Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI (esim. BKN / B7) - Intake Manifold Runner

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jereltä tuli minulle nuo imusarjat ja eilen illalla ne vaihdoin. Nyt ei enää vikavalo syty eikä testerikään mitään vikakoodia antanut. Kohtuullisen yksinkertainen homma vaihtaa itse, hieman piti putsailla kun egr oli hoitanut hommansa tehokkaasti...

    Comment


    • Moro!

      Olin vaihtamassa tuota tankoa ja alapään kiinnikettä (Tietenkin juuri ennen pitkiä pyhiä). Syystä tai toisesta jouduin laittamaan takaisin vanhan alapään kiinnikkeen ILMAN tiiviste renkaita jotka siellä olivat.
      Uskallanko ajella tuolla ny kuitenkin 29. päivään asti kunnes marmori taas aukeaa? Vai onko tiivisteiden puuttuminen fataaalia?

      Vaihtoehtoisesti kun pääsen nostamaan auton ilmaan ja etsimään tuon uuden kiinnikkeen jostain konehuoneesta...

      Ja tietäisikö joku mistä noita tiivisteitä tuohon saisi kun ei tule korjaussarjoissa mukana? Jos jollakin on jäänyt imusarjojen vaihdon yhteydessä ylimääräisenä voisin ostaa.
      Viimeksi muokannut saapasjalka; 23.12.2014, 20:03. Perustelu: lisäys

      Comment


      • Eilen tuli tehtyä tuo kuumailmapuhallin-viilapenkki-kylmäspray-korjaus. Reijät olivat aivan soikeat kummaltakin puolelta. Nyt vikakoodit loistavat poissaolollaan ainakin 10 startin jälkeen, potilaana A6 4f 3.0tdi BMK, mittarissa 275000km

        Comment


          Itse tein myöskin tuon lämmityskorjauksen omille tangoille toistamiseen jouluviikolla. Laitoin vähän lämpökestävää voiteluainetta jospa ei ihan heti rupeis hiekka syömään päitä. Edellisestä puristelusta aika lähelle vuosi ja 40tkm.

          Comment


          • Tässä aikaisempaa juttua ongelmastani. http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=141284

            Kurkkasin pellin alle ja nappasin kuvat noista kyseisistä tangoista. Näyttääkö siltä miltä teillä muillakin?
            Kuskinpuolen tangonpäät näyttää olevan erilaiset kuin apukuljettajan puolella niinkuin kuvasta näkyy. Auto sammutettuna nuo tankojen alapäät aivan eri kohdassa toisistaan, normaalia?

            https://www.dropbox.com/sh/nf4n0720w...DWixfs1za?dl=0
            Viimeksi muokannut Janppa123; 5.1.2015, 14:10. Perustelu: Kuvat ei näkyneet

            Comment


              On normaalia että ovat eri asennossa, moottorit ovat samoja, käännetään vain toisinpäin. Pallopäällä oleva tanko on korjaussarjasta.

              Comment


              • Yritin heilutella tankoja mutta mitään klappia/välystä niissä ei tuntunut. Tosin kuskinpuolen (koneen mukaan viallisen) tanko liikkuu pallojen päällä todella kevyesti.

                Comment


                • onko kukaan tilannu tällasta korjaussarjaa :
                  http://www.ebay.co.uk/itm/VW-Audi-2-...item2a4beaee4d

                  eikös tuo imusarjoissa oleva välys johdu muoviosien kulumisesta. Miksi siis maksaa ylimäärästä moottorista tai edes imusarjan rungosta kun voi vaan napsauttaa uudet muovi"laakerit" paikalleen?

                  Comment


                    Koska nuo näyttää samalle kuralle kuin mitä orkkis on. Vahvistetuissa muoviosat on korvattu metallilla ja laakerointi on nylonia tjsp. Toki tuokin varmasti toimii oman aikansa.

                    Comment


                    • no.. autolla ajeltu 320tkm niillä kurasilla osilla niin eiköhän se seuraavat sama matka jo riitä tolle korille

                      Comment


                      • Alkuperäinen kirjoittaja niilopi Näytä viesti
                        onko kukaan tilannu tällasta korjaussarjaa :
                        http://www.ebay.co.uk/itm/VW-Audi-2-...item2a4beaee4d

                        eikös tuo imusarjoissa oleva välys johdu muoviosien kulumisesta. Miksi siis maksaa ylimäärästä moottorista tai edes imusarjan rungosta kun voi vaan napsauttaa uudet muovi"laakerit" paikalleen?
                        Morjes! Pakokaasujärjestelmän valo paloi ja ajoittain sammuin. Tilasin "korjaussarjan" Saksasta ebay.de ja vika hävisi. Mulla oli myös tankojen päät kuluneet soikeiksi. Nyt on kovaa ajoa. Postikuluineen kahdet tangot maksoivat n.50€.

