Ei ole Audit Bemareita. Ei voi tarkastaa kilsoja samalla tavalla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
3.0 TDI läppävika
Collapse
X
-
Vieras
-
130tkm kohdalla alkoi oireilemaan ensimmäisen kerran. Koodi oli alkuun satunnaisesti ja jatkossa lähes koko ajan päällä. Rajoittaako tehoja, kun vikavalo palaa? Eli melko pienillä kilsoilla voi alkaa oireilemaan.
Mystinen vika, kun vaihtaa tarvittavat osat imusarjoihin eikä siltikään toimi. Korjaamolla meinasivat että rikkinäisiin johtosarjoihin eivät ole törmänneet. Hieman arveluttaa lähtä uutta sarjaa tilaamaan, jos vika ei olekaan siinä vaan sähköissä. Sitähän ne aina ensimmäisenä ehdottaa, kun tiedustelee mikä voisi olla vikana.
Kuskin puoli antaa koodia ja liikkuu laiskasti vaikka tanko on pois paikaltaan. Sama ongelma vaikka vaihtaa vänkärin puolen servomoottorin paikalleen. Läpät ja siihen liittyvät osat on vaihdettu.
Toimi pienen hetken ja taas koodia pukkaa. Kun käyttää virrat päällä ja pois muutaman kerran ennen starttia, saattaa vikavalo olla muutaman päivän pois.
Comment
-
Nonii, laitoin viestiä vahvistettujen läppien myyjälle ja toimittivat uuden läppärungon moottoreineen. Tänään vaihdoin uuden moottorin ja tangon mutta jätin viimeksi vaihdetun läppärungon paikalleen ja nyt vaikuttas siltä että alkoi pelaamaan oikein. Seurataan tilannetta ja toivotaan että tuli kuntoon.
Siinä osia vaihdellessa huomasin että ihan hitusen oli väljää edellisen tangon pallonivelissä joten olisko se sitten kuitenkin ollut se syy..
Comment
-
Comment
-
Mistähän lähteä ongelmaa etsimään kun molempien imusarjojen läppämoottorit antaa seuraavan koodin P2008 - 001 - Electrical Malfunction - Intermittent ?
Moottorit poistettu softasta ja piuhat kiinni. Nyt kovilla pakkasilla uusinut toistuvasti tuota vikavaloa. Nollaamalla on poistunut, mutta palailee ajoittain takaisin.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja CED Näytä viestiOfftopicia vähäsen tuosta mittarilukemasta. Jos epäilyttää ajetut kilometrit, niin eikai se muuta vaadi kuin VCDS:llä tarkistaa onko ecussa samat lukemat kuin mittarissa? Vaikka 500tkm ajettuun laittaa uuden mittariston ja sinne näpytellään 250tkm, niin ecussa säilyy alk.per lukema. Toki ecu on voitu myös vaihtaa, mutta jaksetaanko näitä nykyisin vielä ruuvailla vanhojen taksimersujen tapaan Saksassakaan?
Olikos ne virtuaaliläpät aivan huuhaata, joita forumillakin kaupattiin? http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=145182 Jos tosiaan toimivat, niin vikaantuneet läpät askarrella pois vain konehuoneesta..
Eli minulta löytyy 4-pinnisiä
Comment
-
Komppaan
Minä voin antaa äänen noille virtuaali läppä palikoille. Yllä mainitulta ostin palikat hintaan 80€ kaksi kappaletta. netistä saa siistimpiä ja tehdasvalmisteisia reiluun 150€. Ajettu nyt kaksi päivää ja moottorin vikavalo pysynyt poissa. Niillä läpilla kun ei tee yhtään mitään. Voin siis suositella. Kun laitoin palikat kiinni ei aluksi vaikuttanut mitään mutta auton seisottua yön yli vika poistui. Vcds:llä kattelin tänään ja ei herjaa mitään ja vika ei ole active.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Japa84 Näytä viestiMistähän lähteä ongelmaa etsimään kun molempien imusarjojen läppämoottorit antaa seuraavan koodin P2008 - 001 - Electrical Malfunction - Intermittent ?
Moottorit poistettu softasta ja piuhat kiinni. Nyt kovilla pakkasilla uusinut toistuvasti tuota vikavaloa. Nollaamalla on poistunut, mutta palailee ajoittain takaisin.
