Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TDI:n vihellys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    TDI:n vihellys

    Aihetta on varmaan käsitelty aikaisemminkin, mutten löytänyt kaivattua vastausta seuraavaan oireeseen. Eli kaverin 1.9 TDI A4:sen turbo alkoi eilen "viheltää", kun kaasun nostaa sen painamisen päätteeksi. Eli kuormitettuna ei kuulu mitään poikkeavaa, eikä tyhjäkäynnillä.
    Vihellys on hyvin lyhytaikainen, mutta pelottavan häiritsevä.

    Onko laakerit menossa vai oireeleeko vuodosta? Kokemuksia on varmaan muillakin?

    #2
    Itselläni on vastaava "ominaisuus" (2.5TDI V6). Olisi tosiaankin mukava tietää liekö kuuluu asiaan vai vuotaako esim. jokin alipaine letku.

    Comment


    • #3
      Itsellä 1.8T:ssa just kaasun löysäämisen jälkeen kuuluu semmosta kikakusta joka viittaa by-bassin loppumiseen ja kiihdytyksissä turbo viheltää huomattavasti kovenpaa.. en sit tiedä onko tossa riisselissa samoja oireita bensassa

      Comment


        #4
        dieselissä ei käsittääkseni ole tarvetta by-passille kun ei oo kaasuläppääkään, tämä siis mutua, korjatkoon joku joka paremmin tietää.

        Comment


        • #5
          Ari-Pekka oikeassa olet.

          Comment


            #6
            Niin ko. A4-sen turbon sisuskalut olivat mennyttä, joten siihen löytyi uutta kampetta Kuopiossa toimivalta turbo-expertiltä.

            Comment


            • #7
              Mikähän mahtaa olla omassa koslassa kun auton käynnistää kuuluu pakoputken päästä kuunneltaessa vihellystä, joka kestää noin parikymmentä sekuntia jonka jälkeen vaimenee ja loppuu? Ääni kuuluu siis vain pakoputken pään läheltä ja tyhjäkäynnillä. Ääni on suht. kuuluva, joten korvaa ei tarvitse työntää pakoputkeen kiinni:) Voiko ääni kantautua turbosta putken sisällä?

              Comment


              • #8
                Uskoisin jotenkin liittyvän turboon, ja varsinkin vnt-ohjattuun sellaiseen.
                Hukkiskoneet ei itsellä ole moista vihellystä pitäneet mutta vnt:t pitää sekä laippaamattolla että laipatulla EGR:llä.

                Comment


                  #9
                  Samaa tekee molemman PD koneiset mulla. Caddyssä kylmänä kuulostaa siltä kuin ei oikein osais päättää eli vihellys ns pumppaa, mutta siinä mulla on epäilys jotta joku mättää kun alavääntö on ns hukassa.

                  Joskus olen miettinyt itse, että olisko joku diagnosointi joka testaa toimiiko säätö autoa startattaessa.

                  Edit: Siis tarkoitin notta normaalia sellanen vieno vihellys. Konehuoneesta kuuntelemalla sitä ei kuulu.
                  Viimeksi muokannut Puuhapete; 22.3.2009, 12:30.

                  Comment


                    #10
                    Kuuluuhan ton viheltää aina tyhjäkäynnillä. Olisin huolestunut jos ei viheltäis, joka
                    tarkoittais että ahdin ei pyöri. ;)
                    Mulla tosin ei meinaa auton ääntä enään kuullakaan kun vihellys kuuluu sen verran
                    kovaa, kun pelkkä alasputki kiinni. :)

                    Comment


                    • #11
                      Ja kiihdyttäessä se vasta viheltääkin. Harva on silloin vaan putken päässä kuuntelemassa =)

                      Comment


                      • #12
                        Samaa tekee molemman PD koneiset mulla. Caddyssä kylmänä kuulostaa siltä kuin ei oikein osais päättää eli vihellys ns pumppaa, mutta siinä mulla on epäilys jotta joku mättää kun alavääntö on ns hukassa.
                        EGR aiheuttaa tuollaista

                        Comment


                          #13
                          Tarkoittaa, että EGR jumittaa auki vai?
                          Autohan kävi Merkkiliikkeen testauksessa, mutta mitään vikaa ei asentaja(testeri) kertonut vaikka ajeli sillä lenkkiäkin. Sinänsä en kyllä odottanu niiden mitään löytävänkään.

                          Aikaa sitten olisin kattonu eri juttuja, mutta en millään keksi miten tuossa 77kw(74kw) koneessa on tuo muovikate moottorinpäällä kiinni toisesta päästä :)

                          Comment


                          • #14
                            Mittatikun puoleinen reuna lähtee nostamalla.