                        PS. Karsastan merkkiliikettä aikaisempien huonojen kokemusten vuoksi. Siellä olisivat varmasti vaihtaneet koko imusarjan! Hintaa en halua edes arvailla.

                        Comment


                        • Marmorilta saa myös korjaussarjaa hintaan n.20€ puoli..

                          edit. marmorin korjausarja auttaa vain soikeiksi kuluneisiin tankoihin, mutta ei läppäakselin väljyyteen.
                          Viimeksi muokannut Qekko; 24.4.2015, 10:19. Perustelu: tarkennus

                          Comment


                            Marmorin korjaussarja on tangot ja vipu, ei tuo Ebay linkissä oleva.

                            Comment


                            • kumpi nuista on bank 1 ja kumpi bank 2? Onko kuskinpuoli bank 1 vai bank2?

                              edit. löysin vastauksen vanhoista jutuista eli bank 2 on kuskinpuoli.
                              Viimeksi muokannut korbimotors; 4.5.2015, 20:31. Perustelu: löytyi vastaus

                              Comment


                              • Mulla tuo koodi P2011 tulee takas, vaikka vaihdoin nuo vivut.
                                Pystyykö sen läppämoottorin itse testaan helposti, vai tarviiko viedä pajalle tsekattavaksi?
                                Mistä muualta löytyy noita läppämoottoreita, kuin marmorilta?

                                Onko muuten noi läppämoottorit samoja ton ikäisissä (2005-2007) A4/A6 2.7/3.0 diisseleissä, vai onko niillä eri koodit?
                                Näyttää ainakin noiden eBay:n läppiksien soveltuvuus olevan aika moneen eri mallin Audiin.
                                Viimeksi muokannut Artware; 5.5.2015, 17:17.

                                Comment


                                • Kysynpä tähän väliin: tänään vein oman autoni dpf:n tyhjennykseen. Egr otetaan pois käytöstä, mutta onko sen jälkeen väliä jättääkö "kaasuläpän" toimintaan vai ei? Hyötyjä? Haittoja? Kiitos!

                                  Comment


                                    Hyötyjä: Yksi hajoava osa vähemmän.
                                    Haittoja: Sammutus on hieman "väkivaltaisempi"

                                    Tuon ideahan on tehostaa egr:n toimintaa ja tehdä sammutuksesta siistimpi.

                                    EGR:n disablointi tekee myös autosta viileän talvikelissä. Mutta jos lisälämmitin, niin ei varmaan suurta merkitystä.

                                    Comment


                                    • Ei ole lisälämmitintä. Olisiko siis järkevä jättää molemmat käyttöön? Löytyy nimittäin ehjä ja rikkinäinen läppä, niin sillä lähinnä kysyin. Jos jollain olisi tarvetta muutaman kk käytössä olleelle ehjälle läpälle..?

                                      Comment


                                        Itse jätin. IV golffi oli ainakin melko viileä kun egr oli irti. Egr:n jouduin tuosta B7:sta uusimaan kun vikakoodia rupes pukkaamaan, mut ei tuo nyt älyttömän kallis kapistus ollut. Ja imusarjatkaan ei älyttömässä mähnässä ole vaikka kilometrejä on jo yli 260tkm.

                                        Comment


                                          Jättäisin kaasuläpän toimintaan ja sulkisin EGR:n. Viimasuoja keulaan jos tuntuu kylmälle talvella. Ja tokihan softan tekijä muutta myöhemmin, jos tarvetta tulee.

                                          Comment


                                          • Mulla egr käytössä alle 1800rmin ja muulloin vain kun ajaa tasakaasulla. Esim kaupungissa pyöriessä egr toimii normaalisti ja kone lämpeää/pysyy lämpimänä; maantiellä/moottoritiellä tasakaasulla käytössä mut jos aavistuksenkin painaa kaasua niin menee kokonaan kiinni.

                                            Comment


                                            • Kiitoksia näistä tiedoista.

