No joo, SSP puhuu hyvästä täytöksestä eri kierrosalueilla. Vaikuttaa siis molempiin.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
3.0 TDI (esim. BKN / B7) - Intake Manifold Runner
Collapse
X
-
Vieras
-
Ei mikään estäisi silti tehdasta tekemästä jatkuvasti liikkuvia hammaspyöriä tai akselitappeja ja palloniveliä metallista tai komposiitista että ne kestäisivät pidempään tai tehdä huonoista muoviosista edes varaosakoodilliset että niitä voisi ostaa 5 eurolla. Mutta kun ei tehdä ja otetaan satoja euroja varaosasta niin onhan se vähän semmoista, jälkimarkkinoinnin pitää pyöriä.
Comment
-
Onnea ja menestystä jos kone päättää oksentaa turbosta öljyt imupuolelle. Se kaasuläppä on ainoa millä sen edes teoriassa saa sammutettua.
Kaasuläpän pääasiallinen tehtävä (diesel autoissa) on voimistaa imusarjan paskoittimen eli EGR:n virtausta. (Minun tapauksessa sekin on softattu pois, joten ei sen väliä)
Noista Imusarjan läpistä vielä sen verran, että ne on suunniteltu toimivan vain tuoreessa pakasta vedetyssä moottorissa (mittauksia varten). 100 000 km ajetussa autossa läpät alkaa olemaan niin väljät ja imusarjat EGR kuraa täynnä, että tuollaisesta hienosta alakierros "swirlistä" on turha puhua.... Eli täyttä humpuukia tosielämässä.
Comment
-
Vieras
Onko tälle humpuuki väitteelle olemassa jotain faktista materiaalia, jota voisi jakaa foorumin kesken?
Comment
-
Olen ehken hiukan erimieltä. Tasan saletisti se commari kone käy yhtälailla öljyllä kuin vaikkapa vanhempi jakajapumpullinenkin. Aavistuksen matalampi puristussuhde ei asiaa muuta. Mekaniikka ja moottorin toimintaperiaate on edelleen sama.
Myös imusarjan läppien aikaansaama swirli ei katoa mihinkään EGR mönjän johdosta. Tuo läppä määrittää sen että kulkeeko ilma koneeseen päin yhtä vai kahta kanavaa pitkin. Hyvin likelle sama ilmamäärä puolet pienemmästä reiästä. Virtausnopeus kasvaa ja samalla kasvaa sylinterin sisäinen pyörteily eli swirli. Suoraruiskuissa tuo swirli on erittäin tärkeää polttoaineen ja ilman kunnollisen sekoittumisen aikaansaamiseksi.
Siitä olen toki samaa mieltä että nuo läpät ovat näissä vanhoissa romuissa jo ihan turhia. Saa nämä pikkasen savutakkin. Omasta nuo katoavat ahtimen vaihdon yhteydessä. Tulee muuten ahdasta noiden servojen kanssa.
Comment
-
Väitän imusarjojen läppiä humpuukiksi, koska ensinnäkin jo 10 000 kilometria ajetun auton tehdassileä imusarja on muuttunut rosoiseksi ja halkaisijaltaan pienemmäksi egr moskan takia. Tämä moska itsessään luo jo sen verran pyörteilyä, että mitään lisäläppiä ei tarvitse. Lisäksi imusarjan läppien turhuudesta kielii ecun suhtautuminen niiden "jumittamiseen" eli mitään muuta ei tapahdu kuin vikavalo syttyy, ei mitään eroa suorituskyvyssä. Kolmanneksi olen itse todennut, että moottori on pirteämpi ilman noita läppiä, eli imurjan läpät + kaasuläppä on poistettu. Tyhjäkäynti on tasainen ja moottori vastaa välittömästi kaasuun. Kulutus ei ole lisääntynyt mihinkään, eikä mustaa savua tuprua pakoputkesta.