(eri asia sitte vaikuttaako nuo koodit milläänlailla mihinkään).
Mutuna: Nähtävästi joku "tarkistus ajo" niille yritetään kumminkin aika-ajoin tehdä, vaikkei käytössä oliskaa.
Comment
-
Haha, kerkeshän se Tregi olla pihassa melkein 3kk, kun alkoi ilmoittelemaan läppävikaa...
Olisiko tässä hyvä korjaussarja?
http://www.ebay.co.uk/itm/COMPLETE-I...sAAOSwQoFWOI-6
Nuo väittävät että palauttaa vielä 80£ takaisin kun palauttaa vanhat imusarjat. Eli hintaa jäisi sen 200£.
Comment
-
Juurikin noita vahvistettuja imusarjoja tullut nyt hankittua kahteen 3.0 tdi koneeseen. 300€ + 100€ pantti, kun tilaa ilman moottoreita ja siirtää ne vanhoista. Vanhojen imusarjojen palautus UPS:n kuskaamana ilmaiseksi.
Läpät metallia ja laakeroinnit/tangot ihan eri luokkaa kuin vakioissa.
Comment
-
Joo, eiköhän se kallistu sitten noihin vahvistettuihin imusarjoihin. Kerran tuli aiemmin vikakoodi, lähti nollaamalla pois. Nyt palaa taas taulussa, että olisiko väljyyttä tms.
Ei huvittaisi purkaa ja katsoa ja taas kasata - > tilata osia - > taas purkaa ja kasata. Jos tuon uudemman pitäisi nyt enemmän ajossa kuin pajalla. :)
Comment
-
Eroaako nuo "vahvistetut" kotelot muuten kuin sisäosien osalta. Luulen, että ei jos kerta haluavat vanhat takaisin.
Comment
-
Ei niitä kannata edes korjata. kun ei audiltakaan ostetut kestä kun muutaman vuoden ja maksaa sen 630€ per puoli (laakkonen). Tosin tulee koko imusarja servoineen. Täältä löytyy ukko joka myy itse tekemiään virtuaali palikoita. Helppo ja nopea korjata eikä maksa paljoa. Alle 100€. Ne läpät pysyy auki asennossa niin ei tarvi edes pois ottaa ellei niin itse halua.
Comment
-
Noniin kaasuläppäkin antoi sitten vikakoodia P0638. Tilasin jo uuden osan, mutta vanhan sainkin kunnostettua itse.
Ensin bensalla ja pensselillä kaikki karsta pois vanhasta ja alkoi jo läppä liikkumaan paremmin. Sitten vaan kansi auki ja ihmettelemään.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...030_115017.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...030_115039.jpg
Rattaat olivat ihmetyksekseni aivan ehyet. Rasvasin rattaat ja tuon jousen joka avaa läpän auki. Sitten rasvasin myös läpän tangon niin hyvin kuin pystyi ja eikun kokeilemaan.
Lopputulos:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...030_113802.mp4
Enää sitten jäikin vaan P2015, intake manifold flap position sensor. Josta olikin puhetta jo aiemmin.
Comment
-
Sitten seuraavaksi imusarjojen läppien kimppuun. Muutamasta eri lähteestä tietoa etsittyäni tulin siihen tulokseen, että nuo läpät ovat aivan turhat. Viimeinen niitti oli kun soitin Findieselin Artulle, joka sanoi että omaan autoonsa ei ainakaan niitä jättäisi toimintaan. Kuuleman mukaan myös monet muut softaajat jättävät läpät 100% auki asentoon.
Halusin kuitenkin varmuudeksi irroittaa läpät, jotta missään tilanteessa ne eivät ainakaan pääsisi menemään kiinni.
Ohessa kuvia, miten paljon pitää purkaa:
Jätin läppien ohjaustapin paikoilleen, koska muuten imusarjassa olisi reikä, joka olisi pitänyt tukkia. Ohjaustapin kiinnitys on sellainen, ettei ole vaaraa että se menisi koneeseen.
Moottorit jätin paikoilleen ja tangot ohjaustappeihin kiinni. Samalla suoritin EGR:n sokeoinnin.
