitaan nyt, muistaakseni tuota DPF resetointia yritin jo, ennen EGR delete ohjelmointia, vakio softalla.
                                        mutta EGR koodi oli aktiivinen silloin.

                                        EGR delete ohjelmoijan kanssa keskusteltu ja vaihdettu ajatuksia.
                                        Mahdollisesti DPF resetoinnissa tutkii myös EGR arvoja ja sen vikatila blokkaa resetoinnin?
                                        EGR:stä ei tule luonnollisestikkaan nyt vikakoodeja, mutta mitä kaikkea DPF reset haistelee?

                                        Comment


                                        • Joo, olen kyllä lukenut kaikki viestit läpi. Joku vaan saattaa tarkoittaa DPF resetillä eri asiaa kuin toinen. DPF regen / replace / reset ovat sanoina melko lähellä toisiaan.

                                          DPF vaihto onnistui mulla, kun kaikki vikakoodit oli poissa. Onkohan EGR oikeasti poistettu softasta, vai pelkästään deletoitu sen vikakoodin olemassaolo?

                                          Comment


                                          • Jep. Minun kielessäni.

                                            DPF regenerointi / service regenerointi. On regenerointia.

                                            DPF reset / replace. On vaihto/nollaus.

                                            DPF delete. Ohjelmallisesti pois käytöstä kokonaan.


                                            EGR deleteen.
                                            En lopulta tiedä millä tavoin.
                                            Puhe oli, että yleensä rajaarvot muokkaavat, ettei vikakoodeja tule.
                                            Mutta lisäksi oli, että poistavat koodit, että komponentit voi poistaa kokonaan ja silti koodeja ei tule.

                                            Olen kokeillut EGR johdot kiinni ollessa ja irti ollessa. EGR koodeja ei tule, missään tilanteessa. Mutta myöskään DPF arvoja ei suostu resetoida.

                                            Comment


                                            • Kerrottakoon nyt, että virallista ratkaisua ei löytynyt (tai ei kokeiltu).

                                              Eli en vienyt autoa merkkiliikkeeseen, jossa olisivat vetäneet mahdollisesti uusimman softan ECU:un.
                                              Ainakin mitä softa versioita selvittelin, niin uudempaa tehdas softaa olisi ollut tarjolla.
                                              Muita vastaavia ongelma tapauksia luettu ja ainakin muutamassa oli ratkaisu ollut softan päivitys merkkiliikkeessä.
                                              Ilmeisesti tuo alkuperäinen vanha softa ei jostain syystä tue DPF vaihto nollausta??

                                              Syy, miksi en merkkiliikkeeseen vienyt, oli se, että uudelleen softaus olisi käytännössä kadottanut jo tehdyt EGR delete ja teho/vääntö muutokset.
                                              EGR minulla on viallinen ja tulpattu, joten EGR delete olisi pitänyt softata sitten uuteen softaan, jne.
                                              Uutta EGR:ää en hommaa. Nyt imusarja on pesty karstasta puhtaaksi ja uutta karsta kakkua en imusarjaan halua.

                                              EGR delete softaajan kanssa asiaa tutkittiin ja päädyttiin ohjelmallisesti DPF deleteen. Ja toki mekaanisesti DPF pois.
                                              Tänään 7.10.22 auto on katsastettu puhtain paperein, ei ongelmia.
                                              Viimeksi muokannut Jeep-Ukko; 7.10.2022, 19:16. Perustelu: Lisätty DPF poisto mekaanisesti

                                              Comment


                                                Varmaan deletoitte sen dpf:n myös mekaanisesti?