Niin, oman autoni imusarjat on tehdassileät ja pyörteilyä on ilmeisesti tarpeeksi kun suostuu lähtemään käyntiin ;)
Comment
-
Ei ne imusarjan läpät siellä huvikseen ole, eikä se imukanavien sileys tai rosoisuus siihen sylinterissä tapahtuvaan swirliin lainkaan yhtä olennaisesti vaikuta. Toki auto toimii aivan hyvin ilman pyörreläppiäkin, vedoissakaan tuskin on eroa eikä silmin havaittavassa savutuksessa myöskään. Kunnollisiin laboratoriotesteihin vaikutus swirlillä on aivan selvä, siitä on parikymmentä vuotta kun päästötasot olivat niin matalat että silmällä pystyi toteamaan saastuttaako auto yli vai alle päästörajoituksen. Valmistajien on myös kyettävä osoittamaan että ne päästölaitteet toimii siellä vielä 100tkm jälkeenkin riittävän hyvin. Yleiselle toimivuudelle toki kaikki päästölaitteet on myrkkyä vanhemmiten, mutta niin on se dieselpakokaasukin ihmiselle. Edelleen ne pyörreläpät ovat tosiaan päästölaite siinä missä EGR ja DPF, auto toimii kyllä ihan hyvin ilmankin mutta päästöt nousevat reippaasti. Katsastuksen savutusmittaus nyt on vaatimuksiltaan lähinnä vitsi siihen nähden miten tiukkoja rajat tyyppihyväksynnässä ovat olleet jo vuosia.
Niin ja kyllä se common-rail moottori käy ihan yhtä hyvin omalla voiteluöljyllään kuin muutkin dieselit. Tämän ovat saaneet monet DPF-auton omistajat jo karvaasti todeta, kun epäonnistuneet regeneroinnit ovat dilutoineet öljyn ja nostaneet sen pintaa liikaa.
Voisi nuo vahvat mielipiteet perustaa johonkin muuhunkin kuin mutuun ja silmällä katsomiseen. Ei ole omassakaan autossa DPF:ää, EGR:ää, eikä pyörreläppiä käytössä. Päästöt ovat 80-luvun dieselin tasolla, mutta auto toimii hyvin. Eipä tuosta saasteiden lisäämisestä kovin ylpeä voi olla, mutta ajan harvaan asutulla alueella ja suhteellisen vähän. Suurkaupungin keskustassa ei tällaisella kehtaisi ajella.Viimeksi muokannut jcarlson; 2.9.2014, 18:29.
Comment
-
No missä on faktat tästä yllä olevasta? Eli että Esimerkiksi 100 000 km ajetulla autolla ja EGR:n tukkimilla imusarjoilla + helisevillä imusarjan läpillä saadaan merkittävää hyötyä myös laboratorio olosuhteissa? Olisiko linkkiä testeihin?
En löytänyt mistään faktaa tuosta 100 000 km jälkeen väittämästäsi. Missä niin sanotaan? Auton valmistajat tekevät kaikki testinsä (tottakai) pakasta vedetyillä moottoreilla, missään dokumentissa ei mainita testausta vanhoille autoille.
Sen voin sanoa 100% varmasti, että pienikin kuonamäärä imusarjojen seinässä aiheuttaa merkittävän painehäviön ja pyörteilyn. Tuollaisen kuonan kertyminen imusarjojen seinämiin on täysin mahdotonta mallintaa (edes Audin insinööreillä) ja tätä kautta täysin mahdotonta ottaa huomioon Ecun softassa, jolloin noiden helisevien ja karstaisten läppien heiluttelu on aivan yhtä tyhjän kanssa päästöjen kannalta.
Voihan se olla että common railikin hyrskyttää omilla öljyillään (jopa turbon kautta ruiskutettuna) mutta kovin yleinen ongelma ei nykyään tunnu olevan verrattuna esim vanhoihin mersuihin.
Comment
-
Kaikki 100tkm autot (useimmat) eivät sentään ole rikki. Noin sadan auton kokemuksella (ei toki kaikki ole 3.0TDI audeja) jopa 200tkm ajetussa yleensä läpät vielä toimivat eikä imusarja ole täysin umpeen karstoittunut. Ihan puhtaitakin 100tkm+ ajettuja imusarjoja on tullut joskus mielenkiinnosta katseltua. Huonojakin yksilöitä löytyy, mutta eipä näillä henkilökohtaisilla kokemuksilla paljoa arvoa kokonaisuuden kannalta ole, eikä edes tämänkaltaisen harrastefoorumin threadeilla. Valtaosalla autoista kun vain ajetaan ilman isompia ihmeellisyyksiä.