Autolle commonrailin ilmaus ja tulille. Suureksi yllätykseksi myös moottorin vikavalo hävisi, vaikka läppiä ei ole ollenkaan paikoillaan. :D
Comment
-
Imusarjoissahan ei ole mitään anturointia noille läpille tai niiden asennolle vaan se anturointi löytyy sieltä säätömoottorista. Nyt kun akseleita on liikuteltu ja käytetty auki yms. niin voi olla että vivut ovat sattuneet sellaisiin asemiin että moottorin anturointi on tyytyväinen. Saattaa kuitenkin tulevaisuudessa olla että sytyttää valon tauluun kun vivustot hakevat paikkaansa.
Comment
-
Moottori liikkuu yli läppien säätöalueen. Siksi jätin nuo läppien ohjaustapit paikoilleen, koska niihin oli selkeästi tehty hahlo, jossa liikutaan.
Auto menee myöhemmin Findieselille ohjelmoitavaksi, jossa ko. läpät otetaan myös ohjelmasta pois käytöstä.
Huomioitavaa oli tosiaan, että tangot irti antoi vikakoodin. Tangot paikallaan, mutta läpät poistettuna ei anna vikakoodia.
EDIT: Oli niissä läpissä jotain hämminkiä tosiaan, kun Bank2 moottori ei aiemmin VCDS:n output testillä liikkunut ollenkaan. Nyt heilahtaa samantien auki/kiinni.Viimeksi muokannut valtsu; 19.11.2016, 16:10.
Comment
-
Onko valtsun auto toiminu ilman vikavaloa nytten? Audilla tuumasivat että läpät pelkästään päästösyistä koneeseen asennettu, joten itsekkin ajattelin läpät poistaa käytöstä. Paikallisella pajalla kuitenkin meinasivat että töpseli vain irti ja koodaamalla pois käytöstä. Heidän mukaansa hyvin voi jättää läpät paikalleen.
Comment
-
Auto toimi hyvin ilman vikavaloa sen 3 viikkoa, ennenkuin vein Findieselille ohjelmoitavaksi.
Otettiin läpät ja EGR pois softasta ja samalla vähän löylyä kiukaaseen lisää. Ihmeteltiin myös yhdessä, että EGR:stäkään ei ollut vikakoodia vaikka ollut koko ajan sokea laippa paikallaan.
Aluksi mietin että en vie ollenkaan, vaan katsoisin että milloin sytyttää taas vikavalon (jos sytyttää ollenkaan). Lopulta oli kyllä hyvä että vein, koska selvisi että autoa oli jo vähän "lastuteltu" aiemmin. Matalilla kierroksilla oli hirmu pyynnit ahdoille, vaikka syöttöä ei ollut vielä juuri ollenkaan. Findieselin Arttu laittoi ahto- ja syöttökartan kohdalleen. Nyt sysää ihan erimalliin ja turbo ei ole jarruna kovien pyyntien vuoksi matka-ajoa ajettaessa.
Arttu sanoi, että pikkasen pirteämmältä tuntui kuin vastaavat ohjelmoidut, joissa DPF paikallaan. (Minulle jätettiin myös, poistan sitten kun menee tukkoon.) Liekkö sitten yksilö, vai olisiko läppien fyysinen poisto syynä (ei ilma pyörteile imusarjassa).
Summa summarum. Itse poistaisin ehdottomasti fyysisesti läpät ko. moottorista. Ne myös voi jättää paikalleen, koska moottorin jousi vetää läpät auki (jos vielä suostuvat liikkumaan).
Itse en kuitenkaan ottaisi sitä riskiä, että läpät jää puoliasentoon tai pahimmassa tapauksessa sieltä irtoaa jotain moottoriin. Ainakin BMW merkkisissä autoissa läppiä on irtoillut moottoriin. Mielestäni ei ole kovin iso homma niitä poistaa, jos saman työn joutuisi kuitenkin tekemään imusarjoja korjaamalla. :)
Comment
-
Osaisiko kukaan sanoa alla olevien vikakoodien perusteella, että selviinkö korjaussarjalla/uusilla läpillä/läppien moottorilla, vai mitä kaikkea täytynee hankkia ja asennella?
P201500 intake manifold runner position sensor/switch circuit
Range/Performance
(intake manifold runner position sensor/switch circuit range/performance)
P202000 intake manifold runner pos. sens./switch circuit bank 2
Range/Performance
(intake manifold runner pos. sens./switch circuit bank 2 range/performance)
...niin ja kulkineena A4 B8 3.0tdi vm.2009
Comment
Comment