                                                Comment


                                                • Täällä etitty syytä veto-ongelmiin. Auto A4 B8 2.0tdi CJCC. Käy tyhjäkäyntiä hyvin, mutta välillä kaasua paikallaan painettaessa ei vastaa kaasuun ja rupeaa "pätkimään". Sama ajossa, pienillä kierroksilla ei vetoja ja nykii, mutta kun saa kierroksia niin toimii. Partikkelisuodattimen valo vilkkuu, mutta VCDS ei generoi mitään vikoja. DPF:n pakkopuhdistus käynnissä. Oil ash volume 0,21L ja 87,5g. Itseä ihmetyttää, että toi measured soot mass on huomattavasti suurempi kuin ECU:n laskema. Pakkopoltto jatkuu parastaikaa ja katsotaan, kuinka alas tuon measured soot mass arvon saan. Lisäksi paine-ero on 2500rpm 218mbar ja pakkopolton aikana 1500rpm 128mbar.

                                                  Seuraavaksi ajatuksena pestä kenno Liqui Molyllä.

                                                  Comment


                                                    Yritin kattoa noita dpf täyttöaste sun muita siihen liittyviä tietoja mut en löydä mistä kautta ne saa ulos.
                                                    Basic settings-> checking exhaust gas recirculation
                                                    Show measuring data> sit valitsin kaikki dpf liittyvät mutta dataa se ei näytä.

                                                    206tkm mittarissa ni epäilen et alkaa olla aika tukossa.

                                                    2009 Q5 2.0tdi

                                                    Edit: sainkin tuolta noita tietoja toista kautta.
                                                    Ilmeisesti tuo dpf ei nyt ihan niin tukkeessa olekkaan.
                                                    Minkähän takia tuo noissa tuhkien määrissä on noin iso heitto, toinen on miinuksella

                                                    Viimeksi muokannut harri81; 19.3.2023, 09:08.

                                                    Comment


                                                    • Audi A3 2.0 TDI (8P1, 2007) hiukkassuodatin ei regeneroi vaikka uusi - vinkit tarpeen


                                                      Toivottavasti foorumilta löytyisi apua ja vinkkejä miten edetä ongelman selvittelyssä, kun Audi merkkihuoltokin nosti jo kädet ilmaan ongelman kanssa.

                                                      310.000km ajetun, Audin kojetauluun syttyi hiukkassuodattimen täyttymisestä kertova varoitusvalo sekä hehkun vilkkuva valo jo ostopäivänä. Auto meni vikatilaan (limpmodeen) eli ei kiertänyt yli 3000kier./min. Tämän jälkeen auto on käynyt viimeisen 6kk aikana merkkihuollossa ja paikallisessa dieselhuollossa joissa tehty seuraavaa:
                                                      • Autoon vaihdettiin uusi hiukkassuodatin + tehtiin testerillä tarvittavat hiukkassuodattimen vaihtotoiminnot --> auto toimi ok alle 300km --> vika takaisin --> ei apua
                                                      • Tarkistettu eropaine anturi -> kunnossa, pakoputken lämpötila-anturien toiminta -> Kunnossa
                                                      • Vaihdettu kaksi suutinta, joiden korjausarvot olivat hieman muista poikkeavat --> ei vaikutusta
                                                      • Suoritettu imujärjestelmän tarkistus -> ok, vaihdettu varmuuden vuoksi paine-erotunnistin -> ok
                                                      • Suoritettu hammashihnan ajoituksen mukautusarvojen tarkastus -> ok
                                                      • Tutkittu EGR -> ilmamassamittarin arvo muuttuu n. 80 mg/h ohjearvo yli 100 -> ~ok, ei tod.näk. vian aiheuttaja
                                                      • Luettu vikamuistit: P3130 Pakokaasujen kierrätysjärjestelmä säätöraja ylittynyt, P2002 hiukkassuodatin rivi 1 toimintahäiriö sekä P1650 Moottorin CAN-väylä puuttuva ilmoitus yhdistelmämittaristolta
                                                      • Yritetty ajamalla regenerointia -> ajon aikana pakokaasun lämmöt vain 450 astetta -> ei riitä regenerointiin
                                                      • Yritetty testerillä käynnistettävää pakko regenerointia -> ei onnistu -> todennäköisesti moottori ei tee regenerointia P1650 virheen takia
                                                      • Suoritettu moottorin ohjainlaitteen ja mittariston koodauksen tarkistus -> mittariston koodaus väärä -> korjattu (ei vaikutusta regenerointiin), suoritettu mittariston väyläjohtojen tarkistus -> kunnoss
                                                      • 2,5vkon diagnosoinnin jälkeen syitä siihen miksi sekä ajamisen aikana tapahtuvaa passiivista regenerointia, että pakottamalla yritettyä aktiivista regenerointia ei saada toimimaan, ei keksitty. Epäilys kohdistuu mittaristoon.
                                                      Paikallisen diesel huollon mukaan auto vaikutti pirteältä - voisiko olla joku viritys? Merkkihuolto tarkasti ECU:n softaversion, mutta se oli uusin joten he eivät voineet asentaa päälle samaa versiota uudelleen joka olisi tyhjentänyt mahdolliset muutokset. Auton mittaristoa ei enää saa uutena - mutta voiko se vaikuttaa edes ajamalla tehtävään regenerointiin ja lämpötiloihin? Pakkoregeneroinnin epäonnistumiseen varmastikin tuo voi vaikuttaa kun hakee mittaristolta tietoja regeneroinnin käynnistämiseksi. Onko mittaristolle mitään tehtävissä?