                                              Comment


                                              • Itse tyhjensin imusarjan läpistä ja egr moskasta 4.0tdi koneesta. Laitoin noi Zadahin tekemät virtuaali läppämoottorit, jotka ovat kyllä nerokas keksintö. Ei enää tartte tankojen kanssa tapella, eikä anna vikakoodeja ja vetää paljon paremmin puhtailla imusarjoilla. Ps. Jäi ylimääräiseksi 2 kpl läppämoottoreita 50€ kpl, jos joku on vailla.

                                                Comment


                                                • Toisetkin vaihdetut tangot tuli 20 tkm jälkeen tiensä päähän tai siis imusarjojen vaihtovalo syttyi. Varaosatakuuseen marmorilla vaihtoivat uudet seurauksella, että jo pihasta autoa hakiessa valo paloi.

                                                  Ainoa korjaus kuulemma imusarjojen vaihto 640+ eur/kpl + työt. Kysyin kuitenkin vielä toisen mielipiteen ja http://www.powerbyte.fi/ apu löytyi. Nyt on läpät auki aina eikä valo syty enää ikinä, softasta poistettu. Katsastusmieskin tykkäsi ihan leiman kera. Suosittelen, hyvää palvelua saa Suomessa nykyisin aivan liian vähän :)

                                                  Comment


                                                    Ebaysta saa "parannellut" imusarjat läppineen ja tankoineen yhteensä 400 eurolla. Pelkkiä tanko/läppäakseli -settejäkin on myytävänä, läpäthän saa purettua imusarjoista irti. Eikä se vaihtotyökään niin paha ole, viime viikonloppuna tuli omasta irroitettua ja puhdistettua.

                                                    Comment


                                                      Eihän nuo ebayssa ole "kuin" 300e pari jos tilaa ilman säätömoottoreita ja siirtää ne vanhoista. Omaan tuli nuo muutama kuukausi sitten vaihdettua ja voin kyllä suositella. Akselin laakeroinnit ja säätötangot on tuossa vahvistetussa ihan eri luokkaa kuin vanhoissa paikallaan olleissa imusarjoissa. Ei varmasti tarvitse olla ihan heti uudestaan vaihtamassa.

                                                      Comment


                                                      • Voisiko joku perustella tyhmälle miksi EGR poisto tekee moottorista viileämmän? EGR:än tarkoitushan on vähentää nox päästöjä laskemalla palölämpötilaa eli silloinhan vaikutus olisi päinvastainen? Vai olenko ihan pihalla?

                                                        Comment


                                                          EGR poistettuna sylinteriin menee vain (kylmempää) ulkoilmaa.

                                                          Comment


                                                          • Hmm. No teoriassa tuo kai voi pitää paikkansa. Onko jollakin ihan omakohtaista konkreettista kokemusta tästä? Meinasin jos tuon oman kotteron "lastuttaa" niin suljenko erkin vai en. Toki jos autossa ei tämän takia tarkene niin jääköön toimintaan.

                                                            Comment


                                                            • EGR lämmittää kylmää moottoria koska EGR-jäähdytin voidaan ohittaa kun moottori on kylmä jolloin kuumilla pakokaasuilla on täytöstä ja sitä kautta moottoria lämmittävä vaikutus. Lämpimämpi täytös myös parantaa palamista matalilla kuormilla ja vähentää syttymisviivettä, pehmeämpi käynti ja matalammat HC-päästöt.

                                                              Palolämpötilan lasku (NOx syntyy yli 2000 asteen piikkilämpötiloissa) EGR:n avulla perustuu pakokaasujen sisältämään hiilidioksidiin joka sitoo tehokkaasti lämpöä korkean ominaislämpökapasiteettinsa ansiosta. Lisäksi vähemmän ylijäämähappea palotilassa mahdollistaa vähemmän ilman sisältämän typen oksidaatiota. Kuumalla moottorilla käytetään EGR-jäähdytintä jotta EGR-osuus saadaan maksimoitua, tällöin tietysti myös jäähdytysneste lämpeää EGR-lämmönvaihtimessa.

                                                              Jos autossa on orkkis lisälämmitin niin EGR:n sulkeminen ei oleellisesti haittaa talvella tarkenemista. Jos ei ole, niin hidastaa kyllä lämpeämistä niin että sen huomaa. 3-litrainen TDI tosin lämpeää melko hyvin ilmankin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X