Tuo 100tkm on monissa lainsäädännöissä määritelty aikaväli, jolle pitää määrittää deterioration factor ja mittailla ihan todellista päästöjen nousua auton ikääntyessä. Voit googlailla vaikka itse, EU-direktiiveistähän tuokin löytyy.
Eipä se lisäpyörteily siellä imusarjassa mitään haittaa, puhtaaseen palamiseen tarvittava ilmamäärähän säädetään MAF-anturilla, jolloin moottorin hengityksen huonontuessa vakioautoon mitoitettu lisämarginaali riittää sen tavanomaisesti kompensoimaan. Lopulta alkaa tietysti teho ja vääntö laskea kun volymetrinen hyötysuhde laskee tarpeeksi, mutta yhtä lailla se swirli siellä sylinterissä vielä pysyy läppien avulla jos lainkaan vielä toimivat. On tuosta swirlistä ihan oikeaa laboratoriomoottorin mittausdataakin tullut katseltua, ei ole nyt sellaista jaeltavaksi asti mutta varmasti googlella löytyy julkaisujakin.
Toki rikkinäiset läpät kannattaa poistaa eikä niistä ole kuin haittaa, mutta aika paksu väite on että 10tkm jälkeen lakkaavat vaikuttamasta mitään sen takia kun imusarja karstoittuu. 100tkm jälkeen voi jotain karstoittumista varmasti havaita, jos moottori on sille erityisen altis ja on ajettu hankalissa olosuhteissa. Imusarjan läpät varmasti edelleen tekevät tehtävänsä, jos eivät ole rikki tai jumissa. On aika moottorikohtaista onko esim. EGR tai pyörreläpät ongelmalliset, riippuu pitkälti miten hyvin suunniteltuja ja miten halvalla tehtyjä ratkaisuja kyseessä.
Useammankin omalla öljyllään käymiseen hajonnutta common-rail dieseliä tiedän, eikä edes useimmissa syynä ole ollut turbo. Mutta anekdoottisia todisteita ei kannata uskoa, google auttaa taas jos on tarvetta löytää lisätietoa. :)
Comment
-
Eikös noilla läpillä haeta sitä, että niiden avulla ilman pyörteilyä muutetaan juurikin sylinterissä. Pelkällä imukanavan rosoisuudella ei taida olla samaa vaikutusta kuin sillä että ilma työnnetäänkin läppien avulla epäsymmetrisesti sylinteriin tuplanopeudella vain toista kanavaa pitkin. Päästöjähän noilla tosiaankin koitetaan vähentää.
Näistä päästöistä nyt sen enempää ymmärrä... mut esim. tämän Z-moottori projektin http://www.aumet.fi/ parissa on tullut vietettyä aikaa jonkun verrankin. Tosin vain 3D-suunnittelijana ja osien koneistajana, mutta kyllä siinä sivussa jotain oppi moottorin "hengityksestäkin" :)
Comment
-
Joo, tämännäköinen on se "swirl" mitä dieselmoottorissa haetaan:
http://img163.imageshack.us/img163/6...irlcontrol.jpg
Googleen kun panee "swirl diesel" vaikkapa kuvahakuun niin löytyy lisää materiaalia. Imusarjassa ilman pyörittely on yhtä tyhjän kanssa, kun ei siellä ole polttoainetta mikä siihen ilmaan sekoittuisi.
Sitä en käy kiistämään, etteikö noita olisi tahallaan suunniteltu vain nippanappa riittävän kestäväksi. Sehän on autotehtaan insinöörin työ, tai ehkä oikeammin komponenttitoimittajan.
EGR-paska sitten edesauttaa tehokkaasti läppäsysteemien tuhoutumista.
Comment
-
Linkin kuvassa ilma virtaa nätin laminaarisesti sylinteriin. Tuollainen on kuitenkin täyttä utopiaa reaalielämässä, kun Egr on hoitanut homman "kuntoon" imusarjojen osalta:
Tuosta 100 000 km deteoriation ratesta lötyy mainintoja EU lainsäädännöstä, mutta ei käytännön testeistä. Esim. EU 4 päästötestit ajetaan pakasta vedetyllä autolla ja päästö legi on n 11 kilometrin mittainen lenkki.