                                                      Löytyisikö täältä vinkkejä mitä/miten lähteä etsimään ongelman aiheuttajaa, kun edes merkkihuolto ei tähän ratkaisua löydä? Mulla on iCarsoft merkkinen testeri, joten joitakin tietoja pystyn kyllä autosta tarvittaessa lukemaan.
                                                      Viimeksi muokannut Jampe74; 24.4.2023, 15:03.

                                                      Comment


                                                        Ei mittaristo vaikuta generointiin. Aktiivinen Egr tai paineanturi vika sensijaan estää sen. Jos joku huuhaa virisofta ni voi johtua siitä tai sitten egr/paine-anturi vaan epäkunnossa. Palautuuko joku noista koodeista "korjaus" toimenpiteiden jälkeen?

                                                        http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...6/P3130/012592
                                                        http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...4/P2002/008194

                                                        Comment


                                                          Tuo P3130 viittaisi EGR ongelmiin kuitenkin. Tuo ettei saa pakokaasuja kuin 450 asteeseen ajossa kuulostaa myös oudolta, jos moottori vielä tuntuu pirteältä. Kai tuo ajomatka oli tarpeeksi vauhdikas ja pitkä?

                                                          Comment


                                                          • Tuohon 24.4. viestiini liittyen: puhdistin EGR:n, vaikka ei ollut kovinkaan likainen. Samalla uusin polttoainelämpötilaanturin piuhan kun oli lähes poikki. Eipä nämä toimet kuitenkaan auttaneet. Seuraavaksi on varmaankin lähdettävä käymään läpi muita piuhoituksia jotta tuon pakkoregeneroinnin saisi jotenkin päälle. ICarSoft laitteella kun koittaa pakkoregenerointia käynnistää, jää laite odottamaan että nostaisin kierroksia yli 2500, mutta sen jälkeen lopettaa heti alkuunsa - ihan kuin ei saisi kierroslukuja näkyviin lainkaan vaikka ajossa ne kyllä tunnistaa. Ainakaan kierrokset ei nouse laitteen näytöllä.

                                                            Pojalla kohta ajokortti taskussa, joten pienet paineet saada auto kuntoon. Jos ei muuta keksi, niin olisin jo valmis ottamaan vinkkejä vaikka privana vastaan siitä missä dpf:n sisuskalut saisi poistettu ja softaan tarvittavat muutokset mieluusti Uudenmaan alueella. Siihen saakka täytyy jotakin koittaa vielä keksiä.

                                                            Comment


                                                              Ettei nyt kuitenkin olisi jo huonosti puukotettu softa sisässä, jonka seurauksena vikakoodeja ja epöloogisuuksia?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X