                            Comment


                              #15
                              Voi V.... Jos se noin helppo on, ei pääse just nyt testaan :)

                              Jos sais tuon EGR:n tukittua niin vois tuo viheltely normalisoitua.

                              Comment


                              • #16
                                Juu, siellä on se kumihahlo mihin kieleke vain painetaan/laitetaan/asetetaan =)

                                Eli ruuvit auki päältä ja kohtuullisella voimalla nykäisiy ylöspäin

                                Comment


                                  #17
                                  Pitää kattoa kun auto on pihassa taas. Ruuveja kun ei tuossa muovissa ole ollenkaan..
                                  Kai ne on keksiny tuohon erimoisen muovin sitten ihan vaan mun kiusaksi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    ota kuva niin päästään helpoimmalla =)

                                    Comment


                                      #19
                                      Kyllähän se oli vaan nypätä irti, ei ruuveja. Ei usko piisannu, kun ei ollu pakko ottaa sitä irti.
                                      No paljastupa sekin, ettei tuolla ole liikaa tilaa ropetaa. Päältä mahoton nähä egr:n juttuja.

                                      Comment


                                      • #20
                                        itselläni kuuluu myös kaasun hölläämisen jälkeen lyhyt vihellys. Joku sanoi että se on normaalia mutta miksei kaikissa kuulu? Auto on siis A6 -99 2.5tdi v6 autom.
                                        Edit: huomasin että se tekee tuota vain kylmänä
                                        .
                                        Viimeksi muokannut okkim; 20.10.2009, 11:27. Perustelu: Laitoin auton viestiin koska jossain vaiheessa se kuitenkin profiilista vaihtuu

                                        Comment


                                        • #21
                                          Turbossa kylmänä suuremmat välykset kuin kuumana. Ääntä ei pitäisi kuulua kylmänäkään, melkein kannattaisi huollattaa se turbo, on halvenpaa kuin uusia sinne osia. Itellä entinen k16 piti pikkasen vihellystä kylmänä, ja tuo k14 ei ollenkaan.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Eikös tuo turbon huolto ole juuri osien vaihtamista uusiin?

                                            Comment


                                              #23
                                              Kaasun hölläyksen jälkeen kuuluuki kuulua pienehko swoosh-soundi. :) Vnt-ahtimen ominaisuus.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ei turbon huollossa tule uusia pakopesiä, kompurapesiä, akseleita , eikä siipiä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Onko kokemusta tuosta huollosta hinnan suhteen? Sen verran ristiriitaista tietoa liikkuu netissä etten oikein tiedä mitä odottaa. On heitetty hintoja parista satasesta yli turbon hankintahintaan.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Niin no, toisille se huolto on sitä että turbo avataan ja putsataan ja kasataan taas. Toisille se sitten tarkoittaa avaamista ja isompien sisuskalujen vaihtamista. :)

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Itsellä Golfin 2.0tdi (BKD) pitää suht vastaavaa viheltämistä. Kylmänä selkeämpää, mutta lämpimänäkin kuuluu, tosin lyhenee ja vaimenee.

                                                      Viheltää jossain 1200-1500 välillä, jos kevyesti lähtee liikkeelle. Tekee samaa ihan mitättömällä kuormallakin, esim. pakittamalla tasaisella. Varsinaisesti ahtaessa tai vähänkin ylempänä ei pidä mitään ääntä eikä myöskään nopeammin liikkeelle lähdettäessä tai kaasu vedosta nostettaessa. Kevyellä kaasulla sellainen viiuuu, joka sitten katkeaa. Kaasu nostettaessa sitten toiseen suuntaan sama uiiiiiv :)

                                                      Alamäessä moottorijarrulla jää vihellys päälle, jos kiekat pysyvät juuri sopivalla luvulla.

                                                      Onko tuo nyt sitten tuon vnt:n ominaisuus siipien säätyessä, EGR tms. vai turbon laakeri? Hetkellisesti aina välillä pelottaa...

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kyllä se on käsittääkseni ihan vnt:n ominaisuus.

                                                        Noin ne on mullakin vnt:t tehneet, mitään vikaa ei ole turboissa koskaan ollut.
                                                        Ainakaan siis akselista koittamalla ei ole välystä ollut, purkanut noita en ole kun ei ole tarvinnu.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Näin minäkin olen yrittänyt järkeillä, että ääntää vain sellaisissa tilanteissa, ettei se oikein perinteinen turbon laakerivika voi olla.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Mulla kans ATL (1.4 TDI PD, VNT) on viheltänyt vienosti siitä saakka kun auto mulle tuli vajaat 38 tkm ajettuna. Väittäisin että on melkoisen normaalia VNT-ahtimissa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X