Valmistajat lupaavat, että hoimma toimii sen 100 000 km, mutta ko asiaa ei valvota millään tavalla. Tuskin on sattumaa, että katsastusasemilla mitataan dieseleistä vain k arvo, ei NOx päästöjä...onneksi, sillä kyllähän tällekkin maksaja löytyisi. Huolto-ohjelmaan tulisi liittää 20 000 km välein imusarjan puhdistus ja läppämoottoreiden vaihto.
Comment
-
Tästä videosta selviää hyvin mitä tapahtuu kun sileälle pinnalle lisätään "epäpuhtauksia". Eli 5 metriä pitkän levyn alapinnalle on lisätty 1mm halkaisijaltaan oleva johto.
https://www.youtube.com/watch?v=e1TbkLIDWys
Tuosta voi vetää johtopäätöksiä EGR moskan kuorruttaman imusarjan toimintaan, eli toimiiko se niinkuin insinöörit ovat sen mallintaneet (varsinkin Swirli).
Comment
-
Tuosta "kaasuläpästä" joka on kyllä aika harhaanjohtava suomennos.
Sen tehtävänä nykydieseleissä on kuten jo tullut ilmi tehostaa EGR kierrätystä, DPF-autoissa välttämätön jotta palolämpötilat saadaan puhdistuspoltossa ylös. Lisäksi läppä sulkeutuu sammutuksen yhteydessä jolloin kone pysähtyy pehmeästi, eikä heilahda kuin vanhassa diesel mersussa, kun ilman tulo sylinteriin estetään.
Vanhemmissa joissa on alipaineella toimiva imukanavaläppä sen tehtävä on ainoastaan pehmentää sammutusta.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja zadah Näytä viestiLinkin kuvassa ilma virtaa nätin laminaarisesti sylinteriin. Tuollainen on kuitenkin täyttä utopiaa reaalielämässä, kun Egr on hoitanut homman "kuntoon" imusarjojen osalta:
Tuosta 100 000 km deteoriation ratesta lötyy mainintoja EU lainsäädännöstä, mutta ei käytännön testeistä. Esim. EU 4 päästötestit ajetaan pakasta vedetyllä autolla ja päästö legi on n 11 kilometrin mittainen lenkki.
Valmistajat lupaavat, että hoimma toimii sen 100 000 km, mutta ko asiaa ei valvota millään tavalla. Tuskin on sattumaa, että katsastusasemilla mitataan dieseleistä vain k arvo, ei NOx päästöjä...onneksi, sillä kyllähän tällekkin maksaja löytyisi. Huolto-ohjelmaan tulisi liittää 20 000 km välein imusarjan puhdistus ja läppämoottoreiden vaihto.
Nokitan näillä: 200tkm, ei koskaan vaihdettu tai puhdistettu. Akseli väljä, kerrostumaa ei juuri ollenkaan.
Edit: Ja se swirl kyllä vaikuttaa edelleen, verrattuna ettei sitä tehtäisi lainkaan. Edellä on kuva ja selvitys miten se toimii, ei siinä pelkkä karsta imusarjassa auta tekemään samaa ilmiötä, jos toinen kanava suljetaan läpällä kokonaan. Se onko siitä hyötyä on sitten eri asia, mutta karstalla ei samaa ilmiötä saa aikaiseksi vaikka olisi kaadettu mutaa ämpäristä.
Comment
-
-
Niin, se deterioration rate yrittää ottaa huomioon karstoittumiset ym. efektit. Toisin sanoen päästöjen on oltava uutena riittävän korkealla tasolla jotta 100tkm ajettunakin päästään vielä vaadittuun tasoon.
Eipä tuo imusarjan karstoittuminen sitä swirliä poista sylinteristä, eikä sillä ole päästöjen kannalta oleellista merkitystä että imusarjassa tulee lisäpyörteilyä ja painehäviöitä. Palamisen kannalta lisäswirlistä ei ole haittaa, ainoastaan kulutus hieman nousee kaasunvaihtohäviöiden kasvaessa ja huipputeho sekä kaasunvaste jossain vaiheessa alkavat heikkenemään kun massavirta jää alle savukartan vaatiman tason. Ahtopainereferenssiä siellä on vakiona sen verran riittävästi, että savukartan (lambdavaatimus) vaatima ilmamassa ei muodostu rajoitteeksi kovin äkkiä vaikka volymetrinen hyötysuhde heikkenisikin imusarjan tukkeutumisen myötä.
