Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2,4TDi R5 savustuksesta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2,4TDi R5 savustuksesta

    Eli tuollasesta 1993 vuosmallin satas-audin savutuksesta tiedusteltavaa seuraavanlaista:

    Alakierroksilla työntää mustaa kuten pitääkin, turbon herätessä putkesta tulee harmaan ja oikein haalean sinensekaista savua, ja haju sen mukainen sisälläkin. Kone ei kuulemma öljyäkään syö pahemmin. 370tkm ajettu.
    Voiko olla siis venttiilinohjurikumit, turbo, kanspahvi vai mikä fuskaa?

    Kannattaako ostaa :)

    #2
    Tuota.. Sivuseikka, mutta taitaa kuitenkin olla 2.5 TDI, tunnettanee myös moottorikoodilla AAT.

    "Pahemmin" on melko epätarkka ilmaus. Tuo savutuksen ilmaantuminen ahtopaineilla ajettaessa viittaisi minusta kuluneeseen ahtimeen. Öljypakenee akselia myöten ja palaa turbiinissa.

    Voi toki olla niinkin, että huohottaa jo rajusti ja pukkaa tuotetta esim. venttiilikopan tiivisteen välistä pakosarjan päälle. Moottori sinänsä on kyllä tunnettu kestävyydestään, mutta onhan tuolla jo ikää. Sanoisin, että turbon huollolla, muutaman tiivisteen vaihdolla ja perusteellisella perushuollolla ostaa itselleen vallan toimivan ratsun pitkäksikin aikaa. Ainakin moottorin osalta.

    Comment


      #3
      Käryääkö se palamattomalla diiselille vai öljylle? Kuluttaako se öljyä? Oikeilla öljyillä ei pitäisi viedä juuri ollenkaan. Suutin vikkaa, ennakot perseellään? Miten se lähtee kylmänä käymään?

      Comment


      • #4
        Kylmänä lähti erinomaisesti käymään. Ei kuluta öljyä. Ei myöskään huohottanut mitään öljykorkin tai tikun kautta. Alkuviikosta olis tarkotus selevittää turbon kunto.

        Comment


          #5
          Jos turbo valskaa öljyä niin silloinhan sen pitäisi näkyä myös ö kulutuksessa. Miten paljon olet tuolla jo ehtinyt ajella, sillä kysen et mitenpitkään olet ehtinyt seuraamaan tuota kulutusta? Ahto vuotokin aiheuttaa savutusta. Vinkuuo ahdin ahtojen noustessa? Onko ahdot mitattu?

          Käryääkö se palamattomalla diiselille vai öljylle?

          Comment


          • #6
            Itse asiassa auto seisoo liikkeen pihassa :) Myyjän mukaan öljyä ei ole 2000km aikana kulunut, asiantuntijan mukaan venttiilivarren ohjurinkumit väljistyvät näissä tyypillisesti, onko miten vakavaa, ajeleeko kuinka kauan ettei joudu remppaamaan jos edes kannattaa. Sinertävä savu ei siis ole silmiinpistävä, kunhan erottaa harmaan seassa..

            Savut haisee öljylle enemmän. Tosin niinhän ne useampi enemmän ajetut dieselit haisee ohimennen...

            Ja kyllä turbo pitää normaalia vihellystä kiihdyttäessä, siinä ei ollut mitään outoa.

            Comment


              #7
              Ehkä mullon turbossa vikaa, mutta siitä ei kuulu pihahdustakaan kiihdyttäessä tai paikalla ollessa. Eikai AAT:ssä sen kummemin pitäs vakioturboa juuri kuulla?
              Se että kannattaako ostaa on sitten jokasen omassa pohdinnassa. Jos koneessa on kulumaa on sen korjaaminen suht arvokasta ko pelin myyntihintaan nähden.

              Comment


                #8
                Eipä sen turbon kuulu ääntä juuri vakiossa pitääkää. Mulla on AEL:ssä AAT:n turbo kiinni jolla on ajettu nyt joku 450tkm ja se pitää jo pientä vihellystä mutta välyksiä ei siinäkään ole mitenkään hälyttävästi. AEL:n oma turbo kun hirtti 200km ajon jälkeen ja kompuran mutteri auki ja 2l 4km öljyä pihalle, pienellä riskillä ajoin todella rauhallisesti talliin.

                Comment

                Working...
                X