100tkm ajettu imusarja ei näytä kovin pahalta ehjässä autossa, viallisessa kuten öljyä kuluttavassa tai vuotavalla EGR-venttiilillä varustetussa toki voi tukkeutua nopeastikkin. Kyllähän se EGR tulee itsekin mieluusti tukittua konstruktioista joissa se aiheuttaa ongelmia, imusarjan läpät pidän käytössä ellei niillä ole merkittävää riskiä tippua sylinteriin.
Jos sitä läppien poistoa haluaa itselleen perustella, niin luotettavuuden kannalta niin voi tehdäkkin, mutta ei se sitä faktaa muuta että päästöt kasvaa.
Comment
-
Juu ehkä lopetamme suuren päästökeskustelun tähän ( Seuraavaksi täytyisi ryhtyä mittaamaan ja halvimmat NOx sensorit maksavat 1500$). Lopputulema oli se, että läppien tuoma päästöjen vähennys"teho" pienenee kilometrien lisääntyessä. Omistaja saa itse päättää milloin läpät ovat hommansa hoitaneet. Tällöin vaihtoehtoina ovat läppien poisto tai imusarjan uusiminen moottoreineen, hintaa tulee 1500€ ?
Jokatapauksessa molemmat onnistuu...Viimeksi muokannut zadah; 4.9.2014, 20:05.
Comment
-
Vieras
Jcarlsonin juttuja voisi lukea pidempäänkin, tieto etenkin dieseleistä ja niiden säätämisestä on sellaista luokkaa, ettei tältä tai muilta foorumeilta ihan heti samaa löydy. Fiksumpiaan on aina mukava kuunnella.
Comment
-
Toinen kierros noita varaosatiskin korjaussarjoja lähti omaan kulkineeseen viimeviikolla ennen katsastusta. Näköjään kulutustavaraa nuokin ovat, enkä ehtinyt tapella kahden vuoden varaosatakuusta. Apukuskinpuoleinen tanko irti (täysin horo väljä ja vaihdon jälkeen kuskin puoli ei saavuttanut raja-arvoa). Onneksi yrittäjiäkin vielä on olemasa ja Powerbyten kaverit vaihtoivat nuo lennosta.
Comment
-
Vieras
-
Tankojen vaihto ei auttanut mitään vaan edelleen herjaa imusarjanläpistä, joten ajattelin tilata uudet. Mitä on raati mieltä, kannattaako ottaa moottorilla vai ilman? Ja lisäksi havaitsin että ebay.com puoli myy vahvistettuja kalliimmalla:
http://www.ebay.com/itm/REINFORCED-I...e447f7&vxp=mtr
Kun taas ebay.de puolelta huomattavasti halvempia (onko tietoa onko vastaavat?)
http://www.ebay.de/itm/ANSAUGROHR-VE...item19d8b760bf
Ja moottorilla varustetut eivät olisi kuin 70e kalliimmat:
http://www.ebay.de/itm/2x-SAUGROHRKL...item19d8b774ab
Vai onko porukka jostain muualta näitä hommaillut?
Menopelinä BMK-moottorillinen 3.0TDI.
Comment
-
Vieras
Ota ilman moottoreita. Moottorit on vain tarkastettu ehjiksi. Suomesta saa tarvittaessa uuden n.200€.
UK ja DE ovat sama myyjä, samaa kamaa.
Mullakin on pari sarjaa hyllyssä, jos kiinnostaa niin laita s.postia.
Onhan tarkastettu että moottorit toimii?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Nikke_ Näytä viestiOnkos joku törmänny siihen että marmorilta haettu tankojen korjaussarja ei käy paikoilleen? Se läppäakselille tuleva mutikka ei menny riittävän syvälle vaikka mitä yritti. Piti sitten lämmittää ja tiukentaa välitankoja kun olivat aika väljät...
- 1 like
Comment
Comment